Księgowość

Brak daty wystawienia faktury za reklamę na FB? Fiskus patrzy przychylnym okiem

Media społecznościowe na dobre wkroczyły do dealerskiej rzeczywistości i dziś niemal wszyscy dealerzy, w ramach promocji swojej firmy, aktywnie z nich korzystają. Dotychczas jednak fiskus utrudniał rozliczanie się w podatkowych kosztach z wydatków ponoszonych na reklamę w serwisie Facebook – ostatnimi czasy skarbówka patrzy jednak na problem przychylnym okiem.

Fiskus zauważył nieprawidłowość w interpretacji indywidualnej z 8 lutego 2018 r. i zmienił ją niedawno z urzędu. Jest to efekt interwencji przedsiębiorcy, który korzystał z publikacji reklam na Facebooku. Jego firma generowała faktury za wykupione reklamy samodzielnie, pobierając je z „Menadżera Reklam” w zakładce „Rozliczenia i metody płatności”. Korzystający z reklam nie mógł jednak wpisać daty wystawienia faktury, co więcej, data nie była też automatycznie generowana na pobranym dokumencie. Skarbówka kwestionowała zaś do tej pory faktury, które nie zawierały informacji o dacie wystawienia. Dziś nie stanowi to już problemu – i dotyczy to także, jak w powyższym przykładzie, starych faktur (inna sprawa, że obecnie wystawiane na Facebooku faktury mają datę).

KOSZT UZYSKANIA PRZYCHODÓW

„Zasady wystawiania faktur, w tym elementy, które powinna zawierać faktura, regulują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przy czym brak wskazania daty wystawienia faktury nie pozbawia jej skutków prawnych na gruncie przepisów ustawy VAT. Nie ma tym samym przeszkód, aby faktura VAT, która nie zawiera daty jej wystawienia, mogła być ujęta w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jeśli na gruncie ustawy PIT, określony wydatek kwalifikowany jest jako koszt uzyskania przychodów, to akt niższego rzędu, jakim jest rozporządzenie, nie może tego zmienić” – czytamy w piśmie szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 28 lutego 2023 r. (DOP3.8222.285.2020.HTCE).

Dlatego gdy dealer wykupuje reklamę i dociera nią do określonej grupy odbiorców, zyskując tym samym klientów, co wpływa na jego przychody, to nawet w wypadku braku daty wystawienia faktury możliwe jest rozliczenie jej w kosztach. Obowiązuje tu bowiem art. 22 ust. 1, który definiuje koszty uzyskania przychodów. Definicja mówi, że „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.