Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
7/08/2020

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd wprowadza nowe ograniczenia w części kraju

Od soboty w powiatach z największym wzrostem zakażeń koronawirusem wrócą niektóre obostrzenia – poinformowało Ministerstwo Zdrowia. – Chcemy wprowadzić dodatkowe rygory w 19 powiatach z największym przyrostem zakażeń, w województwach śląskim, wielkopolskim, małopolskim, łódzkim, podkarpackim i świętokrzyskim – powiedział minister zdrowia Łukasz Szumowski.

PZPM podał lipcowe wyniki rejestracji aut w Polsce i prognozy na cały 2020 rok. – Prognozujemy, że jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to jest szansa, że rok skończymy ze spadkiem 20–25 proc. Nadrobimy więc część straty, która po półroczu wynosi 35 proc., ale nie uda się teraz w każdym kolejnym miesiącu wychodzić na zero względem miesięcy z 2019 r. – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

W dzisiejszym Przeglądzie Prasy piszemy również o wynikach importu aut. Według danych Samaru w lipcu zarejestrowano w Polsce 88 328 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,2 proc. mniej niż rok temu, ale o 21,2 proc. więcej niż w czerwcu.

GOV, Polsat News: Część powiatów z większymi ograniczeniami

Rząd zdecydował, że od 8 sierpnia w 19 powiatach mają obowiązywać nowe obostrzenia. Dotyczy to tych miejsc, w których zanotowano większą liczbę zachorowań na COVID-19 w ostatnich dwóch tygodniach. Nowe regulacje dotyczą powiatów z województw śląskiego, małopolskiego, wielkopolskiego, łódzkiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Dziewięć z nich, gdzie wzrosty liczby zachorowań są największe, zakwalifikowano jako „czerwone”. W nich obowiązywać będą m.in. maseczki również na powietrzu, zamknięte będą kluby i dyskoteki oraz zakazane imprezy masowe. Kolejne dziesięć powiatów oznaczono jako „żółte”, gdzie obostrzeń jest nieco mniej, a pozostałe jako „zielone”. W strefach zielonych obowiązują dotychczasowe zasady bezpieczeństwa.

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński poinformował, że lista powiatów, w których obowiązują dodatkowe obostrzenia będzie poddawana bieżącej analizie i modyfikowana dwa razy w tygodniu.

Ministerstwo Zdrowia informuje również, że według ekspertów i lekarzy nie ma praktycznie przeciwskazań medycznych do zasłaniania ust i nosa, dlatego od 1 września ma zostać wprowadzony obowiązek posiadania zaświadczenia potwierdzającego takie przeciwskazania medyczne.

PZPM, „Dziennik Gazeta Prawna”: Rynek odrabia straty

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przygląda się wynikom rejestracji aut z ubiegłego miesiąca. „W lipcu 2020 r., rejestracje potwierdziły rozpoczęty wcześniej trend hamowania spadków związanych z trwającą pandemią koronawirusa. Łączne rezultaty w grupie samochodów osobowych i dostawczych sięgnęły 48 257 sztuk. Spadek wyniósł 11,9 proc. r/r wobec -19,8 proc. r/r w czerwcu br. oraz w trakcie trwania jeszcze głębokiego lockdownu – w maju -53,7 proc. i w kwietniu -65,8 proc.” – analizuje PZPM.

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 34,9 tys. nowych rejestracji (-17,8 proc.) i osiągnęły 82,1 proc. udział w rynku wobec 86,4 proc. rok wcześniej i 81,7 proc. przed miesiącem. Wzrost w ich grupie w porównaniu do poprzedniego miesiąca wyniósł +19,4 proc. (+5,9 tys. szt.). W porównaniu do czerwca zajęły o 0,4 pkt. proc. więcej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,6 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 13,5 proc. (+901 szt.) i wyższa niż rejestracje w czerwcu o 15,4 proc. (+1010 szt.).

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano blisko 4,8 tys. hybryd (+41,8 proc. r/r) oraz 635 szt. z napędem elektrycznym (+326,2 proc.). Wśród nich znalazły się 304 szt. (+305,3 proc.) samochodów w pełni elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 331 (+347,3 proc.) hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym (28 tys. szt.) zajęły 66 proc. rynku ze stratą udziału r/r o 4,6 pkt. proc. Diesle stanowiły 18,8 proc. rynku (8 tys. szt.), podczas gdy rok wcześniej było to 19,8 proc.

O wynikach rejestracji w Polsce i Europie pisze również „Dziennik Gazeta Prawna”. W artykule znaleźć można także prognozy na cały obecny rok. – Prognozujemy, że jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to jest szansa, że rok skończymy ze spadkiem 20–25 proc. Nadrobimy więc część straty, która po półroczu wynosi 35 proc., ale nie uda się teraz w każdym kolejnym miesiącu wychodzić na zero względem miesięcy z 2019 r. – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Samar: Import rośnie coraz szybciej

Źródło: samar.pl

„W lipcu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 88 328 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,2 proc. mniej niż rok temu, ale o 21,2 proc. więcej niż w czerwcu” – informuje Samar. W artykule czytamy również, że od początku roku import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony wyniósł 465 228 sztuk, o 22,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym czasie wyniósł 11,9 roku, a w samym lipcu 11,8.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Koncerny nie radzą sobie z emisjami

Zgodnie z unijnymi przepisami od 1 stycznia 2020 r. samochody powinny emitować maksymalnie 95 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Firma analityczna Jato Dynamics policzyła, że ubiegłoroczna średnia dla całej branży to 122 g/km, czyli aż 27 g powyżej limitu (są to dane z 23 rynków unijnych). I jednocześnie ponad 4 g więcej niż w roku 2016. Według ekspertów Jato tylko trzy spośród kilkudziesięciu marek dobrze rokują. W zdecydowanej większości koncernów emisje w ostatnich latach rosły. W praktyce udało się je obniżyć tylko Citroenowi, Nissanowi i Toyocie. Za przekroczenie limitu emisji koncerny będą płaciły Brukseli kary – po 95 euro za każdy dodatkowy gram, razy liczba sprzedanych samochodów. Firma doradcza PA Consulting wyliczyła, że Volkswagen mógłby stracić 4,5 mld euro, Ford 1,5 mld, a cała branża nawet 14,5 mld euro.

AAA AUTO: Przybywa ofert na rynku aut używanych

Źródło: AAA AUTO

Według miesięcznego raportu AAA AUTO w lipcu w Polsce pojawiło się 255 295 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli o  16 787 aut więcej niż w czerwcu br. Mediana ceny samochodu używanego, oferowanego do sprzedaży w lipcu była taka sama jak w miesiącu poprzednim i wynosiła 18 900 zł.

Autokult: Izera bez dealerów?

Źródło: autokult.pl

Jak już niedawno informowaliśmy, Związek Dealerów Samochodów wystosował list do prezesa spółki ElectroMobility Poland Piotra Zaremby w sprawie założeń i modelu przyszłej sieci dystrybucyjnej „polskiego samochodu elektrycznego”. Według planów spółki za trzy lata, w pierwszym roku produkcyjnym, na polski rynek ma wjechać 60 tysięcy pojazdów marki Izera. A potem, z roku na rok liczba ta ma rosnąć, aż do ponad 100 tysięcy aut rocznie. „Jeśli traktują Państwo poważnie swoje plany, to nie ma żadnej możliwości logistycznej, by taką liczbę samochodów wprowadzić na rynek bez tradycyjnej sieci dealerskiej i serwisowej” – napisano w liście.

Serwis Autokult zamieścił odpowiedź przedstawiciela ElectroMobility Poland na list ZDS. W artykule czytamy, że Paweł Tomaszek, dyrektor biura komunikacji i rozwoju biznesu  Electromobility Poland stwierdza, że „tworzenie oddzielnej, dedykowanej naszej marce tradycyjnej sieci dealerskiej i serwisowej nie tylko nie miałoby uzasadnienia ekonomicznego, ale stałoby w kontrze do obecnych tendencji rynkowych i przenoszenia sprzedaży do kanałów online”. Firma myśli o „lekkiej kosztowo” sieci dystrybucji, czyli o showroomach i zamówieniu auta bezpośrednio przez internet. Izery mają też trafić do car sharingu, gdzie klient będzie mógł sprawdzić samochód podczas jazdy.

Wirtualne Media: Audi przeprasza za nietrafioną reklamę

Na początku czerwca Audi zamieściło na Twitterze reklamę modelu RS4. Zdjęcie przedstawiało kilkuletnią dziewczynkę, która stoi przed samochodem z bananem w ręku. Grafikę podpisano: „Niech twoje serce bije szybciej – pod każdym względem”. Reklama spotkała się z krytyką internautów. Część z nich wskazywała, że zdjęcie pokazuje potencjalnie niebezpieczne zachowanie – dziecko stoi tuż przed maską auta. Audi przeprosiło za nietrafioną kreację. Marka zapewniła, że zdjęcie nie będzie wykorzystywane w komunikacji marketingowej.

6/08/2020

Dealerski Przegląd Prasy: Lipiec wyraźnie lepszy od czerwca

Zaczynamy od wyników rejestracji aut z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w lipcu zarejestrowano w Polsce 48 260 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 11,93 proc. (- 6 537 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 17,93 proc. (+7 336 szt.) więcej niż w czerwcu 2020 roku. Liderem rynku jest Skoda, drugą lokatę otrzymała Toyota, a trzecią Volkswagen.

Z kolei „Dziennik Gazeta Prawna” pisze o kondycji koncernów motoryzacyjnych i ich aktualnych wynikach. W artykule czytamy, że na miejscu globalnego lidera sprzedaży nastąpiła zmiana. „Dotychczas przodujący Volkswagen musiał ustąpić Toyocie, choć ta spodziewa się, że jej zysk spadnie w tym roku o ok. 80 proc. i będzie najgorszy od dziewięciu lat” – relacjonuje gazeta.

Samar publikuje wywiad z Arturem Lorkowskim, wiceprezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z rozmowy wynika, że niebawem pojawią się kolejne dopłaty do aut na prąd. – Wczesną jesienią chcielibyśmy ruszyć z kolejną edycją dopłat do zakupu aut elektrycznych skierowaną do klientów indywidualnych – informuje Lorkowski.

Samar: Blisko 12 proc. spadku w lipcu

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w lipcu zarejestrowano w Polsce 48 260 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 11,93 proc. (- 6 537 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 17,93 proc. (+7 336 szt.) więcej niż w czerwcu 2020 roku. Dane skumulowane (252 710 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 31,36 proc. (-115 474 szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 42 432 samochody osobowe, o 13,52 proc. (-6 633 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 18,54 proc. (+6 435 szt.) więcej niż w czerwcu. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 222 260 samochodów osobowych, o 32,11 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-105 135 szt.).

Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,42 proc. Udział firm osiągnął poziom 73,58 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 220 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 69,58 proc.

Tytuł lidera rynku wrócił do Skody. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 30 837 aut tej marki, o 23,68 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,87 proc. Drugą lokatę otrzymała Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 730 szt., o 15,84 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,83 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci zarejestrowali 19 146 samochodów niemieckiego producenta, o 40,45 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,61 proc.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Trudny rok dla motoryzacji

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o wynikach finansowych koncernów motoryzacyjnych za pierwsze półrocze 2020. W artykule czytamy, że na miejscu globalnego lidera sprzedaży nastąpiła zmiana. „Dotychczas przodujący Volkswagen musiał ustąpić Toyocie, choć ta spodziewa się, że jej zysk spadnie w tym roku o ok. 80 proc. i będzie najgorszy od dziewięciu lat. Japońska firma odnotowała jednak mniejszy niż VW spadek, sprzedając prawie 4,2 mln aut, czyli o 21,6 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Niemiecki koncern odnotował natomiast stratę operacyjną w wysokości 800 mln euro i spadek sprzedaży przekraczający 27 proc. (3,9 mln sztuk)” – pisze dziennik. Grupa PSA pomimo lockdownu osiągnęła zysk operacyjny w wysokości ponad 0,5 mld euro. Jak powiedział prezes grupy Carlos Tavares, czerwcowe odbicie w liczbie nowych zamówień widać było również w lipcu. Choć firma dostarczyła ok. 1 mln aut, czyli 45 proc. mniej niż przed rokiem, to tendencja bardzo szybko się poprawia – w czerwcu liczba zamówień wzrosła o 70 proc. w porównaniu do maja.

Samar: Nowe dopłaty do „elektryków” mogą pojawić się jesienią

Źródło: samar.pl

Samar publikuje również wywiad z Arturem Lorkowskim, wiceprezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rozmowa dotyczy efektów programów dopłat do zakupu aut elektrycznych. W zakończonym pod koniec lipca naborze na dopłaty do „elektryków” zostały złożone jedynie 344 wnioski o wartości 11,2 mln złotych. Tymczasem fundusz dysponował na ten cel kwotą 150 mln złotych. Samar pyta, jakie były przyczyny niepowodzenia pierwszej edycji programu. –Nie sprzyjała nam trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią koronawirusa. Potrzebna jest edukacja, która umożliwiłaby większej liczbie osób nabrać przekonania do zakupu samochodu wyposażonego w alternatywny napęd. Polaków do zakupów aut elektrycznych nadal zniechęca brak wystarczającej sieci ładowania, a także ograniczona dostępność tych aut u dealerów. Wiele spośród modeli objętych dopłatami trzeba zamówić, a następnie kilka miesięcy poczekać na ich odbiór – mówi Artur Lorkowski. Władze zdecydowały się na obcięcie o połowę kwoty dofinansowania w porównaniu z propozycjami resortu energii z ubiegłego roku. Rozmówca Samaru uważa, że mniejsze niż pierwotnie zakładano wsparcie nie zniechęciło nabywców. – Samo dokładanie pieniędzy nie spowoduje, że wiele osób zdecyduje się na zakup elektryka. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i ryzyka utraty pracy ludzie nie chcą decydować się na tak kosztowny zakup – mówi Lorkowski.

Zapowiada również, że programy dopłat do „elektryków” będą nadal realizowane, choć ich forma może się zmienić. Kolejna pula dofinansowań dla przysłowiowych Kowalskich może pojawić się już niebawem. – Wczesną jesienią chcielibyśmy ruszyć z kolejną edycją dopłat do zakupu aut elektrycznych skierowaną do klientów indywidualnych. Chwilę później wystartuje program dla samorządów, umożliwiający im skorzystanie z subwencji na zakup autobusów elektrycznych. Po uzgodnieniu z Komisją Europejską zasad udzielania pomocy publicznej, ruszymy z pakietem dla przedsiębiorców. To może jednak wydarzyć się dopiero za kilka miesięcy, bo tyle czasu zapewne potrwają negocjacje na gruncie unijnym – informuje Artur Lorkowski.

Newseria: Wysoka inflacja w Polsce

Źródło: newseria.pl

Według danych Eurostatu w czerwcu inflacja w Polsce wyniosła 3,8 proc. i była najwyższa w Unii Europejskiej. Dla porównania na Węgrzech było to 2,9 proc., w Czechach 3,4 proc., a w Rumunii 2,2 proc. Z kolei na Cyprze, w Grecji, Estonii i na Łotwie ceny były niższe niż przed rokiem. Średnia dynamika dla Unii Europejskiej wyniosła 0,8 proc. Według GUS-u średnie ceny wzrosły w czerwcu o 3,3 proc., a w lipcu o 3,1 proc. – Mamy w Polsce wysoką inflację, obecnie najwyższą w Unii Europejskiej. To wynika z kilku powodów. Po pierwsze, jest to jeszcze pozostałość wysokiego wzrostu płac sprzed pandemii. Inflacja zawsze reaguje z dużym opóźnieniem na zmiany dynamiki wynagrodzeń, więc mieliśmy uderzenie kryzysu w kwietniu i zanim inflacja na to zareaguje, to musi minąć kilka miesięcy. Drugi powód to rosnący koszt prowadzenia działalności gospodarczej związany z pandemią. W wielu dziedzinach, takich jak usługi higieniczne, dentyści, hotele i restauracje, wymusiła ona wprowadzenie rozwiązań sanitarnych, które są kosztowne, i przedsiębiorcy doliczyli je sobie do rachunków –  mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ignacy Morawski, dyrektor SpotData. Mimo wzrostu cen, coraz wyższa jest konsumpcja różnego rodzaju towarów. – Szybko rośnie konsumpcja, szczególnie dóbr trwałych, czyli meble, sprzęt AGD, do pewnego stopnia samochody. Widać też szybko rosnący popyt na usługi czasu wolnego, czyli restauracje, turystykę, rozrywkę. Konsumpcja rośnie i to jest pozytywne –  przekonuje dyrektor SpotData. Wskazuje jednak przy tym, że problemem jest niski poziom inwestycji. Niepewna przyszłość skłoniła wiele firm do rezygnacji z planowanych inwestycji, a bez nich nie można mówić o rozwoju.

„Rzeczpospolita”: Dymisja za przetarg na auta

Źródło: rp.pl

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, zdymisjonowany został Tomasz Ołdak, wicedyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, odpowiadający m.in. za przetarg dotyczący sportowych aut dla funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej. Według nieoficjalnych informacji gazety, dymisja jest związana właśnie z ogłoszonym 20 lipca przetargiem na zakup 32 samochodów dla funkcjonariuszy operacyjnych KAS w całej Polsce. Dziennik kilka dni wcześniej zwracał uwagę, że jawny tryb zakupu sportowych samochodów dla funkcjonariuszy z wydziałów operacyjnych może skończyć się ich dekonspiracją. Wątpliwości budzi również specyfikacja części aut. Chodzi o to, czy przetarg nie jest napisany pod dwa konkretne modele z 300-konnym silnikiem: Audi S3 Sportback i BMW M135i xDrive. „Warszawska IAS chce wydać na zakup 32 aut 3,9 mln zł, przetarg ma się rozstrzygnąć 24 sierpnia. Jednak możliwe, że zostanie uchylony. Ustawianie przetargu to przestępstwo ścigane z urzędu” – przypomina dziennik.

Automotive News: Zmiany w kierownictwie Forda

Źródło: autonews.com

Dyrektor generalny Ford Motor Jim Hackett planuje 1 października przejść na emeryturę – informuje serwis Automotive News. Ma go zastąpić Jim Farley, były dyrektor Toyota Motor i wieloletni entuzjasta samochodów, który awansował na stanowisko dyrektora operacyjnego Forda w lutym tego roku.

„Puls Biznesu”: Rimac coraz silniejszy

Źródło: pb.pl

„Puls Biznesu” pisze o rozwoju chorwackiej spółki Rimac Automobili, która działa na rynku supersamochodów elektrycznych. Firma powstała w 2009 r., a jej twórca – Mate Rimac – nazywany jest często „Elonem Muskiem Europy”. Rimac Automobili mocno rozwija dział technologiczny, opracowujący komponenty i systemy do elektrycznych aut. Pokazem możliwości spółki jest model rimac C_Two, który ma pod maską 2000 KM i rozpędza się do 400 km/h. W dzienniku czytamy, że stanowisko dyrektora technologicznego spółki obejmie Chris Porritt, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży. — Możliwość dołączenia do Rimaca Automobili jest marzeniem inżyniera. Jako że prawie każdy kluczowy komponent jest projektowany i wytwarzany wewnętrznie przez firmę Rimac, daje nam to swobodę tworzenia czegoś niepodobnego do czegokolwiek innego w świecie „hypercarów” — mówi Chris Porritt.

5/08/2020

Dealerski Przegląd Prasy: „Elektryki” na plusie

W pierwszej połowie roku zarejestrowano w Polsce 179,8 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o 35,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku – wynika z nowego raportu kwartalnego PZPM i KPMG dotyczącego branży motoryzacyjnej. Jedynym segmentem samochodów osobowych, który z liczbą ponad 26,8 tys. sprzedanych nowych aut, zanotował 12,7 proc. wzrost w pierwszym półroczu 2020 roku jest segment pojazdów z napędami alternatywnymi.

SEAT uruchamia w Polsce platformę Sales Online. Łączy ona samochody oferowane we wszystkich salonach marki na terenie Polski. – Uruchamiając Sales Online, oddajemy w ręce klientów z całej Polski nowy, wygodny sposób wyszukiwania i zamawiania fabrycznie nowych samochodów – mówi Jakub Góralczyk, PR Manager SEAT Polska.

Związek Dealerów Samochodów wystosował list do prezesa spółki ElectroMobility Poland Piotra Zaremby w sprawie założeń i modelu przyszłej sieci dystrybucyjnej „polskiego samochodu elektrycznego”. Według planów spółki za trzy lata, w pierwszym roku produkcyjnym, na polski rynek ma wjechać 60 tysięcy pojazdów marki Izera. A potem, z roku na rok liczba ta ma rosnąć, aż do ponad 100 tysięcy aut rocznie. „Jeśli traktują Państwo poważnie swoje plany, to nie ma żadnej możliwości logistycznej, by taką liczbę samochodów wprowadzić na rynek bez tradycyjnej sieci dealerskiej i serwisowej” – czytamy w liście.

KPMG, PZPM: Coraz więcej aut na prąd

Źródło: home.kpmg

PZPM i KPMG przygotowały nowy raport kwartalny dotyczący branży motoryzacyjnej. Wynika z niego, że w pierwszej połowie roku zarejestrowano w Polsce 179,8 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o 35,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Spadki dotyczą zarówno klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali 123,4 tys. pojazdów (spadek o 35,3 proc.) oraz klientów indywidulanych, którzy nabyli 56,4 tys. nowych samochodów, o 35,6 proc. mniej niż w I połowie 2019 roku. Producenci marek popularnych sprzedali w pierwszym półroczu 146,5 tys. pojazdów, co oznacza spadek sprzedaży o 38,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Przez pierwsze 6 miesięcy roku producenci sprzedali 33,3 tys. pojazdów klasy premium+, to o 13,6 proc. mniej niż w I połowie 2019 roku. Klienci indywidualni w I połowie roku kupili 4 tys. aut z segmentu premium+, o 14,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Nieco gorzej w  pierwszym półroczu wyglądają rejestracje marek premium+ wśród klientów instytucjonalnych – zakupili oni 29,2 tys. pojazdów, co oznacza mniejszą sprzedaż o 16,4 proc. r/r. – Biorąc pod uwagę szacunki z początku pandemii, wyniki pierwszego półrocza nie okazały się aż tak złe jak się spodziewano, choć oczywiście we wszystkich kategoriach pojazdów odnotowano spadki rejestracji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wyniki raportu pokazują, że w I połowie roku liczba rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi była wyższa o 12,7 proc. niż w tym samym okresie 2019 roku i wyniosła blisko 26,9 tys. pojazdów. Niezmiennie zdecydowanie więcej pojazdów z napędami alternatywnymi kupują klienci instytucjonalni (20,6 tys. aut), co przekłada się na 14,5 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Klienci indywidualni do końca czerwca 2020 roku kupili ponad 6,2 tys. aut z napędem alternatywnym – o 7,1 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Samochody z napędem gazowym osiągnęły w  pierwszej połowie roku rezultaty dużo gorsze niż przed rokiem. Spadek rejestracji tego segmentu pojazdów wyniósł 63,7 proc. r/r. – Segment pojazdów z napędami alternatywnymi jest jedynym, który rośnie w 2020 roku w Polsce. Chociaż dynamika wzrostu całego segmentu zaczyna zwalniać, na uwagę zasługują hybrydy, hybrydy typu plug-in oraz samochody w pełni elektryczne. W I półroczu 2020 roku Polacy zarejestrowali blisko 22,6 tys. pojazdów z napędem hybrydowym. Oznacza to wzrost o 28,7 proc. Bardzo dużą dynamikę wzrostu w omawianym okresie odnotowały hybrydy typu plug-in. Polacy kupili 1 370 aut tego typu, co oznacza wzrost o 210,7 proc. r/r. Nad Wisłą rośnie również sprzedaż aut w pełni elektrycznych. Do końca czerwca br. Polacy kupili ponad 1,1 tys. samochodów napędzanych wyłącznie silnikiem elektrycznym, o 19,6 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

SEAT: Ruszyła nowa platforma sprzedażowa

Źródło: seatmedia.pl

SEAT uruchamia w Polsce platformę Sales Online. Autorska platforma SEAT-a agreguje samochody oferowane we wszystkich salonach marki na terenie Polski. Pod adresem sklep. SEAT. pl użytkownicy znajdą wyszukiwarkę, umożliwiającą znalezienie dostępnych pojazdów z uwzględnieniem m. in. preferowanego typu nadwozia, parametrów silnika czy wyposażenia. – Uruchamiając Sales Online, oddajemy w ręce klientów z całej Polski nowy, wygodny sposób wyszukiwania i zamawiania fabrycznie nowych samochodów – mówi Jakub Góralczyk, PR Manager SEAT Polska. Korzystając z platformy klient może skontaktować się poprzez email i telefon z doradcami centrum kontaktowego. Odwiedzający portal dostają również możliwość konsultacji z pracownikami salonów SEAT-a, nagrodzonymi w zeszłorocznym Wielkim Teście Salonów m.in. za najwyższy poziom aktywnej rozmowy doradczej z klientem.

Po wyborze samochodu oraz produktu finansowego najbardziej odpowiadającego potrzebom klienta, platforma Sales Online pozwala na opłacenie zaliczki na samochód i złożenie wniosku w domu. Ogranicza to konieczność odwiedzin w salonie do jednego spotkania, podczas którego klient podpisze dokumenty oraz odbierze kluczyki do swojego samochodu.

ZDS: Izera potrzebuje dealerów

Źródło: zds.org.pl

Z okazji premiery koncepcyjnych modeli samochodów elektrycznych Izera Związek Dealerów Samochodów wystosował list do prezesa spółki ElectroMobility Poland Piotra Zaremby w sprawie założeń i modelu przyszłej sieci dystrybucyjnej „polskiego samochodu elektrycznego”. Związek zwraca uwagę, że z planów spółki ElectroMobility Poland wynika, że za trzy lata, w pierwszym roku produkcyjnym, na polski rynek ma wjechać 60 tysięcy pojazdów marki Izera. A potem, z roku na rok liczba ta ma rosnąć, aż do ponad 100 tysięcy aut rocznie. „Jeśli traktują Państwo poważnie swoje plany, to nie ma żadnej możliwości logistycznej, by taką liczbę samochodów wprowadzić na rynek  bez tradycyjnej sieci dealerskiej i serwisowej. Nie da się tego też zrobić, jak Pan to określił w jednym z wywiadów, tylko przy pomocy „sieci ograniczonej”. Bo, powtórzmy to jeszcze raz, skala planów jest naprawdę ogromna. Dość powiedzieć, że największy obecnie dystrybutor samochodów w Polsce – firma Skoda Polska sprzedała w roku 2019 68 tysięcy aut. I nie zrobiła tego przy pomocy „sieci ograniczonej”,  tylko dzięki ponad 80 autoryzowanym punktom sprzedaży i ponad 110  autoryzowanym stacjom obsługi. I jeśli EMP naprawdę planuje taki sukces Izery na polskim rynku, musi także pójść drogą raczej tradycyjnego modelu dystrybucji” – czytamy w liście.

„Puls Biznesu”: PMI coraz wyżej

Źródło: pb.pl

Firma IHS Markit podała najnowsze wyniki wskaźnika produkcji przemysłowej PMI dla Polski. W lipcu wskaźnik poszybował w górę trzeci miesiąc z rzędu, wzrastając z czerwcowego poziomu 47,2 pkt do 52,8 pkt. „Warunki w sektorze nie uległy tak znaczącej poprawie w ciągu jednego miesiąca ani razu na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Ponadto najnowszy wynik znacznie przewyższał średnią z badań długoterminowych (od 1998), która wynosi 50,3 pkt” – czytamy w komunikacie.

Skoda: Thomas Schäfer nowym prezesem zarządu Skody

Źródło: Skoda

3 sierpnia Thomas Schäfer objął stanowisko prezesa zarządu Skoda Auto. Zastąpił na tym stanowisku Bernharda Maiera, który po prawie pięciu latach za sterami Skody przekazał obowiązki swojemu następcy. Schäfer rozpoczął karierę w przemyśle motoryzacyjnym w koncernie Daimler AG w 1991 r. W maju 2012 r. przeszedł do Volkswagen AG, gdzie początkowo kierował produkcją międzynarodową Grupy Volkswagen i był odpowiedzialny za projekty xKD i negocjacje dotyczące nowych fabryk. Od 2015 roku pełnił funkcję prezesa i dyrektora zarządzającego Volkswagen Group South Africa, odpowiedzialnego za rozwój marek Grupy Volkswagen w regionie Afryki Subsaharyjskiej.

Toyota: Rekord sprzedaży vana Proace City w Polsce

Źródło: toyotanews.eu

Toyota Motor Poland osiągnęła najlepszy wynik sprzedaży kompaktowego vana Proace City spośród wszystkich europejskich oddziałów marki. Podsumowując pierwszą połowę roku, gdzie sprzedaż modelu rozpoczęła się w marcu, w Polsce zarejestrowano 639 tych samochodów, co stanowi aż 18 proc. wszystkich egzemplarzy zarejestrowanych w Europie.

Volkswagen: Rozstrzygnięto konkurs „Dealer roku 2019”

Źródło: Volkswagen

Rozstrzygnięto trzyetapowy konkurs na najlepszego dealera 2019 roku marki Volkswagen Samochody Osobowe. Zwycięzcą został dealer z Piotrkowa Trybunalskiego – Zimny Auto, drugie miejsce zajął dealer z Zielonej Góry – Świtoń-Paczkowski, trzecią lokatę zajął dealer Porsche Sosnowiec.

Automotive News: Francuski rynek pnie się w górę

Źródło: autonews.com

Rejestracje nowych samochodów we Francji wzrosły w lipcu o 3,9 procent – informuje serwis Automotive News. Według organizacji branżowej CCFA w lipcu we Francji zarejestrowano 178 982 samochody. W artykule czytamy, że w ciągu roku sprzedaż spadła o 33 procent, przy niewielkich wzrostach w czerwcu (+1,2 proc.) i lipcu, który zaczyna rekompensować gwałtowne spadki z marca (-72 proc.), kwietnia (-89 proc.) i maja (-57 proc.).

4/08/2020

Dealerski Przegląd Prasy: Idą zmiany w przeglądach aut

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że Ministerstwo Infrastruktury wraca do prac nad zwiększeniem nadzoru na stacjami kontroli pojazdów. Zmianie mają ulec procedury dotyczące przeglądów technicznych. Nowy projekt wprowadza obowiązek fotografowania obecności badanego pojazdu i przechowywania zdjęć przez dwa lata. – To lepszy pomysł, niż proponowany w poprzedniej wersji monitoring, który również byłby nieskuteczny – zwraca uwagę Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Według projektu Ministerstwa Rozwoju do ceny sprzedawanego oleju silnikowego będzie doliczana kaucja (ok. 4,5 zł. za litr) – pisze również „Dziennik Gazeta Prawna”. W przypadku równoczesnego zwrotu odpowiedniej ilości zużytego smaru opłata nie będzie pobierana. Systemem poboru i zwrotu opłaty depozytowej zostaną objęte warsztaty i sprzedawcy smarów.

Zamknięto nabór wniosków na dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych w ramach trzech programów przygotowanych przez Ministerstwo Klimatu. Samar informuje, że według danych z piątkowego popołudnia w programie „Zielony samochód”, zakładającym dofinansowanie zakupu auta elektrycznego dla osób fizycznych, złożono zaledwie 261 wniosków.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Przeglądy z obowiązkowym zdjęciem pojazdu

Ministerstwo Infrastruktury wraca do prac nad zwiększeniem nadzoru na stacjami kontroli pojazdów. Zmiana przepisów wynika z konieczności dostosowania prawa do unijnej dyrektywy 2014/45/UE. „Nowelizacja prawa o ruchu drogowym dotycząca nadzoru nad SKP została już raz przyjęta przez rząd w październiku 2018 r. i prawie uchwalona przez Sejm, ale projekt został zdjęty z porządku obrad tuż przed trzecim czytaniem” – przypomina „Dziennik Gazeta Prawna”. Zgodnie z nowymi założeniami nadzór nad SKP będzie się opierał na trzech filarach. W artykule czytamy, że starostwa będą prowadzić rejestr przedsiębiorców prowadzących SKP, a także sprawować nadzór administracyjny nad ośrodkami szkolenia diagnostów.

Z kolei Transportowy Dozór Techniczny będzie odpowiadał za organizację, funkcjonowanie i poprawę jakości systemu badań technicznych. W kompetencjach dyrektora TDT będzie m.in. zawieszanie, cofanie i przywracanie uprawnień diagnostom oraz przeprowadzanie kontroli na stacjach. Tymczasem Instytut Transportu Samochodowego będzie egzaminował kandydatów na diagnostów oraz prowadził seminaria dla wykładowców zatrudnionych w ośrodkach szkolenia.

Nowy projekt wprowadza także obowiązek fotografowania obecności pojazdu na badaniach technicznych i przechowywania zdjęć przez dwa lata. – To lepszy pomysł, niż proponowany w poprzedniej wersji monitoring, który również byłby nieskuteczny. Przecież jeśli diagnosta wchodzi do kanału, on i podwozie są niewidoczni. Natomiast koszty związane z koniecznością zainstalowania monitoringu i archiwizacji nagrań byłyby nieporównywalnie większe – zwraca uwagę Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Ministerstwo Infrastruktury nie informuje, czy i o ile zostaną podwyższone opłaty za badania techniczne pojazdów.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Opłata depozytowa za oleje

Według projektu Ministerstwa Rozwoju wymiana oleju silnikowego zostanie obłożona specjalną opłatą depozytową, którą zapłaci kierowca. „Do ceny sprzedawanego oleju silnikowego będzie doliczana kaucja (ok. 4,5 zł. za litr)” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. W przypadku równoczesnego zwrotu odpowiedniej ilości zużytego smaru opłata nie będzie pobierana. Systemem poboru i zwrotu opłaty depozytowej zostaną objęte warsztaty i sprzedawcy smarów. Sprzedawca internetowy będzie musiał wskazać kupującemu miejsce (najbliższe adresowi dostawy), w którym będzie można dokonać zwrotu oleju zużytego i uzyskać zwrot opłaty depozytowej. – Projekt ustawy w tej sprawie czeka teraz na zgłoszenie do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów – powiedziała Jadwiga Emilewicz, wicepremier i minister rozwoju. Zmiany mają wejść w życie od stycznia 2021 roku.

Samar: Dopłaty nie przekonały Polaków

Źródło: samar.pl

Do 31 lipca można było składać wnioski na dofinansowanie zakupów samochodów elektrycznych w ramach trzech programów przygotowanych przez Ministerstwo Klimatu. Wyniki wskazują, że programy nie przekonały Polaków do zakupu aut na prąd. Samar informuje, że według danych z piątkowego popołudnia w programie „Zielony samochód”, zakładającym dofinansowanie zakupu auta czysto elektrycznego dla osób fizycznych, złożono zaledwie 261 wniosków na kwotę w wysokości 4 567 845,13 zł. W programie e-Van, który miał zachęcić przedsiębiorców do kupowania samochodów dostawczych, do NFOŚiGW wpłynęło 68 dokumentów na kwotę 4 603 970,00 zł. Tymczasem w programie „Koliber”, mającym promować ekologiczne pojazdy wśród taksówkarzy, złożony został tylko jeden wniosek na kwotę 25 tysięcy zł.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Izera – więcej pytań niż odpowiedzi

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o ubiegłotygodniowej prezentacji prototypów polskich aut elektrycznych marki Izera, które miałyby być produkowane od 2023 r. Za projekt odpowiada spółka ElectroMobility Poland, która nie podała jednak wielu szczegółów dotyczących realizacji tego przedsięwzięcia. „Jest karoseria, nie ma platformy, na której będzie budowany pojazd, nie wiadomo, co z napędem, gdzie powstanie fabryka i kto ją sfinansuje. Na sfinalizowanie przedsięwzięcia nazywanego szumnie polskim autem elektrycznym potrzeba kilku miliardów złotych” – zauważa dziennik. Skąd wziąć tak dużą kwotę? Spółka ElectroMobility Poland została założona przez cztery polskie grupy energetyczne, jednak w tej chwili nic nie wskazuje na to, że będą one chciały finansować projekt. Według informacji „DGP” Energa nie chce składać deklaracji w sprawie nowych inwestycji, a PGE mówi wprost, że nie będzie inwestorem projektu samochodu elektrycznego realizowanego przez ElectroMobility Poland. Spółka ElectroMobility Poland również nie odpowiedziała na pytanie dziennika dotyczące poszukiwania inwestorów dla elektrycznego samochodu.

Business Insider: TVP szuka samochodów

Telewizja Polska ogłosiła przetarg na 30 nowych samochodów osobowych. Mają to być auta o nadwoziu typu sedan lub liftback, o mocy silnika nie mniejszej niż 150 koni mechanicznych. Otwarcie ofert nastąpić ma 31 sierpnia 2020 roku.

„Rzeczpospolita”: Dokąd jadą europejskie auta?

Źródło: moto.rp.pl

Według danych ACEA Stany Zjednoczone pozostają najważniejszym zagranicznym rynkiem zbytu samochodów wyprodukowanych w Europie. W ubiegłym roku producenci wyeksportowali tam samochody o wartości 38 mld euro. Chiny znalazły się na drugim miejscu rankingu z kwotą około 22,5 mld euro. Trzecią lokatę zajęła Szwajcaria. Eksport aut do tego kraju osiągnął kwotę 8,6 miliarda euro.

Nissan: Zmiany w europejskich strukturach Nissana

Jordi Vila został mianowany wiceprezesem działu sprzedaży i marketingu Nissana na Europę. Vila powraca do regionu po tym, jak kierował działem sprzedaży i marketingu Nissana w Azji i Oceanii. Obejmie nowe stanowisko od 1 sierpnia. Zastąpi na nim Roela de Vriesa, który postanowił odejść z firmy z powodów osobistych.

3/08/2020

Dealerski Przegląd Prasy: ACEA prognozuje duży spadek sprzedaży aut

Stowarzyszenie ACEA opublikowało swój najnowszy przewodnik, który zawiera przegląd przemysłu samochodowego w UE. Prognozy wskazują, że sprzedaż nowych samochodów w UE spadnie w tym roku o 25 proc. –  W trosce o kondycję gospodarczą kontynentu wzywamy unijnych i krajowych decydentów do pilnego zwiększenia politycznego, gospodarczego i praktycznego wsparcia dla naszego przemysłu. Nadszedł czas, aby zamienić słowa w czyny i znaleźć pragmatyczne rozwiązania, które pomogą nam przetrwać burzę – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA.

Samar informuje, że branża motoryzacyjna przygotowuje apel do polskich władz o wydłużenie okresu umożliwiającego sprzedaż samochodów, które od 1 stycznia 2021 roku nie będą spełniały nowych norm emisji spalin. – Będziemy występowali najpewniej o wydłużenie czasu na sprzedaż w ramach końcowej partii produkcji i/lub zwiększenie liczby pojazdów objętych tym przywilejem. Najpewniej będą w tym celu potrzebne odpowiednie zmiany legislacyjne – zapowiada szef PZPM Jakub Faryś. 

Mimo problemów, z jakimi boryka się branża motoryzacyjna w tym roku, Grupa PSA odnotowała zysk netto za pierwsze półrocze 2020 w wysokości 595 mln euro. Przychody firmy spadły o 34,5 proc. do 25,12 mld euro.

ACEA: Przemysł motoryzacyjny potrzebuje wsparcia

Źródło: acea.be

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów opublikowało swój coroczny przewodnik, który zawiera przegląd przemysłu samochodowego w UE. Wynika z niego, że przemysł samochodowy jest kluczowym filarem gospodarki europejskiej i ma niebagatelne znaczenie dla szerszego ożywienia kontynentu po COVID-19. Obroty generowane przez przemysł samochodowy stanowią ponad 7 proc. całkowitego PKB UE. System motoryzacyjny zapewnia pracę 14,6 milionom Europejczyków, co stanowi 6,7 proc. całkowitego zatrudnienia w Unii Europejskiej.

ACEA informuje również, że w 2019 roku wyprodukowano w Europie prawie 18 milionów pojazdów, co stanowi 20 proc. światowej produkcji pojazdów. 5,6 mln z tych pojazdów zostało wyeksportowanych na cały świat, generując w ubiegłym roku nadwyżkę handlową w wysokości 74 mld euro dla UE. Obecnie po drogach Europy porusza się 313 mln pojazdów. Oprócz zapewnienia swobodnego przemieszczania się ludzi i towarów po całym kontynencie, pojazdy te są istotnym źródłem dochodów krajowych, przynosząc rocznie ponad 440,4 mld euro z podatków.

ACEA podkreśla, że europejski przemysł samochodowy znajduje się w niezwykle trudnej sytuacji. Producenci pojazdów musieli zamykać swoje centra rozwoju i zakłady produkcyjne w UE na średnio 30 dni roboczych w okresie lockdownu, co doprowadziło do dotychczasowych strat w produkcji w wysokości ponad 2,4 mln pojazdów silnikowych. „Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że sprzedaż samochodów spadnie o rekordowe 25 proc. w 2020 roku” – ocenia organizacja.

„Producenci samochodów stoją obecnie w obliczu bardzo silnych przeciwności w następstwie kryzysu koronawirusa, który uderzył w nasz sektor z bezprecedensową siłą. W trosce o kondycję gospodarczą kontynentu wzywamy unijnych i krajowych decydentów do pilnego zwiększenia politycznego, gospodarczego i praktycznego wsparcia dla naszego przemysłu. Nadszedł czas, aby zamienić słowa w czyny i znaleźć pragmatyczne rozwiązania, które pomogą nam przetrwać burzę” – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA,

Samar: Branża szykuje apel do polskich władz

Źródło: samar.pl

Samar przypomina, że wraz z początkiem przyszłego roku na terenie Unii Europejskiej zacznie obowiązywać norma emisji spalin 6d. W związku z tym obecnie oferowane auta, które do końca roku nie znajdą nabywców, od 1 stycznia 2021 roku nie będą mogły co do zasady trafić na rynek. Lokalne zrzeszenia producentów samochodów oraz reprezentujące je na szczeblu unijnym stowarzyszenie ACEA podjęły rozmowy z Komisją Europejską dotyczące wydłużenia okresu obowiązywania końcowej partii produkcji. Branża chciała, by KE wydłużyła o pół roku lub nawet o dziewięć miesięcy czas, w którym samochody niespełniające nowych norm mogłyby być jeszcze oferowane klientom. Prezes PZPM Jakub Faryś tłumaczy, że trzy miesiące „konsultacji” w tej sprawie nie przyniosło branży żadnych pozytywnych rozwiązań. Komisja nie przystała na postulaty i zaleciła, aby producenci zwrócili się ze swoimi problemami do lokalnych władz w poszczególnych państwach. – Szykujemy w tej sprawie pisma do wicepremier Jadwigi Emilewicz oraz do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prośbą o pomoc. Wyślemy je w ciągu najbliższego tygodnia. Będziemy występowali najpewniej o wydłużenie czasu na sprzedaż w ramach końcowej partii produkcji i/lub zwiększenie liczby pojazdów objętych tym przywilejem. Najpewniej będą w tym celu potrzebne odpowiednie zmiany legislacyjne – zapowiada szef PZPM.

AAA AUTO: Mniej używanych aut z importu

Źródło: AAA AUTO

Z danych czeskiego Stowarzyszenia Importerów Samochodów, a także z analizy ofert sprzedażowych, którą cyklicznie przeprowadza sieć AAA AUTO wynika, że w drugim kwartale tego roku znacznie mniej zagranicznych samochodów używanych napłynęło z Europy do Polski. Według lipcowych danych Stowarzyszenia Importerów Samochodów w pierwszej połowie tego roku sprowadzono do Polski 382 064 używanych samochodów, z czego większość przypadła na pierwszy kwartał br. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku nastąpił spadek o 17,41 proc., w liczbach bezwzględnych to 80 508 samochodów.

„Rzeczpospolita”: Zysk na koncie PSA

Źródło: moto.rp.pl

Mimo kryzysu wywołanego przez pandemię, Grupa PSA odnotowała zysk po I półroczu 2020. Zysk netto za I połowę bieżącego roku wyniósł 595 mln euro. Był więc znacząco mniejszy, niż 1,83 mld euro wypracowane rok temu w tym samym okresie. Natomiast przychody spadły o 34,5 proc. do 25,12 mld euro.

Prezes PSA Carlos Tavares ujawnił, że negocjacje z FCA na temat fuzji i stworzenia wspólnej firmy pod nazwą Stellantis idą zgodnie z planem i spodziewa się ich zakończenia w I kwartale 2021. Nie ukrywał również, że jest otwarty w rozmowach z Komisją Europejską i nie wyklucza kolejnych ustępstw, jeśli tylko ma to przybliżyć ich finał. Tavares powiedział, że to kondycja w jakiej PSA i FCA wyjdą z kryzysu wywołanego pandemią zadecyduje czy rzeczywiście do tej fuzji będzie mogło dojść na warunkach ustalonych w zeszłym roku.

Wirtualny Nowy Przemysł: Ford na plusie

Źródło: wnp.pl

Ford Motor odnotował lepsze niż spodziewano wyniki w drugim kwartale 2020 r. W okresie kwiecień-czerwiec koncern odnotował zysk netto w wysokości 1,12 mld dolarów przy przychodach w wysokości 19,37 mld dolarów – o ok. 50 proc. niższych w ujęciu rdr. Spółka dobre wyniki zawdzięcza jednorazowemu wpływowi w wysokości 3,5 mld dolarów ze względu na odłączenie od głównej części biznesu oddziału pojazdów autonomicznych Argo AI, co miało miejsce 1 czerwca.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.