Aktualności

19. Wielki Test Salonów: zwycięstwo Renault i Mercedesa

W 19. Wielkim Teście Salonów tygodnika „Auto Świat”, przygotowanym we współpracy z firmą badawczą Minds & Roses, sprawdzono salony 24 marek – „tajemniczy klienci” odwiedzili 345 rodzimych firm dealerskich. W markach popularnych zwyciężyło Renault, a w markach premium – Mercedes.

Tygodnik nie podał jeszcze wyników dla konkretnych dealerów, ale do myślenia dają już rezultaty samych marek (17 popularnych oraz siedmiu premium). 72 audytorów odwiedziło salony w czerwcu, lipcu i sierpniu, a do badania wybrano 30 proc. salonów danej marki (ale nie mniej niż 10). „Tajemniczy klienci” umawiali najpierw wizytę w salonie, informując, którym modelem są zainteresowani (chodziło o najpopularniejsze auta, mimo to problemy podażowe powodowały czasem, że konieczne było czekanie na dany model). Pod uwagę były brane takie kategorie, jak „Organizacja salonu”, „Obsługa klienta” (m.in. „Umówienie na wizytę”, „Aktywna rozmowa doradcza” czy „Follow-up”) oraz „Jazda testowa”. Na końcową ocenę największy wpływ miała punktacja odnosząca się do obsługi klienta.

W markach popularnych najwyżej uplasowało się Renault (średnia 95,3 proc.), drugie miejsce zajął Volkswagen (95,0 proc.), a trzecie Cupra (92,8 proc.). Co ciekawe, w kategorii „Organizacja salonu” osiem marek popularnych z 17 badanych uzyskało 100 proc. Imponujące oceny salony zdobyły także za „badanie potrzeb klienta” (najlepiej wypadły Renault, Volkswagen, Cupra oraz Citroën). Jeśli chodzi zaś na przykład o „prezentację auta”, to tylko cztery brandy miały wynik powyżej 90 proc., a dwa nie przekroczyły 70 proc. (żadna marka nie zdobyła maksymalnej noty).

Wśród marek premium palma pierwszeństwa przypadła zaś Mercedesowi (92,9 proc.). Za niemiecką marką, z odrobinę gorszym rezultatem, uplasował się Lexus (92,7 proc.). Trzecią pozycję objęło z kolei Audi (91,9 proc.). W wypadku „organizacji salonu” średnia dla całej grupy to 96,8 proc. (100 proc. zdobyły Mercedes, Lexus, Audi i Alfa Romeo, pozostałe marki uzyskały powyżej 90 proc.), a w podkategorii „Badanie potrzeb klienta” – 98,4 proc. Najsłabsze wyniki przyniosły „wizyta w salonie” (81,2 proc.) oraz „finalizacja spotkania” (80,3 proc.), na co niewątpliwie wpłynęła trudna sytuacja podażowa.

Średnia dla wszystkich marek popularnych wyniosła 85,6 proc., dla premium – 86,7 proc. Dealerzy wciąż zmagają się z problemami podażowymi (a ostatnio także z malejącym popytem), ale mimo to rodzima branża uzyskuje wysokie wyniki – zarówno pod kątem sprzedaży, jak i – co udowadnia 19. Wielki Test Salonów – jakości oferowanych usług.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Badanie EY: 45 proc. chce kupić auto, ponad połowa „elektryka”
Redakcja
28/9/2022
Aktualności
Citroën pokazuje nowe logo
Redakcja
27/9/2022
Aktualności
Toyota zamyka rosyjską fabrykę. Mazda rozważa podobny krok
Redakcja
26/9/2022
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.