Aktualności

2022: rejestracje „elektryków” w UE

Przez pierwsze trzy kwartały 2022 r. w Unii zarejestrowano około 717 tys. nowych osobowych aut całkowicie elektrycznych (BEV), czyli o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – podaje ACEA.

Unijnym liderem są Niemcy, które od stycznia do września mogą pochwalić się wolumenem ponad 273 tys. nowych „elektryków”. Drugie miejsce zajęła Francja, z wynikiem 141 tys. szt., a trzecie Szwecja, gdzie zarejestrowano 58 tys. pojazdów zeroemisyjnych. Kolejne pozycje przypadły Niderlandom (46 tys.) oraz Włochom (36 tys.). Co ważne, przynajmniej dwucyfrowy procentowy wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych rok do roku odnotowano w każdym państwie członkowskim UE, z wyjątkiem Austrii i wspomnianych Włoch. Dobrze poradziły sobie także takie kraje spoza UE, jak Norwegia i Wielka Brytania, w których zarejestrowano odpowiednio 80 tys. i 176 tys. osobowych BEV. Dodajmy, że brytyjski rząd wciąż podtrzymuje zamiar zakazu sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi od 2030 r.

Jeśli uwzględnimy rejestracje nowych hybryd plug-in, sprzedaż „elektryków” wyniosła w analizowanym okresie ponad 1,2 mln szt., zaś wzrost rok do roku osiągnął prawie 8 proc. W ub.r. liczba nowych rejestracji PHEV w UE spadła jednak o prawie 9 proc. po raz pierwszy od rozpoczęcia gromadzenia przez ACEA danych dotyczących hybryd. Ale, dzięki rosnącemu popytowi na samochody całkowicie elektryczne, rynkowy udział EV w UE osiągnął 19,2 proc., wyprzedzając tym samym modele z silnikami Diesla (17,1 proc.).

„Spodziewamy się, że po podliczeniu danych z IV kwartału 2022 r., rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym w Unii Europejskiej jeszcze wzrośnie, podobnie jak miało to miejsce w 2021 r. oraz 2020 r. Już od wielu miesięcy na dojrzalszych niż Polska rynkach elektromobilności odnotowujemy trend, zgodnie z którym BEV cieszą się większym zainteresowaniem niż PHEV lub też ich sprzedaż szybciej wzrasta” – zwraca uwagę Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Dodaje, że z jednej strony jest to konsekwencja coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej i postępującej rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Zachodniej, zaś z drugiej stopniowego wyłączania hybryd typu plug-in z systemów wsparcia. Mazur podaje przykład Niemiec, które zakończyły dotowanie PHEV w grudniu 2022 r.

„Licznik elektromobilności” prowadzony przez PSPA i PZPM wskazuje, że pod koniec listopada 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 62 135 osobowych i użytkowych modeli z napędem elektrycznym. W ciągu ostatnich 11 miesięcy park EV w Polsce powiększył się o 69 proc. r/r, zaś od końca 2020 r. już ponad trzykrotnie.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Polacy chcą używanych aut za 25-50 tys. zł
Redakcja
27/1/2023
Aktualności
Akio Toyoda ustępuje ze stanowiska szefa Toyoty
Redakcja
26/1/2023
Aktualności
Styczeń przyniósł spadki cen używanych aut
Redakcja
26/1/2023
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.