Austria nie potrzebuje zachęt. Nie minęło więcej niż kilka dni od momentu ogłoszenia przez Komisję Europejską pakietu „Fit fot 55”. Pakietu, który zelektryzował branżę motoryzacyjną. Dla niektórych państw Unii tempo zmian proponowanych przez KE jest jednak zbyt małe – jednym z nich jest właśnie Austria. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury zaproponowało „Mobility Master Plan 2030”, nową strategię na najbliższe lata, która pomoże Austrii w osiągnięciu neutralności klimatycznej już w 2040 r.
O tym, czy propozycja minister Leonore Gewessler uzyska akceptację austriackich władz, na razie nie wiadomo, ale można przypuszczać, że postawa Austriaków będzie miała wpływ na dalsze rozmowy w sprawie „Fit for 55” i normy Euro 7. Zakaz, przewidziany na rok 2030, objąłby wszystkie samochody osobowe, a do tego większość aut dostawczych z wyjątkiem autobusów i pojazdów ciężarowych o dmc przekraczającej 18 ton – w przypadku tych ostatnich restrykcje zaczęłyby obowiązywać od 2035 r.
Co ważne, minister infrastruktury podkreśla, że celem „MMP 2030” nie jest zamiana aut spalinowych na elektryczne w proporcji 1 do 1. Przedstawicielka rządu wskazała, że resort będzie dążył do zmniejszenia „zmotoryzowanego transportu indywidualnego” na rzecz mikromobilności. Według założeń proponowanej strategii udział transportu publicznego w Austrii miałby do 2040 r. wzrosnąć z 27 do 40 proc., a liczba podróży, które można odbyć pieszo bądź rowerem – z 23 do 35 proc.