Aktualności

Branża karawaningowa z kolejnym rekordem

W 2020 r. w Polsce zarejestrowano 1040 nowych kamperów, o 44 proc. więcej niż w 2019 r. i o ponad 100 proc. więcej względem roku 2018.

Podsumowując rok 2020, można zaryzykować stwierdzenie, że kryzys spowodowany przez pandemię koronawirusa nie tylko nie osłabił branży karawaningowej, ale może nawet przyczynił się do jej rozwoju. Według danych CEPiK-u, które opublikował portal motorhome.pl, segment kamperów już trzeci rok z rzędu zanotował wzrost oscylujący wokół 40-50 proc, a liczba nowych samochodów po raz pierwszy przekroczyła 1 tys. szt., podczas gdy jeszcze w 2017 roku było to zaledwie 338 pojazdów. Co ciekawe, o dobrych wynikach sprzedaży aut kempingowych, oprócz gwałtownego odbicia w czerwcu i lipcu, zadecydowały spektakularne wzrosty w ostatnim kwartale roku – średnio o 268 proc. wobec roku 2019! Do tych liczb należy dopisać kolejne 245 kamperów – chodzi o samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, które następnie zabudowano i przerejestrowano – tego typu auta najczęściej powstają na bazie Fiata Ducato oraz Peugeota Boxera.

Jakie marki cieszyły się największym zainteresowaniem wśród  klientów? Liderem rankingu ponownie został Volkswagen, który za sprawą modeli California i Grand California zarejestrował blisko 200 maszyn, prawie dwukrotnie więcej niż przed rokiem. Niemiecki producent był zresztą jedynym przedstawicielem „tradycyjnego” sektora motoryzacji. Tuż za Volkswagenem uplasował się Roller Team, a kolejne miejsce zajęły Benimar i Dethleffs. Duże straty wolumenowe poniosła z kolei Adria, jeden z liderów sprzedaży w 2019 r.

W Polsce niezmiennie dominują pojazdy nieprzekraczające 3,5 t, co wiążę się możliwością prowadzenia takich pojazdów w oparciu o prawo jazdy kategorii B. W zdecydowanej większości są to pojazdy przeznaczone dla 4, 5, rzadziej 6 pasażerów. Auta o większej masie to ciągle ewenement – w 2020 r. zarejestrowano tylko 21 takich modeli.

Pomimo rosnącej popularności kamperów warto jednak pamiętać, że znaczące wzrosty są do pewnego stopnia efektem niskiej bazy, bo podczas gdy w Polsce w 2020 r. na drogi wyjechało tysiąc nowych pojazdów, w Niemczech było to 73 tys. aut przy niemal 40 proc. wzroście.

Zdjęcie: VW press

Dane: motorhome.pl

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Aktualności
VW stawia na chińską platformę. Chce sprzedawać tańsze „elektryki”
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.