Po sześciu miesiącach 2021 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 40,5 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 36,2 proc. (r/r). W pierwszym kwartale wskaźnik wzrostu wyniósł +32 proc., a jeszcze lepiej prezentuje się sytuacja za okres od kwietnia do czerwca, kiedy sektor urósł o 41,1 proc. Dobra passa w branży będzie najpewniej kontynuowana w najbliższych miesiącach, bo analitycy przewidują kolejne wzrosty. „Według najnowszej prognozy ZPL, która mówi o 20,2-proc. wzroście na koniec 2021 r., branża leasingowa ma szansę nadrobić dwa lata spowolnienia, jakie obserwowaliśmy na rynku leasingu w 2019 i 2020 r.” – mówi Paweł Pach, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.
Największą grupą odbiorców usług leasingowych pozostają mikro i małe firmy (o obrotach nieprzekraczających 20 mln zł), które stanowią 73,8 proc. klientów leasingu. 25,3 proc. to z kolei więksi przedsiębiorcy, a niecały procent – klienci indywidualni.
W strukturze finansowania przedmiotów głównym partnerem firm leasingowych pozostaje branża motoryzacyjna, zaś udział pojazdów lekkich w całości finansowania wyniósł 43,6 proc. Nieco rzadziej finansowano maszyny i inne urządzenia (27,9 proc.), a także transport ciężki (23,2 proc.). Jednak to właśnie w segmencie samochodów ciężarowych branża zanotowała największy skok w porównaniu z ubiegłym rokiem – o 91 proc. W przypadku pojazdów lekkich wzrost, choć znaczny – o 29 proc. – był jednak zauważalnie mniejszy.
W grupie lekkich aut aż 84 proc. to „osobówki”. W pierwszej połowie roku wartość leasingu dla samochodów z tego segmentu osiągnęła 14,9 mld zł, tj. o niemal jedną trzecią więcej niż przed rokiem. Na resztę złożyły się pojazdy dostawcze do 3,5 t. ze skromniejszym wzrostem na poziomie 18,4 proc.
Zdaniem przedstawicieli ZPL w kolejnych miesiącach zacznie rosnąć liczba klientów zainteresowanych leasingiem samochodu elektrycznego, na co wpłynie m.in. zainicjowany niedawno przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program „Mój Elektryk”. „Bardzo cieszymy się, że tym razem program dopuszcza dopłaty do rat leasingu. Prawdą jest, że większość nowych samochodów w Polsce kupują przedsiębiorcy, którzy posiłkują się leasingiem. Uważamy, że rządowe dotacje do leasingu aut na prąd mogą szybko powiększyć flotę takich pojazdów na polskich drogach” – wskazuje Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL.
Dane: Związek Polskiego Leasingu
Fot. ZPL