Aktualności

Chińskie marki wyprzedziły sprzedaż Łady w Rosji

Sprzedaż nowych aut osobowych i lekkich dostawczych w Rosji spadła w I kw. 2023 r. o 44,7 proc., do 153 477 szt. – wynika z danych Stowarzyszenia Europejskich Przedsiębiorców (AEB). Marcowe wyniki były zaś niższe rok do roku o 10,6 proc. (48 414 samochodów).

W Federacji Rosyjskiej dominuje obecnie sprzedaż modeli z Chin (Haval, Chery, Geely), które łącznie mają nieco lepsze rezultaty od krajowej Łady. Agencja Reutera wyliczyła, że w okresie od stycznia do marca br. Rosjanie kupili 64 483 szt. pojazdów chińskich marek, podczas gdy Łada sprzedała się w liczbie 64 240 szt. Zarówno samochody z Chin, jak i rosyjska marka mają po ponad 40 proc. udziału w rynku.

Po tym, jak z Rosji wycofały się zachodnie koncerny, tamtejsza motoryzacja działa wyłącznie w oparciu o krajową – mocno uwstecznioną – produkcję oraz chińską kroplówkę. Agresor szuka jednak obecnie inwestycji i partnerstwa z „przyjaznymi” państwami (czyli takimi, które nie nałożyły na Rosję sankcji), licząc, że w ten sposób wznowi prace w zakładach przejętych po zachodnich producentach.

Federacja Rosyjska postawiła dotychczas m.in. na reaktywację po ponad 20 latach marki Moskwicz, a także produkcję uproszczonych modeli popularnej Łady (już w 2009 r. Władimir Putin, wtedy jeszcze jako premier, nakazał wpłatę 800 mln dol. z funduszy państwowych dla upadającego AvtoVAZ, producenta Łady).

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
„RP”: Problem z wnioskami o dopłaty do BEV-ów. „Nikt nie otrzymał jeszcze ani złotówki”
Redakcja
22/5/2025
Aktualności
Producenci redukują emisję – trwa wyścig z czasem
Redakcja
21/5/2025
Aktualności
Zmiany w Stellantisie. Xavier Chardon nowym dyrektorem generalnym Citroëna
Redakcja
20/5/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.