Aktualności

Drożeją nowsze auta używane

Wysoki popyt na auta używane w połączeniu ze stosunkowo niską podażą mocno wpływa na ceny. I choć na rynku wtórnym powoli zwiększa się liczba względnie młodych używanych modeli, to ich ceny wciąż rosną, zwłaszcza w Polsce – wynika z informacji działającej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej sieci AAA Auto.

Drugi kwartał bieżącego roku zaowocował w Europie Środkowej pojawieniem się 93232 ofert sprzedaży aut w wieku do pięciu lat. Jak podaje AAA Auto, wraz z ustępującą pandemią rynek „używek” znacznie się ożywił. Widać to na przykładzie państw Grupy Wyszehradzkiej, gdzie w Polsce odnotowano wzrost o 1566 pojazdów względem pierwszego kwartału, na Słowacji o 1219, a w Czechach – aż o 1740 (brak danych na temat Węgier), choć to w naszym kraju najbardziej wzrosły ceny – o 3688 zł.

W drugim kwartale 2021 r. na polskim rynku pojawiło się prawie 41,5 tys. ofert sprzedaży „używek” do pięciu lat i z przebiegiem nie większym niż 50 tys. km. Mowa o ofertach w komisach, ogłoszeniach internetowych, jak i u dealerów. Wystawiono tym samym przeszło o półtora tysiąca więcej aut niż w wypadku pierwszego kwartału br. Średnia wieku wyniosła 2,1 lat, zaś licznik wskazywał zwykle 23 tys. km. W ofertach dominowały takie modele, jak Toyota Corolla (1273 szt.), Toyota Yaris (910 szt.) oraz Opel Astra (854 szt.).

„Widać, że głód klientów na nowsze samochody używane jest naprawdę wielki po roku pandemii, pełnym ograniczeń i zakazów. Dealerzy muszą więc stale reagować na zwiększony popyt, a także odpowiadać na przestoje w produkcji nowych samochodów, w przypadku których czas dostawy został znacznie wydłużony. Klienci, którzy nie chcą czekać nawet rok, zanim producent dostarczy nowy samochód, często sięgają po nowe auta używane, które są dostępne od ręki, tańsze od nowych i praktycznie porównywalne jakościowo” – skomentował Petr Vaněček, dyrektor Aures Holdings, który zarządza siecią centrów samochodowych AAA Auto.

Dodajmy, że jeszcze w 2018 i 2019 r. sprzedaż „używek” wyniosła w Polsce odpowiednio 83 proc. (2,63 mln szt.) oraz 84 proc. (2,89 mln) wszystkich rejestracji, ale już w 2020 r. osiągnęła 86 proc. (2,58 mln). Bieżący rok, w którym producenci zmagają się z brakiem części, tylko potęguje zainteresowanie autami używanymi, choć pamiętajmy, że nasz car park wciąż nie należy do najmłodszych. 71 proc. używanych aut osobowych sprzedanych w Polsce w 2020 r. ma powyżej 10 lat, a tylko nieco ponad 10 proc. stanowią pojazdy w wieku do pięciu lat.

Fot. Greg Gjerdingen / Flickr (CC BY 2.0)

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Chery będzie produkować w Europie?
Redakcja
15/3/2024
Aktualności
Świętować można inaczej
Redakcja
15/3/2024
Aktualności
Parlament Europejski zatwierdził kompromis w sprawie Euro 7
Redakcja
14/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.