Jato Dynamics podaje z kolei, że MG, brytyjska marka, która znajduje się obecnie pod skrzydłami SAIC Motor Corp., nie jest już liderem w Europie – miejsce dotychczasowego numeru jeden zajęło BYD. Chiński gigant, który na dobrą sprawę dopiero rozpoczął ekspansję w Europie, zwiększył w sierpniu liczbę rejestracji o 19 proc. r/r.
Felipe Munoz, starszy analityk w Jato Dynamics, tłumaczy, że niepewność związana z tymczasowymi taryfami, które nałożyła na Chiny EU, może wyjaśniać częściowo sierpniowy – 65-proc. – spadek rejestracji MG. Ekspert dodaje przy tym, że producent kładzie większy nacisk na miękkie hybrydy oraz hybrydy typu plug-in aniżeli pełne „elektryki”.
Chińscy producenci stoją dziś przed niejasną sytuacją w kwestii ceł, które w ostatecznym kształcie miałyby obowiązywać od listopada. „Choć słyszymy o wielu planach i zapowiedziach producentów z Państwa Środka, więcej jest dziś niepewności co do przyszłości chińskich «elektryków» oraz tego, jak Europa zareaguje na rosnącą konkurencję” – przekonuje Felipe Munoz.
Problemem jest też szerszy spadek popytu na samochody elektryczne w Europie, gdzie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 r. – po tym, jak choćby Niemcy zrezygnowały z zachęt dla kupujących – rejestracje zmalały o 5,5 proc.