Aktualności

Eksperci: niedobór magnezu to kolejne przestoje

Światowi producenci stoją w obliczu kolejnych kłopotów z podażą. Kryzys energetyczny w Chinach może zaważyć na światowych dostawach magnezu.

Ktoś musiał zapeszyć. Jakby mało nam było niespodzianek w trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy, kolejne złe wiadomości napływają z Chin. We wrześniu br. tamtejszy rząd postanowił znacząco zredukować zapasy magnezu, aby ograniczyć krajowe zużycie energii. Do końca 2021 r. chińskie władze planują zamknąć nawet 35 z 50 hut wytwarzających magnez, a konsekwencje tej decyzji może ponieść Europa, co odbije się także na przemyśle motoryzacyjnym.

Wszystko dlatego, że to właśnie Chiny odpowiadają za 85 proc. światowej produkcji magnezu. Co więcej, aż 95 proc. unijnego popytu na magnez zaspokaja właśnie Państwo Środka. Szacuje się, że obecne zapasy tego surowca w UE starczą do końca listopada. A co dalej? Jak sugerują specjaliści, to, co już znamy z ostatnich miesięcy, czyli kolejne przestoje, utrata miejsc pracy i przerwane łańcuchy dostaw.

Zdaniem ekspertów braki magnezu szczególnie mocno wpłyną na takie gałęzie przemysłu, jak motoryzacja czy budownictwo. W sektorze automotive magnez jest wykorzystywany na wiele sposobów, m.in. przy tworzeniu elementów kokpitu, drzwi czy skrzyni biegów. Na tym nie koniec, bo – jak tłumaczy w rozmowie z „Financial Times” Amos Fletcher, analityk z firmy Barclays – „branża nie posiada zamienników dla tego surowca przy przygotowywaniu blach do nadwozi”. A to oznacza, że jeśli dostawy magnezu zostaną wstrzymane, to samo może spotkać cały przemysł motoryzacyjny.

Już teraz eksperci wskazują, że niedobór surowca doprowadził do gwałtownego wzrostu cen. Za tonę magnezu importerzy muszą płacić bowiem obecnie nawet 10 tys. dol., podczas gdy na początku roku było to 2 tys. dol. Dodajmy, że jeszcze w sierpniu ceny nie przekraczały 4 tys. dol. za tonę. No cóż, potencjalny problem z podażą magnezu po raz kolejny obnaża słabość systemu opartego na nadmiernym uzależnieniu Europy od zagranicznych dostawców.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.