Aktualności

Europa: kryzys nie odpuszcza

Prawie 20 proc. spadku sprzedaży w Niemczech i Francji, załamanie w Hiszpanii – prognozy na 2022 r. rysują się coraz gorzej.

Miesiąc temu pisaliśmy o niezłych, przynajmniej w zestawieniu z innymi państwami, wynikach na rynkach brytyjskim, niemieckim czy hiszpańskim, które zanotowały nawet niewielkie wzrosty sprzedaży. Tym razem zwycięzców nie ma, a najważniejsze gospodarki Europy zgodnie zakończyły marzec poniżej zera.

Pomimo 14-proc. spadku najlepszym rezultatem może pochwalić się Zjednoczone Królestwo. Według przedstawicieli branżowego stowarzyszenia SMMT uzyskany wolumen 243 tys. nowych aut stanowi jednak duże rozczarowanie i może mieć istotny wpływ na całoroczny wynik. Marcowym liderem na terenie UK został Ford (17,8 tys., – 19,8 proc.), ale tuż za nim uplasowała się Kia, która notuje kolejny znakomity miesiąc (17,8 tys., +58,9 proc.).

Nieco większe straty od Brytyjczyków poniosły Niemcy i Francja – to kolejno -18 i -20 proc. Niekwestionowanym liderem rynku u naszych zachodnich sąsiadów pozostaje Volkswagen, który marzec zakończył jednak pod kreską (38,5 tys., – 31,8 proc.), tak jak pozostali przedstawiciele grupy. Na uwagę zasługuje ponadto Tesla – 8 tys. pojazdów zarejestrowanych w marcu pozwoliło marce uzyskać wynik tuż za czołową dziesiątką.

We Francji o palmę pierwszeństwa przed miesiącem tradycyjnie walczyły już Peugeot z Renault. Obie marki nie mają jednak specjalnych powodów do zadowolenia, bo w ciągu roku wielkość sprzedaży spadła tam niemal o jedną trzecią. Słabe wyniki Renault na własnym podwórku częściowo rekompensuje bardzo dobry wynik Dacii, która przed miesiącem sprzedała o 31,4 proc. aut więcej niż w marcu 2021 r. Warto zresztą podkreślić, że niezłe rezultaty rumuńskiego producenta nie ograniczają się do rynku francuskiego.

O prawdziwym kryzysie mogą mówić natomiast dealerzy z Włoch i Hiszpanii, gdzie poziom załamania sięgnął 30 proc. Na Półwyspie Iberyjskim Kia wykorzystała problemy konkurencji (głównie Peugeota, ale także SEAT-a, Toyoty i Volkswagena, a nawet siostrzanego Hyundaia), aby wskoczyć na pierwsze miejsce. Koreańska marka jest zresztą jedynym liczącym się producentem w Hiszpanii, który utrzymał się w marcu na plusie. Także we Włoszech dobre wyniki osiągnął tylko jeden brand – to wspomniana już Dacia, która zarejestrowała o 25 proc. aut więcej niż przed rokiem.

Światełka w tunelu na razie nie widać, a najważniejsze rynki Europy zakończyły kwartał pod kreską. Czy w taki sam sposób zamkną rok? Optymistycznych prognoz jest ostatnio coraz mniej.  

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.