Aktualności

Europa na celowniku – nowe marki na rynku

I nie mówimy tym razem o producentach z Chin. Na początku 2024 r. na Stary Kontynent wróci koncern General Motors. Jeszcze wcześniej, bo już przed końcem tego roku, na rynki Europy Zachodniej zawita wietnamski VinFast z planem obliczonym na sprzedaż 3 tys. aut w pierwszym okresie działalności.

The 2023 Cadillac LYRIQ Debut Edition – a dynamic, modern and fully electric SUV.

Ostatnie miesiące w branży motoryzacyjnej zdominował temat ekspansji chińskich producentów w Europie. Marek zainteresowanych rozwojem w tym regionie jest jednak dużo więcej – kilka dni temu pisaliśmy o odrodzeniu Lancii, która po latach zastoju, kiedy auta włoskiego brandu były oferowane tylko we Włoszech, chce wrócić na europejskie salony.

Kolejnym starym-nowym producentem planującym powrót jest General Motors. Koncern zza oceanu opuścił Stary Kontynent w 2017 r. wraz z odsprzedażą marek Opel i Vauxhall ówczesnemu PSA (obecnie Grupa Stellantis) po latach nie najlepszych wyników finansowych.

Pierwszym modelem GM, który zadebiutuje w Europie, będzie elektryczny Cadillac Lyriq, średniej wielkości SUV w cenie około 90 tys. dol. Jak podaje serwis Automotive News, sprzedaż będzie prowadzona za pośrednictwem stron internetowych oraz salonów producenckich. Dostawy modelu (na razie tylko w Szwajcarii) rozpoczną się w pierwszej połowie 2024 r., ale zamówienia można składać już dziś. Następnym krokiem w planach producenta jest Skandynawia oraz Francja, a w perspektywie dwóch lat – kolejne trzy państwa.

General Motors nie podał na razie konkretnych dat debiutu dalszych modeli, ale przewiduje się, że do Lyriqa z czasem dołączą Chevrolet Equinox EV, Chevrolet Blazer EV oraz Cadillac Celestiq.

Ale do Europy wkracza także firma wywodząca się z kraju rzadko kojarzonego z motoryzacją. Mowa tu rzecz jasna o wietnamskiej marce VinFast, o której było ostatnio głośno przynajmniej z kilku powodów – wyceny rynkowej na poziomie 160 mld dol., która sprawiła, że VinFast stał się trzecią co do wartości marką samochodową na świecie (Po Tesli i Toyocie), nie najlepszych wyników finansowych (brand ma osiągnąć rentowność dopiero za dwa lata) oraz problemów z uzyskaniem zgody na wejście na amerykański rynek.

Kilka dni temu w wywiadzie dla francuskiego serwisu Auto Infos Jean-Christophe Mercier, zastępca dyrektora generalnego VinFast Europe ds. obsługi posprzedażnej, potwierdził jednak, że marka zakończyła procedury homologacyjne i uzyskała autoryzację na sprzedaż aut na rynkach europejskich.

Zacznie się od elektrycznego SUV-a VF8 – z nieoficjalnych informacji, które opublikował Reuters, jeszcze w tym roku na rynkach Francji, Niemiec i Holandii producent chce sprzedać 3 tys. aut. Kolejny rok upłynie z kolei pod znakiem rozbudowy oferty modelowej, którą mają uzupełnić wersje VF6, VF7 oraz VF9. Plany są zatem ambitne, pytanie, co na to rynek.

Fot. media.cadillac.com

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności sponsorowany
Sprzedam lub wynajmę obiekt dealerski
Redakcja
17/9/2024
Aktualności
Polski importer z własnym programem „dopłat” do leasingu BEV-ów
Redakcja
16/9/2024
Aktualności
Z potrzeby serca
Redakcja
13/9/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.