Aktualności

Geely myśli o nowych rynkach

Chiński gigant motoryzacyjny Geely planuje we współpracy z Volvo stworzyć platformę, która ma pozwolić na bardziej efektywną produkcję samochodów. To część globalnej strategii, bo Geely rozważa ekspansję na nowe dla siebie rynki – w tym Europę.

Niezbyt rozpoznawalne na Zachodzie Geely zwróciło uwagę wszystkich w 2010 r., kiedy za 1,8 mld dolarów kupiło firmę Volvo. Osiem lat później przedsiębiorstwo wykupiło 9,7 proc. udziałów w Daimlerze, stając się największym prywatnym udziałowcem niemieckiego koncernu. Wraz z nadejściem nowej dekady przedstawiciele Geely zamierzają wykonać kolejny krok – wprowadzić swój pierwszy samochód na rynek europejski. Czego możemy oczekiwać po chińskim producencie?

Na pierwszy rzut oka Geely nie imponuje. Jeśli zerkniemy na listę największych chińskich koncernów motoryzacyjnych, będziemy musieli „zjechać” o kilka pozycji, bo Geely zajmuje dopiero siódme miejsce. Z wolumenem wielkości około 2 mln samochodów firma jest daleko w tyle za SAIC-GM, liderem chińskiego rynku, który sprzedaje 3-4 razy więcej aut. Jest tylko jeden „haczyk” – wszystkie przedsiębiorstwa z „top 6” są kontrolowane przez państwo, co czyni Geely największym prywatnym koncernem samochodowym w ChRL.

Nowy projekt spółki – CMA, czyli w przełożeniu kompaktowo-modułowa architektura, który Geely realizuje we współpracy z Volvo, ma pozwolić na szybszą i bardziej wydajną produkcję pojazdów. W dobie koronakryzysu, kiedy problemami branży są polityka cenowa i niskie marże, inicjatywa chińskiego przedsiębiorcy może zapewnić mu przewagę nad resztą stawki.

A jeśli chodzi o propozycję na rynek europejski? Prawdopodobnie uświadczymy ją jeszcze w tym roku – mowa tu o modelu SUV o nazwie Lynk & Co 01. Auto dzieli niektóre elementy konstrukcyjno-technologiczne z Volvo, a według producenta ma być „najlepiej skomunikowanym samochodem na świecie”. Czy to – plus efektowny design pojazdu – wystarczy, aby przekonać do siebie Europejczyków?

Zdjęcie: Wikimedia, Shirley 501JFW

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
Zobacz również
Aktualności
Spadki produkcji liczymy w milionach
Redakcja
25/9/2020
Aktualności
Kalifornia bez samochodów spalinowych?
Redakcja
24/9/2020
Aktualności
Volkswagen ID.4 – opłata za ładowanie? Zapomnij
Redakcja
23/9/2020
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.