Aktualności

Jak pomagać, to lokalnie

Firma Auto Partner Garcarek postawiła na pomoc potrzebującym w najbliższym otoczeniu. Dealer wspiera pobliski dom dziecka m.in. w organizacji wakacyjnych wyjazdów, a fundowane przez niego misie podnoszą na duchu ofiary wypadków.

Realizacja działań charytatywnych jest dziś wśród firm różnych branż coraz powszechniejszą praktyką. Mnogość fundacji i stowarzyszeń dobroczynnych skłania jednak do refleksji na temat tego, komu i w jakim zakresie należy pomagać. Auto Partner Garcarek, dealer Mercedesa z wielkopolskich Nowych Skalmierzyc, podchodzi do realizowanych przez siebie działań charytatywnych z dużą dozą rozwagi. – Przekaz publiczny dotyczący idei pomagania potrzebującym jest taki, że należy pomagać wszystkim, którzy zwrócą się o pomoc. Tymczasem warto pamiętać, że na tym polu, tak jak w każdej innej dziedzinie, może dochodzić do wielu nadużyć, szczególnie, gdy wysyła się wsparcie na drugi koniec Polski. Dlatego staramy się wspierać organizacje z naszego otoczenia, te, które znamy. Pomoc udzielana lokalnie jest nie tylko bardziej bezpieczna, ale daje nam pewność, że faktycznie trafia we właściwe miejsce. Efekty działań widać najlepiej, jeśli dotyczą własnego podwórka i osób, które często znamy osobiście – mówi Andrzej Garcarek, jeden z właścicieli dealerstwa.

Wycieczki z dealerem

Mając na uwadze potrzeby lokalnej społeczności, w 2015 r. dealer rozpoczął współpracę z Domem Dziecka w Pleszewie. Placówka zajmuje się opieką instytucjonalną nad trzydziestką dzieci i młodzieży, które przebywają w pogotowiu opiekuńczym i domu dziecka. – Pierwszą okazją do współpracy był wyjazd rekreacyjny do Wrocławia, który firma państwa Garcarków zorganizowała samodzielnie dla naszych dzieciaków. Pojechaliśmy wtedy autami od dealera, dzieci mogły pozwiedzać miasto, było zoo i wiele innych atrakcji. Dzieciom szczególnie podobało się to, że nie było sztywnego harmonogramu wycieczki. To one mogły proponować, co i kiedy chcą robić, a cały wyjazd i wszystkie atrakcje ufundował nam dealer – mówi Patrycja Wieruszewska, wychowawca w Domu Dziecka w Pleszewie.

Podopieczni placówki odwiedzili również siedzibę dealerstwa. Mogli przyjrzeć się temu, jak wygląda salon i jego funkcjonowanie. Na dzieci czekała też miła niespodzianka. – Właściciele zaproponowali, by dzieci zapisały na kartkach swoje marzenia, a następnie starali się spełnić to, co znaleźli wśród zapisków. Jeden z naszych chłopców był już wtedy prawie dorosły i napisał, że chciałby pracować w firmie państwa Garcarków. Marzenie spotkało się z życzliwą reakcją, zaś właściciele spełnili nietypową prośbę, gdy po kilku miesiącach wróciliśmy do tematu. Pamiętali o sprawie i zaoferowali chłopcu zatrudnienie. Było to niemałym zaskoczeniem dla naszego podopiecznego, który zakładał, że wszyscy już dawno o nim zapomnieli. Tymczasem firma, oferując chłopcu pracę, mocno wsparła jego start w dorosłe, samodzielne życie – nie kryje radości przedstawicielka domu dziecka.

Wyjazd do Wrocławia zapoczątkował natomiast nową firmową tradycję. Co roku, w okresie wiosenno-letnim dealer dofinansowuje rekreacyjny wyjazd podopiecznych domu dziecka. – Staramy się pokazywać dzieciom uroki różnych zakątków Polski, ale zorganizowanie środków na wycieczkę z atrakcjami i zwiedzaniem stanowi dla naszej instytucji wyzwanie. Firma państwa Garcarków zadeklarowała, że będzie nas wspierać w realizacji takich wycieczek, co bardzo ułatwia nam planowanie wakacji dla dzieci – mówi Patrycja Wieruszewska.

Prezenty szyte na miarę

Firmową tradycją stało się również przygotowywanie przez dealera świątecznych prezentów dla pleszewskiego domu dziecka. W tę akcję zaangażowani są wszyscy pracownicy. – Właściciele przekazują część środków od siebie, a pracownicy zbierają fundusze na ten cel we własnym gronie. Również nasz dział księgowości postanowił zbierać pieniądze na prezenty dla dzieci przez cały rok, tak więc mamy tu aż trzy źródła zbiórki – mówi Jarosław Żurkiewicz, specjalista do spraw marketingu w Auto Partner Garcarek. Prezenty, które otrzymują dzieci, nie są przypadkowe. – Konsultujemy zakupy z wychowawcami, by mieć pewność, że kupimy odpowiednie rzeczy. Ostatnio do domu dziecka trafiła na przykład konsola PlayStation. Gdy mamy już przygotowane paczki, przedstawiciele firmy zawożą je do domu dziecka. Są to zawsze bardzo miłe spotkania wigilijne. Dzieci starają się ugościć nas jak najlepiej, wystawiają nawet specjalnie przygotowane przedstawienia – mówi przedstawiciel dealera.

Ale pomoc placówce nie ogranicza się do wycieczek i umilania Świąt. Kilka miesięcy temu dealer, wspólnie z wydawnictwem Martel, przekazał podopiecznym domu dziecka duży zestaw różnego rodzaju książek i kolorowanek. – Zapytaliśmy dom dziecka o to, w jakim wieku mają podopiecznych, a wydawnictwo, jako producent książek, zdecydowało się razem z nami przekazać dla dzieci odpowiednie materiały – opowiada Jarosław Żurkiewicz. Pracownicy domu dziecka jeszcze raz podkreślają, że firma jest bardzo zaangażowana we wspieranie ich podopiecznych. – Państwo Garcarek zawsze mówią, że możemy na nich liczyć nie tylko latem czy podczas Bożego Narodzenia, ale również w przypadku nagłych trudności, jak na przykład choroba któregoś dziecka. Jesteśmy bardzo wdzięczni za takie podejście, gdyż nieczęsto zdarza się nam znaleźć osoby, które realizują naprawdę stałe wsparcie – mówi Patrycja Wieruszewska.

Misie do zadań specjalnych

Auto Partner Garcarek wspiera także inne lokalne inicjatywy. W zeszłym roku firma ufundowała zakup 70 „Misiów Ratownisiów”, czyli maskotek dla okolicznych jednostek straży pożarnej. – Strażacy zwrócili się do nas o pomoc finansową na zakup misiów. Są one rozdawane dzieciom, które uczestniczą w wypadkach drogowych. Maskotki mają ograniczyć stres związany z wypadkiem i dodać dzieciom nieco otuchy – tłumaczy Jarosław Żurkiewicz.

W zeszłym roku firma ufundowała zakup 70 „Misiów Ratownisiów” dla okolicznych jednostek straży pożarnej. Są one rozdawane dzieciom uczestniczącym w wypadkach drogowych

W związku z epidemią koronawirusa dealer postanowił również namacalnie wesprzeć lokalną służbę zdrowia, ofiarowując szpitalowi w Ostrowie Wielkopolskim nowego Mercedesa Vito. Samochód służy jako karetka transportowa dla przewozu krwi, materiału biologicznego oraz dostaw środków ochrony osobistej dla personelu ostrowskiego szpitala.

Ale firma nie zapomina też o swoich partnerach biznesowych, którzy znaleźli się w potrzebie. W 2018 r. dealer został głównym sponsorem charytatywnego turnieju golfowego „Gramy dla Mistrza Tomasza Golloba”, który odbył się w Gorzowie Wlkp. Celem turnieju było wsparcie rehabilitacji mistrza świata na żużlu, który doznał urazu kręgosłupa podczas zawodów sportowych. – Oprócz sponsorowania imprezy firma wzięła aktywny udział w specjalnej licytacji. Jeden z właścicieli, pan Jan Garcarek, wylicytował wtedy motocykl należący do naszego mistrza. Dochód z licytacji został przeznaczony na leczenie pana Golloba – mówi Jarosław Żurkiewicz. Po wypadku utytułowany sportowiec stracił niestety większość swoich sponsorów… – Nasza firma zdecydowała, że będzie kontynuować współpracę z panem Gollobem, niezależnie od jego problemów zdrowotnych – dodał Jan Garcarek.

W 2018 r. dealer został głównym sponsorem charytatywnego turnieju golfowego „Gramy dla Mistrza Tomasza Golloba”. Firma wzięła też aktywny udział w specjalnej licytacji

To kolejny dowód na to, jak skuteczna może być działalność charytatywna skupiona na najbliższym otoczeniu firmy czy ludziach, którzy są z nią związani. By robić wielkie rzeczy, nie trzeba angażować się w najgłośniejsze akcje o zasięgu ogólnokrajowym. W każdym miejscu znajdzie się dom dziecka, straż czy szpital, które potrzebują pilnego wsparcia. Dla takich organizacji każda pomoc jest na wagę złota, a jej efekt można zobaczyć niemal „za oknem”.

Skontaktuj się z autorem
Izabela Dziurlikowska Linkedin
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.