Związek Polskiego Leasingu przekazał, że pod koniec czerwca 2022 r. całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej osiągnęła poziom 172,7 mld zł, co oznacza 7,1 proc. wzrostu względem ubiegłego roku. W przypadku portfela ograniczonego do finansowania aktywów ruchomych, dynamika wzrostu była jeszcze lepsza, osiągając w badanym okresie poziom 7,5 proc. rok do roku.
Ten rodzaj finansowania szczególnie upodobały sobie mikro i małe przedsiębiorstwa, które stanowią 70,7 proc. portfela klientów firm leasingowych (To firmy o obrotach nieprzekraczających 20 mln zł). Z kolei pomimo pewnych trudności podstawowym przedmiotem leasingu pozostają lekkie pojazdy. W pierwszych dwóch kwartałach 2022 r. segment ten odpowiadał za 42,6 proc. struktury finansowania, nieco mniej niż przed rokiem, kiedy zatrzymał się na poziomie 43,6 proc.
Eksperci z branży leasingowej przyznają, że sytuacja ekonomiczna w kraju negatywnie wpłynęła na skalę finansowania lekkich aut, a przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na odwlekanie decyzji zakupowych w związku z zaporowymi cenami samochodów, wysokimi stopami procentowymi oraz brakiem gwarancji terminów dostaw. „Na wyniki branży leasingowej w pierwszej połowie roku oddziaływały braki podażowe w zakresie nowych pojazdów osobowych oraz problemy popytowe. Przedsiębiorcy obserwują rosnące ceny aktywów i przybierają postawę wyczekującą. Dlatego jako branża, przyjmujemy ostrożny scenariusz rozwoju na kolejne miesiące roku” – wskazuje Paweł Pach, Przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.
W rezultacie sektor leasingu sfinansował lekkie pojazdy o łącznej wartości 17,7 mld zł, co oznacza wynik o 11,4 proc. niższy od ubiegłorocznego.