Aktualności

Nowe limity emisji na stole? Jest jedno ale

Producenci samochodów są otwarci na unijne propozycje dalszej redukcji emisji CO2. Warunek jest jeden: kraje członkowskie muszą rozwinąć infrastrukturę ładowania.

Liderzy europejskiej branży motoryzacyjnej są zgodni, że w parze z postępującą i do pewnego stopnia wymuszoną elektryfikacją aut, muszą iść inwestycje w stworzenie sieci punktów ładowania. W trakcie spotkania zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) przedstawiciele sektora zaproponowali, by unijne regulacje w sprawie aut niskoemisyjnych były powiązane z jasno określonymi wymogami dotyczącymi rozbudowy infrastruktury ładowania, za którą byłyby odpowiedzialne krajowe rządy. Zdaniem ACEA decyzje w tej sprawie powinny być wiążące dla państw członkowskich.

Według szacunków stowarzyszenia na terenie Unii, aby odpowiedzieć na limity CO2 ustalone dwa lata temu, do 2029 r. muszą powstać trzy miliony punktów ładowania. Oznaczałoby to ponad trzynastokrotny wzrost w stosunku do stanu na dziś, gdy mamy 225 tys. urządzeń.

„Producenci aut pozostają oddani sprawie osiągnięcia neutralności klimatycznej w zakresie mobilności. W bardzo szybkim tempie rozwijamy niezbędne technologie. Ale te zobowiązania nie mogą być jednostronne. Sukces w obniżeniu tempa emisji w sektorze transportu jest uzależniony od posiadania odpowiedniej infrastruktury. Liczymy, że KE powiąże cele postawione przed producentami z wymaganiami wobec państw członkowskich” – przekazał Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW.

Stowarzyszenie zachęca członków UE do stworzenia prawodawstwa, które pozwoliłoby na rozwinięcie sieci ładowania w gospodarstwach domowych i zakładach pracy. ACEA postuluje również, by jakiekolwiek zmiany związane z zaostrzeniem obowiązujących norm weszły w życie dopiero od 2030 r. Zdaniem przedstawicieli branży przyspieszona redukcja limitów już w połowie dekady byłaby trudna do spełnienia ze względu na długi cykl produkcji aut. To, czy te argumenty trafią do przedstawicieli KE, pozostaje kwestią odrębną.

Zdjęcie: Pixabay

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.