Aktualności

Odpowiedź na chińską ekspansję. Stellantis stawia na tanią platformę

Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantisa, już nieraz zwracał uwagę, jak dużym problemem dla marek z Europy mogą stać się chińscy producenci. Teraz, w odpowiedzi na rosnącą ekspansję brandów z Państwa Środka, koncern planuje wypuścić około siedmiu nowych modeli opartych na piątej, taniej platformie.

Spodziewany zalew tanich chińskich „elektryków” do Europy skłonił Stellantisa, by postawić na bardziej przystępne cenowo samochody elektryczne. W przedsprzedaży dostępny jest na razie tylko Citroën ë-C3, oparty na platformie „Smart Car” (wywodzącej się ze stworzonej przez PSA platformy CMP).

W Polsce bazowa wersja Citroëna ë-C3 o zasięgu 320 km kosztuje 110 650 zł, a bogatsza – 132 100 zł. Model o mniejszym zasięgu (200 km) pojawi się zaś w 2025 r. w cenie około 19 900 euro (na tę chwilę ok. 88 tys. zł). Jak podaje Automotive News, platforma „Smart Car” jest wdrażana na skalę przemysłową w fabryce w Trnawie na Słowacji, choć może pojawić się też w innych zakładach koncernu w Europie albo Maroku.

Renaud Tourte, szef platformy „Smart Car”, twierdzi, że w przyszłości powinno bazować na niej około siedmiu nowych aut, z naciskiem na „elektryki”. Tourte zdradził także, że niedługo pojawi się większa wersja Citroëna ë-C3, a samochody co najmniej dwóch innych marek Stellantisa będą oparte już w 2024 r. na taniej platformie „Smart Car”. Niewykluczone, że jednym z nich będzie nowy Fiat Panda.

Przypomnijmy, że w pierwszej połowie 2023 r. import wszystkich chińskich „elektryków” do UE wyniósł już blisko 350 tys. sztuk (w ostatnich pięciu latach zwiększył się on aż czterokrotnie). To ważny sygnał dla europejskich producentów, którzy dziś, tak jak Stellantis, stoją przed nie lada konkurencją.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Europa na półmetku
Redakcja
22/7/2024
Aktualności
Tomasz Wróbel. Koszykarska szkoła życia
Redakcja
18/7/2024
Aktualności
Szokujące przejęcie we Francji
Redakcja
12/7/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.