Aktualności

Orient? Toyota i długo, długo nic…

Regularnie publikujemy dane sprzedażowe dotyczące Unii Europejskiej; od czasu do czasu sprawdzamy także, jak wygląda sytuacja na innych liczących się rynkach – w USA, Chinach, UK itd. A jak mają się sprawy na Bliskim Wschodzie? W jaki sposób różnice kulturowe i ekonomiczne wpływają na zakup nowych aut?

Gdybyśmy musieli wybrać jeden element wspólny, który łączy niemal wszystkie kraje w regionie Półwyspu Arabskiego, byłaby to bez wątpienia niemal kompletna dominacja marek pochodzących z Japonii bądź Korei Południowej, z naciskiem na Toyotę, a konkretnie – modele terenowe Hilux i Landcruiser. Siła globalnego lidera na poszczególnych rynkach Bliskiego Wschodu może robić wrażenie nawet na tle Polski, w której Toyota cieszy się przecież ogromnym zainteresowaniem.

Tyczy się to zwłaszcza mniejszych państw, takich jak Oman czy Liban, gdzie udziały producenta wahają się na poziomie 40-50 proc. (dane Best Selling Cars Blog za pierwszy kwartał 2024 r.), ale niekwestionowanym numerem jeden w tej kategorii jest pogrążony w wojnie domowej Jemen, gdzie Toyota stanowi, bagatela, 95,2 proc. sprzedaży (a kolejne 2,5 proc. to Lexus).

Głównymi rywalami japońskiego koncernu w rejonie pozostają marki należące do Hyundai Group oraz Nissan, na ogół uzupełniające krajowe TOP3, choć niekiedy do tego grona dołącza także Mitsubishi. A gdzie w tym wszystkim znajduje się Europa?  Dość powiedzieć, że nie za wysoko. W większości przypadków marek wywodzących się ze Starego Kontynentu próżno szukać w czołowej dziesiątce. Jedynym wyjątkiem jest tu Land Rover notujący niezłe liczby w bogatych państwach Zatoki Perskiej – Katarze (5. pozycja; 5,6 proc. udziału w rynku) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (8. pozycja; 3,4 proc.).

Lepiej od Europy wypadają nawet Chińczycy, choć na tę chwilę trudno tu mówić o dynamicznej ekspansji marek stawiających na elektromobilność – to raczej firmy obecne na rynkach Orientu już od jakiegoś czasu, przede wszystkim MG, które w pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedało w tym regionie około 20 tys. nowych aut. Chińską „dwójką”, z dwukrotnie mniejszym wolumenem, jest z kolei Changan, który przed rokiem zapowiadał debiut także na rynku unijnym.

Na koniec, jako ciekawostkę, przytoczmy dane dotyczące Syrii. Według BSCB w pierwszym kwartale roku na terenie kraju sprzedano w sumie… 29 nowych aut, a rynkowym liderem był użytkowy Hyundai Mighty. Po drugiej stronie znalazła się Arabia Saudyjska ze 194 tys. rejestracji w okresie styczeń-marzec, wynikiem, który w bezpośrednim zestawieniu był lepszy od liczb osiąganych w Polsce. Biorąc pod uwagę zbliżoną populację obydwu krajów (Syrię w 2022 r. zamieszkiwało 22 mln osób), przepaść między nimi jest wręcz trudna do wyobrażenia.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Szokujące przejęcie we Francji
Redakcja
12/7/2024
Aktualności
Ekologia to nasz wybór
Redakcja
12/7/2024
Aktualności
Jednomarkowy wielomarkowym
Redakcja
12/7/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.