Aktualności

Ostatni miesiąc wysokich wzrostów w Europie?

Największe europejskie gospodarki znacząco zwiększyły liczbę sprzedanych aut, notując trzeci miesiąc dynamicznych wzrostów z rzędu.

Przed rokiem, po fatalnym marcu i kwietniu, maj był pierwszym miesiącem, w którym gospodarka – powoli, ale jednak – wracała do normalności. Sprzedaż aut nadal znajdowała się w bardzo poważnym dołku (-52,3 proc.), lecz z dnia na dzień sytuacja ulegała poprawie. Majowe wzrosty w 2021 r. – znaczące, ale jednak wyraźnie mniejsze, niż te, które branża notowała w kwietniu, są więc odzwierciedleniem tendencji z wiosny 2020 r.

Zaprzeczeniem tej reguły jest rynek brytyjski. UK, które na początku pandemii wzbraniało się przed drastycznymi rozwiązaniami, ostatecznie zdecydowało się na wprowadzenie lockdownu, a surowe restrykcje obowiązywały także w maju. Z uwagi na bardzo niską bazę przed rokiem – ledwie 20 tys. nowych samochodów osobowych, w maju bieżącego roku tamtejszy rynek wzrósł aż o 674 proc. Z wolumenem 157 tys. pojazdów, motoryzacja na Wyspach nadal pozostaje jednak na wyraźnym minusie wobec 2019 r., kiedy to z salonów wyjechało 184 tys. aut (-15 proc.).

Duży, 178-procentowy wzrost zanotowała w maju również Hiszpania. Dobre wskaźniki procentowe nie odzwierciedlają jednakże rzeczywistej sytuacji kraju, który od miesięcy tkwi w głębokim kryzysie, co odbija się na rezultatach branży motoryzacyjnej (-24 proc. względem maja 2019 r.). Mimo to na hiszpańskim rynku samochodowym widać symptomy poprawy – w poprzednich miesiącach spadki wobec okresu poprzedzającego pandemię regularnie oscylowały wokół 30 proc.

W Niemczech, Francji i we Włoszech majowe wzrosty były bardziej umiarkowane, mówimy tu o przedziale od 37 do 46 proc., jednak spadki w zestawieniu z majem 2019 r. na wszystkich trzech rynkach sięgają 30 proc. To w dużej mierze efekt przestojów w produkcji, które hamują proces odbudowy gospodarki i paraliżują działalność europejskich producentów. „Wysokie wskaźniki wzrostu nie mogą ukryć faktu, że rynek samochodowy nadal jest bardzo osłabiony” – przekazał w oświadczeniu Reinhard Zirpel, prezes branżowego stowarzyszenia VDIK.

Biorąc pod uwagę dane sprzed roku i obecną sytuację w motoryzacji, można przypuszczać, że maj jest ostatnim miesiącem dynamicznych wzrostów, a w czerwcu branża samochodowa zacznie walczyć o to, by znaleźć się nad kreską.

Dane: Automotive News

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Fisker wypada z gry
Redakcja
29/3/2024
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.