Aktualności

Ożywienie na azjatyckich rynkach

W Chinach po lipcowym wyhamowaniu nie ma już śladu. Tamtejszy rynek motoryzacyjny od dwóch miesięcy notuje kolejne wzrosty. Dobre wieści napływają też z Indii.

W najludniejszych krajach świata sytuacja w branży powoli wraca do normy. Po słabym lipcu, kiedy liczba rejestracji spadła w Chinach o 8,2 proc. względem ubiegłego roku, eksperci zaczęli obawiać się, że rynek czeka spowolnienie. Rokowania względem III kwartału okazały się jednak nieuzasadnione, a na słabym lipcu się skończyło. W sierpniu branża wróciła na właściwe tory, a rynek ponownie wzrósł – o 3,5 proc.  Wstępne dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych (CAAM) wskazują, że „mocny” okazał się również wrzesień – w tym okresie sprzedaż aut zwiększyła się o 13,3 proc. To dobra wiadomość zwłaszcza dla niemieckich producentów – przede wszystkim Volkswagena, ale także BMW i Daimlera. W ostatnich latach marki premium produkowane przez naszego zachodniego sąsiada cieszą się w Chinach coraz większym zainteresowaniem.

Z kryzysu zaczyna wychodzić również rynek indyjski. Wiosna wyjątkowo mocno doświadczyła tamtejszych sprzedawców – w trakcie lockdownu wszystkie dealerstwa zostały pozamykane, a sprzedaż aut spadła w kwietniu do zera. Kolejne miesiące stały pod kątem odrabiania strat, a pierwszy wzrost – o 15 proc. – odnotowano w sierpniu. Dodajmy, że był to zarazem pierwszy miesiąc „na plusie” od grudnia 2018 r. Wrzesień kontynuował dobry trend w przemyśle samochodowym, a na rynku pojawiło się o 9,8 proc. więcej aut, niż przed rokiem.

Liderem segmentu w Indiach pozostaje koncern Maruti-Suzuki, który odpowiada za 50 proc. tamtejszego rynku samochodowego. We wrześniu grupa zarejestrowała w Indiach 97 tys. aut. Drugie miejsce zajął Hyundai, a podium zamknęło Tata Motors. Spośród europejskich producentów najwyżej sklasyfikowane jest Renault, które w ostatnim miesiącu sprzedało 6,6 tys. pojazdów, ale już niedługo może im przybyć rywala – w 2021 r. na indyjski rynek planuje bowiem wejść Grupa PSA.

Zdjęcie: Free-Photos, Pixabay

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.