Aktualności

Paryż zapowiada kolejne obostrzenia dla branży

Francuski rząd zaproponował nowy podatek dla samochodów przekraczających 1,8 tony. Przeciwko takiemu rozwiązaniu wystąpili producenci aut, którzy wskazują, że projekt osłabi, już i tak nadwyrężony pandemią, krajowy przemysł.

Od kilku miesięcy we Francji trwa debata na temat wprowadzenia nowych obciążeń wobec cięższych samochodów. Rezultatów jeszcze nie poznaliśmy, ale wszystko wskazuje na to, że branża motoryzacyjna nie będzie miała powodów do zadowolenia. 15 października Barbara Compili, francuska minister transformacji ekologicznej poinformowała, że nowe przepisy w sprawie opodatkowania cięższych pojazdów wejdą w życie, jak tylko obie strony dojdą do kompromisu. Szczegóły porozumienia, w tym konkretne terminy, nie są jeszcze znane, ale ustawa ma obejmować samochody, których masa przekracza 1,8 t. z prawdopodobnym wyłączeniem pojazdów elektrycznych oraz hybryd plug-in.

Ze stanowiskiem rządu nie zgadza się Jean-Dominique Senard, prezes Renault, który przekonuje, że podatek jest w obecnej chwili zbędny – „Jeśli chcemy utrzymać stanowiska pracy w sektorze motoryzacyjnym, zacznijmy od redukcji opodatkowania branży. (…) Jako producenci znaleźliśmy się nagle w sytuacji, w której musimy rozwiązywać społeczne problemy, których nie mogliśmy przewidzieć” – powiedział prezes Renault w rozmowie z AFP.

Po przeciwnej stronie stoją organizacje ekologiczne, przede wszystkim pomysłodawca projektu, czyli Obywatelska Konwencja Klimatyczna, która wstępnie zaproponowała, by granicę opłat ustawić już na poziomie 1400 kg. Aktywiści postulowali również, aby kary za przekroczenie limitu wynosiły 10 euro za każdy kilogram powyżej normy przewidzianej na auto.

Finałowe rozmowy w kwestii nowelizacji prawa rozpoczną się już w tym tygodniu. Eksperci spekulują, że rząd rozłoży nowe prawo na „raty”, aby dać branży motoryzacyjnej dodatkowy czas na dostosowanie swojej oferty.

Zdjęcie: Wikimedia Commons, Sam Greenhalgh

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.