Aktualności

Przyszłość zaczyna się teraz

Mimo że digitalizacja w branży automotive nie jest jeszcze tak powszechna jak w innych sektorach, widać już wyraźny trend
w stronę cyfrowej transformacji.
I można założyć w ciemno: wygrają dealerzy, którzy wdrożą nowe rozwiązania jako pierwsi.

Ostatnie 2 lata nie rozpieszczały branży motoryzacyjnej. Trudna sytuacja rynkowa związana z pandemią i wprowadzaniem ograniczeń społecznych oraz gospodarczych spowodowała z jednej strony konieczność szybkiego redukowania kosztów, z drugiej zaś – wymusiła dywersyfikację portfela usług. Wielu dealerów, mierząc się z kryzysem podażowym, postawiło odważniej na sprzedaż samochodów używanych. Klienci również zmienili swoje zwyczaje konsumenckie, a wielu z nich zaczęło wybierać zakupy online i przywykło do tego tak bardzo, że teraz ciężko im wrócić do tradycyjnego modelu. Ponadto wejście na rynek nowej generacji kupujących, dla której zakupy w internecie są codziennością, powoduje, że digitalizacja jest nieunikniona, a klienci szukają nowych rozwiązań także w zakresie zakupu samochodów. Prezentacja ofert w sieci stała się tym samym „obowiązkową” drogą dotarcia do dużego grona nabywców. 

LIDERZY WYZNACZAJĄ TRENDY

Grupa Cichy-Zasada (GCZ) to największa grupa dealerska w kraju, z 29 salonami w 8 miastach Polski. Mimo że firma działa w obecnym kształcie dopiero od 1,5 roku, to wizja jej rozwoju jest wyraźnie zarysowana. – Od początku wiedzieliśmy, że będziemy wykorzystywali swój potencjał do sprzedaży wielokanałowej, a jednym z naszych priorytetów będzie segment samochodów używanych – mówi Mieszko Hałas, dyrektor samochodów używanych i marketingu w GCZ. Pod koniec 2021 r. ruszyła internetowa platforma sprzedażowa Grupy samochodyużywane.pl, służąca zarówno do sprzedaży, jak i skupu aut, na której klienci mogą zapoznać się z ofertą dealera w niespotykanym dotąd standardzie. Portal budowany był od podstaw, w oparciu o analizę potrzeb potencjalnych nabywców. Miał być nie tylko przyjazny dla użytkownika, wychodzić do niego z bogatą ofertą doskonale przygotowanych samochodów, ale i wyróżniać się ujednoliconą linią graficzną, doskonałej jakości zdjęciami i nowoczesnym sposobem interaktywnej prezentacji. – Naszym celem było stworzenie własnej marki pod szyldem samochodyużywane.pl i wyznaczenie nowego standardu w zakresie sprzedaży aut używanych, także w sposób zdalny – podkreśla Mieszko Hałas.

Mieszko Hałas z Grupy Cichy-Zasada (z lewej) oraz Andrzej Wrona, prezes VC360 (VirtualCar360.com). Efekty współpracy obu firm widać w standardzie prezentacji aut na portalu samochodyużywane.pl

Na portalu wystawiane są auta ze wszystkich salonów Grupy Cichy-Zasada w Polsce. To oczywiście wielki atut, bo w żadnym punkcie stacjonarnym nie udałoby się zgromadzić takiej liczby samochodów. Założeniem specjalistów z GCZ było to, żeby klient mógł obejrzeć każde auto na stronie w dokładnie taki sposób, jakby oglądał je na żywo u dealera. – Musieliśmy ujednolicić sposób prezentacji samochodów w obrębie całej Grupy i zadbać o to, by jakość oferty w każdym oddziale w tym zakresie była taka sama. Standaryzacja w firmie tak dużej jak nasza byłaby niemożliwa bez odpowiednich narzędzi – opowiada Hałas.

WIRTUALNY SPACER 360 STOPNI  W ŚRODKU I NA ZEWNĄTRZ POJAZDU

Na rynku jest wiele firm oferujących rozwiązania technologiczne dla branży automotive. – Wybierając najlepszą propozycję dla naszych potrzeb, dokładnie przeanalizowaliśmy wszystkie oferty, ale okazało się, że firma VC360 [dawniej znana jako VirtualCar 360 – red.] jako jedyna spełniała wszystkie nasze kryteria – mówi Mieszko Hałas. VC360, z którym Grupa Cichy-Zasada współpracuje od połowy 2021 r., oferuje dealerom szereg rozwiązań, ale przede wszystkim aplikację VC360 Photo App. To nowoczesna aplikacja pomagająca optymalizować proces tworzenia i publikacji zdjęć samochodów. – Pracownik, który wykonuje sesję zdjęciową, korzysta swobodnie ze smartfona, a aplikacja krok po kroku wskazuje, jak wykonać najlepsze ujęcia – tłumaczy Andrzej Wrona, prezes firmy VC360.

Zdjęcia można robić w dowolnym miejscu i otoczeniu, więc przestawianie auta czy szukanie najlepszego miejsca na placu w celu wykonania sesji to już przeszłość (możliwa jest m.in. zmiana tła – użytkownik korzysta z grafik, które mogą zawierać personalizację w postaci logo bądź danych dealera). Efekty sesji zdjęciowych są następnie automatycznie korygowane oraz katalogowane według ustalonego klucza. Dodatkowo, system wspierający VC360 Photo App pozwala na przygotowanie interaktywnego wirtualnego spaceru wokół pojazdu w technologii 360o. Z kolei stworzenie prezentacji 360o stopni w środku auta jest możliwe dzięki profesjonalnej kamerze, również zarządzanej przez aplikację na smartfonie. Wirtualny spacer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu jest zaprezentowany za pomocą angażującego klientów, interaktywnego narzędzia VC360 Player, który można dodać – wklejając link– na przykład bezpośrednio na stronie sprzedażowej dealerstwa. Warto dodać, że zarówno aplikacja VC360 Photo App, jak i tworzenie prezentacji w VC360 Player są na tyle intuicyjne w obsłudze, że nie wymagają specjalnych szkoleń dla załogi (VC360 oferuje natomiast pakiet treningowy online oraz wsparcie we wdrożeniu dla grupy dealerskiej lub marki).

Najważniejsze korzyści dla dealerów? Po pierwsze, ekonomia czasu. – Realizowanie zdjęć jednego samochodu metodą „tradycyjną” może zająć dwóm pracownikom nawet godzinę, biorąc pod uwagę cały proces – od odpowiedniego ustawienia samochodu po obróbkę w programie graficznym. Przy użyciu aplikacji VC360 wykonanie profesjonalnej sesji auta zajmuje około 5 minut. Zespoły handlowe zyskują więc bardzo dużo czasu, który mogą poświęcić na swoje podstawowe zadania, czyli kontakt z klientem oraz prezentację oferty. – Szacujemy, że w ciągu miesiąca może się to przełożyć na sprzedaż kilku dodatkowych aut przez każdego handlowca. Skala korzyści dla całej Grupy jest zatem ogromna – mówi Mieszko Hałas. Po drugie – dealer zyskuje zdjęcia doskonałej jakości i ujednolicony graficznie portal. To z jednej strony buduje świadomość marki, z drugiej – pozwala klientom dokładnie zapoznać się z ofertą już na poziomie strony internetowej. – Zależy nam, żeby nabywcy byli w stanie podjąć decyzję o wyborze auta, bazując w 70–80 proc. na tym, co zobaczą i przeczytają online. Do tego niezbędne są odpowiedni standard i jakość, które pomagają w budowaniu zaufania klientów – dodaje Hałas.

POJAZDY Z CYFROWYM CERTYFIKATEM JAKOŚCI

Proces zakupu auta używanego przenosi się w coraz większym stopniu do internetu. Niewielu nabywców wyobraża sobie poświęcenie kilku tygodni na jazdę po komisach czy salonach stacjonarnych w Polsce i sprawdzanie każdego wybranego przez siebie auta na przykład z „zaprzyjaźnionym mechanikiem”. Obecnie klient chce wybrać auto przez internet, będąc we własnym domu, a zobaczyć je na żywo dopiero w momencie finalizacji zakupu. Kluczowe jest zatem zapewnienie nabywcy szerokiej oferty i zadbanie o odpowiednią prezentacje samochodu, który nie tylko zainteresuje nabywcę, ale i zbuduje wizerunek sprzedawcy, świadczący o jego profesjonalizmie i kompetentności. To wydaje się kluczem do sukcesu, bo liczne badania wskazują, że klienci bardzo wysoko na liście priorytetów stawiają zakup od zaufanego dostawcy.

W przypadku zakupów online konieczna jest oczywiście również pełna transparentność. Nabywca może zdecydować się na taką transakcję tylko wtedy, gdy ma poczucie, że wie wszystko o historii, kondycji auta, naprawach bądź uszkodzeniach. Chcąc ułatwić klientom podjęcie decyzji, firma VC360 oferuje dealerom kolejne nowoczesne rozwiązanie – VC360 Inspection App & Digital Certification. To pierwsza na rynku polskim aplikacja do kompleksowej inspekcji aut, która wystawia cyfrowy certyfikat o stanie pojazdu. – Proces polega na wykonaniu szczegółowej dokumentacji zdjęciowej i listy kontrolnej inspekcji, przeprowadzonej przez specjalistę, wymienionego na certyfikacie z imienia i nazwiska – tłumaczy Andrzej Wrona. To rozwiązanie daje nabywcy 100-proc. pewność obiektywnej oceny stanu faktycznego auta i zdejmuje z jego barków utrudnienie związane ze sprawdzaniem samochodu we własnym zakresie.

REALNE WSPARCIE W TRANSFORMACJI CYFROWEJ

Grupa Cichy-Zasada od początku istnienia miała jasno wyznaczony cel i determinację, żeby go osiągnąć. W procesie digitalizacji trzeba było skupić się nie tylko na wybraniu i zastosowaniu odpowiednich narzędzi, ale na przekonaniu załogi, że te działania mają sens i z czasem zaprocentują. – Niektórzy nasi pracownicy początkowo podchodzili do tematu cyfryzacji z dystansem, bo byli przekonani, że ich dotychczasowe metody działały najlepiej. Z biegiem czasu docenili jednak efekty zmian, które przekładają się pozytywnie na wyniki pracy całego zespołu – podkreśla Mieszko Hałas. Współpraca z firmą VC360 pozwoliła grupie na wdrożenie nowych rozwiązań w szybki i prosty sposób, a efekty tych działań widać na pierwszy rzut oka. – Portal www.samochodyużywane.pl jest jednym z niewielu w Polsce i Europie, który osiągnął poziom, do którego dążymy – mówi Andrzej Wrona. I podsumowuje: – Miło jest pracować z partnerem, który wie, czego chce, i ze zrozumieniem podchodzi do tematu.

Świat idzie do przodu, a cyfrowa transformacja staje się faktem. Dealerzy powinni przestać traktować digitalizację jako dodatkowy koszt, a raczej jako szansę na zwiększenie sprzedaży i rozwój w niełatwych przecież czasach. Ważne, żeby nie przespać momentu na zmiany i zacząć wdrażać narzędzia, które tworzone są po, aby pomóc firmie w poprawie efektywności biznesu. VC360 (www.virtualcar360.com) to jeden tych z partnerów doradczo-technologicznych, który oferuje grupom dealerskim efektywne i realne wsparcie w tym złożonym, aczkolwiek niezbędnym procesie.  

Kontakt:

Zapraszamy na bezpłatną konsultację dotyczącą digitaliacji procesów sprzedaży samochodów używanych:

virtualcar360.com
VC360@exacto-group.com
+48 510 144 085

REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.