Aktualności

Słaby sierpień, mocny wrzesień? To nie takie proste

W pierwszej dekadzie września sprzedaż nowych aut wzrosła niemal dwukrotnie względem ubiegłego roku – na drogach pojawiło się blisko 13,2 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych.

stok

Po bardzo słabym sierpniu, w którym rynek aut skurczył się o 27 proc., na początku września przyszło gwałtowane odbicie. Według danych Instytutu Samar w pierwszych 10 dniach września odnotowano wzrost aż o 84 proc. w segmencie samochodów osobowych, co oznacza, że na drogi wyjechało 11 821 nowych aut. Jeszcze lepiej prezentuje się sytuacja „dostawczaków” – 1 366 zarejestrowanych sztuk sygnalizuje wzrost na poziomie ponad 311 (!) proc.

Eksperci gaszą jednak entuzjazm – to nie organiczne odbicie rynku, lecz efekt niskiej bazy. Przed rokiem – zresztą podobnie jak dwa lata wcześniej – trwało przecież zamieszanie z przepisami dotyczącymi nowej normy testów emisji CO2 (WLTP). Dla aut dostawczych była to wtedy zupełna nowość, a sierpniowe samorejestracje poszybowały w 2019 r. na rekordową wysokość (i zapewne stąd wspomniane ponad 300 proc. wzrostu w tym segmencie…). W każdym razie wyniki rejestracji w Polce na początku września 2019 r. były nienaturalnie niskie. Gwałtowne spadki wiązały się oczywiście ze sztucznie zawyżanymi statystykami miesiąc wcześniej (po to, by zdążyć z rejestracją przed zmianą przepisów).

Według prognoz Samaru wrzesień 2020 r. możemy zamknąć z liczbą około 43 tys. rejestracji nowych samochodów. Jeśli by się to sprawdziło, wynik byłby lepszy o około 8 proc. niż we wrześniu 2019 r.– i zapewne lepiej odzwierciedlałby obecne możliwości naszego rynku niż zawrotnie brzmiące 84 czy 300 procent…

Dane: Samar

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.