Aktualności

Spadek rejestracji na otwarcie roku

Liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o masie do 3,5 tony spadła w styczniu 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Część producentów wydaje się jednak odporna na kryzys.

W styczniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 471 aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t. To o 9,26 proc. (-3 416 szt.) mniej niż przed rokiem oraz o 23,27 proc. (-10 152 szt.) mniej niż w grudniu 2021 r. – wynika z danych CEPiK-u. Wśród liderów rynku największy wzrost rejestracji odnotowała Kia (+64,41 proc.), zaś najmocniejszy spadek przypadł w udziale Volkswagenowi (-37,40 proc.).

Pozycję rynkowego lidera wciąż utrzymuje Toyota, której samochody w pierwszym miesiącu br. zostały zarejestrowane w liczbie 5 728 szt. (o 2,20 proc. mniej niż w tym samym okresie 2021 r.). Zapewniło to japońskiej marce 19,77 proc. udziału w rynku. Drugie miejsce zajęła Kia (3 246 szt.), osiągając rezultat o 64,77 proc. wyższy niż w styczniu 2021 r. Trzecia lokata przypadła zaś Skodzie (2 692 szt. – o 34,66 proc. mniej niż przed rokiem). Nie dziwi zwłaszcza wynik Toyoty, która ugruntowała dotychczasową pozycję, co było tym łatwiejsze, że mimo trudnej sytuacji w branży, producent efektywnie współpracował z wieloma dostawcami materiałów i części, a ponadto kierował się polityką wczesnych zamówień samochodów.

Najchętniej wybieranym autem w styczniu 2022 r. była Toyotę Corollę (1 679 szt. – +3,13 proc. r/r), za którą uplasowała się Toyota RAV4 (1 117 szt. – +20,24 proc. r/r) oraz VW T-Roc (1 100 szt. – +8,59 proc. r/r), następnie Toyota Yaris (935 szt. – -39,44 proc. r/r), za nią zaś Skoda Octavia (912 szt. – -23,62 proc. r/r). Również klienci firmowi zarejestrowali najwięcej modeli Toyoty Corolli (1 430 szt. – +24,02 proc.). Drugie miejsce przypadło Skodzie Octavii (792 szt. – -17,76 proc.), trzecie Toyocie RAV4 (764 szt. – +25,25 proc.), czwarte Kii Ceed (641 szt. – 547,47 proc.), natomiast piąte modelowi VW T-Roc (523 szt. – +4,18 proc.).

Rynek wciąż dotyka problem braku części. Eksperci wskazują, że przeciągnie się on co najmniej do końca br. Co więcej, IBRM Samar analizuje, że trudną sytuację pogłębia wzrost kosztów utrzymania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Nasz rynek dotknęły w ostatnim czasie inflacja, wysokie stopy procentowe, które mogą wpłynąć negatywnie na popularność leasingu, oraz krytycznie oceniany i wciąż czekający na kolejne już poprawki „Polski Ład”. Auta tymczasem drożeją, to zaś może spowodować, że klient indywidualny albo będzie się wstrzymywał z wymianą samochodu, albo postawi na kupno używanego modelu.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.