Polska i pozostali sygnatariusze chcą, aby wszystkie sprzedawane nowe samochody osobowe i lekkie dostawcze były zeroemisyjne w skali globalnej do 2040 r., zaś na wiodących rynkach nie później niż do 2035 r. Co ważne, pod deklaracją nie podpisały się Chiny, Japonia, Stany Zjednoczone czy, będąca największym producentem aut w Ameryce Południowej, Brazylia. Podobnie zrobiły państwa, które mają największe rynki motoryzacyjne w UE: Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania.
Zgodnie z informacjami na stronie COP26, deklarację podpisało 28 państw rozwiniętych (w tym Polska, Wielka Brytania, Chorwacja, Litwa, Słowenia, Izrael, Holandia, Nowa Zelandia) oraz 10 rozwijających się (Kenia, Urugwaj, Maroko, Kenia, Ukraina itd.). Jeśli chodzi z kolei o producentów samochodów, to podpisy złożyli m.in. Ford Motor Company, Mercedes-Benz, Volvo Cars czy Jaguar Land Rover. Jednocześnie zabrakło poparcia ze strony Toyoty, Volkswagena, Hondy, Nissana, a także BMW, Stellantis, Renault bądź Hyundaia i Kii.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało TVN24 Biznes, że „dokument nie wprowadza żadnego zakazu, stanowi jedynie zachętę do podejmowania działań w stronę osiągnięcia zeroemisyjności nowo rejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych”. Urząd podkreśla, że „deklaracja nie jest prawnie wiążąca i koncentruje się na poziomie globalnym”.
Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych (PSPA), zauważa w rozmowie z serwisem CEEnergyNews, że w Polsce „od początku lat 2000 do chwili obecnej sprowadzono prawie 16 mln starych aut, podczas gdy cały car park wynosi aktualnie około 20 mln”. Rajch zwraca uwagę, że średni wiek używanych samochodów w Polsce zbliża się do 14 lat. „Dlatego bardzo pozytywne jest obserwowanie kolejnego międzynarodowego zobowiązania do dalszego rozwoju e-mobilności, ale potrzeba szybkiego i skutecznego stawienia czoła wyzwaniom rynków Europy Środkowo-Wschodniej w odniesieniu do zrównoważonego transportu” – przekonuje członek zarządu PSPA.
Źródło: ukcop26.org, TVN24 Biznes, CEEnergyNews.com