Aktualności

Tutaj pomóc może każdy

Każdy z nas wie najlepiej, jak może pomóc potrzebującemu.
Takie założenie przyświeca programowi „Pozytywnie Zaangażowani” wdrożonemu przez Holding1. Inicjatywa leży tu po stronie pracowników, a do najbardziej aktywnych należą osoby z Grupy PGD.

Za akcje charytatywne najczęściej odpowiadają firmowe działy marketingu, a działania są poprzedzone drobiazgowymi obliczeniami. I słusznie, wszak każda pomoc jest cenna, zwłaszcza w trudnych czasach. Ale przedstawiciele Holding1 postanowili pójść odmienną drogą – w efekcie ich działań narodził się program „Pozytywnie Zaangażowani” – coroczna akcja, która wspiera pracowników w rozwoju ich pasji oraz w działaniach społecznych. – W ramach programu przyznajemy dotacje w wysokości 3000 zł, a pracownicy swoją pracą wolontaryjną wykorzystują grant, aby nieść pomoc tam, gdzie dostrzegają taką potrzebę – mówi Katarzyna Piecuch, specjalistka ds. CSR w Holdingu1. Skąd taki pomysł? To odpowiedź na potrzeby załogi, która już wcześniej była aktywna społecznie. Wielu z nich samodzielnie angażowało się w pomoc potrzebującym, jednak siłą rzeczy ich możliwości w tym zakresie były ograniczone.

1001 sposobów na pomoc

Zmieniło się to wraz z wdrożeniem „Pozytywnie Zaangażowanych”. Teraz pracowników ogranicza w zasadzie wyłącznie wyobraźnia – a to, jak przyznaje Katarzyna Piecuch, bardziej angażuje pomysłodawców, którzy realizują niejako „własny” projekt. – Niektórzy preferują zorganizowane akcje, inni wolą spontaniczną działalność. Program pozwala udzielać wsparcia w sposób, który danej osobie odpowiada najbardziej. To wpływa na ostateczny sukces akcji – tłumaczy przedstawicielka Holdingu1. Inicjatywa jest realizowana od 2017 r., a wielu uczestników programu jest związanych z Grupą PGD, wielomarkowym dealerem działającym na terenie całej Polski.

Jednym z nich jest pan Piotr, który od ponad dekady wraz z żoną pomagał dzieciom pokrzywdzonym przez los. Dzięki swoim staraniom małżeństwo uzyskało status Rodzinnego Domu Dziecka, w którym opiekują się obecnie dziesięciorgiem dzieci. W 2019 r. rodzina postanowiła wziąć udział w „Pozytywnie Zaangażowanych” i za uzyskane dofinansowanie wybudowała plac zabaw wyposażony w liny do wspinaczki, drabinki, skałki czy równoważnię. – Przydomowy plac zabaw poza aspektem terapeutycznym pozwala dzieciom także na oderwanie się od codzienności i przeżywanie radości w domu bez konieczności przemieszczenia się, co jest kłopotliwe i bardzo trudne logistycznie przy tak dużej rodzinie. Dziękuję wszystkim życzliwym w imieniu naszej rodzinki, a w szczególności osobom, dzięki którym zrealizowaliśmy projekt – przekazał pomysłodawca.

W pomoc zaangażowała się również pani Ela, która zaproponowała wyremontowanie Harcówki użytkowanej przez I Szczep Związku Harcerstwa Polskiego w Siemianowicach Śląskich. Firma udzieliła pomocy, kupując niezbędne materiały, a inicjatorka akcji wraz z harcerzami przeprowadziła prace remontowe. – Największym sukcesem jest odmieniony wygląd pomieszczenia, który każdego dnia wywołuje uśmiech na twarzach harcerzy i harcerek – powiedziała pani Ela. Wymieniona została cała instalacja elektryczna, odnowiono hydraulikę, przemalowano pomieszczenie i zamontowano nowe meble.

Na terenie całej Polski w salonach PGD powstały serca w geście wsparcia dla chorej Ingi

Na inny pomysł wpadła pani Ewelina ze swoim autorskim projektem „Mały odkrywca”. To jedna z najnowszych akcji w ramach „Pozytywnie Zaangażowanych”, realizowana już w 2021 r. „Mały odkrywca” jest inicjatywą ściśle powiązaną z ówczesną sytuacją epidemiczną – zorientowaną na trudne warunki, w których funkcjonują przedszkola. W obowiązującym reżimie sanitarnym placówki dla najmłodszych przez większość czasu pozostawały otwarte, jednak wysokie standardy higieniczne narzucone przez organy państwowe wymuszały liczne ustępstwa: konieczność regularnej dezynfekcji, sprawiła, że duża część pomocy naukowych czy zabawek została tymczasowo „spakowana”, a dzieciom towarzyszyły wyłącznie „nagie ściany”. Do tego doszły kłopoty finansowe. Projekt „Mały odkrywca” składał się z dwóch części. Pierwszą był zakup dodatkowych materiałów, sprzętów i zabawek powiązanych tematycznie z naukami ścisłymi, drugą – przeprowadzenie warsztatów z chemii, biologii i fizyki w jednym z przedszkoli. – Pierwsza reakcja przedszkolaków, kiedy pojawiłam się z zabawkami, była niesamowita. Wyrazy twarzy dzieci mówiły za siebie. Uśmiech na ich twarzach to widok, który potrafi wzbudzić w sercu emocje – wspomina pani Ewelina, która przekonuje, że w dobie pandemii tego typu wiedza jest szczególnie cenna, bo pozwala dzieciom lepiej zrozumieć obecną sytuację. I rzeczywiście – w trakcie warsztatów przedszkolaki mogły poczuć się jak prawdziwi naukowcy, obserwując pod mikroskopem miniaturowe obiekty. Jak zapowiedziała inicjatorka projektu, na jednych warsztatach się nie skończy.

Razem mogą więcej

Wymienione akcje to przykłady pomysłów realizowanych przez samodzielnych pracowników, ale w Grupie PGD nie brakuje również wspólnych projektów. Przed rokiem zespół marketingu dealera zainicjował akcję „MitsuManiaki Dzieciom”, której celem jest spełnianie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci. Pracownicy dealerstwa, we współpracy z MitsuManiakami, czyli oficjalnym klubem japońskiej marki w Polsce, postanowili wspólnymi siłami wesprzeć podopiecznych z dwóch ośrodków – hospicjum Świetlikowo w Tychach i kliniki „Promyczek” w Otwocku. W 2019 r. podczas wspólnej Wigilii wolontariusze z Grupy PGD przekazali łącznie 59 prezentów dla małoletnich pacjentów. – Czy akcja zakończyła się sukcesem? Jeżeli znajdziemy metodę na określenie wagi uśmiechów dzieci, uczucia pokrzepienia rodziców i osób prowadzących hospicja, które widzą, że w codziennej walce nie są sami, to możemy uznać, że inicjatywa osiągnęła swój cel. A jeśli dodamy do tego poczucie solidarności i satysfakcji z udzielonej pomocy, to sukces będzie tym większy – ocenił jeden z zaangażowanych w akcję pracowników grupy PGD. Akcja została powtórzona w 2020 r. Pandemia uniemożliwiła organizację wspólnej wigilii, ale prezenty trafiły do kolejnej grupy dzieci.

O tym, że poczucie solidarności i chęć niesienia pomocy mogą być zaraźliwe, przekonaliśmy się w związku z akcją #MotoSerce. Projekt wsparcia zbiórki na operację serca dla 5-letniej Ingi, która cierpi na rzadką, nieleczoną w Polsce anomalię Ebsteina (inicjatywa jednego z pracowników), błyskawicznie rozprzestrzenił się na całą firmę. Wkrótce w geście wsparcia w salonach dealera na terenie całej Polski pojawiły się serca – ułożone z przedmiotów, z członków załogi czy nawet samochodów, a zbiórka w serwisie Siepomaga osiągnęła założony cel na kilka tygodni przed terminem.

W ramach akcji „MitsuManiacy dzieciom” pracownicy Grupy PGD przekazali prezenty pacjentom hospicjum Świetlikowo w Tychach i kliniki „Promyczek” w Otwocku

Inicjatywy związane z „Pozytywnie Zaangażowanymi” nie wyczerpują działalności charytatywnej pracowników PGD. Bo, jak się okazuje, pomagać można również, troszcząc się o… własne zdrowie. „Zdrowo wkręceni” to kolejny projekt Holdingu1 realizowany od lat równolegle do akcji społecznych, który promuje rekreację i zdrowy styl życia. W ramach „Zdrowo wkręconych” pracownicy koncernu są zachęcani do udziału w różnego rodzaju wydarzeniach sportowych, a jednym z nich jest coroczny bieg charytatywny Poland Business Run, który tradycyjnie odbywa się we wrześniu. Zebrane w trakcie eventu pieniądze są przeznaczone na pomoc dla niepełnosprawnych, ich aktywizację oraz rehabilitację. W 2018 r. Grupa PGD wystawiła własną grupę uczestników – zespół PGD Warszawa. Rok później było jeszcze lepiej, a pod szyldem dealera biegły aż cztery ekipy: PGD Power Team Kraków, Atomówki PGD Warszawa, Japan Motors Sosnowiec oraz PGD Team Poznań. – Tu wyniki nie były najważniejsze – liczył się udział. Prawie 7,5 tysiąca uśmiechniętych i chętnych do pomocy osób – podkreśliła jedna z uczestniczek biegu. Swoją reprezentację sprzedawca aut wystawił także w ubiegłorocznej, już 9. edycji sztafety, która, wyjątkowo, odbywała się w nietypowej formie, a każdy zawodnik biegł samodzielnie wyznaczoną trasą. Łącznie w ostatnich trzech edycjach zebrano fundusze, dzięki którym pomoc otrzymało ponad 200 potrzebujących.

Kolejne zakończone sukcesem edycje „Pozytywnie Zaangażowanych” i „Zdrowo Wkręconych” to najlepszy dowód na to, że chęć niesienia pomocy tkwi w każdym z nas. I że nawet niewielka inicjatywa może przerodzić się w coś większego. Możemy pomagać na tysiąc i jeden sposobów, a każdy z nich jest równie ważny – i nieważne, czy mówimy o zbudowaniu placu zabaw dla dzieci, zbiórce dla potrzebujących czy warsztatach w przedszkolu – każdy pomaga tak, jak lubi i tak, jak potrafi. Bo taka pomoc jest najcenniejsza.

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.