Aktualności

Volkswagen przyspiesza elektryfikację. Od 2033 r. tylko auta zeroemisyjne

Po 2033 r. w europejskiej ofercie marki Volkswagen nie znajdziemy nowych pojazdów spalinowych. Producent przesunął datę graniczną o dwa lata względem pierwotnych zapowiedzi.

Dotychczasowe plany VW zakładały, że koniec sprzedaży „spalinówek” w Europie nastąpi gdzieś między 2033 a 2035 r. W środę 26 października Thomas Schaefer, dyrektor zarządzający niemieckiej marki, poinformował jednak o zmianie dotychczasowych terminów. Jeśli Volkswagen „dotrzyma słowa”, to firmowa transformacja dokona się dwa lata przed datą unijnego zakazu wyznaczoną na połowę przyszłej dekady.

Deklaracja Schaefera oznacza, że Volkswagen podąży drogą siostrzanego Audi, które już w lipcu przekazało wiadomość o rezygnacji z aut spalinowych w 2033 (co ciekawe, o ile decyzja Audi ma charakter globalny, Volkswagen na razie ogranicza się w swoich zapowiedziach do Europy).

O tym, że producent traktuje swoje plany niezwykle poważnie, świadczy ofensywa produktowa – do 2026 r. marka chce wprowadzić na rynek aż 10 nowych niskoemisyjnych aut, w tym tzw. model bazowy, który w założeniu ma kosztować nie więcej niż 25 tys. euro. Najtańszy samochód z elektrycznej oferty Volkswagena będzie występował w dwóch wersjach – jako hatchback i crossover. Spekuluje się, że auta zadebiutują pod nazwą ID.1 oraz ID.2, jako przedłużenie brandu ID, który jednak nie radzi sobie na europejskim podwórku tak dobrze, jak mógłby tego oczekiwać niemiecki koncern. Z danych portalu InsideEVs wynika, że w okresie styczeń-wrzesień model ID.4 zajmował dopiero czwarte miejsce w rankingu „elektryków” z wolumenem rzędu 34,5 tys. aut, a model ID.3 w ogóle nie znalazł się w czołowej dziesiątce zestawienia.

O sukcesie i opłacalności nadchodzących aut ma jednak przesądzić zmiana systemu produkcji: od koncentrowania się na konkretnych modelach w zakładach produkcyjnych do stworzenia ujednoliconych procesów dla wszystkich aut, co pozwoli na wykorzystywanie ekonomii skali. W związku z tym na przestrzeni najbliższej dekady Grupa Volkswagen będzie dążyła do ograniczenia oferty, skupiając się przede wszystkim na modelach kluczowych oraz zwiększaniu marży. Ta dla wszystkich popularnych brandów producenta – Skody, SEAT-a, Volkswagena oraz pojazdów dostawczych – ma docelowo wynieść 8 proc. do połowy bieżącej dekady.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.