Aktualności

Zielone światło dla Fiata i Jeepa w Tychach

Tyska fabryka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wyprodukuje nawet 130 tys. Fiatów i 110 tys. Jeepów rocznie. Wciąż nie ma za to oficjalnej zgody ze strony Stellantis na produkcję najmniejszej Alfy Romeo.

Z potwierdzonych informacji wynika, że początkowo inwestycja w Tychach wyniesie 755 mln zł, a z czasem dojdzie do zwielokrotnienia tej kwoty. Najpierw, już w listopadzie 2022 r., rozpocznie się produkcja najmniejszego SUV-a Jeepa, z kolei w kwietniu 2023 r. wystartują prace nad crossoverem Fiata. Sprzedaż aut nastąpi trzy miesiące później. Chwilowo brak jednak informacji o potwierdzeniu startu produkcji Alfy Romeo, choć mówi się o 60 tys. sztuk rocznie modelu Brennero – podaje Automotive News Europe.

Jeśli chodzi o Fiata, to jego pierwowzorem będzie pięciodrzwiowa wersja modelu koncepcyjnego Centoventi, który był prezentowany w marcu 2019 r. podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Jeepy będą natomiast mniejsze niż najmniejszy Renegade. Nie jest jednakże jasne, czy wraz ze startem machiny produkcyjnej Jeepów z tyskich taśm przestaną zjeżdżać Fiaty 500 i Lancie Ypsilion.

Jeep będzie produkowany z silnikami benzynowymi od listopada 2022 r., a trzy miesiące później wystartują prace nad modelem z silnikiem elektrycznym. Budowa hybrydy rozpocznie się z kolei jeszcze w styczniu 2023 r. Start produkcji crossovera Fiata nastąpi w kwietniu 2023 r., przy czym wersja elektryczna z bateriami BYD ruszy miesiąc później, zaś hybryda – w lutym 2024 r.

Odwrotnie będzie w wypadku Alfy Romeo, o ile jej produkcja zostanie potwierdzona (wątpliwe, aby stało się inaczej) – najpierw z fabryki wyjadą „elektryki”. Debiut był planowany wstępnie na październik 2023 r. O modelu z hybrydowym silnikiem benzynowym z napędem na przednie koła wiadomo natomiast, że będzie on gotowy od marca 2024 r., a model z napędem 4×4 – od lipca 2024 r. Możliwe, że taki napęd zostanie wykorzystany także w Jeepach.

Przypomnijmy, że już w grudniu ubiegłego roku wicepremier Jarosław Gowin zapowiadał, że inwestycja PSA (obecnie, po połączeniu z FCA, Stellantis) w śląską fabrykę wynosi 755 mln zł. „Nowoczesne, hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo już w 2022 r. zaczną wyjeżdżać z fabryki w Tychach” – informował na Twitterze Gowin.

Źródło: Automotive News Europe
Fot. Matti Blume / Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.