Komentarz

Są powody do optymizmu

Spoglądając na gospodarkę w skali makro, widać, że popyt na usługi finansowe, zwłaszcza leasing, rośnie. Coraz odważniej mówi się o tym, że w 2024 r. branża leasingowa – oczywiście jako całość, nie tylko w sektorze automotive – może sfinansować aktywa o łącznej wartości około 118 mld zł. A osobiście sądzę, że będzie to nawet nieco więcej. Ogólne perspektywy dla biznesu są dość dobre, zaś optymizm potęgują długoterminowe prognozy dotyczące stóp procentowych (wierzę, że jeśli do końca III kwartału br. nie zdarzy się z inflacją nic nadzwyczajnego, to w IV kwartale możemy się spodziewać delikatnych cięć), a także uruchomienie środków z KPO, które powinny pobudzić krajowe inwestycje.

Pozytywne wskaźniki ogólnorynkowe znajdują odzwierciedlenie również w segmencie samochodowym, gdzie rosną zarówno rejestracje aut, jak i wartość finansowania. Tu też spodziewamy się rekordowych rezultatów, a czynnikiem, który będzie w tym pomagał, zdaje się silna ekspansja marek azjatyckich, głównie z Chin. Debiut MG, ale też ambicje i plany innych producentów zza Wielkiego Muru, pokazują, że da się już u nas skutecznie sprzedawać chińskie samochody, a polski klient stał się otwarty na tego rodzaju brandy.

Potężnym atutem naszej organizacji, także w kontekście doświadczeń ze współpracy z markami z Państwa Środka, jest z kolei globalny zasięg. Santander Consumer Multirent pracuje z większością marek samochodowych na poziomie europejskim, co zapewnia nam, po pierwsze, olbrzymie doświadczenie i wiedzę, jak też – po drugie – przewagę pod kątem z zdobywania nowych partnerów. Międzynarodowi gracze, którzy chcą być obecni na wszystkich rynkach Europy, chętniej wybierają na swój captive taką firmę jak nasza, niż nawet największą w danym kraju grupę finansową, ale o znaczeniu głównie regionalnym.

Pokazuje to dobrze przykład Tesli, dla której jesteśmy w Polsce – i oczywiście nie tylko w Polsce – najważniejszym partnerem finansowym. Nie jest tajemnicą, że Tesla to marka specyficzna – z autorskim modelem sprzedaży, niepowtarzalną ofertą produktową, z wyłamującą się ze schematu polityką cenową. To powoduje, że aby sprostać oczekiwaniom tego producenta, musimy działać niezwykle sprawnie i nietuzinkowo, często ad hoc. Obrazuje to doskonale kampania reklamowa, którą realizujemy obecnie razem z Teslą – jej istotą jest promocyjne finansowanie ze stałym oprocentowaniem dla różnych wersji Modelu Y (dla Modelu Y Performance oaz Long Range AWD proponujemy leasing na cały okres umowy na poziomie 4,99 proc.). Dość powiedzieć, że szczegóły akcji specjalnej, jej przekaz oraz formę uzgodniliśmy z marką w ciągu… tygodnia.

Nasze ponadstandardowe, mocno eksperckie, podejście do współpracy z motoryzacją przejawia się także w samym portfolio produktowym, bo klient końcowy, który zechce skorzystać z finansowania Santander Consumer Multirentu, może wybierać zarówno z klasycznego leasingu, jak i z produktu typu full service leasing, czyli quasi-wynajmu, gdzie na końcu istnieje także opcja zwrotu pojazdu. Najnowszą propozycją, jaką przygotowaliśmy dla naszych wiodących klientów biznesowych, jest zaś program subskrypcyjny. To oferta skierowana przede wszystkim do platform obsługujących przewozy osób oraz sieci logistyczno-transportowych. Jak to działa? Najczęściej klient uiszcza niewysoką, miesięczną opłatę za dostęp do naszej floty samochodowej, a jeśli chce wypożyczyć konkretny pojazd, ponosi koszt uzależniony od czasu korzystania i przejechanych kilometrów. To ciekawa opcja choćby dla branży kurierskiej, która w okresie wzmożonego popytu na swoje usługi, na przykład przed świętami, boryka się z niewystarczającą liczbą samochodów. Podobnie sieci zajmujące się przewozem pasażerskim – jeśli zapotrzebowanie na przejazdy jest akurat wyższe, nasz partner może zwiększać swoje moce przewozowe bez angażowania budżetu na wielomiesięczne, standardowe raty finansowania. Co istotne, przewoźnik może też swobodnie dysponować użytkowanymi pojazdami i przekazywać je między swoimi operatorami flotowymi. Całość jest obsługiwana i monitorowana poprzez aplikację do zarządzania flotą.

Podsumowując, uważam, że obecne otoczenie makroekonomiczne jest dla branży zdecydowanie sprzyjające. Jeżeli nic złego nie wyrządzi nam geopolityka, przed dealerami i instytucjami finansowymi bardzo solidny okres. Spróbujmy go maksymalnie wykorzystać.

Skontaktuj się z autorem
Damian Tymanowski
Linkedin
Business Development Manager w Santander Consumer Multirent
REKLAMA
Zobacz również
Komentarz
Dopłaty do używanych EV – ruch w dobrą stronę
Redakcja
10/7/2024
Komentarz
Czemu dobrym pracodawcom jest łatwiej?
Redakcja
22/4/2024
Komentarz
Efekt Concorde’a
Redakcja
16/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.