Każdy klient korzystający z usług ASO chce wyjechać z niego czystym samochodem – to wartość dodana i standard, którego oczekujemy. – Klient, który nie ma możliwości ani kompetencji, by ocenić jakość wykonanej naprawy czy przeglądu, często ocenia serwis właśnie przez pryzmat tego, jak wygląda samochód przy odbiorze. Czyste i pachnące auto daje kierowcy poczucie satysfakcji i profesjonalnej obsługi. Z kolei wydanie nieumytego pojazdu stanowi w wielu przypadkach argument do negatywnej oceny całej usługi serwisowej, nawet jeśli ta ostatnia została wykonana perfekcyjnie – wyjaśnia Krzysztof Białousz, prezes Carsan Solutions, firmy specjalizującej się w zarządzaniu dealerskimi myjniami oraz usługami detailingowymi. To właśnie myjnia, choć w skali dealera jest raczej niewielkim działem, stanowi najlepszą wizytówkę salonu, zaś profesjonalnie prowadzona podnosi wskaźniki satysfakcji klienta.
Krzysztof Białousz:
Nasz model biznesowy, łączący myjnię z usługami detailingu, sprawia, że myjnia ze źródła problemów staje się dla firmy realnym źródłem dochodu.

NIE TYLKO MYJNIA
W ostatnich latach rola dealerskich myjni ewoluuje, a dział nabiera znaczenia nie tylko w ujęciu wizerunkowym, ale też biznesowym. Wszystko za sprawą profesjonalnego auto detailingu – usług, które jeszcze kilka lat temu były postrzegane w kategoriach niszy dla hobbystów, a obecnie stają się coraz bardziej popularne – i to nie tylko w segmencie premium. Klienci coraz chętniej korzystają już nie tylko z rozszerzonych programów czyszczenia pojazdu, ale także z różnego rodzaju zabiegów gwarantujących perfekcyjny wygląd auta na długie lata i – co ważne – są za to gotowi niemało zapłacić. Ten dynamiczny trend sprawia, że dealerzy coraz częściej decydują się wykorzystać potencjał i rozszerzyć portfolio stacji właśnie o usługi detailingowe. Ale tu nierzadko napotykają schody. Auto detailing jest często postrzegany jako niewymagający biznes, który można rozwinąć bez większych inwestycji. Jednak w rzeczywistości świadczenie tych usług na profesjonalnym poziomie wymaga nie tylko odpowiedniej infrastruktury, ale przede wszystkim doświadczenia, wykwalifikowanej kadry i sprawnego systemu zarządzania. Z tego powodu w wielu wypadkach najlepszym rozwiązaniem może okazać się oddanie tego fragmentu biznesu w ręce zawodowców.
Firma Carsan, która profesjonalny auto detailing oferuje już od ponad dekady, stawia w tym obszarze na kompleksowość. – Rozpoczęcie z nami współpracy można porównać do stworzenia nowego działu w salonie, ale bez kosztów po stronie dealera. Zapewniamy nie tylko wykwalifikowanych realizatorów zleceń i napraw, ale także handlowców odpowiedzialnych za profesjonalne doradztwo i obsługę klienta. W naszym modelu biznesowym to Carsan sprzedaje i realizuje usługi pod szyldem dealera, a ten fakturuje je dla klienta końcowego, uwzględniając przy tym narzuconą przez salon marżę – tłumaczy Krzysztof Białousz.
WDROŻENIE BEZ ZWŁOKI
Wbrew pozorom wdrożenie w salonie usług firmy Carsan nie jest długotrwałym ani skomplikowanym procesem. – Rozpoczynając współpracę z nowym klientem, zachowujemy maksymalną elastyczność i jesteśmy gotowi na różne scenariusze, bo wyznajemy zasadę, że to my musimy dopasować się do organizacji, a nie odwrotnie. Mamy świadomość, jak ważny jest tutaj czas i to, że myjnia nie może mieć długich przestojów. Najszybsze wdrożenie – od decyzji do uruchomienia – udało nam się zrealizować w raptem 3 dni – zapewnia Krzysztof Białousz.
W wielu lokalizacjach dużym wyzwaniem jest oczywiście ograniczona przestrzeń do pracy. W tym przypadku rozwiązaniem może być „reorganizacja” i bardziej optymalny podział stanowisk. Doświadczenie specjalistów z firmy Carsan pozwala nawet dwukrotnie zwiększyć przepustowość myjni w ramach tej samej powierzchni. Dealer otrzymuje także oprogramowanie, które ułatwia mu planowanie zadań myjni i tworzy cyfrowy kalendarz, uwzględniający potrzeby wszystkich działów stacji. – Naszym celem jest zwiększenie liczby wykonywanych usług przy jednoczesnym skróceniu czasu oczekiwania i zachowaniu najwyższej jakości – mówi prezes Carsan. Za ten ostatni element odpowiadają pracownicy, którzy przechodzą przez szczegółowy proces rekrutacji i szkoleń. – Nasz zespół składa się z ponad 200 osób – handlowców, pracowników myjni i specjalistów detailingu. Oferujemy im dobre warunki zatrudnienia, a w zamian oczekujemy profesjonalnego podejścia do pracy i przestrzegania procedur, które ustalamy indywidualnie z naszymi partnerami – mówi Krzysztof Białousz.
DŁUGA LISTA KORZYŚCI
Kompleksowa oferta firmy Carsan, obejmująca zarówno dział myjni, jak i usługi auto detailingu to idealny biznesowy duet, zapewniający dealerom wielopłaszczyznowe korzyści. Jedną z podstawowych jest możliwość znacznego ograniczenia kosztów. – Dealerzy, oddając nam w zarządzanie wyłącznie dział myjni, zapewniają sobie oszczędności od kilku do kilkunastu procent. A w modelu rozszerzonym o auto detailing, w którym wydatki związane z myjnią rekompensują zyski z dodatkowych usług, koszty można zredukować nawet o połowę – przekonuje Michał Gromół, dyrektor operacyjny Carsan.

Dla wielu dealerów głównym atutem współpracy z Carsan jest natomiast usprawnienie funkcjonowania myjni. A w tym obszarze dbałość o dobrą logistykę to niestety prawdziwe wyzwanie. Mowa w końcu o dziesiątkach samochodów dziennie, które muszą być umyte w odpowiednim czasie, co przy nagminnym braku pracowników – i często ograniczonej infrastrukturze – jest siłą rzeczy skomplikowane. – Zarządzając myjnią, zdejmujemy dealerowi z głowy wszystkie problemy związane z planowaniem pracy działu, zachowaniem maksymalnej przepustowości, a także z największą bolączką tej działalności, czyli personelem. Po naszej stronie są zarówno proces rekrutacji i szkoleń, jak i zapewnienie ciągłości pracy na każdym stanowisku. Mówiąc krótko, to my zajmujemy się myjnią w imieniu dealera, a ten zyskuje przestrzeń, by skupić się na swojej głównej działalności – podkreśla Michał Gromół.
BEZPIECZEŃSTWO I WYGODA
Przedstawiciele firmy podkreślają, że choć popularność auto detailingu systematycznie rośnie, a wraz z nią liczba punktów, w których można wykonać tego rodzaju usługi, to dealerzy mają na tym rynku niewątpliwą przewagę. Podstawowym argumentem jest zaufanie i bezpieczeństwo. Klient, który decyduje się zabezpieczyć powłoką samochód wart kilkaset tysięcy złotych, z pewnością będzie wolał wykonać usługę u „swojego” dealera niż w firmie prowadzonej „w garażu”. – Salon dealerski to nie tylko gwarancja jakości obsługi, ale też pewność, że zostawiamy auto w dobrych rękach – w miejscu, które dysponuje odpowiednią infrastrukturą. Dealerzy, którzy od lat ciężko pracują na dobrą opinię u klientów, mogą ten kapitał wykorzystać i stworzyć w stacji nową gałąź biznesu – ocenia Michał Gromół.

Na korzyść dealerów działa również to, że część usług związanych z detailingiem najlepiej wykonać w momencie, gdy samochód jest fabrycznie nowy, czyli w idealnym stanie. To dlatego wielu klientów decyduje się na zabezpieczenie auta już na etapie jego zakupu. Co istotne, istnieje wtedy możliwość wrzucenia kosztu usługi na przykład w ratę leasingu. – Dla klienta to bardzo wygodne rozwiązanie: odbiera od dealera „gotowe” auto, a zamiast sporego jednorazowego wydatku, zwiększa ratę najwyżej o kilkanaście złotych – wyjaśnia dyrektor operacyjny firmy Carsan.
WSPÓŁPRACA, KTÓRA PROCENTUJE
W czasach, gdy sprzedaż samochodów wygląda różnie, każda dodatkowa usługa w „koszyku” klienta nabiera coraz większego znaczenia. Wejście w segment auto detailingu jest dla dealerów naturalnym kierunkiem, który może przynieść firmie niemałe dochody. Podstawą sukcesu jest jednak współpraca z zaufanym i stabilnym partnerem. – Jesteśmy na rynku od 12 lat, a obecnie obsługujemy ponad 30 lokalizacji, w których myjemy około 100 tys. aut miesięcznie oraz realizujemy setki usług detailingowych. Zarządzamy wąskim segmentem dealerskiego biznesu, ale w swojej dziedzinie jesteśmy najwyższej klasy fachowcami – przekonuje Krzysztof Białousz. I po chwili dodaje: – Nasz model biznesowy, zakładający połączenie myjni z usługami auto detailingu, sprawia, że myjnia ze źródła kosztów i problemów staje się dla firmy realnym źródłem dochodu, a także – co niezmiernie istotne – sposobem na podniesienie satysfakcji klientów i utrzymywanie z nimi długofalowych relacji.

