Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
3/12/2021

Dealerski Przegląd Prasy: 20 proc. spadku w listopadzie

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w listopadzie zarejestrowano w Polsce 37 946 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 20,28 proc. mniej niż rok wcześniej. Liderem rynku pozostaje Toyota, kolejne lokaty należą do Skody i Volkswagena.

Prezes Stellantis Carlos Tavares zwrócił uwagę, że koszty realizacji przyspieszonej elektryfikacji aut  przekraczają możliwości branży motoryzacyjnej. Tavares oszacował, że koszty wynikające z elektryfikacji samochodów zwiększają finansowe obciążenia firmy nawet o połowę. – Nie ma mowy, abyśmy mogli przenieść to dodatkowe 50 proc. na finalnego konsumenta, bo większa część klasy średniej nie byłaby w stanie zapłacić – powiedział Tavares.

Auta używane są coraz droższe. Według miesięcznego raportu AAA AUTO mediana ceny samochodów używanych w listopadzie wyniosła rekordowe 22 500 zł. To kwota o 3 500 zł wyższa niż rok temu.

Samar: 23 proc. spadku w „osobówkach”

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w listopadzie zarejestrowano w Polsce 37 946 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 20,28 proc. (-9 652 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 4,05 proc. (+1 476 szt.) więcej niż w październiku 2021 roku. Dane skumulowane (476 952 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 11,29 proc. (+48 380 szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 31 950 samochodów osobowych, o 23,34 proc. (-9 727 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 2,21 proc. (+692 szt.) więcej niż w październiku 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano 410 514 samochodów osobowych, o 8,93 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+33 650 szt.).

W listopadzie br. udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,6 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 180 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 74,27 proc.

Liderem rynku pozostaje Toyota. W 2021 roku klienci zarejestrowali dotychczas 67 753 auta tej marki, o 24,75 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,50 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 918 szt., o 17,81 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,21 proc. Trzecia lokata należy do Volkswagena. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 31 407 samochodów, o 2,31 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,65 proc.

„Puls Biznesu”, Automotive News: Koszty elektryfikacji przewyższają możliwości branży motoryzacyjnej

Prezes Stellantis Carlos Tavares w wywiadzie udzielonym podczas konferencji Reuters Next wskazał, że rządy i inwestorzy domagają się szybszego przechodzenia na napęd elektryczny aut, ale koszty realizacji takich żądań przekraczają możliwości branży motoryzacyjnej. Tavares oszacował, że koszty wynikające z elektryfikacji samochodów zwiększają finansowe obciążenia firmy nawet o połowę. – Nie ma mowy, abyśmy mogli przenieść to dodatkowe 50 proc. na finalnego konsumenta, bo większa część klasy średniej nie byłaby w stanie zapłacić – powiedział szef Stellantis.

Jego zdaniem ewentualne podwyższenie cen i sprzedaż mniejszej ilości aut oraz akceptacja mniejszej marży prowadziłyby do cięć w firmach. Tavares uważa, że producenci aut powinni dostać więcej czasu na testy nowych technologii. W innym przypadku będzie dochodziło do problemów z jakością aut.

„Rzeczpospolita”: Podatkowe zmiany dla przedsiębiorców w Polskim Ładzie

Źródło: rp.pl

Za miesiąc wejdzie w życie podatkowo-składkowy pakiet Polskiego Ładu. Część zmian dotyczy leasingu. W przyszłym roku przedsiębiorca, który wykupi auto po leasingu i przeznaczy je na prywatne potrzeby, będzie musiał rozliczyć jego sprzedaż w biznesie. Żeby uniknąć tego obowiązku, powinien poczekać ze sprzedażą aż sześć lat.

Na tym nie koniec zmian. – Przedsiębiorca, który sprzeda samochód wykupiony w przyszłym roku z leasingu, zapłaci od niego nie tylko podatek, ale też składkę zdrowotną. I to sporą, bo wykup jest z reguły za niewielką kwotę, przy sprzedaży wyjdzie więc duży dochód. A składkę będziemy liczyć właśnie od dochodu – mówi „Rzeczpospolitej” Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.

„Rzeczpospolita”: Nowe znaki przy polskich drogach

Źródło: rp.pl

W Dzienniku Ustaw opublikowane zostały dwa nowe rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie znaków drogowych oraz ich warunków technicznych. Na ich mocy po 2 grudnia na drogach pojawią się nowe znaki informacyjne i dodatkowe. Będą to informacje o punktach ładowania pojazdów elektrycznych oraz o stacjach paliwowych z punktem ładowania pojazdów elektrycznych, umieszczone także na zbiorczych tablicach informujących o obiektach znajdujących się przy drodze. Na tabliczkach pod znakami znajdzie się oznaczenie symbolem „EV” – pojazd elektryczny.

W grupie znaków informacyjnych znajdzie się m.in.: D-23b „stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych”, D-23c „punkt ładowania pojazdów elektrycznych”, D-34b „zbiorcza tablica informacyjna”.

AAA AUTO: Auta używane coraz droższe

Źródło: AAA AUTO

Według miesięcznego raportu AAA AUTO w listopadzie 2021 roku w Polsce pojawiło się 200 841 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza spadek w stosunku do października br. o 22 204 auta. Mediana ceny pojazdów używanych ciągle rośnie – w listopadzie wyniosła rekordowe 22 500 zł. To kwota o 3 500 zł wyższa niż rok temu.

ZPL: Tomasz Sudaj prezesem ZPL

Źródło: leasing.org.pl

Tomasz Sudaj został powołany na stanowisko prezesa zarządu Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Nowy prezes ZPL będzie dbał o sprawy związku i reprezentował branżę leasingową w Polsce w relacji z innymi podmiotami. Jest to nowa funkcja utworzona w ramach zmienionej struktury polskiej organizacji leasingowej.

2/12/2021

Dealerski Przegląd Prasy: RPP znów podniesie stopy procentowe?

„Rzeczpospolita” pisze o rosnącej inflacji. Dziennik uważa, że w tej sytuacji Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie uzna, że stopy procentowe należy nadal podnosić. Ekonomiści pytani przez gazetę oczekują, że już za tydzień główna stopa NBP wzrośnie do 1,75 proc.

British Automotive Holding opublikował wyniki finansowe. Od stycznia do września 2021 roku dealerzy wchodzący w skład grupy kapitałowej BAH sprzedali klientom końcowym 831 samochodów, o 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2020.

Szef Renault Luca de Meo powtórzył przewidywania, zgodnie z którymi z powodu braku komponentów firma wyprodukuje w tym roku około 500 tys. pojazdów mniej – co odpowiada prawie jednej piątej zeszłorocznej produkcji.

„Rzeczpospolita”: Inflacja ciągle rośnie

Źródło: rp.pl

Według wstępnych danych GUS w listopadzie wskaźnik cen konsumpcyjnych wzrósł o 7,7 proc. rok do roku, po zwyżce o 6,8 proc. w październiku. To najwyższy wzrost od grudnia 2000 r. „Rzeczpospolita” pisze, że w tej sytuacji Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie uzna, że stopy procentowe należy nadal podnosić pomimo ryzyka, że nowy wariant koronawirusa schłodzi koniunkturę. RPP w październiku rozpoczęła cykl podwyżek stóp procentowych. W ciągu dwóch miesięcy podniosła stopę referencyjną NBP z 0,1 do 1,25 proc.

Ankietowani przez dziennik ekonomiści spodziewają się, że ten proces będzie kontynuowany. Przeciętnie oczekują, że już za tydzień główna stopa NBP wzrośnie do 1,75 proc. Nie brak też głosów, że sięgnie 2 proc.

Inwestycje, Samar: Spadek sprzedaży aut w British Automotive Holding

British Automotive Holding, właściciel salonów marek Jaguar i Land Rover, opublikował wyniki finansowe. W ciągu trzech kwartałów 2021 r. spółka miała 4,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w porównaniu z 4,08 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 249,08 mln zł w porównaniu z 322,74 mln zł rok wcześniej.

Od stycznia do września 2021 roku dealerzy wchodzący w skład grupy kapitałowej BAH sprzedali klientom końcowym 831 samochodów, o 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2020. Zdaniem spółki główny wpływ na tegoroczne wyniki sprzedaży miała „wymagająca sytuacja finansowa grupy, wpływająca negatywnie na potencjał sprzedażowy spółek dealerskich, jak również pandemia COVID-19, oddziałująca na nastroje konsumenckie oraz nastawienie instytucji finansowych do podmiotów z branży motoryzacyjnej i gotowość do finansowania ich działalności”.

Automotive News: Renault oczekuje dalszych problemów z półprzewodnikami

Renault spodziewa się, że dostawy półprzewodników będą utrudnione przynajmniej do połowy 2022 r. Szef Renault Luca de Meo powtórzył przewidywania, zgodnie z którymi z powodu braku komponentów firma wyprodukuje w tym roku około 500 tys. mniej pojazdów – co odpowiada prawie jednej piątej zeszłorocznej produkcji.

Interia: Xiaomi inwestuje w motoryzację

We wrześniu chińska marka Xiaomi ogłosiła oficjalnie powstanie swojej motoryzacyjnej spółki pod nazwą Xiaomi EV Company Limited. Jej kapitał wynosi 10 mld juanów, co w przeliczeniu daje około 6,6 mld złotych. Teraz poinformowano o planach budowy fabryki aut elektrycznych w Pekinie.

Xiaomi chce opatentować własny nowy pojazd. Przedsiębiorstwo przejęło już Deepmotion Tech, czyli firmę skupiającą się na rozwoju technologii dotyczącej pojazdów autonomicznych.

Volkswagen: Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi

Źródło: vw-press.pl

Podczas wirtualnej konferencji „Volkswagen Media Day” przedstawiciele marki oraz zaproszeni goście przedstawili szereg informacji związanych z różnymi obszarami działalności Volkswagena w Polsce. – Wyniki sprzedaży po trzecim kwartale pozwoliły nam plasować się na drugim miejscu w Polsce w rankingu rejestracji aut elektrycznych, po marce Tesla. Modele ID.3 i ID.4 spotkały się z dużym zainteresowaniem – powiedział Łukasz Zadworny, dyrektor marki Volkswagen.

Tomasz Piasny, dyrektor działu rozwoju sieci dealerskiej w swoim wystąpieniu skupił się na współpracy marki Volkswagen i punktów dealerskich. – Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi dealerami i cenimy sobie wysoką jakość usług, które świadczone są w salonach Volkswagena. O tej jakości świadczą nie tylko nasze wewnętrzne parametry pomiarowe, ale także niedawne zwycięstwo marki w Wielkim Teście Salonów – powiedział. Podczas konferencji przedstawionych zostało także wiele informacji dotyczących wsparcia udzielanego dealerom na płaszczyźnie szkoleń czy statystyk dotyczących częstotliwości odbywania jazd próbnych. – Bardzo intensywnie współpracujemy z naszymi partnerami: oferujemy szkolenia zarówno offline, jak i online, zbieramy także szereg cennych doświadczeń w koordynowanym przez nas butikowym salonie, Volkswagen Home mieszczącym się w Warszawie. Na szczególne wyróżnienie zasługuje znaczne zwiększenie liczby jazd próbnych samochodami elektrycznymi i hybrydowymi naszej marki – mówił Tomasz Piasny.

Automotive News: Daimler i Stellantis inwestują w akumulatory

Daimler i Stellantis zainwestują w producenta akumulatorów półprzewodnikowych Factorial Energy. Strony nie podały szczegółów finansowych transakcji. – Dzięki naszym nowym partnerom możemy opracować akumulatory, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo i zasięg pojazdów, ale także są kompatybilne z konwencjonalnymi środowiskami produkcji akumulatorów litowo-jonowych – powiedział Siyu Huang, dyrektor generalny Factorial Energy.

1/12/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Dealerzy wśród 500 największych firm w Polsce

Zaczynamy od najnowszego zestawienia Listy 500 największych firm w Polsce, które opublikowała „Rzeczpospolita”. Listę przygotowano w oparciu o przychody za rok 2020. W zestawieniu znalazło się kilka podmiotów z branży dealerskiej, m.in. Holding 1 – właściciel Grupy PGD, firma Plichta i firma Krotoski.

Minister zdrowia Adam Niedzielski przedstawił nowy pakiet obostrzeń w związku z rozwojem pandemii. Od 1 do 17 grudnia 2021 r. zmienią się limity osób m.in. w restauracjach, hotelach, obiektach sportowych czy kościołach. – Wszystkie obiekty z limitem zapełnienia do 75 proc. zostaną zmniejszone do 50 proc. – dotyczy to gastronomii, hoteli, instytucji kultury, kościołów, obiektów sportowych – powiedział minister.

Automotive News przypomina o zmianach, jakie Stellantis chce wprowadzić w zakresie współpracy z europejskimi dealerami. Koncern zamierza przenieść ich do tzw. modelu detalicznego. Z informacji zawartych w artykule wynika, że nowy system sprzedaży obejmie w 2023 roku samochody dostawcze i auta klasy premium w Austrii, Belgii i Holandii.

„Rzeczpospolita”: Lista 500 największych firm w Polsce

„Rzeczpospolita” po raz kolejny przygotowała Listę 500 – zestawienie pięciuset największych firm w Polsce według poziomu przychodów za ubiegły rok. Jak co roku, w zestawieniu nie mogło zabraknąć autoryzowanych dealerów. Na pozycji 171. – najwyżej wśród reprezentantów branży – znalazł się Holding 1, właściciel m.in. Grupy PGD i spółki IP, z przychodami ze sprzedaży w roku 2020 na poziomie ponad 2,54 mld zł (trzeba jednak pamiętać, że w portfolio Holdingu 1 znajduje się również m.in. wypożyczalnia samochodów Express, a także firma działająca w branży deweloperskiej). Drugą lokatę w dealerskim rankingu (263. miejsce na Liście 500) uzyskała firma Plichta, której przychody ze sprzedaży w ubiegłym roku wyniosły ponad 1,76 mld zł. Trzecie miejsce wśród dealerów (320. na Liście 500) należy do firmy Krotoski, która w 2020 roku odnotowała blisko 1,52 mld zł przychodów. Na 436. pozycji ogólnego zestawienia znalazła się Bawaria Motors. Jej zeszłoroczne przychody ze sprzedaży sięgnęły blisko 1,12 mld zł. Miejsce 450. na liście należy do Sobiesław Zasada Automotive. Zeszłoroczne przychody ze sprzedaży wyniosły w jej przypadku 1,09 mld zł. Lokatę 484. na liście otrzymała z kolei firma Auto Handel Centrum Grupa Cichy, z przychodami rzędu 1,03 mld zł.

Polsat News, GOV: Nowe ograniczenia od grudnia

Minister zdrowia Adam Niedzielski przedstawił pakiet alertowy obostrzeń w związku z pojawieniem się nowego wariantu koronawirusa – Omikron. Pakiet zawiera zarówno obostrzenia dla podróżujących, jak i restrykcje krajowe. Od 30 listopada do 13 grudnia rząd wprowadził zakaz lotów z krajów szczególnego ryzyka – Botswany, Eswatini, Lesotho, Mozambiku, Namibii, RPA i Zimbabwe. Dodatkowo osoby wracające z tych krajów będą musiały odbyć 14-dniową kwarantannę. Wydłużona kwarantanna będzie dotyczyła również osób wracających z krajów non-Schengen.

Od 1 do 17 grudnia 2021 r. zmienią się też limity osób m.in. w restauracjach, hotelach, obiektach sportowych czy kościołach. – Wszystkie obiekty z limitem zapełnienia do 75 proc. zostaną zmniejszone do 50 proc. – dotyczy to gastronomii, hoteli, instytucji kultury, kościołów, obiektów sportowych – powiedział minister. W weselach będzie mogło brać udział maksymalnie 100 osób. W wydarzeniach sportowych poza obiektami sportowymi – 250 osób. W siłowniach obowiązywać będzie zasada jednej osoby na 15 m2. Polsat News informuje, że osoby zaszczepione nie będą uwzględniane w limitach.

Automotive News: Stellantis wierzy w sukces nowego modelu współpracy z dealerami

Automotive News przypomina, że Stellantis chce zmienić zasady współpracy z europejskimi dealerami i przenieść ich do tak zwanego „modelu detalicznego”. Koncern anulował tego lata wszystkie umowy z dealerami w rozszerzonym regionie Europy. Stellantis wysłał też list intencyjny do dealerów, których chce zatrzymać w swojej sieci. Firma wierzy, że zmiana modelu współpracy obniży koszty ogólne, zapewni lepsze marże, zwiększy przejrzystość cen i satysfakcję klientów. – Jesteśmy przekonani, że prawidłowo wdrożony nowy model dystrybucji przyniesie korzyści wszystkim – powiedziała w rozmowie z Automotive News Europe szefowa sprzedaży i marketingu Stellantis na Europę, Maria Grazia Davino. Dodała, że Stellantis zamierza zawrzeć pierwszą transzę nowych kontraktów do czerwca 2023 r. Z informacji zawartych w artykule wynika, że nowy model sprzedaży obejmie w 2023 roku samochody dostawcze i auta klasy premium w Austrii, Belgii i Holandii. Na podstawie wstępnych planów, pozostałe marki i rynki mają wprowadzić zmiany w 2026 roku.

W nowym modelu Stellantis klient końcowy nadal płaci dealerowi, ale producent samochodów pokrywa wszystkie koszty dystrybucji, w tym koszty zapasów i zachęt. Szacuje się, że stanowi to około 30 proc. ceny katalogowej pojazdu. Stellantis spodziewa się, że zmiany doprowadzą do ustalenia spójnych cen detalicznych u dealerów i w internecie, co zaoszczędzi klientom czasu i kłopotów z uzyskaniem lepszej oferty.

Samar: Koniec Astry w Gliwicach

Źródło: samar.pl

Samar publikuje wywiad z Andrzejem Korpakiem, dyrektorem generalnym Stellantis Gliwice. Tamtejsza fabryka żegna Opla Astrę. Ostatni model został wyprodukowany w zakładzie 30 listopada. Następca Astry piątej generacji będzie wytwarzany w Niemczech. Gliwice nie przestają jednak produkować samochodów. – Od 1 grudnia 2021 roku przestajemy montować Astrę, a na teren zakładu wkraczają firmy, które będą demontować linie produkcyjne, na niektóre z nich mamy już kupców, reszta będzie musiała zostać zezłomowana. Stara lakiernia została zastąpiona przez nową, ale nie pójdzie „na żyletki” – będą w niej powstawały obudowy do baterii elektrycznych. (…) Będziemy także mogli wykorzystać część starej spawalni na potrzeby produkcji samochodów dostawczych. A ta powoli się rozwija, wyprodukowaliśmy już 25 aut służących do testów, a od lutego 2022 roku będziemy już składać samochody przeznaczone na sprzedaż. Najpierw powstanie około 100 sztuk, bo musimy się przekonać, czy wszystkie procesy technologiczne odpowiednio działają. W marcu powstanie kolejnych 300 samochodów, a od 4 kwietnia 2022 r. ruszy produkcja seryjna. Docelowo chcemy montować w Gliwicach 20 samochodów na godzinę i do końca roku wprowadzić w zakładzie trzy zmiany – mówi Korpak.

„Rzeczpospolita”: Inflacja ciągle rośnie

Źródło: rp.pl

Według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w listopadzie o 7,7 proc. rok do roku, najbardziej od grudnia 2000 r. W listopadzie inflacja była o 0,9 pkt proc. wyższa niż w październiku, gdy z kolei była o 0,9 pkt proc. wyższa niż we wrześniu.

„Rzeczpospolita”: Mało ładowarek w Polsce

Źródło: moto.rp.pl

Pavel Šolc, prezes VW Group Polska, odpowiada na pytania „Rzeczpospolitej”. Jednym z tematów rozmowy jest rozwój rynku aut elektrycznych i infrastruktury ładowania. W Polsce sieć ładowania wymaga wiele pracy. – W Holandii na każde 100 km głównych dróg i autostrad przypada 50 punktów ładowania. W Niemczech 20. W Polsce niestety tylko 0,5, czyli jeden punkt ładowania na 200 km głównych dróg – mówi Pavel Šolc.

Wirtualne Media: Auta elektryczne słabej jakości?

Z raportu organizacji Consumer Reports wynika, że auta elektryczne słabo wypadają pod względem niezawodności, a jakość ich wykonania pozostawia sporo do życzenia. Najwyżej oceniony w tej kategorii został Mustang Mach E, choć nie znalazł się w czołówce rankingu niezawodności. Z kolei auta Tesli, która jest obecnie najcenniejszą marką motoryzacyjną na świecie, trafiły w zestawieniu na przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Lincolna. – Elektryczne auta jako kategoria pojazdów to absolutne dno pod względem niezawodności. Full Self Driving nie jest w ogóle pełnym self-drivingiem. To jedynie funkcja zapewniająca większą wygodę. Producenci używają EV jako technologicznego poligonu doświadczalnego – stwierdził dyrektor Consumer Reports ds. testowania pojazdów Jake Fisher podczas prezentacji dla Detroit Automotive Press Association. 

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.