Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
19/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Używane „elektryki” z dopłatą?

EV Klub Polska przekonuje, że dopłaty powinny obejmować nie tylko nowe, ale także używane auta elektryczne. W specjalnym raporcie organizacja pisze, że minimalna wysokość dofinansowania dla takich pojazdów powinna wynosić nie mniej niż 9 tys. zł. Zaproponowano także limit maksymalnego wieku dotowanego samochodu określonego na cztery lata od daty pierwszej rejestracji.

Media informują, że Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej pracuje wraz z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nad projektem „Program samochodowy”, który ma wesprzeć zakup aut przez osoby niepełnosprawne. Szczegółowe założenia programu nie zostały jeszcze ujawnione.

Europejskie firmy wciąż inwestują duże pieniądze na rynku chińskim. Automotive News pisze, że BMW otworzyło rozbudowany zakład w chińskim Shenyang na początku tego roku, podczas gdy Audi buduje swoją pierwszą fabrykę pojazdów elektrycznych w Changchun.

„Rzeczpospolita”: Nie tylko nowe „elektryki” potrzebują wsparcia

Źródło: rp.pl

EV Klub Polska w raporcie przygotowanym we współpracy z PSPA i Otomoto optuje za wprowadzeniem dofinansowania zakupu używanych aut elektrycznych. Minimalna wysokość dofinansowania miałaby wynosić nie mniej niż 9 tys. zł lub 13 tys. zł (w drugim przypadku dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny). Zaproponowano także limit maksymalnego wieku dotowanego samochodu określonego na cztery lata od daty pierwszej rejestracji oraz maksymalnego przebiegu 60 tys. km. Maksymalny limit kosztów zakupu dotowanego pojazdu wynosiłby 125 tys. zł – informuje „Rzeczpospolita”.

Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska, tłumaczy, że propozycja dofinansowania w formie subsydiów ze środków NFOŚiGW to wstęp do dalszej dyskusji o wdrożeniu w Polsce skutecznego systemu wsparcia nabywców elektrycznych samochodów używanych. – Nasze postulaty idą jednak dalej i obejmują wprowadzenie premii za złomowanie starego samochodu, akcyzy opartej na parametrach ekologicznych, podatku od nabycia i użytkowania pojazdu zależnego od poziomu emisji CO2 czy opłaty recyklingowej – stwierdził Lewandowski.

Dziennik: Rząd dofinansuje auta dla niepełnosprawnych?

Źródło: auto.dziennik.pl

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej pracuje wraz z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nad projektem „Program samochodowy”, który ma wesprzeć zakup aut przez osoby niepełnosprawne. – Celem jest zaopatrzenie w adekwatne środki transportu osób z niepełnosprawnością w stopniu znacznym, wymagających specjalistycznego środka transportu w celu przemieszczania się – poinformował Paweł Wdówik, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej. Na razie szczegóły dotyczące projektu są owiane tajemnicą. – Aktualnie opracowywane są dodatkowe elementy pakietu, m.in. obejmujące możliwość uzyskania dofinansowania zakupu samochodu osobowego, lecz Rada Nadzorcza PFRON nie zatwierdziła jeszcze takiego programu. Trwają jeszcze niezbędne konsultacje i uzgodnienia w porozumieniu z Biurem Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych – potwierdziła w rozmowie z dziennik. pl Małgorzata Gaj, rzecznik prasowy PFRON.

Miesięcznik „Dealer”: Internetowy Dealer Roku 2022. Ostatnie godziny głosowania w internecie

Drugi etap rankingu Internetowy Dealer Roku 2022 wkroczył w decydującą fazę. Wszyscy, którzy jeszcze nie oddali głosu na najlepszą firmę w sieci, mają czas do północy.

Zwycięzcę konkursu wyłonimy spośród piętnastu firm, które przeszły do drugiego etapu. Wyniki opublikujemy w najbliższym „kongresowym” numerze miesięcznika „Dealer”. Szczegółowe informacje na temat rankingu oraz karta do głosowania dostępne są tutaj: ranking.miesiecznikdealer.pl

Automotive News: Europa wciąż inwestuje w Chinach

Pomimo pogarszających się stosunków politycznych między UE a Chinami, europejskie inwestycje w tym azjatyckim kraju utrzymują się na stabilnym poziomie, a nawet notują wzrost. Według danych Rhodium Group, inwestycje Unii Europejskiej w Chinach wzrosły w pierwszej połowie 2022 r. o 15 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Wiele zagranicznych firm nadal uważa, że ​​z pobytu w Chinach można więcej zyskać niż stracić. Takie podejście podzielają też BMW i Audi. Automotive News pisze, że BMW otworzyło obszerny, zmodernizowany zakład w chińskim Shenyang na początku tego roku, podczas gdy Audi buduje swoją pierwszą fabrykę pojazdów elektrycznych w Changchun. W artykule czytamy, że europejskie firmy nie muszą być entuzjastycznie nastawione do Chin, ale wobec rosnących trudności gospodarczych, obecność na chińskim rynku jest korzystna ze względów ekonomicznych.

Automotive News: Duże zainteresowanie Volkswagenem ID. Buzz

W pełni elektryczny van Volkswagena ID. Buzz jest już w większości wyprzedany na kilka miesięcy przed rozpoczęciem dostaw, a przedsprzedaż przekroczyła już granicę 10 tys. szt. – pisze Automotive News. Około jedna trzecia zamówień w przedsprzedaży została złożona w Norwegii, dokąd trafi 3 400 pojazdów ID. Buzz. Na drugim miejscu plasują się Niemcy z 2 500 zamówieniami, co stanowi jedną czwartą całkowitego wolumenu. Kolejne 2 100 zamówień pochodziło z Holandii i Belgii.

Automotive News: Jaguar promuje się jako marka elitarna

Na początku sierpnia Jaguar rozpoczął kampanię marketingową obejmującą reklamy i filmy dla ekskluzywnych magazynów. Reklamy lifestylowe mają na celu pozycjonowanie Jaguara jako szczytu luksusu, na równi z tak ekskluzywnymi europejskimi brandami, jak biżuteria Cartier oraz marki modowe Hermes i Balenciaga. – Właściwie jesteśmy częścią tego świata, ale tak naprawdę nie komunikujemy marki w ten sposób. Jesteśmy dość zakorzenieni w tradycji motoryzacyjnej – powiedział Stuart Schorr, wiceprezes ds. komunikacji w Jaguar Land Rover North America.

18/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Rosną problemy polskiej gospodarki

Zaczynamy od danych gospodarczych, które dostarcza „Rzeczpospolita”. PKB Polski wzrósł w II kwartale o 5,3 proc. rok do roku, po zwyżce o 8,5 proc. w I kwartale – poinformował GUS. To najsłabszy wynik od I kwartału 2021 r. Dziennik wskazuje, że PKB oczyszczony z wpływu czynników sezonowych zmalał w II kwartale o 2,3 proc. w stosunku do I kwartału. Zdaniem ekonomistów, wobec danych o PKB i wciąż rosnącej inflacji, Rada Polityki Pieniężnej nie będzie już skłonna do istotnych podwyżek stóp procentowych.

SUV-y nie tracą popularności. Z danych JATO Dynamics wynika, że prawie co drugi nowy samochód w Europie kupowany w pierwszej połowie 2022 roku miał nadwozie właśnie typu SUV.

Prezydent USA Joe Biden podpisał przepisy wprowadzające ulgi podatkowe dla aut elektrycznych, ale tylko tych wyprodukowanych w Ameryce Północnej – pisze Automotive News.

„Rzeczpospolita”: Podwyżki stóp procentowych na finiszu?

Źródło: rp.plrp.pl

GUS poinformował, że produkt krajowy brutto Polski wzrósł w II kwartale o 5,3 proc. rok do roku, po zwyżce o 8,5 proc. w I kwartale. To najsłabszy wynik od I kwartału 2021 r. PKB oczyszczony z wpływu czynników sezonowych zmalał w II kwartale o 2,3 proc. w stosunku do I kwartału, gdy z kolei wzrósł o 2,5 proc. Większą zniżkę tego wskaźnika GUS odnotował poprzednio w II kwartale 2020 r., a wcześniej w 1996 r. – relacjonuje „Rzeczpospolita”.

W dzienniku czytamy także o danych na temat inflacji. Wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI) z pominięciem energii, paliw i żywności wzrósł w lipcu o 9,3 proc. rok do roku, po 9,1 proc. w czerwcu – podał we wtorek bank centralny. „Rzeczpospolita” pisze, że choć to największa roczna zwyżka tego wskaźnika od co najmniej 2000 r., wtorkowe dane potwierdzają też, że inflacja traci impet. W stosunku do poprzedniego miesiąca towary i usługi konsumpcyjne inne niż żywność i energia podrożały w lipcu o 0,6 proc., tak jak w czerwcu.

Ekonomiści prognozują, że Rada Polityki Pieniężnej nie będzie już skłonna do istotnych podwyżek stóp procentowych, kierując się inflacją bazową. Zamiar utrzymania stopy referencyjnej NBP na poziomie 6,5 proc., ewentualnie jej podwyżki do 6,75 proc., wprost wyrażał prezes banku Adam Glapiński.

„Rzeczpospolita”: Połowa rynku dla SUV-ów

Źródło: moto.rp.pl

Według danych JATO Dynamics prawie co drugi nowy samochód w Europie kupowany w pierwszej połowie 2022 roku miał nadwozie typu SUV. Udział takich pojazdów w rynku UE i Wielkiej Brytanii wyniósł w pierwszym półroczu aż 49,5 proc. Średnie modele SUV tworzą największą grupę z udziałem 22,8 proc. w całym rynku samochodów osobowych. Na drugim miejscu są mniejsze SUV-y z udziałem 18,8 proc. – relacjonuje „Rzeczpospolita”.

„Puls Biznesu”: Maxus z elektrycznym pick-upem

Źródło: pb.pl

Jesienią do polskich salonów sprzedających auta chińskiej marki Maxus trafi model eT90, pierwszy czysto elektryczny samochód z nadwoziem typu pick-up. „Puls Biznesu” podkreśla, że żaden inny producent nie oferuje w tej chwili na starym kontynencie takiego auta. Pierwsze pojazdy mają być dostępne w salonach w listopadzie 2022 r. – Obserwujemy niezwykle duże zainteresowanie wokół naszego pick-upa i w związku z tym zarezerwowaliśmy dużą liczbę samochodów. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone do salonów jeszcze w tym roku, a już niebawem rozpoczniemy przyjmowanie zamówień – mówi Bernhard Jahnsen, kierownik sprzedaży w spółce RSA, która pełni rolę importera Maxusa w Europie.

Automotive News: Biden podpisał nowe przepisy dotyczące aut

Źródło: autonews.com

Prezydent USA Joe Biden podpisał szeroko zakrojone przepisy dotyczące podatków, klimatu i opieki zdrowotnej o wartości 437 miliardów dolarów. Pakiet przepisów obejmuje ulgi podatkowe dla aut elektrycznych, ale tylko tych wyprodukowanych w Ameryce Północnej. Nowe regulacje skrytykowała branża motoryzacyjna i zagraniczni producenci aut, którzy czują się dyskryminowani na amerykańskim rynku.

Automotive News: Toyota zawiesza działalność w chińskiej fabryce

Toyota zawiesiła działalność w swoim zakładzie w chińskiej prowincji Syczuan, po tym, jak władze lokalne wydały nakaz oszczędzania energii elektrycznej. Fabryka joint venture Toyoty w mieście Chengdu zaprzestała działalności do soboty. Nie podano informacji o utraconej produkcji. Problemy z dostawami prądu są wynikiem najgorszej fali upałów od 60 lat.

17/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Gospodarka blokuje popyt na auta

„Puls Biznesu” analizuje sytuację na rynku motoryzacyjnym. Dziennik wskazuje na poprawę zdolności produkcyjnych branży i wzrost dostępności półprzewodników. Problemem jest jednak globalne spowolnienie gospodarcze i inflacja, które ograniczają popyt na auta. Według danych GUS odsetek osób, które wskazują jako prawdopodobne zakup samochodu w przeciągu najbliższych 12 miesięcy, jest obecnie niższy niż podczas pierwszej fali pandemii – informuje gazeta.

W innym artykule dziennik zwraca uwagę na rosnący problem niedoboru ładowarek do aut w Polsce. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje, że dla zaspokojenia potrzeb kierowców „elektryków” w 2025 r. sieć stacji powinna liczyć co najmniej 41,9 tys. punktów. Tymczasem obecnie mamy ich niewiele ponad 4,4 tys.

Zagraniczne koncerny motoryzacyjne krytycznie oceniają nowe amerykańskie przepisy. Audi, Kia i Porsche twierdzą, że nabywcy ich pojazdów elektrycznych stracą dostęp do federalnych amerykańskich ulg podatkowych w wysokości do 7 500 dolarów, gdy prezydent Joe Biden podpisze nowe regulacje.

„Puls Biznesu”: Konsumenci mniej zainteresowani kupnem auta

Źródło: pb.pl

Zdaniem „Pulsu Biznesu” szereg czynników wskazuje na możliwą poprawę zdolności produkcyjnych branży motoryzacyjnej. Powoli zwiększa się dostępność półprzewodników na rynku. Bank JP Morgan napisał w swojej analizie sektorowej, że w drugiej połowie 2022 roku na rynek trafi znacznie więcej półprzewodników niż wcześniej, a szok podażowy na tym rynku powoli się kończy – czytamy w artykule. Na plus dziennik zalicza również poluzowanie sytuacji pandemicznej w Chinach, co ułatwia logistykę i poprawia realizację dostaw. Trzecim korzystnym czynnikiem podażowym jest wyższa od oczekiwań dostępność metali i innych komponentów z Rosji i Ukrainy.

Jednocześnie branża ma problem z globalnym spowolnieniem gospodarczym, które wywołuje ograniczenia popytu w Europie. Rosnąca niepewność oraz inflacja powodują, że konsumenci są mniej skłonni kupować auta. Widać to bezpośrednio w Polsce. Według danych GUS odsetek osób, które wskazują jako prawdopodobne zakup samochodu w przeciągu najbliższych 12 miesięcy, jest obecnie niższy niż podczas pierwszej fali pandemii. Gwałtowną zmianę wywołała w Polsce agresja Rosji na Ukrainę, która skokowo zmniejszyła liczbę zainteresowanych nabyciem nowego pojazdu – relacjonuje „Puls Biznesu”.

„Puls Biznesu”: Polsce potrzeba więcej ładowarek

Źródło: pb.pl

W ciągu ostatnich trzech lat Polska sieć ładowarek do aut na prąd urosła trzykrotnie. Spadła jednak jej wydajność. Na jeden punkt ładowania przypada dwa razy więcej aut niż trzy lata temu – czytamy również w „Pulsie Biznesu”. W związku z tym przedsiębiorcy i organizacje apelują do rządu o szybkie podjęcie działań, które wpłyną na przyspieszenie rozwoju sieci ładowania „elektryków”. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje, że dla zaspokojenia potrzeb kierowców „elektryków” w 2025 r. sieć stacji powinna liczyć co najmniej 41,9 tys. punktów. Obecnie mamy ich niewiele ponad 4,4 tys.

Automotive News: Koncerny krytykują nowe przepisy w USA

Audi, Kia i Porsche twierdzą, że nabywcy ich pojazdów elektrycznych stracą dostęp do federalnych amerykańskich ulg podatkowych w wysokości do 7 500 dolarów, gdy prezydent Joe Biden podpisze nowe przepisy. Przypomnijmy, że nowa amerykańska ustawa sprawia, że ​​wszelkie pojazdy elektryczne montowane poza Ameryką Północną nie kwalifikują się do ulg podatkowych, co wywołało już krytykę ze strony Unii Europejskiej, Korei Południowej i wielu producentów samochodów.

Kia poinformowała w liście do swoich amerykańskich dealerów, że nowa ustawa oznacza, że ​​wszystkie jej pojazdy elektryczne i plug-in nie będą już kwalifikować się do ulg podatkowych po podpisaniu nowych regulacji przez prezydenta, chyba że klienci mają wiążące umowy pisemne.

Kia wezwała dealerów do skontaktowania się z klientami znajdującymi się na listach oczekujących w celu zawarcia umów, zanim Biden podpisze nowe regulacje. W swoim piśmie producent nazywa decyzję prezydenta „nagłą zmianę” polityki podatkowej pojazdów elektrycznych „bardzo destrukcyjną dla naszej działalności i niestety dla naszych klientów”.

Automotive News: Porsche ma problem z produkcją

Porsche nie jest obecnie w stanie dostarczyć wielu samochodów z powodu braku komponentów, w tym reflektorów matrycowych, które można znaleźć w modelach Macan i Panamera – pisze Automotive News. W Lipsku w Niemczech, gdzie produkowane są modele Panamera i Macan, kilkaset pojazdów na hali produkcyjnej nie może zostać ukończonych z powodu wąskiego gardła w dostawach reflektorów. Trudna sytuacja dotyczy również półprzewodników, gdzie obecnie nie widać dużego wzrostu produkcji. Firma uważa, że branży potrzeba zmian. – Myśląc naprzód, musimy bardziej standaryzować komponenty, aby zmniejszyć złożoność łańcuchów dostaw – powiedział szef produkcji Porsche Albrecht Reimold.

Automotive News: Nowe auta od Mahindry

Koncern Mahindra & Mahindra zaprezentował pięć elektrycznych SUV-ów opartych na platformie MEB Grupy Volkswagena. Elektryczne SUV-y firmy Mahindra będą sprzedawane pod dwiema markami – XUV i BE. Pojazdy będą wspierane przez nową platformę elektryczną Mahindry Inglo, która będzie oferować pojemność baterii od 60 do 80 kilowatogodzin i szybkie ładowanie do 80 procent w mniej niż 30 minut. Pierwszy z pięciu elektrycznych SUV-ów zostanie wprowadzony na rynek w Indiach pod koniec 2024 r., a pozostałe cztery powinny być dostępne do 2026 r.

16/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Wzrost rejestracji na początku sierpnia

Zaczynamy od wyników z pierwszej dekady miesiąca. PZPM informuje, że w tym czasie zarejestrowano w Polsce 11 218 nowych samochodów osobowych, czyli o 7,1 proc. więcej w porównaniu do roku 2021. Łącznie odnotowano 12 571 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych pojazdów zwiększył się o 4 proc.

„Rzeczpospolita” pisze o wynikach inflacji. Według danych GUS ceny towarów i usług wzrosły w lipcu o 15,6 proc. w stosunku do tego samego miesiąca przed rokiem.

Unia Europejska i Korea Południowa apelują do USA o zmianę przepisów. Ich zdaniem planowany w USA zakaz ulg podatkowych dla pojazdów zbudowanych poza Ameryką Północną dyskryminuje zagranicznych producentów.

PZPM: 7 proc. wzrostu w „osobówkach”

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM informuje, że w ciągu 10 dni sierpnia zarejestrowano w Polsce 11 218 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 7,1 proc. w porównaniu do roku 2021. Tymczasem spadek o 16,2 proc. odnotowały auta dostawcze do 3,5 t. W ciągu pierwszej dekady miesiąca zarejestrowano 1353 takie pojazdy.

Łącznie odnotowano 12 571 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 4 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

„Rzeczpospolita”: Inflacja nie odpuszcza

Źródło: rp.pl

GUS poinformował, że ceny towarów i usług wzrosły w lipcu o 15,6 proc. w stosunku do tego samego miesiąca przed rokiem. W ciągu roku ceny towarów wzrosły o 16,9 proc., zaś usługi o 11,7 proc. W porównaniu z lipcem 2021 r. najmocniej zdrożały mieszkania (o 21,8 proc.), żywność (o 15,9 proc.) i transport (o 27,7 proc.).

Automotive News: USA będą dyskryminować europejskie auta?

Unia Europejska i Korea Południowa zgłosiły obawy dotyczące proponowanych przez USA ulg podatkowych na zakup pojazdów elektrycznych, twierdząc, że mogą one dyskryminować pojazdy zagraniczne i naruszać zasady Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Automotive News informuje, że zgodnie z ustawą o energetyce i klimacie o wartości 430 miliardów dolarów, uchwaloną przez Senat USA, Kongres zniósłby ograniczenie istniejącej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów dla nabywców pojazdów elektrycznych, ale nałożyłby inne ograniczenia, w tym zakaz otrzymywania wsparcia dla pojazdów niezmontowanych w Ameryce Północnej. Zakaz ulg podatkowych dla pojazdów zbudowanych poza Ameryką Północną wejdzie w życie, gdy tylko prezydent Joe Biden podpisze ustawę. – Uważamy, że nowe przepisy to dyskryminacja zagranicznych producentów w stosunku do producentów amerykańskich – powiedziała rzeczniczka Komisji Europejskiej Miriam Garcia Ferrer.

Również Korea Południowa wyraziła obawy, że amerykańska ustawa może potencjalnie naruszać zasady WTO i dwustronną umowę o wolnym handlu. Ministerstwo Handlu Korei Południowej zwróciło się do władz handlowych USA o złagodzenie wymagań dotyczących komponentów w akumulatorach i końcowego montażu pojazdu.

Automotive News: Inflacja uderza w motoryzację

Dział finansowy Volkswagena spodziewa się, że w tym roku zarobki spadną, ponieważ rosnące stopy procentowe i inflacja zaczynają ciążyć na popycie na samochody. – Klienci zastanawiają się, czy kupić pojazd, czy przesunąć umowę leasingową o miesiąc do przodu z powodu obaw o swoje finanse i rosnących cen energii – powiedział Frank Fiedler, dyrektor finansowy VW Financial Services.

Producentom samochodów dotychczas udawało się przezwyciężyć przeszkody gospodarcze i wzrost cen surowców, jednak perspektywy na przyszłość są coraz bardziej niepewne. Niektórzy z nich, w tym Stellantis i Mercedes, pozostają optymistami i sądzą, że mogą utrzymać wysokie zyski w drugiej połowie roku. BMW poinformowało z kolei, że zamówienia pozostają wysokie, ale ostrzegło, że firma nie będzie w stanie w pełni przerzucić rosnących kosztów materiałów na klientów.

„Rzeczpospolita”: Łada z modelem na prąd

Źródło: moto.rp.pl

Łada zaprezentowała swój pierwszy elektryczny samochód zbudowany na bazie Dacii Logan MC. „Rzeczpospolita” zauważa, że z powodu braku dostępu do nowoczesnych technologii, auto już na starcie jest przestarzałe. Obecnie Łady wyjeżdżają z fabryki bez takich elementów jak ABS, poduszki powietrzne i z silnikami spełniającymi normę Euro 2, czyli bez jakiejkolwiek szansy na homologację na terenie Unii Europejskiej – czytamy w artykule. Rosyjski producent nie ujawnia technicznych detali elektrycznego modelu e-Largus. AwtoWAZ zapowiada, że produkcją elektrycznego modelu Łady zajmą się pozostałe po Grupie Renault zakłady w Iżewsku. Auto ma pojawić się na rynku w 2024 roku.

12/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Renault nie chce być premium

Interia relacjonuje treść wywiadu, jakiego szef Grupy Renault Luca de Meo udzielił gazecie „Le Journal du Dimanche”. De Meo podkreślił, że strategia handlowa koncernu polega na przedkładaniu wartości nad wolumen. Renault nie zamierza jednak aspirować do klasy premium. Zdaniem de Meo, koncern musi produkować samochody dla szerokiego grona, ponieważ „taka jest jego historyczna pozycja i tak musi pozostać”.

Poseł Paweł Szramka wystosował do premiera pytania o realizację produkcji aut marki Izera. W odpowiedzi brak jest konkretów. – Ostateczna data realizacji projektu uzależniona jest od ustaleń z dostawcą platformy, procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki – poinformował Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w kancelarii premiera.

Sprzedaż samochodów w Chinach wzrosła w lipcu o 30 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, do 2,42 miliona sztuk. Sprzedaż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. była nadal o 2 proc. niższa niż w analogicznym okresie w 2021 r. – wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.

Interia: Renault inwestuje w „elektryki”

W rozmowie z gazetą „Le Journal du Dimanche” dyrektor generalny koncernu Renault Luca de Meo potwierdził, że w całej grupie do 2026 roku pojawi się 25 nowych modeli, z czego 11 będzie posiadało napęd elektryczny. Szef koncernu jest zdania, że „demokratyzacja samochodu elektrycznego” nastąpi w Europie. W artykule przypomniano, że marka Renault dąży do tego, żeby osiągnąć pełną elektryfikację do 2030 roku.

Model Renault Megane E-Tech osiąga bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Według danych Avere-France Megane E-Tech był najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym w lipcu we Francji. Jak mówił de Meo, sukces elektrycznego Megane E-Tech, czyli 25 tys. sprzedanych egzemplarzy w ciągu 3 miesięcy, to dowód na to, że kierunek obrany przez markę jest słuszny.

Szef Grupy Renault podkreśla, że strategia handlowa koncernu polega teraz na przedkładaniu wartości nad wolumen. Z jego wypowiedzi wynika, że Renault nie zamierza aspirować do klasy premium. Marka dalej chce skupiać się na tworzeniu popularnych aut. Zdaniem de Meo Renault musi produkować samochody dla szerokiego grona, ponieważ „taka jest jego historyczna pozycja i tak musi pozostać”.

Samar: Co dalej z Izerą?

Źródło: samar.pl

Samar zwraca uwagę, że w lipcu poseł niezrzeszony Paweł Szramka wystosował do premiera Mateusza Morawieckiego interpelację nr 34712 w sprawie polskiego samochodu elektrycznego Izera, na który, jak zaznaczył, wydano już ponad 69 mln zł, „a efektów wciąż brak”. – Planowane na drugą połowę 2022 r. rozpoczęcie budowy fabryki, z której miałoby wyjeżdżać co najmniej 100 tys. e-aut rocznie, jest nierealne. Choć i tak to termin o rok opóźniony w stosunku do pierwotnego – twierdzi w swoim piśmie poseł Szramka. Realizująca przedsięwzięcie państwowa spółka ElectroMobility Poland nie dokonała również wyboru dostawcy platformy Izery. Problemem są również grunty, gdzie ma stanąć fabryka aut.

Poseł pyta, jakie są przewidywania Ministerstwa Aktywów Państwowych, jeśli chodzi o możliwości dokończenia inwestycji, planowanych terminów i rentowności całego projektu. Odpowiedzi udzielił Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w kancelarii premiera. Odnosząc się do kwestii zamiany gruntów, na których ma powstać fabryka Izery, minister stwierdził, że ani premier, ani spółka EMP nie są stronami w procesie zamiany tych terenów. Minister Wenderlich poinformował, że zakładany przez EMP termin uruchomienia produkcji Izery to koniec roku 2024. – Ostateczna data realizacji projektu uzależniona jest od ustaleń z dostawcą platformy, procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki – dodał.

Automotive News: Wzrost na chińskim rynku

Dzięki złagodzeniu ograniczeń związanych z COVID-19 na chińskim rynku odnotowano duży wzrost. Sprzedaż samochodów w Chinach zwiększyła się w lipcu o 30 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, do 2,42 miliona sztuk. Jednocześnie lipcowa sprzedaż była o 3,3 proc. niższa niż w czerwcu, ponieważ fale upałów w całym kraju spowolniły tempo produkcji i zmniejszyły liczbę wizyt klientów w salonach.

Sprzedaż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. była nadal o 2 proc. niższa niż w analogicznym okresie w 2021 r. – wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM). – Chiński rynek motoryzacyjny odnotuje „stabilne wzrosty” w ciągu najbliższych kilku miesięcy –  ocenił starszy urzędnik CAAM Xu Haidong.

„Rzeczpospolita”: Mało aut wyprodukowanych w Niemczech

Źródło: moto.rp.pl

„Rzeczpospolita”, powołując się na dane z niemieckiego przemysłu, pisze o problemach z produkcją aut na tamtejszym rynku. Dziennik informuje, że w 1974 roku produkcja samochodów w Niemczech spadła do rekordowo niskiego poziomu 2,8 mln samochodów. Z kolei w roku 2011 produkcja w Niemczech osiągnęła rekordowy wynik 5,87 mln wyprodukowanych samochodów. Szacuje się, że produkcja w tym roku osiągnie zaledwie nieco ponad trzy miliony samochodów. To o 12 proc. mniej w porównaniu z poprzednim rokiem.

Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego VDA ostrzega przy tym branżę, że zmniejsza się liczba zamówień płynących z eksportu. Niemieccy producenci odnotowali ich w czerwcu o 2 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, a w pierwszej połowie 2022 roku spadek sięgnął 14 proc.

Automotive News: Blume może wprowadzić zmiany w zarządzie Volkswagena

Nowy dyrektor generalny Grupy Volkswagena Oliver Blume może zmniejszyć liczbę miejsc w zarządach, aby wyeliminować podwójne funkcje – podają źródła agencji Reutera. Liczba miejsc w zarządach może się zmniejszyć do ośmiu lub dziewięciu w ramach przetasowań – podały źródła, dodając, że nie podjęto jeszcze żadnych wiążących decyzji.

11/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Maxus zaczyna sprzedaż w Polsce

Kolejna chińska marka wjeżdża na polski rynek. „Puls Biznesu” informuje, że Maxus, będący częścią państwowego giganta SAIC Motor, rozpoczyna sprzedaż samochodów w Polsce. W tym roku planowane jest sprzedanie około 400 aut.  Obecnie sieć sprzedaży liczy 16 przedstawicielstw. – Trwają rozmowy z kolejnymi. Do końca roku planujemy rozszerzenie sieci do ponad 20 placówek sprzedaży i obsługi serwisowej – mówi Michał Maske z RSA Polska, polskiego oddziału spółki odpowiedzialnej za dystrybucję aut Maxusa w Europie.

Tymczasem Samar pisze, że Ministerstwo Infrastruktury przygotuje nowe przepisy, które umożliwią pracownikom zwrot kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym.

Toyota chce się trzymać swojego planu produkcji 9,7 miliona pojazdów na całym świecie w tym roku podatkowym – czytamy w serwisie Automotive News. Koncern twierdzi, że we wrześniu wyprodukuje około 850 tys. pojazdów.

„Puls Biznesu”: Auta Maxusa wjeżdżają do Polski

Źródło: pb.pl

„Puls Biznesu” informuje, że chińska marka Maxus, będąca częścią państwowego giganta SAIC Motor, rozpoczyna sprzedaż samochodów w Polsce. – Zakładamy, że w tym roku sprzedamy około 400 aut. Plany na 2023 r. mówią o już o ponad 1 tys. samochodów – mówi Michał Maske z RSA Polska, polskiego oddziału spółki odpowiedzialnej za dystrybucję aut Maxusa w Europie. W tym roku RSA Polska skoncentruje się na tworzeniu sieci i współpracy z dealerami. – Obecnie sieć liczy 16 przedstawicielstw. Oficjalni partnerzy znajdują się m.in. w Warszawie, Gdańsku, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach. Trwają rozmowy z kolejnymi. Do końca roku planujemy rozszerzenie sieci do ponad 20 placówek sprzedaży i obsługi serwisowej. Nawiązaliśmy też długoterminową współpracę z Santander Consumer Bankiem dotyczącą obsługi finansowej samochodów dla klientów i finansowania zakupów dealerskich – mówi Michał Maske.

Maxus zaczyna działalność w Polsce z czterema modelami – średniej klasy SUV-em, sześcioosobowym minivanem oraz dwoma autami dostawczymi. – Pierwsze auta dotrą do nas jeszcze w sierpniu, a dla klientów będą dostępne od września. Natomiast w przyszłym roku zadebiutuje MPV klasy wyższej, jak również elektryczna ciężarówka o dmc do 7,5 ton – zapewnia Michał Maske.

Samar: Idą zmiany dotyczące aut elektrycznych

Źródło: samar.pl

Ministerstwo Infrastruktury przygotuje nowe przepisy, które umożliwią zwrot pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, wodorowym, hybrydowym czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii – informuje Samar. Chodzi o zapowiedź nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Nowy akt prawny przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd określono na III kwartał 2022 r.

Automotive News: Toyota ma plan wyprodukowania blisko 10 mln aut w tym roku podatkowym

Toyota zapowiedziała, że będzie trzymać się swojego planu produkcji 9,7 miliona pojazdów na całym świecie w tym roku podatkowym, mimo że jednocześnie ogłosiła kolejne przestoje związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Koncern twierdzi, że we wrześniu wyprodukuje około 850 tys. pojazdów na całym świecie i będzie dążył do zwiększenia produkcji do listopada, w zależności od dostaw części i personelu.

Miesięcznik „Dealer”: Zgłoś kandydata do Nagród Rynku Dealerskiego!

Źródło: dealerkongres.pl

Przed nami kolejna edycja Nagród Rynku Dealerskiego. Już po raz 12. uhonorujemy firmy z branży (m.in. dealera roku, dealera aut używanych, dealera flotowego) oraz wręczymy nagrody osobiste. Po raz pierwszy wyróżnimy również Menedżera Roku.

W pierwszym etapie Nagród Rynku czekamy na Wasze propozycje. Każdy z Was może internetowo zgłosić swoją nominację do każdej z kategorii. Na zgłoszenia czekamy do 12 sierpnia (do godz. 23.59). Formularz znajduje się pod adresem: www.dealerkongres.pl/nagrody-rynku-dealerskiego

O zwycięstwie w każdej kategorii Nagród Rynku Dealerskiego decydują dwa rodzaje głosów: głosy oddane przez członków Kapituły Nagród (75 proc. wagi) oraz głosy internautów (25 proc.). Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na wieczornej gali 13 września podczas Kongresu Dealerów w Łodzi.

Automotive News: Honda skupia się na dostarczaniu aut

Honda twierdzi, że jej głównym priorytetem jest dostarczanie samochodów klientom w USA, a nie martwienie się o recesję na amerykańskim rynku – pisze Automotive News. – W sektorze samochodowym wciąż istnieje wiele niewiadomych – powiedział dyrektor finansowy Hondy Kohei Takeuchi. Dodał, że wyższa inflacja i stopy procentowe „w końcu wpłyną na gospodarkę”. – Zamiast podejmować natychmiastowe działania z myślą o recesji, musimy skupić się na dostarczaniu naszych pojazdów klientom – powiedział Takeuchi.

Automotive News: Duże koszty wykluczenia Chin

Niemcy musiałyby ponieść koszty prawie sześciokrotnie wyższe niż te związane z brexitem, gdyby wraz z Unią Europejską wykluczyły Chiny z ich gospodarek – poinformował w poniedziałek instytut Ifo, powołując się na wyniki badania. Rezultaty wskazują, że największym przegranym wojny handlowej z Chinami byłby przemysł motoryzacyjny, który straciłby 8,47 proc. wartości dodanej.

Autorzy badania zleconego przez stowarzyszenie branżowe vbw stwierdzili, że firmy powinny zwracać się do innych krajów, aby zmniejszyć zależność od niektórych rynków i reżimów autorytarnych. Celem niemieckiej i unijnej polityki gospodarczej powinno być „ustanowienie strategicznych partnerstw i umów o wolnym handlu z podobnie myślącymi narodami, takimi jak USA” – powiedział współautor badania Florian Dorn.

10/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Australijscy dealerzy pozywają Mercedesa

ABC informuje, że 38 z 55 dealerów Mercedesa-Benza w Australii wszczęło postępowanie sądowe przeciwko koncernowi w sądzie federalnym, domagając się odszkodowania w wysokości 650 mln dolarów. Dealerzy twierdzą, że zostali zmuszeni do podpisania nowych umów agencyjnych z Mercedesem, które drastycznie zmniejszą ich zyski i niszczą lata dobrej współpracy z klientami. 

Chiński producent samochodów Great Wall zawarł strategiczne partnerstwo z największą europejską grupą dealerów samochodowych, Emilem Freyem, w celu dystrybucji marek Ora i Wey – informuje Automotive News. Początkowo chińskie marki wejdą na rynek niemiecki.

Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA wynika, że na koniec lipca w Polsce było zarejestrowane łącznie 52 881 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 14 098 sztuk.

ABC: Mercedes pozwany w Australii

Źródło: abc.net.au

ABC informuje o sporze Mercedesa z australijskimi dealerami. Koncern wprowadził w styczniu na tamtejszym rynku model agencyjny, co oznacza, że producent zachowuje własność samochodów, podczas gdy dealerzy stają się agentami sprzedającymi samochody po stałej cenie za ustaloną prowizję. Taki model współpracy z marką jest ostro krytykowany przez dealerów, którzy postanowili rozwiązać sprawę w sądzie. 38 z 55 dealerów Mercedesa-Benza w Australii wszczęło postępowanie sądowe przeciwko koncernowi w sądzie federalnym, domagając się odszkodowania. Dealerzy twierdzą, że zostali zmuszeni do podpisania nowych umów agencyjnych z Mercedesem, które drastycznie zmniejszą ich zyski i niszczą lata dobrej współpracy z klientami. 

Zdaniem przedstawicieli branży w 2016 r. Mercedes wymyślił tajny plan przejścia na model agencyjny, podjął pozorny proces konsultacji i przeforsował decyzję, mimo że większość australijskich dealerów była temu przeciwna. Sprzedawcy twierdzą ponadto, że chcąc przejąć ich zyski, Mercedes złamał australijskie prawo konsumenckie, dopuszczając się nieuczciwych zachowań, a także naruszając zasady dobrej wiary zawarte w kodeksie franczyzowym. – To niezwykle ważna sprawa dla przemysłu motoryzacyjnego – powiedział dyrektor generalny Australian Automotive Dealer Association (AADA), James Voortman.

Dealerzy zaangażowani w sprawę domagają się odszkodowania od producenta samochodów w wysokości 650 milionów dolarów. – Kwota ta uwzględnia wszystkie miliony dolarów inwestycji, które zostały przeznaczone na obiekty, ale także sprzęt i zaangażowanie dealerów – powiedział Voortman.

W artykule czytamy również, że w marcu 2019 roku firma Deloitte analizowała wpływ modelu agencyjnego na dealerów. Stwierdzono, że w tym systemie zyski jednego konkretnego dealera spadłyby o ponad 50 proc. w porównaniu z modelem dealerskim.

Automotive News: Great Wall współpracuje z firmą Emil Frey

Chiński Great Wall, jeden z sześciu największych producentów samochodów w kraju, zawarł strategiczne partnerstwo z największą europejską grupą dealerów samochodowych, Emilem Freyem, w celu dystrybucji marek Ora i Wey. Początkowo chińskie auta wejdą na rynek niemiecki. Sprzedaż w pełni elektrycznego kompaktu Ora Funky Cat rozpocznie się w Niemczech w czwartym kwartale br. Do Niemiec dotrze również marka premium Great Wall o nazwie Wey. Emil Frey zaprezentuje hybrydowego SUV-a Coffee 01.

Great Wall i Emil Frey prowadzą obecnie „intensywne rozmowy” w celu rozszerzenia strategicznej współpracy i wprowadzenia obu marek na inne ważne rynki Europy. – Dla Great Wall Motor jest to kamień milowy na drodze do Europy. Projekt współpracy z Emilem Freyem wyznacza kurs dla naszego wejścia na rynek i drogę do naszych klientów – powiedział Xiangjun Meng, szef europejskiego oddziału Great Wall.

PSPA: 52 tys. „elektryków” w Polsce

Źródło: pspa.com.pl

Pod koniec lipca po polskich drogach jeździło 50 679 elektrycznych samochodów osobowych – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. W pełni elektryczne auta odpowiadały za 49 proc. (24 748 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2202 szt. – Obserwując rejestracje nowych i używanych pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in, widać, że oprócz 40-proc. wzrostu ilości tych pojazdów zmienia się również proporcja. O ile bowiem rok temu zdecydowanie więcej było rejestrowanych hybryd plug-in, o tyle w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrowano więcej pojazdów bateryjnych – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

„Puls Biznesu”: Chiński rynek idzie na rekord

Źródło: pb.pl

Zgodnie z nowymi prognozami sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach może osiągnąć w tym roku rekordowe 6 milionów szt., o pół miliona więcej niż się spodziewano – pisze Bloomberg. Najnowsza prognoza Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Aut wskazuje, że tegoroczny wynik rynku „elektryków” będzie podwojeniem ubiegłorocznego, kiedy sprzedano 2,99 mln takich pojazdów. Dostawy aut napędzanych tzw. nową energią wzrosły w lipcu ponad dwukrotnie do około 486 tys. sztuk. Ogólna sprzedaż „osobówek“ zwiększyła się o 20 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, do 1,84 mln sztuk.

Automotive News: 14 proc. wzrostu Hyundaia w Europie

Automotive News publikuje wywiad z Michaelem Cole’em, dyrektorem generalnym Hyundai Europe. Serwis przypomina, że Hyundai oparł się europejskiemu trendowi spadkowemu, zwiększając sprzedaż w pierwszym półroczu o 14 proc. i udział w rynku o punkt procentowy do 4,7 proc. Zdaniem przedstawiciela Hyundaia przy obecnym tempie rozwoju prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z dość płaskim rynkiem motoryzacyjnym w drugiej połowie 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Jeśli niektóre problemy z podażą zostaną złagodzone, to może w drugiej połowie roku będziemy mogli nieco wzrosnąć. Ale generalnie myślę, że rynek pozostanie dość płaski – mówi Cole.

W artykule czytamy również, że Hyundai chce pozostać członkiem ACEA, a jego głównym wyzwaniem jest zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych do 20 proc. całkowitej sprzedaży marki w Europie w przyszłym roku.

9/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Prognoza: aut przybędzie, producenci stracą na wartości

Według badań w ciągu najbliższych pięciu lat branża motoryzacyjna mierzona w jednostkach będzie rosła, ale mierzona wartością przedsiębiorstwa skurczy się – pisze „Rzeczpospolita”, powołując się na dane firm analitycznych. Według IHS Markit w ciągu następnych kilku lat sprzedaż samochodów będzie wzrastać o 4,7 proc. rocznie i osiągnie nowy rekord w wysokości 98 milionów sztuk w 2026 roku.

Kolejny europejski rynek notuje spadki. Według danych SMMT w lipcu rejestracje nowych samochodów w Wielkiej Brytanii spadły o 9 proc. do ​​112 162 sztuk.

Największy chiński producent samochodów elektrycznych, koncern BYD, wybrał dealera Hedin Mobility Group do dystrybucji swoich samochodów osobowych w Szwecji i Niemczech. Sprzedaż ma ruszyć jesienią.

„Rzeczpospolita”: Produkcja aut może wzrosnąć

Źródło: moto.rp.pl

Według firmy IHS Markit w ciągu następnych kilku lat sprzedaż samochodów będzie wzrastać o 4,7 proc. rocznie i osiągnie nowy rekord w wysokości 98 milionów sztuk w 2026 roku. Amerykańska firma zarządzająca inwestycjami ARK Investment Management zgadza się z konsensusem, że sprzedaż jednostkowa wzrośnie o 20 milionów w ciągu najbliższych pięciu lat, ale jednocześnie podkreśla, że wartość producentów samochodów prawdopodobnie spadnie o około 20 proc. do 2,8 biliona dolarów – relacjonuje „Rzeczpospolita”.

Prognozy ARK dotyczące globalnej sprzedaży jednostek aut w 2026 r. wynoszą ok. 100 mln sztuk, w tym ok. 80 mln aut spalinowych i ok. 20 mln elektrycznych. W przeliczeniu na stopy wzrostu do 2026 roku samochody napędzane paliwem będą nadal rosły w tempie ok. 1,7 proc., a pojazdy elektryczne o 33 proc. Jeśli te prognozy okażą się trafne, do 2026 roku wartość producentów samochodów spadnie z 3,5 bln dolarów dzisiaj do 2,8 bln dolarów – pisze „Rzeczpospolita”. Jednak gdyby pojawiły się usługi autonomicznych taksówek, jak sugerują badania ARK, sprzedaż pojazdów prawdopodobnie spadnie o 8 proc. do 72 milionów, co obniży wartość klasycznych producentów aut o ponad 60 proc. do 1,3 biliona dolarów – czytamy w artykule.

Automotive News: Brytyjski rynek ze spadkiem

W lipcu rejestracje nowych samochodów w Wielkiej Brytanii spadły o 9 proc. do ​​112 162 sztuk. Taki rezultat wynikał głównie ze spadku liczby rejestracji przez duże floty, podczas gdy sprzedaż konsumencka pozostała na stałym poziomie – poinformowało Stowarzyszenie Producentów i Przedsiębiorców Samochodowych. Organizacja obniżyła swoją prognozę rejestracji na 2022 r. do 1,6 mln z wcześniejszej prognozy 1,72 mln aut.

„Puls Biznesu”: Ładowanie z reklamą w tle

Źródło: pb.pl

ChargeEuropa, polski start-up projektujący, budujący i instalujący ładowarki do samochodów elektrycznych, w ramach pilotażowego programu zainstalował sześć ładowarek na terenie Warszawy, a do końca roku chce przeprowadzić pierwsze instalacje także w Łodzi i Poznaniu – wynika z artykułu zamieszczonego w „Pulsie Biznesu”. W przyszłym roku firma planuje zbudować ok. 300 ładowarek na kilku rynkach wschodzących, a do końca 2024 r. ich liczba ma wynosić już ok. 1000. W ciągu dwóch lat ChargeEuropa chce zaistnieć w takich państwach jak Chorwacja, Bułgaria, Chile i Filipiny. Co ciekawe, ChargeEuropa nie sprzedaje energii elektrycznej, a korzystanie z ładowarek jest całkowicie darmowe. Stacje ładowania EV są wyposażone w 65-calowe ekrany dotykowe, będące platformą marketingową. Korzystają z niej już takie marki jak BMW, Netflix, Oshee, Bolt i Opel – czytamy w artykule. – Markom podoba się nasza koncepcja, a właściciele parkingów przy centrach handlowych są zainteresowani rozszerzeniem współpracy o kolejne lokalizacje. Ładowarki EV mogą przyciągnąć do nich klientów, pokazują, że sieć przykłada wagę do zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie tworzą atrakcyjną powierzchnię reklamową. Dzielimy się z właścicielami gruntów zyskiem z jej wynajmu – mówi Euan Wheatley, dyrektor operacyjny ChargeEuropa.

Automotive News: BYD rozwija działalność w Europie

Największy chiński producent samochodów elektrycznych, koncern BYD Co., wybrał dealera Hedin Mobility Group do dystrybucji swoich aut osobowych w Szwecji i Niemczech. Zgodnie z umową Hedin Mobility Group planuje otworzyć pierwszy sklep w Szwecji w październiku. Będzie on zlokalizowany w Sztokholmie. Kilka salonów dealerskich ma powstać w Niemczech. I tu początek działalności jest szacowany na październik.

Automotive News: Idą zmiany w Grupie Volkswagena?

Według anonimowych źródeł rodziny akcjonariuszy kontrolujących Grupę Volkswagen starają się utrzymać producenta samochodów na tzw. krótszej smyczy i chcą mieć większy głos w sprawach strategicznych – czytamy w serwisie Automotive News. Rodziny Porsche i Piech kontrolujące spółkę holdingową Porsche SE, która jest właścicielem większości praw głosu w VW Group, mają nadzieję na powrót grupy na spokojniejsze wody po burzliwym okresie pod rządami odchodzącego dyrektora generalnego Herberta Diessa. – Chcą baczniej przyglądać się realizacji strategicznych wytycznych – powiedziała Reuterowi osoba zaznajomiona ze sprawą.

W artykule czytamy również, że efektem większego zainteresowania rodzin Volkswagenem jest wybór nowego szefa koncernu, którym został Oliver Blume. Ma on przeforsować długo oczekiwaną pierwszą giełdową ofertę publiczną Porsche, rodzinnego producenta samochodów, którym kieruje od 2015 roku. Porsche SE i Volkswagen odmówiły komentarza w tej sprawie.

8/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Holding 1 finalizuje zakup RRG Warszawa

Od kilku lat narzekaliśmy w „Dealerze” na deficyt „hitowych” transakcji między dealerami. No to chyba wreszcie się doczekaliśmy. Holding 1, w którego skład wchodzi Grupa PGD, przymierza się do kupna RRG Warszawa. Jak udało się nam potwierdzić w Renault Polska, między obiema stronami został już podpisany list intencyjny. Byłaby to prawdopodobnie największa transakcja zakupowa w historii polskiego rynku dealerskiego, a zsumowany wolumen sprzedaży nowych aut obu firm dałby w 2021 r. pozycję lidera na Liście TOP50.

Także UOKiK poinformował o nowej transakcji na rynku dealerskim. Urząd wskazuje, że koncentracja będzie polegała na zawarciu umowy dzierżawy nieruchomości przez spółkę Krotoski, działającą jako dzierżawca, ze spółką Nexteam, będącą wydzierżawiającym, oraz na przeniesieniu na firmę Krotoski praw i obowiązków wynikających z zawartych przez Nexteam (jako dzierżawcę) umów dzierżawy nieruchomości.

Samar pisze, że rośnie liczba chętnych na dopłaty do leasingu aut elektrycznych. W związku z tym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwiększył pulę środków przekazanych do dyspozycji Banku Ochrony Środowiska o dodatkowe 100 mln zł.

„Miesięcznik Dealer”: Dealerska transakcja dekady na finiszu

Holding 1, w którego skład wchodzi Grupa PGD, przymierza się do kupna RRG Warszawa. Między obiema stronami został już podpisany list intencyjny – potwierdził to w rozmowie z naszą redakcją Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy Renault Polska. Zanim jednak transakcja wejdzie w życie, potrzeba jeszcze m.in. zielonego światła ze strony UOKiK-u. Obie strony mają nadzieję na finalizację zakupu późną jesienią br. Jeśli po drodze nie wydarzy się nic niespodziewanego, Holding 1 wzbogaci się o cenne lokalizacje RRG Warszawa, a także nowe marki – Renault i Dacię. Co ważne, chodzi tu o zakup całej spółki, a więc zarówno działalności operacyjnej (w tym kadry pracowniczej), jak i wszystkich nieruchomości.

Patrząc na obroty oraz wolumeny RRG Warszawa, można zaryzykować stwierdzenie, że znajdujemy się w przededniu największej transakcji dealerskiej w historii polskiego rynku, której wartość opiewa zapewne na kwotę dziewięciocyfrową. Trzy „dealerskie” spółki Holdingu 1 (Grupa PGD, DF Grupa PGD, Westmotor Grupa PGD) wygenerowały w pandemicznym 2020 r. przychody na poziomie niemal 1,5 mld zł. RRG Warszawa osiągnęło w tym czasie ponad 449 mln zł. Jeszcze ciekawiej robi się, gdy spojrzymy na wolumeny sprzedaży nowych aut. W 2021 r. łączna sprzedaż Grupy PGD oraz RRG Warszawa sięgnęła 22 219 samochodów. Dla porównania obecny lider naszego rynku, Grupa Cichy-Zasada, przekroczyła w tym samym czasie liczbę nieco ponad 20,5 tys. szt.

UOKiK: Firma Krotoski rozszerza działalność

Źródło: uokik.gov.pl

UOKiK informuje o nowej transakcji na rynku motoryzacyjnym, która polega na nabyciu przez firmę Krotoski sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi części mienia firmy Nexteam sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. W komunikacie czytamy, że koncentracja będzie polegała na zawarciu umowy dzierżawy nieruchomości przez spółkę Krotoski, działającą jako dzierżawca, ze spółką Nexteam, będącą wydzierżawiającym, oraz na przeniesieniu na firmę Krotoski praw i obowiązków wynikających z zawartych przez Nexteam (jako dzierżawcę) umów dzierżawy nieruchomości, w oparciu o które to nieruchomości Nexteam prowadzi salon samochodowy, serwis samochodowy i stację kontroli pojazdów. Po dokonaniu koncentracji firma Krotoski ma zamiar prowadzić w oparciu o nieruchomości działalność dealerską, serwisową i naprawczą oraz stację kontroli pojazdów.

Samar: Więcej pieniędzy na „elektryki”

Źródło: samar.pl

W związku z dużym zainteresowaniem dopłatami do leasingu aut elektrycznych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwiększył pulę środków przekazanych do dyspozycji Banku Ochrony Środowiska o dodatkowe 100 mln zł – informuje Samar. Dotychczas bank zawarł umowy współpracy z 23 firmami leasingowymi. Od początku realizacji programu przez BOŚ, do banku wpłynęły 3 152 wnioski o dotację na kwotę ponad 97 mln zł.

Miesięcznik „Dealer”: Internetowy Dealer Roku 2022. Ostatnie godziny na zgłoszenia!

Pierwsza faza rankingu Internetowy Dealer Roku 2022 zmierza do końca. Ostatnie zgłoszenia można nadsyłać dzisiaj do godz. 23.59. Wszystkich, którzy jeszcze się wahają, zapraszamy do uczestnictwa w konkursie. W tym celu wystarczy wypełnić dwuczęściową ankietę znajdującą się pod zamieszczonym linkiem.

Po zamknięciu części „zgłoszeniowej” redakcja miesięcznika „Dealer” wyłoni 15 firm, które w naszej opinii w największym stopniu wyróżniły się na polu działalności internetowej. W drugim etapie rankingu o wyborze ostatecznego zwycięzcy zadecydują Kapituła oraz głosy internautów. Szczegółowe informacje na temat rankingu dostępne są tutajranking.miesiecznikdealer.pl

Automotive News: Toyota ze spadkiem zysków

Toyota zanotowała 42-proc. spadek kwartalnego zysku. Mimo to firma nieznacznie podwyższyła całoroczne prognozy dotyczące dochodu i przychodów netto.

Zysk operacyjny spadł o 42 procent do 578,6 miliarda jenów (4,24 miliarda dolarów) w pierwszym kwartale finansowym firmy zakończonym 30 czerwca. Marża zysku operacyjnego spadła do 6,8 proc. z 12,6 proc. rok wcześniej. Dochód netto spadł o 18 proc. do 736,8 miliarda jenów (5,40 miliarda dolarów), podczas gdy przychody wzrosły o 7 proc. do 8,49 biliona jenów (62,27 miliarda dolarów).

Globalna sprzedaż koncernu spadła o 6,3 proc. do 2,01 miliona pojazdów w ciągu analizowanych trzech miesięcy. Skonsolidowane dane obejmują dostawy dla marek Lexus i Toyota, a także Daihatsu i Hino. Sprzedaż detaliczna producenta na całym świecie spadła w tym kwartale o 7,8 proc. do 2,54 miliona pojazdów.

Jeśli chodzi o plany dla bieżącego roku fiskalnego kończącego się 31 marca 2023 r., Toyota spodziewa się spadku zysku operacyjnego o 20 proc. do 2,40 biliona jenów (17,9 miliarda dolarów), podczas gdy zysk netto spadnie o 17 proc. do 2,36 biliona jenów (17,6 miliarda dolarów). Firma utrzymuje swój plan produkcyjny na niezmienionym poziomie 9,7 miliona pojazdów.

Automotive News: Spada sprzedaż w Niemczech

Sprzedaż samochodów osobowych w Niemczech spadła w lipcu o 13 procent, ponieważ producenci aut nie byli w stanie nadążyć za popytem – pisze Automotive News. Rejestracje w tym miesiącu wyniosły 205 911 szt.

Automotive News: Rozmowy o wykupie firmy Pendragon zostały zakończone

Firma Pendragon, która w zeszłym roku zajęła 9. miejsce wśród największych grup dealerów w Europie, poinformowała, że rozmowy w sprawie potencjalnego przejęcia firmy zostały zakończone po wycofaniu się oferenta. Pendragon nie ujawnił tożsamości oferenta, wiadomo jednak, że chciał on zaoferować firmie około 460 milionów funtów.

5/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Spada popyt na samochody

Producenci samochodów donoszą o niższym popycie na samochody w Europie i Ameryce Północnej w związku z rosnącą inflacją i ostrożnością zakupową klientów – pisze Automotive News. O spadającej liczbie zamówień mówią między innymi przedstawiciele BMW i Volkswagena. Producenci samochodów do tej pory chronili marże poprzez podbijanie cen, ale gwałtowny wzrost inflacji w Ameryce Północnej i Europie może utrudnić przerzucanie rosnących kosztów na klientów – czytamy w artykule.

Samar informuje, że w lipcu zarejestrowano w Polsce 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, czyli o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu br. i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku. Liderem rynku jest BMW.

Dyrektor generalny Volvo Cars Jim Rowan zadeklarował, że nie zamyka się na dalszą współpracę ze stowarzyszeniem ACEA, mimo że Volvo zamierza opuścić struktury organizacji.

Automotive News: Klienci zamawiają mniej aut

Automotive News pisze, że chociaż niektóre marki, takie jak Ferrari i Mercedes-Benz, podniosły prognozy sprzedaży ze względu na utrzymujący się wysoki popyt na modele z najwyższej półki, perspektywy dla większości branży są ponure. Dyrektorzy firm przyznają, że czas oczekiwania na nowe zamówienia jest coraz krótszy, a księgi zamówień są coraz mniejsze. Dzieje się tak nawet przy produkcji wolniejszej niż zwykle i dostawach znacznie poniżej tych z zeszłego roku. – Nowe zamówienia przychodzące spadają – powiedział dyrektor generalny BMW Oliver Zipse w środę, wskazując w szczególności na Europę.

W artykule czytamy, że producenci samochodów do tej pory chronili marże poprzez podbijanie cen, ale gwałtowny wzrost inflacji w Ameryce Północnej i Europie może utrudnić przerzucanie rosnących kosztów na klientów. – Popyt spada – potwierdził w zeszłym tygodniu dyrektor finansowy Volkswagena Arno Antlitz, choć powiedział, że portfele zamówień na nadchodzące miesiące są wciąż pełne.

Philip Nothard, dyrektor ds. analiz na Europę w Cox Automotive powiedział, że dane z internetowych salonów samochodowych i platform aukcyjnych wykazały spowolnienie popytu od marca tego roku. – Konsumenci są obecnie bardzo ostrożni – dodał.

Samar: Premium ze wzrostem rok do roku

Źródło: samar.pl

W lipcu zarejestrowano w Polsce 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, czyli o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu br. i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku – wynika z danych Samaru. W lipcu bieżącego roku udział samochodów premium w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,4 proc. Łącznie od stycznia do lipca 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 54 260 nowych samochodów klasy premium, o 3,87 proc. (2 183 sztuki) mniej niż w takim samym okresie roku 2021 – czytamy w artykule.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec lipca 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern zarejestrował w Polsce 14 058 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3,30 proc. mniejszym niż rok temu. Druga lokata należy do Mercedesa. Producent zarejestrował w Polsce do końca lipca br. 12 859 samochodów, o 6,56 proc. więcej (r/r). Na trzecim miejscu było Audi. Koncern w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrował 10 863 osobowe samochody klasy premium. To o 13,67 proc. mniej w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec lipca ubiegłego roku.

Automotive News: Volvo nie zamyka się na współpracę z ACEA

Volvo, które do 2030 roku ma być marką wyłącznie elektryczną, ogłosiło w zeszłym miesiącu, że do końca roku opuści struktury stowarzyszenia ACEA. Obie strony różnie zareagowały na wysiłki europejskich prawodawców zmierzające do stopniowego wycofywania silników spalinowych. Dyrektor generalny Volvo Cars Jim Rowan zostawił jednak swojej firmie pewne pole manewru, aby kontynuować współpracę z największą w Europie grupą lobbingową w branży motoryzacyjnej. – Nigdy nie chcemy całkowicie zamknąć tych drzwi. Ale w tej chwili mamy do czynienia z rozbieżnością w strategii zrównoważonego rozwoju, która jest dla nas istotną kwestią – ​​powiedział Rowan Automotive News Europe.

Unia Europejska chce zakazać sprzedaży nowych aut z silnikiem spalinowym od 2035 roku, ACEA optuje za wydłużeniem tego terminu.

„Puls Biznesu”: Stellantis ze wzrostem marży

Źródło: pb.pl

„Puls Biznesu” pisze o wynikach producentów aut za pierwsze półrocze 2022 roku. W dzienniku czytamy, że od stycznia do końca czerwca tego roku przychody Grupy Volkswagena wzrosły o 2 proc. Zysk operacyjny wyniósł 4,7 mld euro.

W pierwszej połowie roku przychody Grupy Renault wzrosły o 0,3 proc. r/r. (do 21,1 mld euro). Marża operacyjna wzrosła o 2,6 p.p. do 4,7 proc. Udało się też zredukować zadłużenie z 1,6 mld do 426 mln euro. Grupa podkreśla, że w drugiej połowie roku niedobory półprzewodników nadal będą miały znaczący, negatywny wpływ na produkcję.

Wynikami pochwalił się również Stellantis. Marża operacyjna osiągnęła poziom 14,1 proc. w porównaniu do 11,4 proc. rok wcześniej. Zysk netto grupy wzrósł o 34 proc. r/r i wyniósł 7,96 mld euro.

Menadżer Floty: Zmiany w strukturach firmy Inchcape

Źródło: menadzerfloty.pl

Witold Wcisło, prezes spółki dealerskiej Inchcape Polska, awansował w strukturach firmy, obejmując stanowisko dyrektora generalnego Inchcape Finlandia. W związku z tym menadżer odpowiadać będzie za rozwój grupy w obu tych krajach.

Toyota: Rekordowe przebiegi Toyoty

Źródło: toyotanews.eu

Na zakończenie ciekawostka. Toyota zaprasza właścicieli samochodów marki do podzielenia się informacjami o trwałości swoich samochodów w Klubie Rekordowych Przebiegów. Posiadacze samochodów Toyoty z przebiegiem powyżej 200 tys. km mogą dołączyć do Klubu, podzielić się historią swojego samochodu w Kronice najdalszych podróży i otrzymać Atrybuty Rekordzisty, czyli specjalne gadżety przypisane do poszczególnych kategorii w klasyfikacji rekordów.

4/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Mniej rejestracji, więcej aut na prąd

W pierwszym półroczu br. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z najnowszego raportu PZPM i KPMG dotyczącego branży motoryzacyjnej. Inaczej wygląda sytuacja na rynku „elektryków”. W okresie od stycznia do czerwca 2022 roku Polacy zarejestrowali 86,9 tys. aut osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3 proc. więcej rok do roku.

Import notuje duże spadki. Samar informuje, że w lipcu zarejestrowano w Polsce 62 766 sprowadzonych z zagranicy używanych pojazdów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 23,9 proc.

BMW odnotowało 31-procentowy spadek zysków w drugim kwartale roku przed odliczeniem odsetek i podatków. Producent potwierdził prognozy 7-9-procentowej marży dla swojego biznesu motoryzacyjnego. W przewidywaniach nie uwzględniono jednak zaostrzenia sankcji wobec Rosji, przerwania dostaw gazu czy możliwości rozprzestrzenienia się wojny w Ukrainie.

PZPM, KPMG: Spadek rejestracji w Polsce

Źródło: pzpm.org.pl

Z najnowszego raportu PZPM i KPMG dotyczącego branży motoryzacyjnej wynika, że w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wśród marek popularnych odnotowano 15,2-proc. spadek r/r liczby nowych rejestracji, która wyniosła 163,6 tys. pojazdów. Z kolei liczba nowych rejestracji samochodów premium+ w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 48,9 tys. i była o 1 proc. niższa r/r.

W okresie od stycznia do czerwca 2022 roku Polacy zarejestrowali 86,9 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. – Na polskim rynku aut osobowych z napędem alternatywnym dominują samochody hybrydowe, których w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 70,6 tys. – o 7,5 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych, który wyniósł 96,1 proc. r/r. O 11,4 proc. więcej w omawianym okresie zwiększyła się liczba hybryd plug-in. Szybko powiększa się liczba pojazdów z napędami alternatywnymi kupowanych przez nabywców instytucjonalnych, którzy w pierwszym półroczu zarejestrowali 24,9 tys. pojazdów, aż 31,7 proc. więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Samar: Import najniższy od lat

Źródło: samar.pl

W lipcu zarejestrowano w Polsce 62 766 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 23,9 proc. – wynika z danych Samaru. To najniższy wynik od wstąpienia Polski do UE.  Import po pierwszych siedmiu miesiącach roku wynosi 466 017 aut, jest to o 16,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku o 16,2 proc., do 424 787 sztuk. Średni wiek importowanego auta wynosi w tym roku 12,78 roku.

„Puls Biznesu”: AAA AUTO obniża ceny

Źródło: pb.pl

AURES Holdings, operator sieci sprzedaży aut używanych AAA AUTO, postanowił zrealizować pierwszą od dwóch lat sezonową akcję rabatową. W Polsce zostanie nią objętych 1,7 tys. z 4 tys. oferowanych do sprzedaży samochodów. – Łącznie obniżamy ceny o 2 mln zł, co oznacza, że średnia wysokość rabatu wynosi blisko 1,2 tys. zł. W niektórych przypadkach zniżki sięgają jednak nawet 10 tys. zł – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings.

Sytuacja na rynku aut używanych zaczyna się zmieniać. – Monitorujemy rynek aut w całej Europie Środkowej. O ile w czerwcu mediana ceny w Polsce wzrosła o 1,6 tys. zł w porównaniu do maja, o tyle w lipcu odnotowaliśmy wzrost mniejszy o 200 zł. W Czechach mediana wręcz spadła o 9 tys. koron [ok. 1,7 tys. zł – red.] – mówi Karolína Topolová.

Automotive News: BMW ostrzega przed trudnościami na rynku

BMW wskazuje na wyzwania czekające branżę w drugiej połowie roku. Zdaniem firmy problemem mogą być inflacja, przepływ gazu, a także dostawy aut i półprzewodników, jednak wyższe ceny pojazdów i silny popyt na rynku samochodów używanych powinny częściowo zniwelować skutki niższej produkcji.

Firma spodziewa się dużego wzrostu sprzedaży w drugiej połowie roku, ale twierdzi, że całoroczne dostawy nie przekroczą rekordowego poziomu 2,52 mln szt. Producent potwierdził prognozy 7-9-procentowej marży dla swojego biznesu motoryzacyjnego. Ostrzegł jednak, że w tych przewidywaniach nie uwzględniono zaostrzenia sankcji wobec Rosji, przerwania dostaw gazu czy możliwości rozprzestrzenienia się wojny w Ukrainie.

BMW odnotowało 31-procentowy spadek zysków w drugim kwartale do 3,4 miliarda euro przed odliczeniem odsetek i podatków, pomimo rosnących przychodów.

Automotive News: Stellantis chce zostać liderem „elektryków” w Europie

Stellantis chce zostać liderem sprzedaży aut na prąd w Europie, wyprzedzając Volkswagena i Teslę. – Jesteśmy gotowi do walki o pierwsze miejsce pod względem sprzedaży pojazdów typu BEV na rynku europejskim – powiedział w zeszłym tygodniu dyrektor generalny Carlos Tavares. Według danych firmy Dataforce w pierwszym półroczu Stellantis sprzedał 105 413 samochodów w pełni elektrycznych w Europie, tuż za VW Group z wynikiem na poziomie 116 307 szt., i przed Teslą, która sprzedała 78 277 aut.

3/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Lipiec z dwucyfrowym spadkiem

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w lipcu zarejestrowano w Polsce 39 425 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 11,21 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 12,60 proc. mniej niż w czerwcu 2022 roku.

Należąca do grupy ASTARA firma MMC Car Poland, pełniąca funkcję generalnego dystrybutora samochodów, części zamiennych i akcesoriów Mitsubishi Motors w Polsce, zmienia nazwę na ASTARA Poland.

Automotive News pisze, że GM będzie w pewien sposób karać konsumentów, którzy odsprzedają niektóre pojazdy o dużym popycie w ciągu 12 miesięcy od nabycia. W ten sposób firma chce chronić swoje marki i jakość obsługi.

Samar: Toyota liderem, KIA z dużym wzrostem

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w lipcu zarejestrowano w Polsce 39 425 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 11,21 proc. (-4 979 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,60 proc. (-5 683 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 roku. Dane skumulowane (283 397 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 12,85 proc. (-41 791 szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 34 702 samochody osobowe, o 10,68 proc. (-4 149 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 12,34 proc. (-4 885 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano 247 119 samochodów osobowych, o 12,06 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-33 880 szt.).

Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł w lipcu 30,91 proc. Udział firm osiągnął poziom 69,09 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 975 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,15 proc.

Liderem rynku pozostaje Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 43 812 aut tej marki, o 5,70 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,73 proc. Drugie miejsce zajmuje Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 956 szt., o 32,24 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 8,88 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci zarejestrowali w 2022 roku 20 647 samochodów koreańskiego producenta, o 7,99 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,36 proc.

Mitsubishi: ASTARA Poland zastępuje MMC Car Poland

Należąca do międzynarodowej grupy ASTARA, firma MMC Car Poland, od 26 lat pełniąca funkcję generalnego dystrybutora samochodów, części zamiennych i akcesoriów Mitsubishi Motors w Polsce, zmienia nazwę na ASTARA Poland. Jako nowa spółka – ASTARA Poland – jest częścią globalnej grupy ASTARA (wcześniej znanej jako Berge Automocion).

W związku z rozwojem marki Mitsubishi w Europie trwają obecnie przygotowania do premier dwóch modeli – całkowicie nowych generacji SUV-a ASX oraz miejskiego modelu COLT, które zadebiutują w 2023 roku.

Automotive News: GM chce przeciwdziałać szybkiej odsprzedaży aut

Źródło: autonews.com

General Motors prosi dealerów w USA o pomoc w zapobieganiu szybkiej odsprzedaży przez klientów pojazdów o dużym popycie i dodawaniu wygórowanych marż przy takich transakcjach. Producent samochodów zakazuje klientom, którzy odsprzedają niektóre pojazdy o dużym popycie w ciągu 12 miesięcy od nabycia, złożenia kolejnych rezerwacji i zamówień. GM ogranicza również przenoszenie niektórych gwarancji.

Steve Carlisle, prezes GM North America, przedstawił tę zmianę w liście wysłanym do dealerów w piątek. Na razie GM uważa modele Cadillac Escalade-V z 2023 r., Chevrolet Corvette Z06 i GMC Hummer EV (w obu wersjach – pick-up i SUV) za objęte „wysokim popytem” i nowymi procedurami. „Kiedy pojazdy są szybko odsprzedawane, szczególnie przez nieautoryzowanych dealerów lub innych sprzedawców, którzy nie przestrzegają standardów GM, cierpią wrażenia klientów, a wizerunek marki GM ulega uszkodzeniu. Zmiany są wdrażane w celu zapewnienia wzorowej obsługi klienta, zapewnienia, że ​​nasze marki pozostaną silne oraz aby pomóc w nadaniu priorytetu własności entuzjastom marki i lojalnym klientom” – napisał Carlisle w liście.

„Rzeczpospolita”: Europa musi przestawić się na auta elektryczne

Pavel Šolc, prezes Volkswagen Group Polska, odpowiada na pytania „Rzeczpospolitej”. Tematem rozmowy jest rozwój elektromobilności. Od 2035 r. w Unii Europejskiej nie będzie można rejestrować nowych aut z silnikami spalinowymi. – Jeśli dany kraj nie przygotuje się odpowiednio na tę zmianę, klientom pozostanie tylko import używanych samochodów spalinowych z innych krajów europejskich i, co za tym idzie, prawdopodobnie szybko starzejąca się flota samochodów. Myślę, że nikt nie chce, aby jego kraj stał się motoryzacyjnym śmietniskiem Europy, taki scenariusz byłby horrorem. Dlatego niezwykle ważne jest przyspieszenie inwestycji w elektromobilność i usprawnienie procesów wpływających na jej rozwój – mówi przedstawiciel Volkswagena. I opowiada o planach firmy na przyszłość. – Marka planuje zakończyć produkcję ostatnich modeli spalinowych do 2033 r. Celem VW jest, aby do 2030 r. 70 proc. wszystkich nowych aut w Europie było w pełni elektrycznych. Oznacza to, że Volkswagen będzie prawdopodobnie produkował ostatnie pojazdy z silnikami spalinowymi na rynek europejski w latach 2033-2035 – mówi Šolc.

„Rzeczpospolita”: Ile kosztuje ubezpieczenie „elektryka”?

Źródło: rp.pl

Eksperci porównywarki polis CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego. Dla przykładu, cena polisy Renault Zoe rozpoczyna się od 640 zł rocznie. Osoby, które chcą wykupić OC dla popularnego Nissana Leafa, muszą liczyć się z wydatkiem 620-925 zł rocznie. Z kolei dla posiadaczy Tesli 3 Long Range średnia składka wyniesie ok. 810 zł. – O ile w przypadku ubezpieczenia OC komunikacyjnego cena dla pojazdów elektrycznych czy hybrydowych kształtuje się na zbliżonym poziomie do aut z napędem tradycyjnym, autocasco dla elektryków kosztuje więcej. Wprawdzie pojazdy te nie mają wielu podzespołów, na przykład skrzyni biegów, wtryskiwaczy czy turbosprężarki, a silnik jest prostszy, więc likwidacja szkody może być tańsza, decydującą rolę odgrywa jednak wartość samochodu. Elektryczne są droższe, a więc droższe jest też ubezpieczenie AC – mówi Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia.

Automotive News: Stellantis ukarany w USA

Amerykańska jednostka koncernu Stellantis, dawna firma Fiat Chrysler Automobiles, została skazana przez sąd po tym, jak przyznała się do winy w sprawie oszustw związanych z emisją spalin. Zgodnie z ugodą firma ma zapłacić prawie 300 milionów dolarów.

Firma została oskarżona o składanie fałszywych oświadczeń na temat emisji z silników Diesla w ponad 100 tys. amerykańskich pojazdów Jeep Grand Cherokee i Ram 1500 w latach 2014-2016. Departament Sprawiedliwości poinformował, że firma spiskowała, aby oszukać testy emisji w USA.

2/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Warsztaty podnoszą ceny

Mimo trudności w gospodarce motobranża miała w pierwszym półroczu 2022 r. niezłe rezultaty – wynika z barometru przygotowanego przez MotoFocus. pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz bankiem Santander. Aż 56 proc. producentów oryginalnych podzespołów odnotowało wzrost sprzedaży, a tylko co dziesiąty – spadek. Ceny usług podniosło w tym roku aż 95 proc. warsztatów, z tego prawie połowa o ponad 10 proc. 70 proc. badanych serwisów zamierza w najbliższym czasie podnieść ceny o co najmniej 5 proc.

„Rzeczpospolita” zwraca uwagę na gorsze nastroje w przemyśle. Wskaźnik PMI polskiego sektora przemysłowego wyniósł w lipcu 42,1 pkt wobec 44,4 pkt. w czerwcu. Wynik poniżej 50 pkt., wskazujący na spadek aktywności w branży, zanotowano trzeci raz z rzędu.

Skoda poinformowała, że w pierwszej połowie 2022 r. dostarczyła na całym świecie 360 ​​600 pojazdów. Wypracowany zysk operacyjny wyniósł 676 mln euro, o 30,6 proc. mniej niż w poprzednim roku. Zwrot ze sprzedaży osiągnął wynik 6,6 proc.

„Puls Biznesu”: Producenci podzespołów notują wzrost

Źródło: pb.pl

Z najnowszego notowania barometru przygotowanego przez MotoFocus. pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) oraz bankiem Santander wynika, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej, motobranża miała w pierwszym półroczu 2022 niezłe wyniki. Aż 56 proc. producentów oryginalnych podzespołów (OE) odnotowało wzrost sprzedaży, a tylko co dziesiąty – spadek. Wśród producentów zaopatrujących głównie rynek wtórny (IAM) wzrost przychodów odnotowało 55,9 proc., a spadek – 29 proc.

W dalszej części artykułu czytamy o sytuacji warsztatów samochodowych. Brak zmian w przychodach wskazało 37 proc. przedsiębiorców, wzrost zadeklarowało 34 proc., a spadek – 28 proc. Niemal połowa autoserwisów twierdzi, że odwiedziło je tylu klientów, ilu przed rokiem, 30 proc., że więcej, a 21 proc., że mniej – relacjonuje „Puls Biznesu”.  Dziennik informuje, że ceny usług podniosło w tym roku aż 95 proc. warsztatów, z tego prawie połowa o ponad 10 proc. 70 proc. badanych serwisów zamierza w najbliższym czasie podnieść ceny o co najmniej 5 proc.

„Rzeczpospolita”: Przemysł w coraz gorszych nastrojach

Źródło: rp.pl

Firma S&P Global podała, że wskaźnik PMI polskiego sektora przemysłowego wyniósł w lipcu 42,1 pkt wobec 44,4 pkt. w czerwcu. To mniej niż prognozowali ekonomiści, którzy spodziewali się wyniku na poziomie 43,6 pkt. Wynik poniżej 50 pkt., wskazujący na spadek aktywności w branży, zanotowano trzeci raz z rzędu. W lipcu warunki gospodarcze w polskim sektorze wytwórczym znacznie się pogorszyły. Wysoka inflacja oraz popyt osłabiony przez niepewny klimat gospodarczy wywołały gwałtowny spadek produkcji i nowych zamówień. Firmy ograniczyły też liczbę pracowników drugi miesiąc z rzędu, a optymizm biznesowy polskich producentów był najmniejszy od kwietnia 2020 – czytamy w komunikacie.

Skoda: 360 tys. aut sprzedanych w pierwszym półroczu

Źródło: Skoda

W pierwszej połowie 2022 r. Skoda dostarczyła na całym świecie 360 ​​600 pojazdów. Wypracowany zysk operacyjny wyniósł 676 mln euro i jest on o 30,6 proc. niższy niż w poprzednim roku. Zwrot ze sprzedaży osiągnął wynik 6,6 proc. Producent informuje, że utrzymujące się ograniczenia produkcyjne spowodowane są niedoborem półprzewodników oraz zakłóceniami w łańcuchu dostaw związanymi z wojną w Ukrainie.  

W Polsce w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 18 339 pojazdów marki Skoda. To o 35,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

„Puls Biznesu”: Mało ładowarek w Warszawie

Źródło: pb.pl

Z analizy przeprowadzonej przez internetową porównywarkę uswitch. com wynika, że Warszawa jest jednym z najgorzej przygotowanych do obsłużenia rosnącej liczby aut elektrycznych miast w Europie. W zestawieniu zajmuje 7. miejsce od końca (Ranking obejmuje stolice państw należących do UE oraz wybranych krajów Europy Zachodniej). Z wyliczeń uswitch. com wynika, że na 1 km kw. powierzchni Warszawy przypada tylko 0,13 stacji ładowania, co daje niespełna 0,04 punktu ładowania na 100 tys. mieszkańców – informuje „Puls Biznesu”. Co ciekawe, z współczynnikiem na poziomie 0,16, niewiele lepiej od stolicy Polski radzi sobie Paryż. Dla porównania, w norweskim Oslo, czyli mieście z najgęstszą siecią publicznych ładowarek, na jeden km kw. przypada blisko 5,5 stacji ładowania.

Automotive News: Nio z fabryką w Europie

Chiński producent samochodów elektrycznych Nio planuje otworzyć we wrześniu swoją pierwszą zagraniczną fabrykę. Zakład w Peszcie na Węgrzech opracuje i wyprodukuje produkty energetyczne, takie jak stacje wymiany baterii. Nio chce przyspieszyć budowę stacji wymiany akumulatorów w Europie z myślą o rozszerzeniu sprzedaży swoich samochodów w krajach takich jak Niemcy, Holandia, Szwecja i Dania w drugiej połowie br.

Firma współpracuje również z Shellem, aby budować stacje wymiany baterii na całym świecie, począwszy od Chin i Europy w tym roku. W ramach współpracy Shell otworzy swoją sieć ładowania w Europie dla użytkowników Nio.

1/08/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Tavares: ceny aut mogą wyhamować

Szef koncernu Stellantis Carlos Tavares uważa, że w miarę zmniejszania się niedoboru czipów, rosnąca produkcja aut może zatrzymać wzrost cen w 2023 roku. Dotychczasowy niedobór aut przyniósł koncernowi rekordowe wyniki. Marża w pierwszej połowie roku wzrosła do 14,1 proc. z 11,4 proc. rok wcześniej.

Mimo straty z pierwszej połowy roku wywołanej rezygnacją z biznesu w Rosji, Renault podnosi całoroczną prognozę marży do ponad 5 proc., w porównaniu z poprzednim celem 3 proc. Firma podała, że ​​marże operacyjne w pierwszym półroczu wyniosły 4,7 proc. wobec 2,1 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku.

Według wstępnych danych GUS wskaźnik cen konsumpcyjnych, główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w lipcu o 15,5 proc. rok do roku, tak samo jak miesiąc wcześniej.

Automotive News: Tavares uważa, że może wystąpić presja na marże

Jak już informowaliśmy, Stellantis opublikował rekordowe wyniki za pierwsze półrocze. Skorygowane dochody przed odliczeniem odsetek i podatków wzrosły o 44 proc. pro forma do 12,4 miliarda euro w okresie styczeń-czerwiec. Marża w pierwszej połowie roku wzrosła do 14,1 proc. z 11,4 proc. rok wcześniej. Szef koncernu Carlos Tavares uważa jednak, że w miarę zmniejszania się niedoboru czipów, rosnąca produkcja aut może uderzyć w zdolność branży do podnoszenia cen w 2023 roku.

Dotychczas branża korzystała z tego, co Tavares nazwał „sweet spotem”, gdzie brak części, takich jak czipy półprzewodnikowe, szkodził produkcji, ale wysoki popyt na pojazdy pozwalał producentom samochodów pobierać wyższe opłaty i zwiększać zyski, pomimo wysokich kosztów energii i surowców. Jeśli jednak produkcja wzrośnie, „siła cenowa branży zostanie w jakiś sposób zmniejszona, co oznacza, że ​​możemy obserwować presję na marże” – powiedział dziennikarzom Tavares.

Automotive News: Renault podnosi prognozy

Renault odnotowało stratę netto w wysokości 1,36 miliarda euro w pierwszym półroczu br. z powodu kosztów zamknięcia rosyjskiego biznesu. Jednocześnie producent samochodów podniósł swoją całoroczną prognozę marży do ponad 5 proc., w porównaniu z poprzednim celem 3 proc., ponieważ nowe modele i lepsze ceny poprawiają rentowność. Firma podała, że ​​marże operacyjne w pierwszym półroczu wyniosły 4,7 proc. wobec 2,1 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku.

Dyrektor generalny Luca de Meo powiedział, że poprawiające się marże pokazały, że plan naprawczy, skupiający się na zyskowności w stosunku do wielkości sprzedaży, przynosi wyniki przed terminem.

„Rzeczpospolita”: 15,5 proc. inflacji

Źródło: rp.pl

Jak obliczył wstępnie GUS, wskaźnik cen konsumpcyjnych, główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w lipcu o 15,5 proc. rok do roku, tak samo jak miesiąc wcześniej. Od początku roku poziom cen konsumpcyjnych w Polsce wzrósł już o niemal 11 proc. Spośród głównych kategorii towarów i usług, najszybciej drożały w lipcu paliwa do prywatnych środków transportu. Ich ceny wzrosły o 36,8 proc. rok do roku – relacjonuje „Rzeczpospolita”.

Miesięcznik „Dealer”: Internetowy Dealer Roku 2022. Ostatni tydzień zgłoszeń

II edycja rankingu Internetowy Dealer Roku trwa w najlepsze, a do naszej redakcji od przeszło tygodnia spływają zgłoszenia ze strony dealerów. Wszystkich tych, którzy jeszcze nie zgłosili udziału swojej firmy, zapraszamy do uczestnictwa w konkursie. W tym celu wystarczy wypełnić dwuczęściową ankietę znajdującą się pod zamieszczonym linkiem. Czasu jest coraz mniej – termin zgłoszeń upływa już za tydzień, w poniedziałek 8 sierpnia o godz. 23.59. Szczegółowe informacje na temat rankingu dostępne są tutaj: ranking.miesiecznikdealer.pl

„Rzeczpospolita”: OC może zdrożeć

Źródło: rp.pl

Ubezpieczyciele krytycznie patrzą na rekomendacje KNF dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych – pisze „Rzeczpospolita”. W artykule na blogu Polskiej Izby Ubezpieczeń jej prezes Jan Grzegorz Prądzyński tłumaczy, że rekomendacje kładą nacisk na zrównanie kosztorysów i rozliczeń fakturowych, zakazują rabatów i ograniczają pole działania ubezpieczyciela do rynku lokalnego. „Warsztaty, holownicy, wypożyczalnie samochodów dostają jasny sygnał: można windować ceny, można się zmawiać, bo ubezpieczyciele pozbawieni zostali możliwości kontroli nad naprawami. Pokusa będzie ogromna, jeśli ubezpieczyciele nie mogą korzystać z rabatów i ograniczeni są do rynku lokalnego, to ustalenie wspólnej ceny przez warsztaty działające na takim rynku jest kwestią czasu. Kosztorys będzie opiewał na wyższą kwotę niż faktura końcowa, a różnica zostanie w kieszeni warsztatu” – uważa szef PIU.

„Puls Biznesu”: Car Platform rozwija działalność

Źródło: pb.pl

„Puls Biznesu” przypomina, że motoryzacyjny start-up Car Platform powstał w 2020 r. Za internetowym przedsięwzięciem stoi Paweł Jaczynowski, wieloletni pracownik grupy dealerskiej Auto Fus, w której odpowiada za sprzedaż korporacyjną. W porozumieniu z pracodawcą i we współpracy z fabryką start-upów The Heart stworzył i uruchomił wirtualny salon samochodowy dla firm – z ofertą leasingu i najmu na korzystniejszych warunkach – czytamy w dzienniku. Dostęp do służbowych aut ma jednak zwykle nie więcej niż 8-12 proc. pracowników. Car Platform dołożyło teraz do oferty pakiet benefitów dla pozostałej kadry. Firma będąca użytkownikiem platformy może nie tylko podzielić się zniżką na zakup auta i dodatkowymi benefitami z pracownikami. Pracodawca może też przeznaczyć kwotę do wykorzystania przez pracownika m.in. na zakup paliwa, biletów komunikacji publicznej lub krótkoterminowy wynajem auta, roweru czy elektrycznego skutera.

Car Platform dociera dziś do 50 tys. osób. – Do końca roku chcemy osiągnąć pułap 100 tys. pracowników. Obserwujemy spore zainteresowanie naszą propozycją, szczególnie ze strony banków, firm IT, konsultingowych i ubezpieczeniowych – mówi Paweł Jaczynowski, szef sprzedaży korporacyjnej Auto Fus Group i prezes Car Platform.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.