Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
24/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Dacia Sandero liderem w Europie

Automotive News pisze o zestawieniu najlepiej sprzedających się aut w Europie w kwietniu. Liderem listy jest Dacia Sandero, która według Dataforce, sprzedała w ubiegłym miesiącu 24 835 pojazdów. Co ciekawe, Tesla Model Y uplasowała się dopiero na 26. miejscu ze sprzedażą 9329 egzemplarzy, co oznacza spadek o 11 proc.

Dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares twierdzi, że zapowiadane cła na chińskie pojazdy importowane do Europy i Stanów Zjednoczonych stanowią „pułapkę dla krajów, które podążają tą ścieżką”. Jego zdaniem dodatkowe daniny jedynie podkręcą inflację i nie pomogą zachodnim producentom.

W kwietniu udział samochodów z silnikami benzynowymi na rynku wtórnym spadł do 42,82 proc., natomiast udział diesli pozostał stabilny na poziomie 36,13 proc. – wynika z raportu INDICATA Market Watch, opisującego sytuację na rynku aut używanych w kilkunastu europejskich krajach.

Automotive News: Dacia w górę, Tesla w dół

Według wstępnych danych DataforceDacia Sandero jest na dobrej drodze, aby po raz trzeci w ciągu czterech miesięcy zostać bestsellerem w Europie, czemu sprzyja 37-proc. wzrost sprzedaży w kwietniu w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 r. Na drugim miejscu w zestawieniu jest VW Golf, który zanotował wzrost o 65 proc., a na trzecim – Renault Clio, które urosło o 23,8 proc.

W pierwszej dwudziestce brakuje Tesli Model Y, która uplasowała się dopiero na 26. miejscu ze sprzedażą 9329 egzemplarzy, co oznacza spadek o 11 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.

Reuters, Automotive News: Cła na chińskie towary zaszkodzą Zachodowi?

Jak już podawaliśmy, USA mają podnieść cła na wiele towarów pochodzących z Chin. Cło na auta ma wzrosnąć z 25 do 100 proc. Zmiany mają obowiązywać od 2024 do 2026 roku.Biuro przedstawiciela handlowego USA poinformowało niedawno, że niektóre ze znacznych podwyżek, w tym cło na pojazdy elektryczne i ich akumulatory, czipy komputerowe i produkty medyczne, wejdą w życie 1 sierpnia.

Coraz więcej mówi się również o cłach, jakie może wprowadzić wobec chińskich aut Bruksela. Według doniesień mediów UE musi na początku czerwca poinformować chińskich eksporterów, czy zamierza nałożyć dodatkowe cła. Tymczasem Chiny sugerują, że mogą wprowadzić 25-proc. opłatę na samochody z UE i USA. Zaostrzający się spór nie podoba się producentom aut. Dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares twierdzi, że cła na chińskie pojazdy importowane do Europy i Stanów Zjednoczonych stanowią „pułapkę dla krajów, które podążają tą ścieżką” i nie pozwolą producentom samochodów uniknąć restrukturyzacji. Jego zdaniem zachodnie firmy, tak czy inaczej, będą musiały sprostać wyzwaniu konkurowania z tańszymi chińskimi rywalami. Tavares uważa, że dodatkowe daniny jedynie podkręcą inflację w regionach, w których zostaną nałożone, co może mieć wpływ na sprzedaż i produkcję.

ACEA, „Rzeczpospolita”: Mniej chętnych na „elektryki” w Niemczech

Źródło: acea.autorp.pl

W kwietniu ubiegłego roku samochody elektryczne typu BEV utrzymały prawie 12 proc. rynku w UE, podczas gdy udział samochodów hybrydowych typu HEV wzrósł do 29,1 proc. – analizuje ACEA. Łączny udział pojazdów benzynowych i diesli spadł do niecałej połowy rynku, osiągając 48,9 proc. „Rzeczpospolita” zauważa natomiast, że w Europie utrzymuje się niższe zainteresowanie „elektrykami”. „Spadek zainteresowania e-autami widoczny jest zwłaszcza na największym europejskim rynku – w Niemczech, gdzie z końcem ubiegłego roku rząd zastopował program dopłat” – czytamy w artykule. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. popyt na „elektryki” stopniał tam o przeszło jedną dziesiątą. Największe jak dotąd tąpnięcie nastąpiło w marcu br., gdy bateryjny rynek zmniejszył się o prawie 29 proc.

INDICATA Polska: Używane diesle sprzedają się najszybciej

Źródło: linkedin.com

Według raportu INDICATA Market Watch, opisującego sytuację na rynku aut używanych w kilkunastu europejskich krajach, w kwietniu udział samochodów z silnikami benzynowymi na rynku wtórnym spadł do 42,82 proc., co oznacza trzeci z rzędu miesięczny spadek. Udział diesli pozostał stabilny na poziomie 36,13 proc.

Z danych wynika również, że sprzedaż używanych pojazdów typu BEV odnotowała nieznaczną poprawę, osiągając 4,76 proc. łącznego wolumenu, natomiast udział aut hybrydowych wzrósł minimalnie do 16,29 proc. Wszystkie jednostki napędowe odnotowały w kwietniu niższy wskaźnik szacowanego czasu sprzedaży (MDS) niż w poprzednich miesiącach tego roku. Używane pojazdy z silnikiem wysokoprężnym zostały najszybciej sprzedającym się układem napędowym ze wskaźnikiem MDS wynoszącym 57 dni, w porównaniu do 60 dni w przypadku aut benzynowych – czytamy w komunikacie.

Reuters: VW zmienia plany dla USA i Kanady

Źródło: reuters.com

Koncerny zmieniają podejście do aut elektrycznych pod wpływem gorszych, niż zakładano wyników sprzedaży. Volkswagen opóźnił wprowadzenie na rynek swojego elektrycznego sedana ID.7 w USA i Kanadzie, powołując się na zmieniającą się dynamikę rynku. Firma nie podała nowego harmonogramu wprowadzenia na rynek tego auta.

23/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Wzrost po dwóch dekadach maja

W ciągu 20 dni maja zarejestrowano w Polsce 23 055 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 11,3 proc. w porównaniu do roku 2023 – wynika z danych PZPM. Łącznie odnotowano 25 245 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 9,4 proc.

Tymczasem według danych ACEA w kwietniu rynek samochodowy w Unii Europejskiej wzrósł o 13,7 proc., a liczba nowych rejestracji wyniosła 913 995 szt. W ciągu pierwszych czterech miesięcy na unijne drogi wyjechało o 6,6 proc. aut więcej niż przed rokiem, osiągając blisko 3,7 mln szt.

Chiny sugerują wprowadzenie 25-proc. cła na samochody z UE i USA w miarę zbliżania się terminu zakończenia dochodzenia, jakie wobec Chin prowadzi Bruksela. UE rozważa wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie auta.

PZPM: 23 tys. rejestracji aut osobowych

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM informuje, że w ciągu pierwszych 20 dni maja zarejestrowano w Polsce 23 055 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 11,3 proc. w porównaniu do roku 2023. Jednocześnie spadek o 7 proc. odnotowały auta dostawcze do 3,5 t. W ciągu dwóch dekad miesiąca zarejestrowano 2 190 takich pojazdów.

Łącznie odnotowano 25 245 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 9,4 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

ACEA: Wzrost na europejskich rynkach

Źródło: acea.auto

W kwietniu rynek samochodowy w Unii Europejskiej wzrósł o 13,7 proc., a liczba nowych rejestracji wyniosła 913 995 sztuk. Wzrost ten można częściowo tłumaczyć faktem, że w porównaniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku, przybyły dwa dni sprzedażowe – analizuje ACEA.

Z danych wynika również, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej wzrosła o 6,6 proc., osiągając blisko 3,7 mln szt.

Astara: Piotr Laube prezesem firmy w Polsce

Firma Astara Western Europe, wyłączny importer samochodów Nissana, Mitsubishi i Isuzu w Polsce, ogłosiła nominację Piotra Laube na stanowisko prezesa w Polsce. Decyzja wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym. Jako country manager, Laube nadal będzie pełnił funkcję szefa marki Nissan w Polsce. Za zarządzanie markami Mitsubishi i Isuzu odpowiadać będą jak dotąd Piotr Szewczyk i Radosław Przybyt.

Automotive News: Zaostrza się spór na linii UE-Chiny

UE musi do początku czerwca poinformować chińskich eksporterów, czy zamierza nałożyć dodatkowe cła na chińskie auta. Tymczasem Chiny sugerują, że mogą wprowadzić 25-proc. cło na samochody z UE i USA.

Jednocześnie chińskie koncerny nie rezygnują z walki cenowej w Europie. BYD w zeszłym miesiącu ogłosiło plany wprowadzenia na rynek europejski hatchbacka Seagull. Nawet po wprowadzeniu ceł i modyfikacjach mających na celu spełnienie europejskich standardów dyrektorzy BYD zobowiązali się do sprzedaży Seagulla za mniej niż 20 tys. euro. To oznaczałoby cenę niższą od elektrycznych rywali zachodnich marek.

Nord Auto: Nord Auto ponownie docenione

Źródło: Nord Auto

Nord Auto, należący do Konsorcjum Arefiew białostocki dealer marek Jaguar i Land Rover, po raz drugi z rzędu zdobył tytuł Dealera Roku. Polska centrala JLR doceniła firmę z Podlasia za dążenie do najwyższych standardów obsługi klienta oraz wysoką jakość świadczonych usług.

Wirtualne Media: UE reguluje sztuczną inteligencję

Rada UE przyjęła AI Act – pierwsze na świecie przepisy o sztucznej inteligencji. Nowe prawo dzieli różne rodzaje AI na cztery grupy: oprogramowanie wysokiego ryzyka, technologie ograniczonego i minimalnego wpływu oraz systemy nieakceptowalne, które będą w UE zakazane – piszą Wirtualne Media. W myśl nowych przepisów, zakazane będzie m.in. „oprogramowanie stanowiące wyraźne zagrożenie dla praw podstawowych użytkowników”. Chodzi o technologie pozwalające np. na monitorowanie i szpiegowanie czy wykorzystywanie danych wrażliwych użytkowników.

Firmom, które nie będą przestrzegać unijnych przepisów o AI, będą grozić kary finansowe i administracyjne. Przepisy zostaną w najbliższych dniach opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie 20 dni po publikacji. W pełni zaczną obowiązywać za dwa lata – czytamy w artykule.

22/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Tesla szuka porozumienia z firmami leasingowymi

Wojna cenowa prowadzona przez Teslę uderza w producenta. Jak informuje agencja Reutera, Tesla stara się uspokoić niektóre europejskie firmy leasingowe po tym, jak obniżki cen aut Tesli zmniejszyły wartość ich flot. Firma ma oferować rabaty na nowe samochody znajdujące się w magazynie.

Automotive News publikuje listę sprzedawców detalicznych w USA zajmujących się wyłącznie pojazdami używanymi. 25 firm znajdujących się w zestawieniu sprzedało w 2023 r. łącznie 1 530 836 pojazdów, co oznacza spadek o 9,2 proc. w porównaniu z 2022 r.

BMW ma problemy w USA. Firma sprowadziła do Stanów Zjednoczonych co najmniej 8 tys. pojazdów MINI Cooper z komponentami elektronicznymi od chińskiego dostawcy objętego zakazem.

Reuters: Tesla walczy o firmy leasingowe

Źródło: reuters.com

Według informacji agencji Reutera Tesla stara się uspokoić niektóre europejskie firmy leasingowe. Obniżki cen nowych Tesli w ciągu ostatnich 12 miesięcy spowodowały bowiem gwałtowny spadek wartości rezydualnej aut, co uderzyło w wyniki finansowe firm leasingowych. Amerykański producent ma – według doniesień mediów – oferować nieoficjalne rabaty na nowe samochody znajdujące się w magazynie. Stara się również zaradzić powszechnym reklamacjom dotyczącym serwisowania i napraw, które w przeszłości zniechęcały klientów.

Agencja informacyjna twierdzi, że rozmawiała z dziewięcioma dyrektorami największych firm leasingowych i wypożyczalni samochodów, a także przeprowadziła wywiady z menedżerami flot korporacyjnych. Dyrektor dużej europejskiej firmy leasingowej, który wypowiadał się pod warunkiem zachowania anonimowości, powiedział, że Tesla oferowała nieoficjalne rabaty na Model 3 i Model Y wynoszące nawet 2000 euro w przypadku zakupów w firmach leasingowych, jeśli pojazdy te były dostępne w magazynie.

Automotive News: CarMax sprzedaje najwięcej używanych w USA

Źródło: autonews.com

Automotive News opublikował listę sprzedawców detalicznych w USA zajmujących się wyłącznie pojazdami używanymi. Z danych wynika, że 25 firm znajdujących się na tej liście sprzedało w 2023 r. łącznie 1 530 836 pojazdów, co oznacza spadek o 9,2 proc. w porównaniu z 1 685 716 szt. w 2022 r. Firma CarMax Inc. po raz kolejny wyprzedziła konkurentów, sprzedając detalicznie 765 572 używanych pojazdów w roku finansowym zakończonym 29 lutego 2024 r., co oznacza spadek o 5,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2023 r. druga na liście Carvana sprzedała 312 847 „używek”, co stanowi spadek o 24 proc.

„Puls Biznesu”: Nowy szef EMP

Źródło: pb.pl

Rada nadzorcza spółki Electromobility Poland, odpowiedzialnej za realizację projektu budowy aut elektrycznych Izera, powołała Piotra Regulskiego na nowego prezesa. Media przypominają jednocześnie, że w maju 2024 r. prezydent Jaworzna wydał EMP pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego. Wciąż nie wiadomo jednak, co w sprawie przyszłości Izery zdecyduje rząd.

Rankomat: 4 lata na zakup Tesli

Źródło: rankomat.pl

Rankomat. pl sprawdził, jak długo trzeba pracować, aby pozwolić sobie na zakup najpopularniejszych obecnie samochodów elektrycznych – zarówno nowych, jak i używanych. Z danych wynika, że nawet 4 lata musi pracować średnio zarabiający Polak, żeby kupić nową Teslę. Według serwisu wyborkierowcow. pl, ceny nowej Tesli Model 3 to ok. 205 990 zł.

GUS podaje, że średnie miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw różni się w zależności od regionu. Analiza wskazuje, że na nową Teslę Model 3 mieszkańcy woj. mazowieckiego musieliby przeznaczyć średnio 32 swoje pensje, kierowcy z woj. śląskiego 34 wypłaty, a osoby z Małopolski 35 średnich wynagrodzeń. Jak wygląda sytuacja na rynku aut używanych? W styczniu 2024 r. średnia cena używanego Nissana Leafa, obliczona na podstawie ogłoszeń z serwisu Otomoto, wyniosła 70 229 zł.  Aby kupić taki samochód, mieszkańcy województwa mazowieckiego będą musieli pracować 11 miesięcy, a mieszkańcy warmińsko-mazurskiego 15 miesięcy – czytamy w artykule.

Automotive News: BMW produkuje wbrew sankcjom

Jak wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu Senatu USA, BMW Group sprowadziła do Stanów Zjednoczonych co najmniej 8 tys. pojazdów MINI Cooper z komponentami elektronicznymi od chińskiego dostawcy objętego zakazem. BMW oświadczyło w e-mailu, że „podjęto kroki w celu wstrzymania importu produktów, których dotyczy problem”.

Kongres w 2021 r. przyjął ujgurską ustawę o zapobieganiu pracy przymusowej. Celem przepisów było wzmocnienie egzekwowania regulacji zapobiegających importowi towarów z chińskiego regionu Xinjiangu, które prawdopodobnie zostały wyprodukowane w drodze pracy przymusowej przez członków mniejszości ujgurskiej w tym kraju.

21/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: VW nie chce importowanych chińskich modeli w Europie

„Rzeczpospolita” pisze o tym, że Volkswagen walczy z importem do Europy aut przeznaczonych na chiński rynek. Przekonał się o tym berliński dealer zajmujący się międzynarodowym handlem samochodami po sprowadzeniu oferowanego tylko w Chinach modelu VW ID.6. Sąd wydał tymczasowy nakaz konfiskaty sprowadzonych z Chin aut. Obecnie trwa proces odwoławczy od tej decyzji. Samochody są u komornika i nie można ich sprzedać – pisze dziennik.

Turcja prowadzi rozmowy z kilkoma chińskimi producentami aut w sprawie budowy fabryk na terenie kraju. Lokalizacja zakładów w Turcji może być korzystna dla Chińczyków. Oznacza to bliskość europejskiego rynku i, potencjalnie, możliwość uniknięcia wysokiego cła.

Tymczasem Włochy wciąż spierają się ze Stellantisem o „włoskość” samochodów koncernu. Tamtejsza policja finansowa skonfiskowała dziesiątki Fiatów Topolino, które według niej nielegalnie nosiły flagę narodową, mimo że faktycznie są montowane w Maroku.

„Rzeczpospolita”: VW przeciw importowi aut produkowanych dla chińskiego rynku

Źródło: moto.rp.pl

Berliński sprzedawca samochodów popadł w konflikt z centralą marki po sprowadzeniu oferowanego tylko w Chinach modelu VW ID.6 – przypomina „Rzeczpospolita”. W sprawie chodzi o dealera, który postanowił sprowadzić z Chin 22 egzemplarze ID.6, aby je sprzedać w Niemczech (po dopełnieniu formalności) za pośrednictwem swojego salonu samochodowego.

Taką możliwość zablokował jednak Volkswagen, który uzyskał tymczasowy nakaz sądowy konfiskaty sprowadzonych z Chin aut. Obecnie trwa proces odwoławczy od tej decyzji. Samochody są u komornika i nie można ich sprzedać – pisze dziennik. Równolegle Volkswagen wszczął postępowanie przeciwko innemu dealerowi w Hamburgu. Koncern zarzuca mu, że importując samochody, naruszył prawo dotyczące znaków towarowych i sprowadził auta na obszar europejskiego obszaru gospodarczego bez zgody Volkswagena. Jak czytamy w artykule, firma dąży do tego, żeby sprowadzone samochody zostały zezłomowane.

„Rzeczpospolita” pisze, że VW unika komentowania sprawy ze względu na toczące się postępowania, jednak wiadomo, że swoje działania uzasadnia m.in. dbałością o europejskich klientów. „Modele ID produkowane dla Chin i tam sprzedawane nie kwalifikują się do homologacji w Europie ze względu na konfigurację sprzętu i oprogramowania. Dotyczy to na przykład układu akumulatorów wysokiego napięcia, istotnych części oprogramowania pojazdu i systemu rozrywki; Ponadto brakuje automatycznego systemu połączeń alarmowych E-Call, który jest wymagany w UE. Chcemy chronić klientów przed niespodziankami i niedogodnościami finansowymi z tego tytułu. Chcemy także chronić naszych partnerów handlowych i usługowych przed wejściem na tereny prawnie problematyczne” – tłumaczy Volkswagen.

Automotive News: Volkswagen nie chce współpracy z Renault

Volkswagen odstąpił od rozmów z Renault w sprawie wspólnego opracowania niedrogiej, elektrycznej wersji samochodu Twingo – podają dwa źródła zaznajomione ze sprawą. Automotive News pisze, że fiasko negocjacji oznaczałoby, że VW będzie musiał samodzielnie opracować własny, niedrogi pojazd elektryczny. Według dotychczasowych informacji Renault będzie bowiem kontynuować prace nad własnym elektrycznym Twingo, które ma wejść do sprzedaży w 2026 roku.

Renault i Volkswagen odmówiły oficjalnych komentarzy w tej sprawie.

Volvo: Rusza program eV City powered by Volvo

Volvo postanowiło zainwestować w instalację ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania pojazdów w największych miastach Polski za pośrednictwem programu eV City powered by Volvo. W ramach projektu Volvo wraz z siecią dealerską zbuduje 130 szybkich stacji ładowania DC o mocy 175 kW każda w lokalizacjach na terenie całego kraju. – eV City jest programem, który Volvo realizuje we współpracy z siecią dealerską i zaprasza do niego samorządy. Poza rozbudową infrastruktury stacji szybkiego ładowania uruchamiamy również szyty na miarę lokalnych potrzeb program grantowy – zapowiada Emil Dembiński, dyrektor zarządzający w Volvo Car Poland.

„Dealer”: Turcja bramą dla chińskich marek?

Turcja prowadzi obecnie rozmowy z przynajmniej czterema chińskimi producentami aut w sprawie budowy fabryk na terenie kraju. Fatih Kacir, turecki minister przemysłu i technologii, w rozmowie z magazynem Bloomberg poinformował, że rozmowy z BYD oraz Chery dotyczące budowy zakładów produkcyjnych znajdują się na zaawansowanym etapie.

Negocjacje z Ankarą prowadzą także inne uznane firmy – SAIC (odpowiedzialny choćby za markę MG) oraz Great Wall (m.in. Haval, Ora czy Wey). Możliwość produkcji aut na terenie Turcji oznaczałaby dla Chińczyków z jednej strony bliskość europejskiego rynku, z drugiej – możliwość uniknięcia wysokiego cła, a do tego niższe niż w Unii koszty produkcji.

Automotive News: Kolejny spór Włoch ze Stellantisem

Włoska policja finansowa skonfiskowała dziesiątki Fiatów Topolino, które według niej nielegalnie nosiły flagę narodową, mimo że faktycznie są montowane w Maroku. Pojazdy zostały zablokowane w porcie w Livorno z powodu rzekomych naruszeń tzw. prawa Made in Italy, które już zmusiło Stellantisa do zmiany nazwy sportowego samochodu Alfa Romeo Milano na Junior.

Rzecznik Stellantisa potwierdził konfiskatę. Firma twierdzi, że usunie z samochodów małą naklejkę z włoską flagą, którą dodała, ponieważ projekt Topolino powstawał w Turynie.

20/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Honda z nowym planem dla aut na prąd

Honda poinformowała, że podwoi swoje inwestycje w pojazdy elektryczne do 64 mld dol. do końca dekady. Japoński producent chce do 2030 r. obniżyć koszty akumulatorów o 20 proc., zaś całkowity koszt produkcji pojazdów elektrycznych – o 35 proc. Celem firmy jest osiągnięcie rentowności w zakresie pojazdów elektrycznych przy stopie zwrotu ze sprzedaży na poziomie 5 proc.

Odmienne podejście prezentuje VW, który według relacji mediów, uznał, że będzie potrzebować większej liczby hybryd typu plug-in. Wszystko przez spadające zainteresowanie autami typu BEV.

Automotive News pisze, że Leapmotor rozpocznie w tym roku w Europie sprzedaż elektrycznego minisamochodu T03 i średniej wielkości SUV-a C10. Po nich pojawią się dwa małe i dwa kompaktowe modele.

W piątkowym „Przeglądzie Prasy” napisaliśmy omyłkowo, że Grupa Autotorino przejmuje stację MB Motors Warszawa, co mogło sugerować – ze względu na użycie słowa „Motors” – że chodzi o salon i brand związany z Grupą Emil Frey. Bardzo przepraszamy za przejęzyczenie – Emil Frey nie ma oczywiście nic wspólnego ze spodziewaną transakcją, zaś Autotorino podpisało umowę z Mercedes-Benz Warszawa sp. z. o.o. (tak, jak informujemy na naszej stronie internetowej i w social mediach).

Automotive News: Honda inwestuje w „elektryki”

Honda postanowiła zmienić strategię dotyczącą aut elektrycznych. Firma podała, że podwoi swoje inwestycje w „elektryki” do 64 mld dol. do końca dekady, aby obniżyć koszty produkcji pojazdów, przenieść tworzenie akumulatorów do własnej firmy i przyspieszyć wprowadzenie na rynek nowej gamy siedmiu dochodowych samochodów elektrycznych do 2030 roku.

Dyrektor generalny Toshihiro Mibe przedstawił gamę nadchodzących pojazdów elektrycznych, mówiąc, że portfolio ruszy w 2026 r. od trzech aut na rynku amerykańskim. W styczniu na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas Honda zaprezentowała linię o nazwie Seria 0, jednak teraz firma podała więcej szczegółów.

Japoński producent samochodów chce do 2030 r. obniżyć koszty akumulatorów o 20 proc. i całkowity koszt produkcji pojazdów elektrycznych o 35 procent. Celem firmy jest osiągnięcie rentowności w zakresie pojazdów elektrycznych przy stopie zwrotu ze sprzedaży na poziomie 5 proc. i przy rocznej liczbie 2 mln „elektryków” na całym świecie w roku 2030.

Aby to osiągnąć, Honda musi zainwestować 10 bln jenów (64,28 mld dol.), a kwota ta obejmie nowe zakłady montażowe, fabryki akumulatorów, maszyny i oprogramowanie.

Automotive News: VW rozwija hybrydy

Marka VW, która uznała rodzinę samochodów elektrycznych ID za kluczową dla swojej przyszłości, przyznała, że w miarę spadku sprzedaży pojazdów typu BEV będzie potrzebować większej liczby hybryd plug-in – pisze Automotive News.

Producent ograniczył wydatki i działania na rzecz aut na prąd i sprzedaje tak wiele samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, że jest na dobrej drodze do przekroczenia dopuszczalnej emisji w przyszłym roku. Dyrektor generalny Grupy VW, Oliver Blume, zwrócił się do europejskich organów regulacyjnych o złagodzenie kar.

PSNM: Przybywa aut z napędem elektrycznym

Źródło: psnm.org

Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM wynika, że pod koniec kwietnia 2024 r. po polskich drogach jeździło 111 775 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych osobowych aut (BEV) liczyła 57 958 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV) – 53 817 szt.

Pod koniec kwietnia w Polsce funkcjonowało 6691 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3686 stacji).

Automotive News: Co zaoferuje Leapmotor w Europie?

Jak już niedawno informowaliśmy, we wrześniu Stellantis ma rozpocząć sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów chińskiego producenta Leapmotor na dziewięciu europejskich rynkach. Stellantis zaoferuje elektryczny minisamochód Leapmotor T03 i elektrycznego SUV-a średniej wielkości C10, zaczynając od 200 dealerów. Do 2026 roku sieć dystrybucji ma wzrosnąć do 500 przedstawicieli marki.

Dyrektor generalny Leapmotor Zhu Jiangming poinformował, że chiński producent samochodów poszerzy swoją ofertę w Europie o małe i kompaktowe modele w 2025 roku. W przyszłym roku Leapmotor dołączy do oferty kompaktowego SUV-a o nazwie A12 i inny kompaktowy model – A03. Po modelach kompaktowych pojawią się z kolei dwa małe auta.

ACEA: Jak UE wspiera elektromobilność?

Źródło: acea.auto

ACEA publikuje zestawienie zawierające ulgi podatkowe i zachęty dotyczące pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania w 27 państwach członkowskich UE, Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Z danych wynika, że wszystkie kraje UE oferują jakąś formę ulg podatkowych w przypadku pojazdów elektrycznych, chociaż istnieją znaczne rozbieżności, co do szczegółowych rozwiązań. Ulgi podatkowe w przypadku elektrycznych samochodów służbowych są mniej powszechne – oferuje je jedynie 17 państw.

17/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Autotorino z umową na przejęcie Mercedes-Benz Warszawa

Włoska grupa dealerska Autotorino potwierdziła oficjalnie, że wchodzi do Polski. Pierwszym nabytkiem Włochów na naszym rynku będzie importerski salon Mercedesa – Mercedes-Benz Warszawa. Dealerstwo rozpocznie działalność pod nowym szyldem prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

Komisja Europejska przedstawiła nowe prognozy gospodarcze. Wynika z nich, że w Polsce w tym roku nastąpi odbicie wzrostu PKB do 2,8 proc.

Lancia rozpocznie w czerwcu sprzedaż modelu Ypsilon w państwach Beneluksu. Później marka ma wrócić do Francji i Hiszpanii, a w 2025 roku do Niemiec.

„Dealer”, Autotorino: Włoska grupa dealerska planuje wejście na polski rynek

Podczas Automotive Dealer Day w Veronie Plinio Vanini, właściciel Grupy Autotorino, oficjalnie potwierdził, że największa grupa dealerska z włoskim rodowodem wchodzi do Polski. Pierwszym nabytkiem Włochów będzie importerski salon Mercedesa, Mercedes-Benz Warszawa. Umowę nabycia całego pakietu udziałów stołecznego oddziału niemieckiej marki premium podpisano 6 maja. Dealerstwo rozpocznie działalność pod nowym szyldem prawdopodobnie jeszcze w tym roku, jeśli UOKiK wyrazi zgodę na tę transakcję.

W ub.r. Grupa Autotorino sprzedała 63 tys. aut, a jej obroty zwiększyły się o 30 proc. r/r. I kwartał tego roku zaowocował zaś obrotami na poziomie 640 mln euro, co oznacza wzrost o 24 proc. r/r. Przypomnijmy: w 2023 r. warszawski oddział Mercedesa sprzedał ponad 3 tys. aut (nowych i używanych).

Business Insider, „Rzeczpospolita”: Dobre prognozy mimo wzrostu inflacji

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w kwietniu skończyła się wielomiesięczna seria spadku inflacji konsumenckiej. W marcu inflacja była na poziomie 2 proc., a najnowsze dane pokazały jej wzrost do 2,4 proc. „W kwietniu w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 2,2 proc.), transportu (o 1,6 proc.), odzieży i obuwia (o 2,6 proc.), rekreacji i kultury (o 1,2 proc.) oraz mieszkania (o 0,3 proc.)” – czytamy w komunikacie GUS.

Komisja Europejska przedstawiła prognozy gospodarcze dla UE. – W Polsce przewidujemy odbicie wzrostu PKB do 2,8 proc. w 2024 roku (w porównaniu z 0,2 proc. w 2023 roku – red.). Oczekuje się, że główną siłą napędową będzie konsumpcja prywatna, wspierana przez szybko rosnące płace, dodatkowe rządowe wsparcie społeczne zwiększające dochód do dyspozycji, poprawę nastrojów konsumentów i malejącą presję inflacyjną – powiedział Paolo Gentiloni, komisarz UE ds. gospodarczych.

Automotive News: Mercedes zmienia plany w sprawie „elektryków”

Mercedes-Benz zdecydował, że wstrzymuje rozwój w pełni elektrycznej platformy MB.EA dla większych modeli, takich jak Klasa S i Klasa E, ze względu na spowolnienie przejścia na pojazdy elektryczne i rosnące koszty rozwoju takich aut.

Mercedes spodziewa się równoległego rozwoju samochodów spalinowych i elektrycznych dłużej niż pierwotnie sądzono, czyli aż do lat 30. XXI wieku. „Tempo transformacji będzie determinowane warunkami rynkowymi i życzeniami naszych klientów” – podała spółka.

Lancia: Włoska marka wraca do Europy

Lancia, za pośrednictwem nowego modelu Ypsilon, wraca na europejskie rynki, zaczynając od Belgii, Luksemburga i Holandii. Auto będzie dostępne od czerwca, zarówno w wersji elektrycznej, jak i hybrydowej. Sieć sprzedaży Lancii ma się składać początkowo z 9 nowych salonów w Belgii, 6 w Holandii i 1 w Luksemburgu. Później marka ma wrócić do Francji i Hiszpanii, a w 2025 roku do Niemiec.

Autovista24: Prawie 300 tys. rejestracji aut elektrycznych w marcu

Serwis Autovista24 szacuje, że w marcu w Europie zarejestrowano ogółem 295 980 pojazdów elektrycznych, co oznacza spadek o 8 proc. rok do roku. Na marcowe dane duży wpływ miał spadek dostaw Tesli, która odnotowała wynik o 35 proc. gorszy w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

Modele typu plug-in stanowiły w tym miesiącu 21 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów. Pojazdy akumulatorowo-elektryczne stanowiły 14 proc. rynku z liczbą 196 068 sztuk.

W pierwszym kwartale 2024 r. pojazdy elektryczne osiągnęły taki sam wzrost jak cały rynek, czyli o 5 proc., przy liczbie 701 805 dostaw. Liczba rejestracji pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) wzrosła o 10 proc. i wyniosła 252 019 rejestracji. W przypadku pojazdów typu BEV odnotowano wolniejszy wzrost, wynoszący zaledwie 3 proc.

16/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Leapmotor w Europie już we wrześniu

Do Europy zbliża się kolejna chińska marka. We wrześniu Stellantis rozpocznie sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów chińskiego producenta Leapmotor na dziewięciu rynkach europejskich z zachodu i południa kontynentu. Według relacji mediów sprzedażą aut Leapmotor mają zająć się dealerzy.

Polskie media zastanawiają się, co dalej z podatkiem od aut spalinowych. O rezygnacji z tej daniny informowali niedawno członkowie rządu. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapytana w Radiu ZET, czy jest zgoda Brukseli na rezygnację z podatku spalinowego, odpowiedziała: „Jest zgoda Brukseli wyrażona w prenegocjacjach, potem wprowadzona do dokumentu, który formalnie zostanie zaakceptowany na dalszym etapie”.

Jak już wczoraj podawaliśmy, USA mają podnieść cła na wiele towarów pochodzących z Chin. Według najnowszych doniesień cło na auta ma wzrosnąć z 25 do 100 proc. Zmiany mają obowiązywać od 2024 do 2026 roku.

Automotive News: Nowe auta w Europie

We wrześniu Stellantis rozpocznie sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów chińskiego producenta samochodów Leapmotor na dziewięciu rynkach europejskich – informuje Automotive News. Sprzedawać chińskie auta będą w pierwszej kolejności Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Grecja i Rumunia. W Wielkiej Brytanii sprzedaż rozpocznie się w marcu 2025 r. Później auta Leapmotor trafią do Danii i Szwajcarii – powiedział dziennikarzom dyrektor generalny Leapmotor, Tianshu Xin.

Stellantis będzie sprzedawać w Europie w pełni elektryczny minisamochód Leapmotor T03 i w pełni elektryczny SUV średniej wielkości C10, zaczynając od 200 dealerów. Do 2026 roku sieć dystrybucji ma wzrosnąć do 500 przedstawicieli marki. – Nie mamy zamiaru pozostawiać rynkowego przedziału cenowego wynoszącego 20 tys. euro naszym chińskim konkurentom – powiedział dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares.

„Rzeczpospolita”: Wzrost polskiego PKB

Źródło: rp.pl

Według wstępnych danych GUS produkt krajowy brutto Polski zwiększył się w I kwartale br. o 1,9 proc. rok do roku po zwyżce o 1 proc. w IV kwartale ub.r. To najlepszy wynik od ponad roku – pisze „Rzeczpospolita”. Dziennik informuje również, że po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych PKB Polski zwiększył się w I kwartale o 0,4 proc. w stosunku do IV kwartału ub.r., gdy z kolei zmalał o 0,1 proc.

„Puls Biznesu”: Co dalej z podatkiem od aut spalinowych?

Źródło: pb.pl

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała niedawno, że podatek od aut spalinowych w Polsce nie zostanie wprowadzony. Politycy przekonywali, że zgodę na rezygnację z tej daniny w wyniku negocjacji z polskimi władzami wyraziła Bruksela. Wygląda jednak na to, że formalnie kwestia ta nie została jeszcze sfinalizowana.

Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapytana w Radiu ZET, czy jest zgoda Brukseli na niewprowadzenie w Polsce podatku spalinowego, odpowiedziała: „Jest zgoda Brukseli wyrażona w prenegocjacjach, potem wprowadzona do dokumentu, który formalnie zostanie zaakceptowany na dalszym etapie”.

Automotive News, Reuters: USA zaostrzą kurs wobec Chin

Media zapowiadają, że prezydent USA Joe Biden podnosi cła na szeroki asortyment chińskiego importu – w tym, auta, półprzewodniki, baterie, ogniwa słoneczne i minerały o kluczowym znaczeniu – w ramach kampanii mającej na celu wzmocnienie krajowej produkcji w kluczowych gałęziach przemysłu w roku wyborczym. Cła na chińskie auta mają wzrosnąć z 25 do 100 proc. Według zapowiedzi zmiany mają obowiązywać od 2024 do 2026 roku.

Chiny zapowiedziały odwet. Tamtejsze ministerstwo handlu oświadczyło, że Pekin jest przeciwny podwyżkom ceł w USA i podejmie kroki w obronie swoich interesów.

Samar: Będzie podwyżka opłat za badania pojazdów?

Źródło: samar.pl

Samar publikuje wywiad z Jolantą Źródłowską, prezesem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Branża od lat zabiega o podwyższenie stawek za badania techniczne aut. Ostatnio sprawą zajął się Senat, który zalecił Ministerstwu Infrastruktury potraktowanie tego problemu priorytetowo. – W związku z obecnymi zmianami politycznymi liczymy na to, że politycy wsłuchają się w głos przedsiębiorców i podejmą kroki zmierzające do urealnienia opłat za badania techniczne. Informacje, które napływają z obecnie resortu infrastruktury wskazują, że trwają analizy zasadności podwyżek i możliwych mechanizmów obliczania nowych stawek – mówi szefowa PISKP.

15/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Początek maja ze wzrostem na polskim rynku

Zaczynamy od wyników rejestracji w pierwszej dekadzie maja. Według danych Samaru w tym czasie zarejestrowano w Polsce 9 864 nowe samochody osobowe, czyli o 21,7 proc. więcej niż rok wcześniejW przypadku samochodów osobowych, rejestracje na osoby fizyczne wzrosły o 61,7 proc. (do 3 299 sztuk), a rejestracje na firmy o 8,3 proc. (do 6 565 sztuk) – czytamy w komunikacie.

Według anonimowych źródeł przytaczanych przez Automotive News Ford ogranicza zamówienia na akumulatory, ponieważ straty na pojazdach elektrycznych sięgają nawet 100 tys. dolarów w przeliczeniu na samochód. Producent prognozuje w tym roku straty na „elektrykach” na poziomie do 5,5 miliarda dolarów.

Tymczasem amerykańskie media piszą, że władze USA mogą niebawem ogłosić podwyżkę taryf na import chińskich pojazdów elektrycznych z 25 do 100 proc. Według oficjalnych komunikatów zaostrzenie kursu wobec Chin to kwestia bezpieczeństwa.

Samar: Blisko 10 tys. rejestracji w pierwszej dekadzie maja

Według danych Samaru w ciągu pierwszych 10 dni maja zarejestrowano w Polsce 9 864 nowe samochody osobowe, czyli o 21,7 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie zarejestrowano 882 samochody dostawcze. To o 5,6 proc. więcej niż rok temu. W przypadku samochodów osobowych, rejestracje na osoby fizyczne wzrosły o 61,7 proc. (do 3 299 sztuk), a rejestracje na firmy o 8,3 proc. (do 6 565 sztuk) – czytamy w komunikacie. W rankingu producentów prowadzi Toyota (z liczbą 2 194 aut), która znalazła prawie dwa razy więcej nabywców niż druga w zestawieniu Skoda (1 291 szt.). Trzecie miejsce na podium zajął Volkswagen. Niemiecki producent ma na koncie 684 sprzedane auta.

Automotive News: Rosną straty Forda na „elektrykach”

Jak informują anonimowe źródła, Ford zaczął ograniczać zamówienia u dostawców akumulatorów, aby zaradzić rosnącym stratom w pojazdach elektrycznych. Rzecznik producenta powiedział, że firma zazwyczaj nie komentuje relacji ani warunków współpracy z dostawcami. Ford już wcześniej podjął działania ograniczające pojazdy elektryczne. Firma zdecydowała się na zmniejszenie wydatków o 12 miliardów dolarów na modele zasilane akumulatorami, opóźnienie wprowadzenia nowych pojazdów elektrycznych, obniżkę cen oraz przełożenie i zmniejszenie planowanych fabryk akumulatorów. Ford prognozuje w tym roku straty na pojazdach elektrycznych na poziomie do 5,5 miliarda dolarów, a dyrektor generalny Jim Farley powiedział niedawno, że jednostka zajmująca się „elektrykami” o nazwie Model e „jest obecnie głównym hamulcowym całej firmy”.

Według jednego z anonimowych źródeł „w miarę jak ceny pojazdów elektrycznych spadły, a popyt osłabł, straty Forda w przeliczeniu na pojazd elektryczny przekroczyły w pierwszym kwartale 100 tys. dolarów. To ponad dwukrotnie więcej niż deficyt z ubiegłego roku”. Bloomberg Intelligence szacuje, że straty, jakie Ford spodziewa się w tym roku ponieść w swojej jednostce „elektryków”, będą bliskie zysków osiąganych przez dział Ford Blue, który produkuje pojazdy z silnikami spalinowymi. „Rodzi to pytania o zasadność inwestowania w pojazdy elektryczne” – napisali analitycy BI Steve Man i Peter Lau.

„Dealer”, Automotive News: USA chcą zwiększyć cła na chińskie auta

Amerykańskie media donoszą o planach tamtejszych władz dotyczących handlu z Chinami. Jak wynika ze źródeł dziennika „The Wall Street Journal”, obecna administracja przedstawi niebawem pakiet ograniczeń, który ma obejmować m.in. podwyżkę taryf na import chińskich pojazdów elektrycznych z 25 do 100 proc. Zaostrzenie retoryki względem Państwa Środka to, przynajmniej oficjalnie, sprawa bezpieczeństwa narodowego oraz uczciwej konkurencji. Wielu komentatorów zwraca jednak uwagę, że rywalizacja z Chinami jest jednym z istotnych tematów trwającej w USA kampanii prezydenckiej.

Autovista24: Poprawa na rynkach aut używanych

W okresie od stycznia do marca we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii odnotowano wzrost transakcji na rynku aut używanych w relacji rok do roku. Dane Towarzystwa Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych (SMMT) pokazują, że Wielka Brytania była jedynym rynkiem, który odnotował wzrost transakcji w każdym miesiącu kwartału. Ogółem w pierwszych trzech miesiącach roku właściciela zmieniło 1 967 923 aut w UK, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

Automotive News: Renault współpracuje z turecką firmą

Horse, nowa jednostka napędów spalinowych Grupy Renault, podpisała swój pierwszy duży kontrakt z firmą zewnętrzną na dostawę silników turbodiesla dla tureckiego konglomeratu Habas. Dwulitrowe silniki będą stosowane w pierwszych lekkich pojazdach użytkowych firmy Habas. Warunki finansowe transakcji nie zostały ujawnione.

14/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Małe auta mogą zniknąć z rynku

„Rzeczpospolita” pisze o nadchodzących podwyżkach cen samochodów, które będą efektem wchodzących w życie od początku 2025 r. nowych regulacji emisyjnych CAFE. – Wysokość podwyżek będzie zależała od możliwości i podejścia producenta. (…) Niektórzy produkują bardzo dużo aut niskoemisyjnych, więc im będzie łatwiej te regulacje spełnić. Innym będzie dużo trudniej. Ale na pewno samochody będą droższe albo niektórych już nie będzie. Producenci mogą celowo ograniczać dostępność tych bardziej emisyjnych wersji, by uzyskać korzystniejszy miks. Małym autom miejskim grozi wyginięcie – ocenia Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.

Władze Jaworzna wydały pozwolenie na budowę fabryki aut marki Izera. Wciąż nie wiadomo jednak, czy Ministerstwo Aktywów Państwowych podejmie decyzję o realizacji inwestycji, czy też o jej wstrzymaniu lub zakończeniu.

Według danych ACEA w trzech krajach UE, obejmujących ponad 20 proc. powierzchni wspólnoty, znajduje się 61 proc. wszystkich unijnych punktów ładowania.

„Rzeczpospolita”: Ceny aut wzrosną

Źródło: rp.plrp.pl

„Rzeczpospolita” pisze o tym, że auta będą nadal drożeć. Będzie to efekt wchodzących w życie od początku 2025 r. nowych regulacji emisyjnych CAFE. To jeszcze nie są nowe normy emisji spalin, więc będzie można sprzedawać samochody przekraczające limit, ale producent będzie musiał płacić karę – wyjaśnia dziennik. I dodaje, że podwyżki rekompensujące wzrost kosztów produkcji mogą w pierwszej kolejności uderzyć w SUV-y, „bo producentom będzie łatwiej dodać równoważące kary emisyjne 4-5 tys. euro do cen drogich samochodów niż małych miejskich aut, które są z reguły tańsze”. – Wysokość podwyżek będzie zależała od możliwości i podejścia producenta. Pamiętajmy, że regulacje CAFE dotyczyć będą średnich emisji z całej sprzedaży. Niektórzy produkują bardzo dużo aut niskoemisyjnych, więc im będzie łatwiej te regulacje spełnić. Innym będzie dużo trudniej. Ale na pewno samochody będą droższe albo niektórych już nie będzie. Producenci mogą celowo ograniczać dostępność tych bardziej emisyjnych wersji, by uzyskać korzystniejszy miks. Małym autom miejskim grozi wyginięcie – ocenia Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.

Samar: Co dalej z Izerą?

Źródło: samar.pl

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów marki Izera. Spółka ElectroMobility Poland, odpowiedzialna za realizację inwestycji, poinformowała Samar, że jednocześnie z wydaniem pozwolenia na budowę, zakończył się proces weryfikacji założeń technicznych, biznesowych, prawnych i innych dotyczących dotychczasowej działalności spółki. Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym.

Ostateczne decyzje na temat przyszłości Izery musi podjąć Ministerstwo Aktywów Państwowych, „choć zapewne zmiana na stanowisku ministra (Borysa Budkę, kandydującego do Parlamentu Europejskiego, zastąpi Jakub Jaworowski) znowu wpłynie na opóźnienie procesu decyzyjnego w sprawie budowy fabryki” – analizuje Samar.

ACEA, „Puls Biznesu”: W Europie brakuje ładowarek

Źródło: acea.autopb.pl

Stowarzyszenie ACEA opracowało analizę korelacji między gęstością infrastruktury ładowania aut elektrycznych w poszczególnych państwach UE a udziałem „elektryków” we flotach poszczególnych krajów. Z danych wynika, że im gęstsza sieć, tym wyższy udział „elektryków” w parku samochodowym. Sieć ładowania rozwija się nierównomiernie. Tylko w trzech krajach UE, obejmujących ponad 20 proc. powierzchni UE – w Holandii, Francji i Niemczech – znajduje się 61 proc. wszystkich unijnych punktów ładowania. 39 proc. wszystkich ładowarek jest dystrybuowana na terenie pozostałych 24 państw członkowskich. Holandia – kraj o najwyższym udziale infrastruktury ładowania – posiada ponad 52 razy więcej punktów ładowania niż Rumunia, która jest około siedmiokrotnie większa.

OTOMOTO: Rośnie zainteresowanie autami

Źródło: media.otomoto.pl

Z raportu OTOMOTO Insights za I kwartał 2024 wynika, że sprzedaż detaliczna pojazdów w Polsce rośnie (w marcu tego roku była wyższa o 13,5 proc. w porównaniu do tego samego miesiąca w 2023 roku). Ruch na platformie OTOMOTO w styczniu tego roku był o 33 proc. wyższy niż w grudniu 2023 r. Ponad 52 proc. wystawionych na sprzedaż samochodów na OTOMOTO w pierwszym kwartale 2024 roku to pojazdy o wartości poniżej 50 tysięcy złotych. Średnia cena auta na początku roku 2024 była o 10 proc. niższa niż pod koniec 2023 – wynika z analizy raportu.

„Puls Biznesu”: VW zapowiada nowe modele

Źródło: pb.pl

W ubiegłym roku koncern Volkswagen dostarczył klientom na całym świecie 9,24 mln aut, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. – Odnotowaliśmy wzrost na wszystkich głównych rynkach, znacząco zwiększyła się sprzedaż samochodów. Do klientów dostarczono 771 tys. elektryków – o 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Świetne wyniki zanotowaliśmy także w Polsce. Zarejestrowano prawie 130 tys. nowych samochodów osobowych Grupy Volkswagen, co oznacza wzrost o ponad 25 proc. r/r. Nasze marki miały łączny udział w polskim rynku na poziomie 27,2 proc. Jeśli chodzi o samochody elektryczne, w Polsce osiągnęliśmy wzrost aż o 67 proc., dostarczając klientom ponad 3,8 tys. sztuk. Dobrze zakończyliśmy także pierwszy kwartał tego roku. W Polsce odnotowaliśmy 13-procentowy wzrost rejestracji samochodów osobowych – mówi Carla Wentzel, prezes Volkswagen Group Polska. W tym roku firma zapowiada wiele nowych modeli. – W 2024 r. do salonów trafi, bądź już trafiło, aż 30 nowych modeli naszych marek. Będą to oczywiście auta elektryczne, ale nie tylko. (…) Tegoroczne premiery nadal będą obejmować również samochody spalinowe – opowiada Carla Wentzel.

13/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: VW inwestuje w PHEV-y zamiast aut na prąd

Producenci zwracają rosnącą uwagę na mniejszą od oczekiwań sprzedaż aut w pełni elektrycznych. Volkswagen dostosowuje swoją strategię do oczekiwań klientów, chcąc oferować więcej modeli typu PHEV. Dyrektor generalny VW Thomas Schäfer powiedział, że poszerzanie portfolio PHEV-ów jest jednym z głównych priorytetów VW.

Tymczasem chiński BYD planuje sprzedawać w Europie hybrydy plug-in po cenach zbliżonych do tego, co proponują konkurenci za auta wyposażone wyłącznie w silniki spalinowe. Wcześniej BYD skupiał się w Europie na sprzedaży pojazdów elektrycznych.

Szefowie niemieckich koncernów motoryzacyjnych ostrzegają, że dodatkowe europejskie cła na chińskie auta mogą zakończyć się rewanżem ze strony Chin. – Zawsze istnieje możliwość odwetu – powiedział Thomas Schäfer.

Automotive News: VW zmienia plany produkcyjne

Marka Volkswagen planuje wzmocnić ofertę hybryd plug-in w odpowiedzi na spowolnienie popytu na pojazdy w pełni elektryczne – informuje Automotive News. Dyrektor generalny VW Thomas Schäfer powiedział, że poszerzanie portfolio PHEV-ów jest jednym z głównych priorytetów VW. Oznacza to zmianę w stosunku do dotychczasowej strategii skupiającej się głównie na pojazdach elektrycznych (BEV). – Klienci chcą teraz hybryd typu plug-in, także w Chinach i USA – powiedział Schäfer w wywiadzie podczas konferencji branży motoryzacyjnej w Londynie.

Volkswagen modyfikuje swoją strategię dotyczącą pojazdów elektrycznych również ze względu na opóźnienia i zaległości w Chinach, gdzie dominują lokalne marki.

Automotive News: BYD z nowym pomysłem dla Europy

Chiński koncern BYD planuje sprzedawać w Europie hybrydy plug-in po cenach zbliżonych do stawek, jakie proponują konkurenci za auta wyposażone wyłącznie w silniki spalinowe – powiedział Michael Shu, dyrektor zarządzający BYD Europe. Dodał, że BYD chce zostać liderem producentów pojazdów elektrycznych w Europie. „Jesteśmy przekonani, że do 2030 r. możemy zająć wiodącą pozycję” – stwierdził.

W grudniu BYD poinformowało, że otworzy swoją pierwszą europejską fabrykę samochodów osobowych w Segedynie na Węgrzech. Fabryka będzie produkować samochody w pełni elektryczne i hybrydy typu plug-in na rynek europejski. BYD ma rozpocząć działalność w tym zakładzie „przed 2026 rokiem”.

Automotive News: Niemiecka motoryzacja przeciwna cłom wobec Chin

Komisja Europejska wszczęła w październiku dochodzenie w celu sprawdzenia, czy w pełni elektryczne chińskie samochody otrzymywały dotacje państwowe. Postępowanie może zakończyć się wprowadzeniem dodatkowych ceł na chińskie auta sprowadzane do Europy.

Szefowie niemieckich koncernów motoryzacyjnych, dla których chiński rynek jest bardzo istotny, ostrzegają, że europejskie cła mogą zakończyć się rewanżem ze strony Chin. – [Wprowadzając dodatkowe cła – red.] bardzo szybko można strzelić sobie w stopę – powiedział dziennikarzom dyrektor generalny BMW Oliver Zipse. Jego zdaniem europejski przemysł nie potrzebuje ochrony.  Chiny to drugi co do wielkości rynek BMW po Europie, odpowiadający za prawie 32 proc. sprzedaży w pierwszym kwartale. Automotive News przypomina, że BMW importuje do Europy produkowane w Chinach MINI EV i iX3.

Tymczasem Volkswagen, który również w dużym stopniu opiera się na działalności w Chinach, przestrzegł, że potencjalne cła niosą ze sobą pewne ryzyko. – Zawsze istnieje możliwość odwetu – powiedział Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen.

„Rzeczpospolita”: Import coraz wyższy

Źródło: rp.pl

„Rzeczpospolita” pisze, że rośnie liczba importowanych używanych aut sprowadzanych do Polski. W marcu 2024 r. zarejestrowano ponad 85 tys. osobowych i dostawczych aut z importu, czyli o 16 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Z kolei w kwietniu liczba rejestracji wwiezionych do Polski samochodów sięgnęła 86,7 tys., co oznacza wzrost w ujęciu rocznym o 39 proc. – przypomina dziennik. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego ponad połowa sprowadzanych z zagranicy samochodów liczy co najmniej dziesięć lat. Auta stosunkowo młode, mające nie więcej niż cztery lata, stanowią mniej niż jedną dziesiątą całego prywatnego importu. Znacząca jest za to w Polsce grupa samochodów znacznie starszych. Analizy transakcji wskazują, iż pojazdy zmieniające w Polsce właścicieli mają średnio 11,6 roku, co jest zgodne ze średnią europejską. Jednak prawie połowa samochodów liczy sobie 15 lat lub więcej – czytamy w artykule.

Reuters: Spadek sprzedaży w Chinach

Źródło: reuters.com

Jak podało Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych, sprzedaż aut w kwietniu wyniosła 1,55 mln sztuk, co oznacza spadek o 9,6 proc. w porównaniu z marcem. Samochody na tzw. nową energię – NEV – stanowiły 43,5 proc. całkowitej sprzedaży, co stanowi rekordowy poziom. Dane wskazują również, że sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła w porównaniu z marcem o 6,3 proc., podczas gdy sprzedaż pojazdów typu PHEV zmniejszyła się o 4,7 proc.

10/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Niemiecki rynek na plusie

W kwietniu zarejestrowano w Niemczech 243 082 nowe samochody. Oznacza to wzrost o 19,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. liczba rejestracji wzrosła o 7,8 proc. Wzrost notują także auta używane. Urząd KBA w ubiegłym miesiącu odnotował 581 359 przypadków przeniesienia własności samochodu, co oznacza wzrost o 27,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Ford może zmienić plany i sprzedawać samochody z silnikiem spalinowym po 2030 r., jeśli kupujący będą tego chcieli. – Jeśli zobaczymy duży popyt, na przykład na pojazdy hybrydowe typu plug-in, zaoferujemy je – powiedział Martin Sander, szef europejskiego biznesu samochodów osobowych Forda.

W kwietniu zarejestrowano w Polsce 10 988 nowych samochodów osobowych klasy premium – informuje Samar. To o 10,31 proc. mniej niż w marcu bieżącego roku i o 28,21 proc. więcej w zestawieniu z kwietniem roku 2023.

Autovista24, Autohaus: Wzrost na niemieckim rynku aut nowych i używanych

Według danych Federalnego Urzędu ds. Transportu Samochodowego (KBA) w kwietniu na niemieckie drogi wyjechały łącznie 243 082 nowe samochody. Oznacza to wzrost o 19,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. liczba rejestracji wzrosła o 7,8 proc.

Dobrze radzi sobie również rynek aut używanych, który wzrósł w kwietniu dwucyfrowo. KBA w ubiegłym miesiącu odnotowało 581 359 przypadków przeniesienia własności samochodu, co oznacza wzrost o 27,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W pierwszych czterech miesiącach roku właściciela zmieniło 2,2 mln samochodów (+12,4 proc.). Ceny używanych pojazdów w Niemczech nadal spadają. W kwietniu na platformie internetowej Mobile. de oszacowano średnią cenę auta na 32 574 euro, o 100 euro mniej niż w poprzednim miesiącu. W porównaniu z kwietniem ubiegłego roku nastąpił spadek o 1241 euro (-3,7 proc.).

„Raport rynkowy” z giełdy pojazdów Autoscout24 dowodzi, że wskaźnik popytu na samochody używane (AGNI) jest nie tylko o 10 proc. wyższy od wartości z poprzedniego roku, ale nawet o 22 proc. wyższy niż w czwartym kwartale 2023 roku. Jednocześnie coraz bardziej zbliżają się do siebie średnie ceny aut spalinowych i elektrycznych. O ile rok temu samochody elektryczne kosztowały o 38 proc. więcej niż przeciętny samochód używany, o tyle obecnie różnica w cenie wynosi zaledwie 9 proc.

Automotive News: Ford może zmienić plany dotyczące „elektryków”

W 2021 roku Ford ogłosił, że do końca dekady w Europie będzie sprzedawał wyłącznie samochody osobowe o napędzie akumulatorowo-elektrycznym. Obecnie Ford przyznaje, że mógłby nadal sprzedawać auta z silnikiem spalinowym po 2030 r., jeśli kupujący będą tego chcieli. – Jeśli zobaczymy duży popyt, na przykład na pojazdy hybrydowe typu plug-in, zaoferujemy je – powiedział Martin Sander, szef europejskiego biznesu samochodów osobowych Forda. Dodał, że popyt na samochody elektryczne jest mniejszy, niż pierwotnie planowano, a firma nie realizuje swoich ambitnych celów.

Samar: Blisko 11 tys. rejestracji aut klasy premium

Źródło: samar.pl

W kwietniu zarejestrowano w Polsce 10 988 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 10,31 proc. mniejszy niż w marcu bieżącego roku i o 28,21 proc. lepszy w zestawieniu z kwietniem roku 2023 – informuje Samar. Udział tego segmentu w krajowym rynku wyniósł 24,8 proc. Od początku roku w Polsce zarejestrowano 43 920 nowych aut z wyższej półki, o 27,42 proc. więcej w porównaniu z 2023. Auta klasy premium miały na koniec kwietnia br. 24 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Liderem klasy premium jest BMW przed Mercedesem i Audi.

AUTO1: Dla klientów ważne są ceny aut na prąd

Źródło: auto1.com

Platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych AUTO1. com opublikowała swój coroczny raport dotyczący pojazdów elektrycznych oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród partnerskich dealerów (wystawiających na platformie swoje samochody). Według ankietowanych z Polski najistotniejszym czynnikiem mogącym skłaniać konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego okazuje się niższa cena detaliczna pojazdu (60,7 proc. wskazań), kolejnym istotnym czynnikiem jest natomiast łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (36,5 proc. wskazań), a trzecim w kolejności – stan baterii i przejrzystość utrzymania (30,6 proc.). Dotacje i zrównoważony rozwój znalazły się ex aequo na 4. miejscu z 15,9 proc. wskazań.

Toyota: Kluczykomat w serwisach Toyoty

Źródło: toyotanews.eu

Toyota uruchomiła w autoryzowanych serwisach usługę kluczykomatu. Dzięki niej można w dowolnym momencie zostawić lub odebrać samochód z ASO. Smartfon z funkcją skanowania kodu QR wystarczy, aby otworzyć skrytkę do przechowywania kluczyka. Koncern informuje, że usługa jest dostępna codziennie przez 24 godziny na dobę w większości salonów Toyoty.

9/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Toyota zwiększy inwestycje dzięki dużym zyskom

W niedawno zakończonym czwartym kwartale finansowym zysk operacyjny Toyoty wzrósł aż o 77 proc. do 7,34 mld dol. Firma osiągnęła marżę zysku operacyjnego na poziomie 10 proc. w porównaniu z 6,5 proc. rok wcześniej. Rekordowe wyniki koncernu mają zostać przeznaczone na inwestycje w elektryfikację, oprogramowanie, AI i kadry, w tym dostawców i dealerów.

Samar poinformował o wzroście importu. W kwietniu zarejestrowano w Polsce 86 696 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, czyli o 39,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Media piszą również o tym, że w kwietniu wartość rezydualna pojazdów zasilanych akumulatorowo (BEV) nadal spadała na głównych europejskich rynkach. Przyczyn spadku jest wiele. Po pierwsze, szybko rozwijająca się technologia nowych pojazdów typu BEV powoduje starzenie się wcześniejszych modeli, przez co ich zasięg i możliwości wyglądają na nieaktualne – czytamy w artykule.

Automotive News: Toyota planuje inwestycje w nowe technologie

Toyota poinformowała, że ​​w bieżącym roku finansowym zwiększy inwestycje w technologie wzrostowe, takie jak elektryfikacja, oprogramowanie i sztuczna inteligencja, o 42 proc. do 1,7 bln jenów (11,24 mld dol). Firma wyda także kolejne miliardy na kapitał ludzki, w tym na wspieranie dostawców i dealerów. Nakłady te wyniosą około 380 mld jenów (2,51 mld dol.).

Toyota prognozuje, że zysk operacyjny i zysk netto spadną w bieżącym roku finansowym kończącym się 31 marca 2025 r., oddalając się od właśnie osiągniętych rekordów. W niedawno zakończonym czwartym kwartale finansowym zysk operacyjny Toyoty wzrósł o 77 proc. do 1,11 bln jenów (7,34 mld dol.) z 626,9 mld jenów (4,14 mld dol.) rok wcześniej. Toyota osiągnęła w tym kwartale marżę zysku operacyjnego na poziomie 10 proc. w porównaniu z 6,5 proc. rok wcześniej. Dochód netto wzrósł niemal dwukrotnie do 997,6 mld jenów (6,59 mld dol.) w okresie od stycznia do marca.

Samar: Duży wzrost w imporcie

Źródło: samar.pl

W kwietniu zarejestrowano w Polsce 86 696 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, czyli o 39,1 proc. więcej niż rok wcześniej – informuje Samar. To już 10. miesiąc rosnącego importu. Średni wiek importowanych aut po pierwszych czterech miesiącach roku wynosi nieco ponad 12 lat.

„Dealer”: 24-25 września – zapisz datę tegorocznego Kongresu

Źródło: dealerkongres.pl

Przed nami 15. edycja Kongresu Dealerów – największego dealerskiego wydarzenia na naszym rynku (w ubiegłym roku wzięło w nim udział ponad 800 przedstawicieli branży i firm z otoczenia rynku). Uczestnicy Kongresu oceniają udział w wydarzeniu bardzo wysoko. W ubiegłym roku średnia wystawionych not wyniosła 9,2 w dziesięciopunktowej skali. „Kongres jest coroczny, tematyka niby cały czas tylko motoryzacyjna, ale rok w rok po zakończeniu imprezy przekonuję się, że znowu było warto. Jest to nieustanne źródło przemyśleń i inspiracji, które wynikają z poszczególnych prezentacji i ciekawych prelegentów oraz oczywiście niezliczonych rozmów kuluarowych” – ocenia Jacek Sowa z FordStore Łódź.

Spotykamy się w dniach 24-25 września 2024 r. w Łodzi (Hotel DoubleTree by Hilton, dawna Wytwórnia Filmów Fabularnych). Zaznacz w kalendarzu tę datę lub od razu zapisz się na Kongres. Rejestracja jest już dostępna: https://www.dealerkongres.pl/  . Dołącz do nas – poznaj nowe trendy, sprawdzone praktyki, a także wielu inspirujących ludzi.

Autovista24: Spada wartość rezydualna BEV-ów

Serwis Autovista24 informuje, że w kwietniu wartość rezydualna pojazdów zasilanych akumulatorowo (BEV) nadal spadała na głównych europejskich rynkach. Analizie poddano trzyletnie pojazdy typu BEV z przebiegiem 60 tys. km. Z artykułu wynika, że w Austrii, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii „elektryki” znacznie gorzej utrzymują wartość w porównaniu z innymi układami napędowymi.

Na wielu europejskich rynkach samochodów używanych wartość rezydualna BEV-ów spadała zarówno z miesiąca na miesiąc, jak i z roku na rok. Przyczyn spadku jest wiele. Po pierwsze, szybko rozwijająca się technologia nowych pojazdów powoduje starzenie się wcześniejszych modeli, przez co ich zasięg i możliwości wyglądają na nieaktualne – czytamy w artykule.

Po drugie, firmy takie jak Hertz (zajmujące się wypożyczaniem aut – red.) odnotowują niższy popyt i wyższe koszty napraw pojazdów elektrycznych (EV). Doprowadziło to do wycofania floty „elektryków” na dużą skalę – Hertz planuje już w tym roku sprzedać 30 tys. aut z wtyczką.

Automotive News: Wynik Tesli zaważył na sprzedaży „elektryków”

Niezdolność Tesli do utrzymania sprzedaży Modelu Y na ubiegłorocznym poziomie była główną przyczyną spadku sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie w marcu – analizuje firma Dataforce. Według danych sprzedaż Modelu Y w marcu wyniosła 19 003 szt. Gwałtowny spadek zaszkodził segmentowi pojazdów elektrycznych, ale z powodu wprowadzenia na rynek w ostatnim kwartale nowych modeli innych marek, łączny wolumen BEV-ów wzrósł o 4,2 proc.

W pierwszym kwartale Niemcy utraciły (po spadku o 14 proc. do 81 646 aut) pozycję nr 1 pod względem sprzedaży pojazdów elektrycznych na rynkach europejskich na rzecz Wielkiej Brytanii. Sprzedaż pojazdów elektrycznych w UK wzrosła w tym kwartale o 11 proc. do 84 400 szt.

Automotive News: BMW z niższą marżą i zyskiem

BMW poinformowało o swoich kwartalnych wynikach. Marża producenta przed opodatkowaniem w segmencie samochodów spadła do 8,8 proc. z 12,1 proc. rok wcześniej. Przychody w pierwszym kwartale nieznacznie spadły pomimo wzrostu sprzedaży o 1,1 proc. Kwartalny zysk przed opodatkowaniem zmniejszył się o 18,9 proc. do 4,1 mld euro.

Sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych BMW wzrosła w kwartale o 28 proc. do 83 tys. pojazdów. Stało się to po wprowadzeniu przez markę gamy modeli zasilanych akumulatorowo, zbliżonych wyglądem do porównywalnych aut benzynowych.

8/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Kwiecień z dużym wzrostem rok do roku

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w kwietniu zarejestrowano w Polsce 49 628 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 25,24 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 11,72 proc. mniej niż w marcu 2024 roku. Liderem rynku pozostaje Toyota przed Skodą i Volkswagenem.

Media podają kolejne informacje dotyczące nowych dopłat do zakupu aut elektrycznych. Zgodnie z nimi nowe pojazdy mają być dotowane kwotą 30 tys. zł dla osoby fizycznej, zaś nabywcy aut używanych będą mogli liczyć na dofinansowanie rzędu 40 tys. zł. 

Organizacja EV Volumes prognozuje, że w tym roku na świecie będzie sprzedanych 16,6 mln pojazdów elektrycznych, co będzie stanowić 19,2 proc. udziału w rynku pojazdów lekkich.

Samar: 44 tys. rejestracji aut osobowych

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w kwietniu zarejestrowano w Polsce 49 628 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 25,24 proc. (+10 003 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,72 proc. (-6 590 szt.) mniej niż w marcu 2024 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 14,54 proc.

W minionym miesiącu odnotowano 44 386 rejestracji samochodów osobowych, o 25,08 proc. (8 901 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,09 proc. (-5 539 szt.) mniej niż w marcu 2024 r. W ciągu czterech miesięcy zarejestrowano 183 079 nowych samochodów osobowych, o 15,49 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych w kwietniu wyniósł 30,81 proc. Udział firm osiągnął poziom 69,19 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 709 aut. Udział klientów firmowych na koniec kwietnia wyniósł 68,03 proc.

Liderem rynku pozostaje Toyota. W 2024 roku klienci zarejestrowali 36 570 aut tej marki, o 14,23 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,97 proc. Drugie miejsce zajmuje Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 20 070 szt., o 18,24 proc. więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział marki to 10,96 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci zarejestrowali w 2024 roku 11 tys. samochodów tego producenta, o 0,96 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku to 6,01 proc.

Dziennik: Będą dopłaty do używanych aut na prąd

Jak już informowaliśmy, kilka dni temu rząd przyjął uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Polscy politycy poinformowali, że wynegocjowali z Komisją Europejską odejście od podatku od aut spalinowych i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu pojazdów na prąd. Media podają kolejne informacje dotyczące przyszłego systemu dopłat, choć na razie nie wiadomo, czy zapowiedzi te się sprawdzą. Serwis Dziennik. pl informuje, że nowe auta elektryczne mają być dotowane kwotą 30 tys. zł dla osoby fizycznej, zaś nabywcy aut używanych (w wieku do 4 lat) będą mogli liczyć na dofinansowanie rzędu 40 tys. zł.  Kierowca, który zdecyduje się na leasing czy wynajem długoterminowy, także może liczyć na dopłatę. Tu kwota wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wysokości opłaty wstępnej – czytamy w artykule.

Dalej czytamy, że „dopłata wzrośnie o 10 proc. jeśli złożymy zaświadczenie o zezłomowaniu auta spalinowego, które posiadaliśmy od co najmniej 3 lat. Wsparcie będzie zwiększone o kolejne 10 proc., jeśli dochód kupującego był niższy niż 135 tys. zł (za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację)”.

Zgodnie z założeniami programu, o których piszą media, wsparcie ma ruszyć jeszcze w tym roku. Wprowadzony zostanie jednak limit cenowy dotowanych aut. W przypadku nowych samochodów będzie to 225 tys. zł, a w przypadku samochodów używanych – 150 tys. zł.

Podawane przez media szczegóły dotacji budzą wiele wątpliwości. Wśród komentarzy przedstawicieli branży pojawia się m.in. argument, że nowy program dopłat może sprawić, że Niemcy zyskają w Polsce rynek zbytu na swoje używane „elektryki”.

Autovista24: Prognoza wzrostu sprzedaży aut na prąd

Serwis Autovista24 podaje nowe prognozy sprzedaży aut elektrycznych. Autor tekstu zwraca uwagę, że „popyt na pojazdy elektryczne, na które składają się samochody akumulatorowo-elektryczne (BEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV), nadal rośnie, pomimo obecnych trendów gospodarczych”. Globalny wolumen sprzedaży wzrósł w ubiegłym roku o 35 proc. rok do roku, osiągając 14,2 mln szt., co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 16,7 proc., w porównaniu z 13,6 proc. w 2022 r. Po raz pierwszy od 2020 r. pojazdy typu PHEV (ze wzrostem o 47 proc.) rosły szybciej niż BEV (wzrost o 30 proc.).

W 2024 r. organizacja EV Volumes spodziewa się sprzedaży 16,6 mln pojazdów elektrycznych, co będzie stanowić 19,2 proc. udziału w rynku pojazdów lekkich. Jednocześnie warto zauważyć, że prognoza globalnego udziału pojazdów elektrycznych została obniżona. Spółka EV Volumes spodziewa się sprzedaży o 1,2 mln mniejszej niż w poprzedniej prognozie. Wynika to w dużej mierze z ostrożniejszych prognoz dotyczących Chin i powolnego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej. Obecne założenia przekładają się na sprzedaż aut elektrycznych mniejszą o około 470 000 szt. w obu wymienionych regionach w porównaniu z poprzednimi prognozami – czytamy w artykule.

„Rzeczpospolita”: Mazda planuje 2-proc. udział w rynku

Źródło: moto.rp.pl

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Maciejem Hochmanem, dyrektorem zarządzającym Mazda Motor Poland. Firma zakłada w tym roku sprzedaż ok. 11 tys. samochodów i udział w rynku na poziomie ok. 2 proc., przyjmując jego wielkość na ok. 530 tys. aut. – Naszą unikatową cechą jest oferta silnikowa. 3,3-litrowy 6-cylindrowy diesel jest tym, co dziś nas bardzo wyróżnia. Pokazuje, że Mazda może opracować silnik spełniający wszystkie normy ekologiczne, konkurujący z innymi jednostkami benzynowymi czy hybrydowymi – mówi przedstawiciel Mazdy.

Politico, „Dealer”: Chińczycy nie chcą współpracować z KE

Według serwisu Politico chińscy producenci aut BYD, Geely i SAIC nie śpieszą się z przekazaniem Komisji Europejskiej niezbędnych informacji w sprawie toczącego się dochodzenia antysubsydyjnego. Z wiadomości, do których dotarli dziennikarze, wynika, że żaden z chińskich graczy nie przekazał unijnym urzędnikom wymaganych danych dotyczących subsydiów, łańcuchów dostaw oraz prowadzonych operacji. Brak kooperacji ze strony chińskich firm może skłonić KE do wprowadzenia dodatkowego cła na tamtejsze pojazdy.

7/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Koniec podatku od aut spalinowych?

Media wiele uwagi poświęcają doniesieniom dotyczącym rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Polscy politycy poinformowali, że wynegocjowali z Komisją Europejską odejście od podatku od aut spalinowych i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu pojazdów na prąd. Nie jest do końca jasne, czy oznacza to definitywną rezygnację z zapowiadanej wcześniej daniny. Według treści oficjalnych komunikatów „rewizja KPO zostanie przesłana do Brukseli. Komisja Europejska ma dwa miesiące na jej formalną ocenę”.

Automotive News pisze, że Stellantis planuje w Europie „rzucić wyzwanie niedrogim markom, takim jak Dacia”, oferując samochody pochodzące ze spółki z chińskim producentem samochodów Leapmotor. Według doniesień firma Leapmotor International rozpocznie sprzedaż samochodów pod marką Leapmotor w drugiej połowie tego roku za pośrednictwem istniejących kanałów sprzedaży Stellantisa.

„Puls Biznesu” informuje o problemach firmy Panek, która przeprowadza restrukturyzację, ogranicza skalę i zmienia model biznesowy. Do końca sierpnia tego roku ze współdzielonej floty aut Panka będzie można skorzystać już tylko w Warszawie – czytamy w artykule.

GOV, Money, „Rzeczpospolita”, Wyborcza. biz, TVN24: Będą zmiany w dopłatach do aut

Kilka dni temu rząd przyjął uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Część zmian w KPO dotyczy motoryzacji. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował w mediach społecznościowych, że „podatku od posiadania aut spalinowych w Polsce nie będzie”. – Ministrowie wynegocjowali z Komisją [Europejską – red.] odejście od podatku i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu elektryków – napisał na platformie X Hołownia.

Tymczasem według informacji przekazanych przez szefową resortu funduszy i polityki regionalnej Katarzynę Pełczyńską-Nałęcz, „zamiast” podatku od aut spalinowych zostaną wprowadzone nowe dopłaty w wysokości 30 tys. zł dla tych, którzy zechcą kupić pojazdy elektryczne. W przypadku złomowania auta i mniej zamożnych osób będzie to wyższe wsparcie. Program ruszy jeszcze w tym roku – przekazał resort. Fundusz Elektromobilności z budżetem w wysokości ok.1,1 mld euro (ok. 4,9 mld zł) będzie realizowany w ramach części pożyczkowej KPO. Tymczasem 373,75 mln euro (ok. 1,6 mld zł) z części grantowej zostanie przeznaczone na dopłaty do zakupu „elektryków”.

Z informacji uzyskanych przez serwis wyborcza. biz wynika, że nowy program dopłat ma dotyczyć nie tylko dotacji na zakup, ale także na leasing lub wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych. “W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego, wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej. W odróżnieniu od programu “Mój Elektryk” dopłatę będzie można też uzyskać do zakupu używanego auta elektrycznego” – informuje serwis. Objęte wsparciem samochody używane będą mogły mieć co najwyżej cztery lata. O większe wsparcie będą mogły się ubiegać osoby, których dochód był niższy niż 135 tys. zł (za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację).

Czy to już definitywny koniec podatku od aut spalinowych? Sytuacja nie wydaje się całkiem klarowna. Z jednej strony media, powołując się na polityków, informują, że rezygnacja z tego podatku została już wynegocjowana z KE, a z drugiej rząd informuje, że „rewizja KPO zostanie przesłana do Brukseli. Komisja Europejska ma teraz dwa miesiące na jej formalną ocenę”.

Automotive News: Auta Leapmotor coraz bliżej Europy

Analitycy firmy Jefferies po spotkaniu inwestorów na salonie samochodowym w Pekinie przekazali kilka nowych informacji na temat przyszłości aut Leapmotor w Europie. Przypomnijmy, że Stellantis zainwestował w październiku zeszłego roku 1,5 mld euro w 21 proc. udziałów Leapmotor, po czym obie firmy utworzyły spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International, w której Stellantis posiada 51 proc. Daje to Stellantisowi wyłączne prawa do budowania, eksportowania i sprzedaży produktów Leapmotor poza Chinami.

Spółka JV planuje produkować i sprzedawać samochody w Europie, podobno zaczynając od w pełni elektrycznego minisamochodu T03 – relacjonuje Automotive News. Auto może być montowane w Polsce. Kolejny ma się pojawić model C10. Analitycy informują, że C10 i T03 zakończą certyfikację w UE latem tego roku. Opracowywane są także dwa inne minisamochody, których wprowadzenie na rynek zaplanowano po 2024 r.

W artykule czytamy również, że „Leapmotor International rozpocznie sprzedaż samochodów pod marką Leapmotor w drugiej połowie tego roku za pośrednictwem istniejących kanałów sprzedaży Stellantisa, z wydzieloną powierzchnią w salonach tego koncernu”. Zgodnie z doniesieniami mediów, samochody Leapmotor nie będą konkurować z istniejącymi produktami Stellantisa, tylko z pojazdami bardziej budżetowymi. Ich rywalem w Europie może być Dacia.

Francuskie: Stellantis wróci do aut spalinowych?

Źródło: francuskie.pl

Serwis Francuskie. pl pisze o zmianie strategii Stellantisa, który pod wpływem niższej od oczekiwań sprzedaży aut na prąd, rozważa szerszą produkcję pojazdów spalinowych. – Nie ukrywam, że chcemy być blisko konsumentów. Jeśli nadarzy się okazja do zaoferowania spalinowych wersji niektórych modeli, które początkowo były wprowadzane na rynek wyłącznie jako pojazdy elektryczne, będziemy gotowi przyjrzeć się jej uważnie – mówi Natalie Knight, dyrektor finansowa koncernu.

„Puls Biznesu”: Panek ogranicza działalność

Źródło: pb.pl

Zajmująca się carsharingiem firma Panek przeprowadza restrukturyzację, ogranicza skalę i zmienia model biznesowy. – Restrukturyzacja została wymuszona nieprawidłowymi procesami sprzedaży aktywów firmy na dużą skalę – chodzi o samochody używane. Nie zostały zachowane najwyższe standardy związane z wymianą floty. Kilka osób osiągnęło na tym procesie korzyści majątkowe, generując jednocześnie wielomilionowe straty firmy. Krótko mówiąc – auta były sprzedawane po zaniżonych cenach. Przy wolumenie pojazdów, jaki trafił do sprzedaży, skala nadużyć jest bardzo duża – mówi Maciej Panek, prezes spółki. Sprawę bada prokuratura.

Firma wstrzymała wymianę floty, ograniczyła inwestycje, a także zmniejszyła dostępność usługi carsharingu. Do końca sierpnia tego roku ze współdzielonej floty aut Panka będzie można skorzystać już tylko w Warszawie – czytamy w „Pulsie Biznesu”.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Będzie więcej stref czystego transportu?

Źródło: gazetaprawna.pl

Ministerstwo Klimatu skierowało pod obrady rządu projekt zmian w ustawie o elektromobilności. Znalazły się tu zapisy o strefach czystego transportu. Projektowane przepisy zakładają, że w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców obligatoryjnie będą musiały powstać takie specjalne strefy, jeśli roczne stężenie tlenków azotu przekroczy dopuszczalne normy – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Zgodnie z założeniami, badania smogu i pomiary stężenia szkodliwych substancji na bieżąco będzie musiał kontrolować Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.

AAA Auto: Spadek cen aut używanych

Źródło: aaaauto.pl

Z najnowszego raportu AAA Auto wynika, że w kwietniu nastąpił spadek cen na rynku samochodów używanych. W Polsce mediana ceny wyniosła 31 999 zł, co oznacza redukcję o 901 zł w porównaniu do 32 900 zł w marcu br. Do sprzedaży oferowano w kwietniu 252 760 samochodów, czyli o 19 639 szt. mniej niż miesiąc wcześniej.

6/05/2024

Dealerski Przegląd Prasy: USA: Lithia Motors liderem sprzedaży aut używanych

Zaczynamy od zestawienia 100 największych grup dealerskich w USA według wielkości sprzedaży pojazdów używanych w 2023 roku, które opublikował Automotive News. Firmy znajdujące się na liście sprzedały w 2023 r. 3 215 702 używane pojazdy, co oznacza wzrost o 0,1 proc. Liderem zestawienia jest Lithia Motors z wolumenem ponad 325 tys. używanych aut.

Koncerny motoryzacyjne informują o kwartalnych wynikach, w których widać spadki. Zysk Grupy VW w pierwszym kwartale spadł o 20 proc. ze względu na mniejsze wolumeny i wyższe koszty. Sprzedaż pojazdów była niższa o 2 proc.

O słabszych wynikach informuje również Stellantis. Przychody firmy w pierwszym kwartale spadły o 12 proc. W rozszerzonym regionie Europy dostawy były niższe o 6 proc.

Automotive News: Stabilizacja na amerykańskim rynku aut używanych

Automotive News publikuje listę 100 największych grup dealerskich w USA według wielkości sprzedaży pojazdów używanych w 2023 roku. Według Automotive News Research & Data Center, które sporządza zestawienie, 100 największych grup sprzedało w 2023 r. łącznie 3 215 702 używane pojazdy, co oznacza wzrost o 0,1 proc.

10 największych grup dealerskich sprzedało w 2023 r. 1 649 106 używanych pojazdów, co stanowi 51,3 proc. całkowitej sumy osiągniętej przez 100 czołowych graczy. Z danych wynika również, że TOP100 sprzedało średnio w ubiegłym roku 0,98 używanego pojazdu na każdy nowy. Liderem zestawienia jest Lithia Motors z wolumenem 325 764 używanych aut w 2023 r. Firmy AutoNation, Penske Automotive Group, Group 1 Automotive, Sonic Automotive Group i Asbury Automotive Group zajęły odpowiednio miejsca od 2 do 6.

Automotive News: Spadek zysków VW

W pierwszym kwartale Grupa Volkswagen podtrzymała swoje cele w zakresie przychodów i marży na rok 2024 po odnotowaniu 20-proc. spadku zysku operacyjnego. Sprzedaż pojazdów grupy zmniejszyła się o 2 proc. do 2,1 mln szt., natomiast przychody spadły o 1 proc. do 75,5 mld euro. Na wyniki grupy wpłynęła niższa sprzedaż i wyższe koszty w związku z przygotowaniami do wprowadzenia na rynek ponad 30 nowych modeli.

Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) wyniósł 4,6 mld euro.

VW nadal spodziewa się wzrostu przychodów ze sprzedaży w 2024 r. do 5 proc. i prognozuje całoroczną marżę zysku operacyjnego na poziomie od 7 do 7,5 proc.

Automotive News: Gorsze wyniki Stellantisa

O kwartalnych wynikach poinformował również Stellantis. Przychody firmy w pierwszym kwartale roku spadły o 12 proc. Skonsolidowane dostawy były niższe o 10 proc. W rozszerzonym regionie Europy, który obejmuje Turcję i Eurazję, dostawy spadły o 6 proc. do 615 tys. aut, podczas gdy przychody netto spadły o 13 proc. do 16,1 mld euro. Dyrektor finansowa Natalie Knight powiedziała, że na dostawy i przychody wpłynęło przejście na nowe portfolio produktów grupy. Zmiany modelowe w Europie obejmują nowe generacje kompaktowych i średniej wielkości SUV-ów Peugeot 3008 i 5008, w tym wersje obu modeli z napędem elektrycznym, a także małe samochody i SUV-y Citroen C3 i C3 Aircross, również z kilkoma opcjami napędowymi.

Omoda: Chińska marka coraz bliżej polskiego rynku

Źródło: Omoda

Niedawno do Polski dotarły pierwsze pokazowe chińskie auta Omoda i Jaecoo. Są to brandy należące do koncernu Chery Automobile. Producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi flagowym modelem Omoda 5, co może nastąpić już w czerwcu. W Polsce ma powstać sieć dealerska, która początkowo będzie składać się z 25 salonów w największych miastach, a w 2025 r., według zapowiedzi, będzie ich prawdopodobnie 40. Ponadto firma planuje stworzenie w Polsce magazynów części zamiennych.

„Rzeczpospolita”: Motoryzacja po 20 latach w UE

Źródło: rp.pl

„Rzeczpospolita” wiele miejsca poświęca 20. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i zmianom, jakie zaszły w Polsce w ostatnich dwóch dekadach. Jednym z analizowanych przez dziennik obszarów jest motoryzacja. Dziś Polonezy i małe Fiaty na ulicach przyciągają wzrok, bo wśród zalewu zagranicznych marek okazują się najlepszym dowodem, jak daleko odjechaliśmy od siermiężnej motoryzacji sprzed dwóch dekad. Polacy jeżdżą takimi samymi autami jak Niemcy, Francuzi czy Austriacy – czytamy w artykule. W łącznej liczbie samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców przeganiamy Europę, ale inaczej wygląda sytuacja w segmencie aut nowych. – W stosunku do liczby ludności Polska ma jeden z najniższych wskaźników w Europie – mówi Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.

Dziennik wskazuje, że według danych Eurostatu w 2022 r. na 1000 mieszkańców UE przypadało 560 samochodów osobowych, a w Polsce 572. Wielu polskich kierowców jeździ autami używanymi z importu. – Przez ostatnie 20 lat żaden rząd nie zmierzył się z napływem używanych samochodów w złym stanie technicznym – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

ACEA: Europa musi przyspieszyć z rozwojem sieci ładowania

Źródło: acea.auto

ACEA przypomina, że w ubiegłym roku w całej UE zainstalowano nieco ponad 150 tys. publicznych punktów ładowania, co łącznie dało liczbę ponad 630 tys. takich obiektów. Według Komisji Europejskiej do 2030 r. powinno zostać zainstalowanych 3,5 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby instalację około 410 tys. publicznych punktów ładowania rocznie, czyli prawie trzykrotność najnowszego rocznego wskaźnika instalacji.

ACEA szacuje jednak, że do 2030 r. potrzebnych będzie nawet 8,8 mln punktów ładowania. Osiągnięcie tego rezultatu wymagałoby instalowania 1,2 mln ładowarek rocznie – osiem razy więcej niż najnowszy roczny wskaźnik instalacji. – Aby osiągnąć ambitne cele Europy w zakresie redukcji emisji CO2, potrzebujemy masowego przyjęcia samochodów elektrycznych na rynku we wszystkich krajach UE. Nie stanie się to bez powszechnej dostępności publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie – stwierdziła dyrektor generalna ACEA Sigrid de Vries.

Wirtualny Nowy Przemysł: Wzrost inflacji w Polsce

Źródło: wnp.pl

Główny Urząd Statystyczny opublikował szybki szacunek inflacji w kwietniu. Z danych wynika, że inflacja wyniosła 2,4 proc. Miesiąc do miesiąca ceny wzrosły o 1 proc. O takich wynikach zadecydowały podwyżki cen żywności i paliw, związane z przywróceniem VAT-u na żywność i wzrostami cen ropy.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.