Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
8/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Lexus liderem satysfakcji w USA

Wyniki letniej ankiety dotyczącej satysfakcji dealerów w USA wskazują, że amerykańscy sprzedawcy najbardziej cenią sobie współpracę z Lexusem i Toyotą. Co ciekawe, Mercedes-Benz, który w zimowej ankiecie zajmował 9. miejsce, całkowicie wypadł z pierwszej dziesiątki.

Główny zakład Grupy Volkswagen w Wolfsburgu produkuje znacznie poniżej 400 tys. samochodów rocznie, co stanowi mniej niż połowę jego mocy produkcyjnych. Problemem jest chaos w łańcuchu dostaw i rosnące ceny półprzewodników.

Wielka Brytania planuje wprowadzenie podatku dla aut elektrycznych od 2025 roku. Tamtejsze władze tłumaczą, że środki zebrane w ten sposób pomogą zadbać o stan dróg.

Automotive News: Honda wraca do czołówki satysfakcji dealerów w USA

Źródło: autonews.com

National Automobile Dealers Associationdwa razy w roku przeprowadza ankiety wśród swoich dealerów, aby umożliwić im wyrażenie opinii na temat marek, z którymi współpracują. W najnowszym rozdaniu liderem satysfakcji dealerów został Lexus, który wyprzedził Toyotę. Trzecie miejsce zajęło BMW, a na czwartej pozycji uplasowało się Porsche. Piąta lokata należy do powracającej do czołówki zestawienia Hondy, a 6. do Kii. – Nie jest zaskoczeniem, że Honda ponownie znalazła się w pierwszej piątce. Kontynuujemy przejrzystą i ciągłą komunikację z naszymi dealerami, nawet w trudnej sytuacji produkcyjnej – powiedziała Jessica Fini, rzeczniczka marki Honda.

Co ciekawe, Mercedes-Benz, który w zimowej ankiecie zajmował 9. miejsce, całkowicie wypadł z pierwszej dziesiątki.

Automotive News: Problemy z produkcją Volkswagena

Szef marki Volkswagen Thomas Schaefer poinformował, że główny zakład Grupy Volkswagen w Wolfsburgu produkuje poniżej 400 tys. samochodów rocznie, co stanowi mniej niż połowę jego mocy produkcyjnych. Dzieje się tak z powodu „całkowitego chaosu” w łańcuchu dostaw.

Skarżąc się na problemy z dostępnością komponentów, Schaefer przyznał, że dochodziło do sytuacji, w których dostawcy anulowali planowe dostawy z jednodniowym wyprzedzeniem, a półprzewodniki sprzedawano po cenach sięgających 800 proc. normy.

„Rzeczpospolita”: Wielka Brytania wprowadzi podatki od „elektryków”

Źródło: moto.rp.pl

Wielka Brytania chce zaprzestać rejestrować nowe samochody z silnikami Diesla i benzynowymi od 2030 roku i szykuje podatki dla „elektryków”. Według założeń tamtejszych władz od 2025 roku każdy, kto jeździ „elektrykiem” zarejestrowanym po 2017 roku, będzie musiał zapłacić podatek drogowy. Właściciele aut na prąd zapłacą 10 funtów (ok. 54 zł) w pierwszym roku użytkowania, a w kolejnym stawka podatku wzrośnie do standardowej kwoty 165 funtów (ok. 900 zł) rocznie. Przy cenie zakupu powyżej 40 tys. funtów (ok. 217 tys. zł) trzeba będzie zapłacić dodatkowe 355 funtów (ok. 1900 zł) rocznie przez pierwsze pięć lat. – Utrzymanie dróg i autostrad jest kosztowne a przy tym finansowane głównie z dochodów z podatku od pojazdów. Tak długo, jak transport indywidualny cieszy się niesłabnącą popularnością, koszty muszą być odpowiednio rozkładane – tłumaczy sekretarz skarbu Wielkiej Brytanii Jeremy Hunt.

„Rzeczpospolita”: Niemiecki przemysł w górę

Źródło: rp.pl

„Rzeczpospolita” informuje, że wzrost zamówień złożonych w niemieckich fabrykach sięgnął w październiku 0,8 proc., w porównaniu z wrześniem. Wcześniejsze prognozy przewidywały, że wyniesie on tylko 0,2 proc. „Wraz z lekką poprawą wskaźników nastrojów, jest to kolejny sygnał wskazujący, że recesja może być łagodniejsza, niż się obawiano, nawet jeśli perspektywy dla przemysłu pozostają ograniczone” – napisano w komentarzu niemieckiego Ministerstwa Gospodarki.

Na razie gospodarce niemieckiej udawało się w tym roku uniknąć technicznej recesji, czyli kwartalnego spadku PKB przez co najmniej dwa kwartały z rzędu, ale prognozy na przyszłość nie są obiecujące. Według agencji Bloomberga prawdopodobieństwo recesji w Niemczech wynosi 90 proc. i jest wyższe niż w przypadku Polski (67,5 proc.).

„Puls Biznesu”: Krach na rosyjskim rynku

Źródło: pb.pl

Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw poinformowało, że w listopadzie doszło do załamania na rosyjskim rynku motoryzacyjnym, a sprzedaż nowych samochodów spadła o 61,6 proc. rok do roku. W listopadzie sprzedano 46 403 pojazdów, w porównaniu z ponad 120 tys. aut, które wyjechały na drogi w tym samym miesiącu 2021 r. Sprzedaż samochodów po 11 miesiącach roku spadła o 60,9 proc.

7/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Toyota przygotowuje gamę „elektryków” dla Europy

Toyota pracuje nad produkcją nowych, elektrycznych modeli dla klientów w Europie. Koncern planuje wprowadzić do 2026 roku pięć w pełni elektrycznych samochodów pod marką bZ. Nadchodząca gama bZ obejmie małe i kompaktowe SUV-y/crossovery oraz trzy większe modele.

Około dwóch trzecich dealerskiej sieci Ford Motor Co. w USA zgłosiło się do programu certyfikacji pojazdów elektrycznych producenta. Udział w programie oznacza konieczność wdrożenia znaczących inwestycji w szkolenia i nowe standardy sprzedaży aut na prąd.

Segment premium wciąż na plusie. Samar informuje, że w listopadzie zarejestrowano w Polsce 7 451 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 1,15 proc. więcej niż w październiku bieżącego roku i o 13,95 proc. więcej w zestawieniu z listopadem 2021 roku.

Automotive News, Money: Toyota inwestuje w „elektryki”

Toyota planuje wprowadzić w Europie do 2026 roku pięć w pełni elektrycznych samochodów pod marką bZ – informuje Automotive News. Pierwszym z nich będzie mały samochód, który pojawi się w przyszłym roku – poinformował szef Toyota Motor Europe Matthew Harrison w zeszłym tygodniu na forum Toyoty Kenshiki w Brukseli. Nadchodząca gama bZ obejmie małe i kompaktowe SUV-y/crossovery oraz trzy większe modele. Modele bZ będą sprzedawane na całym świecie.

Podczas imprezy w Brukseli Toyota zaprezentowała również koncepcyjny kompaktowy elektryczny SUV bZ. Wersja produkcyjna będzie najprawdopodobniej sprzedawana jako bZ3X – informuje Automotive News. Matthew Harrisson podczas kongresu Kenshiki w Brukseli odniósł się do planowanego na 2035 rok zakazu sprzedaży aut z silnikiem spalinowym. – Wielu ludzi albo nie może sobie pozwolić na samochód elektryczny, albo nie ma dostępu do infrastruktury ładowania. Samochód elektryczny nie jest rozwiązaniem dla każdego. To dwutlenek węgla jest wrogiem, a nie żaden konkretny typ silnika – przekonywał szef Toyoty w Europie.

Automotive News: Amerykańscy dealerzy za czy przeciw polityce Forda?

Źródło: autonews.com

Dyrektor generalny Forda Jim Farley poinformował, że około dwóch trzecich dealerskiej sieci Ford Motor Co. w USA zgłosiło się do programu certyfikacji pojazdów elektrycznych producenta. Łącznie 1920 dealerów zgodziło się przestrzegać nowych, rygorystycznych standardów sprzedaży i zainwestować w ładowarki do pojazdów elektrycznych oraz szkolenia. 1659 z nich wybrało ścieżkę Certified Elite, która wymaga przeznaczenia na rozwój aż 1,2 miliona dolarów, 261 sprzedawców wybrało natomiast status Certified, który wymaga inwestycji do 500 tys. dol., przy jednoczesnym ograniczeniu sprzedaży pojazdów elektrycznych do 25 rocznie.

Ford ma około 3000 dealerów w USA. Firma poinformowała, że ci, którzy nie zarejestrowali się do programu sprzedaży „elektryków” w terminie z zeszłego tygodnia, nie będą mogli sprzedawać tych pojazdów po 2023 roku, ale jednocześnie będą mieli kolejną okazję, by zmienić zdanie w 2025 roku.

Jednocześnie rośnie sprzeciw wobec programu Forda. W zeszłym tygodniu dealerzy w Nowym Jorku złożyli pozew kwestionujący program jako nielegalny, a oddzielna grupa sprzedawców w Illinois wniosła protest do stanowej rady ds. pojazdów silnikowych.

Samar: Premium ciągle w górę

Źródło: samar.pl

W listopadzie zarejestrowano w Polsce 7 451 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 1,15 proc. więcej niż w październiku bieżącego roku i o 13,95 proc. więcej w zestawieniu z listopadem ub. roku – analizuje Samar. Od stycznia do listopada Polacy kupili i zarejestrowali 84 050 nowych samochodów klasy premium, o 2,07 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2021.

Liderem segmentu jest BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce od początku roku 21 498 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3,60 proc. mniejszym niż na koniec listopada ubiegłego roku. Kolejne miejsce należy do Mercedesa. Producent zarejestrował w Polsce w ciągu jedenastu miesięcy 19 054 samochody, o 7,92 proc. więcej (r/r). Podium zamyka Audi. Producent z Ingolstadt w okresie styczeń-listopad zarejestrował 17 449 osobowych samochodów klasy premium. To o 1,52 proc. więcej aut w porównaniu z sytuacją z ubiegłego roku.

Automotive News: Volvo obserwuje duży popyt na auta

Automotive News publikuje wywiad z szefem Volvo Jimem Rowanem. Przyznaje on, że popyt na auta jest duży, a portfele zamówień na całym świecie są rekordowe. – Biorąc to pod uwagę, będziemy bardzo uważnie obserwować nastroje konsumentów, aby zobaczyć, jak mogą się one zmienić z powodu rosnącej inflacji. W tej chwili nie widzimy jednak rezygnacji w naszych portfelach zamówień w żadnej części świata. (…) Obserwujemy jednocześnie, że Wielka Brytania wydaje się cierpieć z powodu inflacji nieco bardziej niż inne kraje – mówi Rowan.

Volvo chce, aby do 2025 roku połowa całej sprzedaży odbywała się online. Na razie firma działa w ten sposób na kilku rynkach, by przetestować i dostosować ten sposób sprzedaży aut. – Kiedy uznamy, że infrastruktura jest gotowa, będziemy mieć silne cyfrowe zaplecze i wystarczającą liczbę samochodów, bardzo szybko będziemy w stanie wdrożyć sprzedaż online na kolejnych rynkach – tłumaczy Rowan.

Wirtualny Nowy Przemysł: Prąd uderzy w „elektryki”?

Źródło: wnp.pl

Niższe koszty eksploatacji miały rekompensować wysokie koszty zakupu aut elektrycznych, ale przestają – pisze Wirtualny Nowy Przemysł. Wszystko przez rosnące ceny prądu, które mogą zmniejszyć zainteresowanie „elektrykami”. Autor artykułu zwraca uwagę, że „ceny energii elektrycznej w całej Europie są znacznie wyższe niż przed rokiem i nic na razie nie zapowiada rzeczywistej, długoterminowej obniżki”. Nie jest to jednak jedyny problem branży aut na prąd. Część analityków uważa, że połączenie wzrostu cen samochodów, kosztów ładowania, inflacji i obaw przed kryzysem gospodarczym może znacznie przyhamować rozwój elektromobilności, spychając samochody elektryczne znowu w stronę „zabawek dla bogatych” – czytamy w artykule.

6/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Sejm chce wydłużenia zwolnienia z akcyzy dla hybryd plug-in

Zaczynamy od zmian w prawie. Sejm znowelizował ustawę o podatku akcyzowym. Posłowie chcą, by zwolnienie z akcyzy dla samochodów hybrydowych typu plug-in zostało przedłużone do końca 2029 roku.

Import aut używanych jest coraz mniejszy. W listopadzie zarejestrowano w Polsce 59 586 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku aż o 18,7 proc.

Automotive News pisze, że Renault i Nissan mają opóźnić ogłoszenie umowy dotyczącej restrukturyzacji ich sojuszu motoryzacyjnego, z uwagi na spory dotyczące zasad porozumienia. Chodzi m.in. o dostęp do technologii.

„Rzeczpospolita”: Kolejne lata zwolnienia z akcyzy dla hybryd plug-in

Źródło: moto.rp.pl

Sejm znowelizował ustawę o podatku akcyzowym. Zgodnie z nowymi przepisami zwolnienie z akcyzy dla samochodów hybrydowych typu plug-in przedłużone zostało do końca 2029 roku – pisze „Rzeczpospolita”. To znacząca zmiana, gdyż pierwotnie zwolnienie z akcyzy miało sięgać 31 grudnia 2023 r. W uzasadnieniu przygotowanym przez Ministerstwo Finansów napisano, że przedłużenie zwolnienia wynikało z konieczności utrzymania korzystnego opodatkowania samochodów „z wtyczką”.

Samar: Duży spadek w imporcie

Źródło: samar.pl

W listopadzie zarejestrowano w Polsce 59 586 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku aż o 18,7 proc. Import w okresie 11 miesięcy br. wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5 proc. mniejszy niż przed rokiem.

Przeciętny wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach roku przekroczyła już 13 lat.

Automotive News: Renault i Nissan szukają porozumienia

Według anonimowych źródeł Renault i Nissan mają opóźnić ogłoszenie umowy dotyczącej restrukturyzacji ich sojuszu motoryzacyjnego, z uwagi na spory dotyczące zasad porozumienia. Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami Nissan może zainwestować od 500 do 750 milionów dolarów w elektryczny projekt Renault o nazwie Ampere, z kolei Renault z czasem zredukuje swoje 43-procentowe udziały w Nissanie do około 15 proc. Nowe informacje wskazują, że sporna pozostaje kwestia, jak dzielić się technologią i własnością intelektualną.

Wirtualny Nowy Przemysł: Jakie prognozy dla motoryzacji?

Źródło: wnp.pl

Z raportu „MotoBarometr 2022” firmy Exact Systems, zrealizowanego w kilkunastu krajach, wynika, że aż 73 procent przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce jest przekonana, że do 2035 roku zakończymy w kraju produkcję aut spalinowych.

W 9 spośród 11 badanych państw ponad połowa przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych prognozuje wzrost produkcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wśród tej grupy nie ma jednak Polski. Tylko 44 procent krajowych respondentów liczy na trend wzrostowy.

Samar: BAH nie rezygnuje z bycia dealerem

Źródło: samar.pl

Samar, w rozmowie z Andrzejem Nizio, prezesem zarządu British Automotive Holding, zwraca uwagę, że kilka tygodni temu pojawił się komunikat informujący, że trzy spółki należące do BAH zaprzestaną od 1 stycznia 2023 roku działalności dealerskiej i zostaną przekształcone w autoryzowane serwisy JLR. Sprzedażą aut ma się zajmować tylko spółka BA Centrum. Potwierdza to przedstawiciel BAH. – British Automotive Centrum pozostanie dealerem samochodów Jaguar i Land Rover. Zgodnie z porozumieniem zawartym z generalnym importerem, spółka w perspektywie kilku lat uruchomi nowy salon sprzedaży na działce zlokalizowanej przy ul. Puławskiej. Jest to zgodne z planami spółki jeszcze z 2019 roku. Pozostałe ze spółek obecnie zajmujących się prowadzeniem działalności dealerskiej dla JLR będą dalej współpracować z koncernem, prowadząc autoryzowane serwisy oraz sprzedaż samochodów używanych z grupy Jaguar Land Rover, także w lokalizacji przy ulicy Wawelskiej – mówi Andrzej Nizio. Firma nie ma obecnie planów szerszego rozwoju działalności motoryzacyjnej. – Biorąc pod uwagę sytuację Grupy, w najbliższym czasie nie mamy planów inwestowania w rozszerzenie zakresu działalności, w tym w uruchamianie dealerstw innych marek – mówi Nizio.

5/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Listopad pod znakiem wzrostu

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w listopadzie zarejestrowano w Polsce 39 719 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 4,67 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 7,36 proc. więcej niż w październiku 2022 roku. Liderem rynku pozostaje Toyota przed Skodą i Kią.

Renault Retail Group Warszawa oficjalnie trafiła w ręce Holdingu 1. Należąca do holdingu Grupa PGD zwiększy stan posiadania o cztery salony sprzedaży Renault oraz Dacii w Warszawie, pięć autoryzowanych serwisów i cztery zakłady blacharsko-lakiernicze.

Wzrost widać także na innych europejskich rynkach. Sprzedaż nowych samochodów we Francji wzrosła w listopadzie o 9,8 proc. w porównaniu z rokiem 2021.

Samar: Wzrost rejestracji w listopadzie

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w listopadzie zarejestrowano w Polsce 39 719 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 4,67 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 7,36 proc. więcej niż w październiku 2022 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88 proc.

Wzrost widać również w segmencie aut osobowych. W listopadzie zarejestrowano w Polsce 34 196 samochodów osobowych, o 7,03 proc. więcej niż rok wcześniej i o 6,86 proc. więcej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w bieżącym roku zarejestrowano 382 893 samochody osobowe, o 6,73 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-27 622 szt.).

W listopadzie udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,84 proc. Udział firm osiągnął poziom 73,16 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 017 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,84 proc.

Liderem polskiego rynku pozostaje Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 66 887 aut tej marki, o 1,28 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,47 proc. Drugie miejsce zajmuje Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 442 szt., o 10,68 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,78 proc. Na „pudle” znalazła się również Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 31 468 samochodów, o 3,90 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,22 proc.

Holding 1: Renault Retail Group Warszawa oficjalnie przejęta przez Holding 1

Największa transakcja w historii branży dealerskiej stała się faktem. 1 grudnia 2022 r. Piotr Turek, dyrektor finansowy Renault Retail Group, przekazał symboliczny klucz zarządowi Holdingu 1. W ramach transakcji, należąca do Holdingu 1 Grupa PGD zwiększy stan posiadania o cztery salony sprzedaży Renault oraz Dacii w Warszawie, pięć autoryzowanych serwisów i cztery zakłady blacharsko-lakiernicze. W październiku formalnej zgody na zakup udzielił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Transakcji będzie towarzyszyć zmiana nazw handlowych – już wkrótce zamiast szyldu RRG Warszawa Aleje Jerozolimskie pojawi się nazwa Renault PGD Aleje Jerozolimskie (i analogicznie: Renault PGD Puławska itd.). Rebranding ma też z czasem objąć pozostałe salony wielomarkowego dealera, a nowe oznakowanie będzie mocniej sygnalizować przynależność obiektu do Grupy.

Połączenie Grupy PGD oraz RRG Warszawa może oznaczać przetasowania na szczycie tabeli największych polskich dealerów, bo łączna sprzedaż nowych samochodów przez obie firmy w 2021 r. (RRG Warszawa – 5 269 szt., Grupa PGD – 17 155 szt.) pozwoliłaby wyprzedzić dotychczasowego lidera – Grupę Cichy-Zasada (20 583 szt.).

„Rzeczpospolita”: Rosną zyski w segmencie premium

Źródło: moto.rp.pl

Według badania firmy konsultingowej EY najwięksi światowi producenci samochodów generują rekordowe zyski. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej na świecie popyt na auta premium wciąż jest wysoki. Zysk z bieżącej działalności, jak i sprzedaż 16 analizowanych marek motoryzacyjnych były w trzecim kwartale 2022 r. na najwyższym poziomie w historii. Pod względem zysku operacyjnego Mercedes-Benz był światowym liderem. Z kwotą około 5,2 mld euro znacznie wyprzedził Volkswagena, który zajął drugie miejsce z 4,7 mld euro. BMW było na piątej pozycji z 3,7 mld euro. Z drugiej strony największy na świecie producent samochodów, Toyota, musiał zaakceptować 25-procentowy spadek zysków – czytamy w artykule.

Według konsultanta EY Petera Fussa, w przyszłości marki wolumenowe mogą znaleźć się pod presją. – Aktualnie duża część populacji na ważnych rynkach zbytu musi zaakceptować znaczną utratę siły nabywczej. Oznacza to, że coraz mniej osób może lub chce sobie pozwolić na nowy samochód – mówi Fuss.

Automotive News: Wzrost na francuskim rynku

Sprzedaż nowych samochodów we Francji wzrosła w listopadzie o 9,8 proc. w porównaniu z rokiem 2021. W tym czasie odnotowano 133 961 rejestracji. Po 11 miesiącach roku sprzedaż aut spadła o 8,7 proc. – Aktualne dobre rezultaty rynku wynikają głównie z dostaw z wcześniejszych zamówień – zauważa Julien Billon z firmy AAA Data.

„Rzeczpospolita”: Europa produkuje więcej aut

Źródło: rp.pl

Choć problemy z dostępnością komponentów nadal się utrzymują, produkcja samochodów rośnie – zauważa „Rzeczpospolita”. W październiku w Wielkiej Brytanii zwiększyła się o 7,4 proc. r./r. Więcej aut wyjeżdża też z fabryk w Czechach, gdzie w tym samym okresie Skoda Auto wyprodukowała aż o 61,5 proc. pojazdów więcej rok do roku. Od początku roku z linii zjechało tam 556,6 tys. samochodów, o 3,5 proc. więcej niż przed rokiem. Z kolei w Rumunii październikowa produkcja wzrosła ponad dwukrotnie.

Monachijski Instytut ifo poinformował, że w ostatnich tygodniach wśród niemieckich firm nastawionych na eksport wzrosły nadzieje na zwiększenie obrotów, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. W październiku w tamtejszych fabrykach wyprodukowano 277,9 tys. samochodów, o 30 proc. więcej w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. przyniosło 10-proc. wzrost produkcji, do 2,8 mln aut.

2/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Ceny aut rosną, chętnych ubywa

„Rzeczpospolita” pisze o rosnących cenach aut na rynku wtórnym. Według firmy Cofidis średnia cena aut, które zostały zakupione w tym roku z wykorzystaniem kredytu, wzrosła o 15 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i sięga już 41 tys. zł. Tymczasem chętnych na samochody ubywa. Według raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w ciągu najbliższego roku jedynie 10,5 proc. badanych rozważa zakup auta, z czego aż 78 proc. zamierza finansować go kredytem.

Mitsubishi rozszerza ofertę w Polsce. 1 grudnia odbyła się polska premiera Mitsubishi ASX nowej generacji, który trafi do salonów w marcu 2023 roku. Astara Poland, która jest wyłącznym importerem i dystrybutorem modeli marki Mitsubishi w Polsce, ma plany dalszego rozwoju nad Wisłą.  Obecnie intensywnie pracujemy nad nawiązaniem współpracy z innymi markami, aby rozpocząć ich sprzedaż w Polsce. Pierwszych efektów tych prac spodziewamy się już w 2023 roku – mówi Piotr Szewczyk, dyrektor operacyjny Astara Poland.

W USA przybywa chętnych na „elektryki”. Według nowego raportu S&P Global Mobility Toyota i Honda tracą lojalnych klientów na rzecz marek, które prężnie rozwijają ofertę aut na prąd.

„Rzeczpospolita”: Większość Polaków chce auta na kredyt

Źródło: moto.rp.pl

Polacy kupują coraz starsze, a zarazem coraz droższe samochody – pisze „Rzeczpospolita” w odniesieniu do rynku wtórnego. Według firmy Cofidis średnia cena aut, które zostały zakupione w tym roku z wykorzystaniem kredytu, wzrosła o 15 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i sięga już 41 tys. zł. Cofidis wskazuje również, że średni wiek nabywanych pojazdów wydłużył się do 7,8 lat.

Analizy wskazują, że większość Polaków planujących zakup auta chce skorzystać z kredytu. Według raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w ciągu najbliższego roku jedynie 10,5 proc. badanych rozważa zakup auta, z czego aż 78 proc. zamierza finansować go kredytem. W drugim kwartale tego roku odsetek planujących zakup pojazdu był wyższy  11,4 proc., a planujących zaciągnięcie na ten cel kredytu niższy  74,1 proc.

Mitsubishi: Premiera nowego modelu w Polsce

1 grudnia odbyła się polska premiera Mitsubishi ASX nowej generacji, który trafi do salonów w marcu 2023 roku. Polscy klienci, którzy zdecydują się na zakup nowego modelu, będą mieli do wyboru osiem wersji auta, zróżnicowanych zarówno pod względem mocy napędu, rodzaju przekładni, jak i specyfikacji wyposażenia. Astara Poland, która jest wyłącznym importerem i dystrybutorem modeli marki Mitsubishi w Polsce, zaprezentowała również przy tej okazji plany dla polskiego oddziału. – Od zawsze nasza strategia była skoncentrowana na kliencie i jego potrzebach. Teraz dzięki innowacyjnym rozwiązaniom Astara będziemy potrafili w jeszcze lepszym stopniu odpowiedzieć na rosnące oczekiwania, proponując różnorodne formy własności i użytkowania pojazdów – od zakupu z wieloma formami finansowania, przez krótko i długookresowy wynajem, a także subskrypcję i usługi, które umożliwiają systemy łączności. Wejście do międzynarodowej i wielomarkowej grupy Astara otworzyło przed nami szerokie możliwości rozwoju firmy. Obecnie intensywnie pracujemy nad nawiązaniem współpracy z innymi markami, aby rozpocząć ich sprzedaż w Polsce. Pierwszych efektów tych prac spodziewamy się już w 2023 roku. Również w przyszłym roku planujemy rozpocząć intensywną digitalizację, która pozwoli nam wdrażać innowacyjne systemy dystrybucji oraz nowoczesne formy mobilności – mówi Piotr Szewczyk, dyrektor operacyjny Astara Poland.

Automotive News: Elektryfikacja odbiera klientów Toyocie i Hondzie

Źródło: autonews.com

Według nowego raportu S&P Global Mobility Toyota i Honda tracą lojalnych dotychczas nabywców aut spalinowych w USA na rzecz konkurencyjnych marek, które przodują w przejściu na elektromobilność. „Wczesne dane S&P Global Mobility sugerują, że klienci przechodzący na pojazdy elektryczne w 2022 r. będą w dużej mierze robić to kosztem Toyoty i Hondy. (…) Taki trend będzie się utrzymywać, dopóki marki te nie zaczną w większym stopniu uczestniczyć w przejściu na pojazdy elektryczne”  poinformowała we wtorek firma zajmująca się danymi.

Udział pojazdów elektrycznych w USA wzrósł ponad dwukrotnie do 5,2 procent w okresie 12 miesięcy kończącym się 30 września  podało S&P Global, powołując się na dane rejestracyjne.

Automotive News: Skoda przyspiesza elektryfikację

 Skoda wprowadzi na rynek trzy nowe modele elektryczne do 2026 roku, cztery lata wcześniej niż pierwotnie planowano  powiedział Klaus Zellmer, dyrektor generalny Skody, w rozmowie z dziennikiem biznesowym „Handelsblatt”. Firma planuje też duże inwestycje. – Do 2026 roku zainwestujemy 5,6 miliarda euro w elektromobilność. To o około 80 proc. więcej niż planowaliśmy rok temu – dodał szef czeskiej marki.

Interia: Niewielka oszczędność na „elektrykach”

Interia pisze, że po amerykańskich drogach jeździ obecnie ponad 2,1 mln zelektryfikowanych aut, czyli hybryd plug-in i samochodów bateryjnych. To prawie 1 proc. ogółu zarejestrowanych w USA samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Naukowcy z Argonne National Lab, jednej z największych placówek badawczo-rozwojowych finansowanych przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych, opublikowali raport dotyczący wpływu samochodów elektrycznych na zużycie ropy naftowej w USA. Wynika z niego, że upowszechnienie aut na prąd zaowocowało zmniejszeniem zapotrzebowania na paliwa produkowane z ropy naftowej zaledwie o 0,54 proc. Badacze określili ten wynik jako „rozczarowujący”.

1/12/2022

Dealerski Przegląd Prasy: Stellantis opóźnia model agencyjny dla marek premium

Automotive News pisze o zmianach harmonogramu przejścia na model dystrybucji agencyjnej dla niektórych marek koncernu Stellantis. W ramach zmiany ogłoszonej przez Stellantisa, marki premium koncernu oraz samochody dostawcze marek Citroen, Fiat Professional, Opel/Vauxhall i Peugeot przejdą na model sprzedaży agencyjnej w całej Europie od stycznia 2024 r., czyli sześć miesięcy później niż pierwotnie planowano.

Firma AAA AUTO otworzyła nowe centrum sprzedaży aut używanych w Poznaniu. Oddział będzie początkowo oferował 250 samochodów.  W kolejnych miesiącach chcemy sukcesywnie zapełniać powierzchnię sprzedażową do jej maksymalnej pojemności, czyli 500 samochodów – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora AAA AUTO.

Według wstępnych danych GUS inflacja konsumencka w listopadzie spadła do 17,4 proc. z 17,9 proc. w październiku. Spadku inflacji nie spodziewali się ekonomiści.

Automotive News: Marki premium Stellantisa z opóźnionym modelem agencyjnym

Niedawno informowaliśmy, że Stellantis w połowie przyszłego roku ruszy z modelem agencyjnym. Proces reorganizacji sieci rozpocznie się w Austrii, Belgii, Holandii i Luksemburgu, a po fazie pilotażowej będzie stopniowo rozszerzany na całą Europę. Automotive News informuje teraz, że koncern zrewidował harmonogram przejścia na model dystrybucji agencyjnej dla niektórych marek.

W ramach zmiany ogłoszonej w zeszłym tygodniu przez Stellantisa, marki premium: Alfa Romeo, DS Automobiles i Lancia oraz samochody dostawcze marek Citroen, Fiat Professional, Opel/Vauxhall i Peugeot przejdą na model sprzedaży agencyjnej w całej Europie od stycznia 2024 r., czyli sześć miesięcy później niż pierwotnie planowano.

Nowy harmonogram da markom i dealerom więcej czasu na przystosowanie się do modelu agencyjnego i analizę sytuacji na rynkach pilotażowych. Start modelu agencyjnego w styczniu 2024 roku dla marek premium i samochodów dostawczych zbiegnie się również z początkiem nowego roku podatkowego, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której niektóre salony będą działać zarówno w ramach istniejącej umowy franczyzowej, jak i nowego systemu agencyjnego – czytamy w artykule.

Silesion: AAA AUTO z nowym oddziałem w Poznaniu

Źródło: silesion.pl

Firma AAA AUTO otworzyła nowe centrum sprzedaży aut używanych w Poznaniu na terenie Makro. – Poznań i Gdańsk to pierwsze oddziały full-service, które otwieramy w tym roku w ramach międzynarodowej ekspansji, kontynuowanej po okresie pandemii koronawirusa. Oddział w Poznaniu będzie początkowo oferował 250 sprawdzonych, wysokiej jakości samochodów. W kolejnych miesiącach chcemy sukcesywnie zapełniać powierzchnię sprzedażową do jej maksymalnej pojemności, czyli 500 samochodów. Naszym klientom będziemy oferować możliwość zakupu samochodu na kredyt oraz ubezpieczenie, w czym będą pośredniczyć przeszkoleni specjaliści. Klienci będą mogli także otrzymać u nas pożyczkę w dniu zakupu, bez zaliczki i z okresem spłaty do 120 miesięcy – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora AAA AUTO.

Business Insider: Inflacja w dół

Według wstępnych danych GUSinflacja konsumencka w listopadzie spadła do 17,4 proc. z 17,9 proc. w październiku. Licząc miesiąc do miesiąca, uśredniony wzrost cen w listopadzie wyniósł 0,7 proc. W ciągu roku nośniki energii podrożały średnio o 36,8 proc., paliwa samochodowe  o 15,5 proc., a żywność  o 22,3 proc.

Obserwator Logistyczny: Norwegia wprowadza podatek od aut na prąd

Przywykliśmy, że w kontekście aut na prąd wiele mówi się o zwolnieniach podatkowych. Tymczasem Norwegia postanowiła, że kończy z ulgami dla tego rodzaju pojazdów, a od 2023 roku wprowadzi specjalny podatek od „elektryków”, podobny do tych, które nakładane są na samochody napędzane paliwami kopalnymi. Plan budżetowy Norweskiej Administracji Podatkowej na przyszły rok musi zostać jeszcze zatwierdzony przez norweski parlament.

Interia: Szwajcaria ograniczy korzystanie z aut na prąd?

Rząd Szwajcarii opracował plan radzenia sobie z niedoborami energii elektrycznej. Widmo problemów wiąże się z trudną sytuacją elektrowni atomowych we Francji, skąd Szwajcarzy pozyskują wiele energii. Jedna z zakładanych opcji oszczędzania energii na wypadek jej niedoboru, to ograniczenie korzystania z aut elektrycznych. W szczególnie trudnym scenariuszu samochody na prąd mogłyby być używane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, jak np. dojazdy do miejsca pracy lub wizyta lekarska. W tym samym kroku przewidziano też wprowadzenie zakazu korzystania z wielu różnych urządzeń elektrycznych, jak chociażby wanny z hydromasażem.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.