Źródła agencji Reutera informują, że Włochy rozważają wprowadzenie nowych zachęt do zakupu samochodów, które uwzględniałyby emisję dwutlenku węgla w procesie produkcji i dystrybucji.
Włoski program, zainspirowany rozwiązaniem przyjętym we Francji w zeszłym miesiącu, potencjalnie zniechęciłby do zakupów samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach. Automotive News tłumaczy, że chociaż zwykle zachęty skupiają się po prostu na emisji spalin z pojazdów, zgodnie z nowymi przepisami zaproponowanymi we Francji, auta będą oceniane w oparciu o ustalone przez rząd progi dotyczące ilości energii zużytej do wytworzenia materiałów, ich montażu i transportu na rynek, a także rodzaju akumulatora, jaki mają pojazdy.
Reguły konkurencji Unii Europejskiej nie pozwalają krajom faworyzować lokalnych producentów. Jednak kryteria opracowane we Francji prawdopodobnie sprawią, że chińskie samochody nie będą kwalifikować się do premii, ponieważ przemysł tego kraju jest w dużej mierze zasilany energią elektryczną wytwarzaną z węgla, a pojazdy są przewożone po świecie statkami.
Według doniesień francuskich mediów należąca do Geely chińsko-szwedzka marka Lynk&Co najprawdopodobniej zmieni pierwotne podejście i uwzględni w swoim modelu dystrybucji autoryzowanych dealerów. Jednym z pierwszych przedstawicieli Lynk&Co miałaby zostać wielomarkowa grupa Vulcain.
Na decyzję marki o udziale dealerów w modelu sprzedaży miały wpłynąć dwa czynniki: rosnące znaczenie chińskich producentów w Europie oraz duża liczba francuskich dealerów Stellantisa (ale także m.in. Volkswagena) kończących współpracę z koncernem. Nieoficjalnie mówi się także o nie najlepszych wynikach brandu na europejskim rynku.
Zaczynamy od wyników raportu Exact Systems „MotoBarometr 2023. Nastroje w automotive w Europie”. 51 proc. ankietowanych przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce prognozuje, że ceny e-aut nigdy nie zrównają się z cenami samochodów spalinowych. 13 proc. uważa, że może to nastąpić już w 2030 r., co czwarty zakłada, że to możliwe dopiero w 2035 r. Z kolei 60 proc. pytanych uważa, że od 2035 roku wzrośnie sprzedaż aut używanych, a 55 proc. prognozuje spadek rejestracji nowych osobówek.
Tymczasem według danych ACEA w sierpniu liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 118,1 proc., osiągając 165 165 sztuk, co stanowi 21 proc. rynku. Spada udział aut benzynowych i diesli.
Reuters informuje, że chiński producent samochodów Chery w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzi do Europy modele SUV-ów trzech marek samochodów i może podjąć decyzję o budowie zakładu montażowego na Starym Kontynencie już w 2024 r.
„Rzeczpospolita” opisuje wyniki raportu „Motobarometr 2023. Nastroje w automotive w Europie” przygotowywanego co roku przez Exact Systems. W badaniu wzięło udział blisko tysiąc ankietowanych przedstawicieli branży motoryzacyjnej z 11 państw (Polski, Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Turcji i Węgier). Choć elektromobilność rozpędza się na kontynencie coraz mocniej, widać już podział na Europę trzech prędkości. Tej pierwszej reprezentowanej przez kraje skandynawskie (w Norwegii osiem na dziesięć nowych rejestracji to elektryki) nie dogonimy nigdy, także ta druga – z najbardziej rozwiniętymi rynkami, jak Niemcy czy Francja – dziś jest poza naszym zasięgiem. W grupie outsiderów, gdzie znaleźliśmy się obok Rumunii czy Węgier, udział napędów elektrycznych w łącznej sprzedaży to wartość jednocyfrowa – relacjonuje dziennik. Z raportu wynika, że w Polsce w pierwszym półroczu 2023 r. samochody w pełni elektryczne stanowiły zaledwie 3,6 proc. wszystkich zarejestrowanych nowych „osobówek”.
Dla polskich nabywców problemem pozostają ceny aut na prąd. Połowa ankietowanych przedstawicieli branży twierdzi, że ceny aut elektrycznych i spalinowych nigdy się nie zrównają. Zaledwie 13 proc. uważa, że może to nastąpić już w 2030 r., co czwarty zakłada, że to możliwe dopiero w 2035 r.
Z „Motobarometru” wynika również, że dopuszczenie do sprzedaży w 2035 r. nowych aut osobowych już tylko z napędem elektrycznym przyspieszy starzenie się polskiego parku aut. Większość badanych zakłada, że sprzedaż nowych samochodów spadnie, a używanych wzrośnie. Jednocześnie nieco ponad połowa przedstawicieli automotive uważa, że Polacy zrezygnują ze swoich aut lub będą ich rzadziej używać.
W sierpniu 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 118,1 proc., osiągając 165 165 sztuk, co stanowi 21 proc. rynku – informuje ACEA. Najpopularniejsze w Europie są auta benzynowe. W sierpniu unijny rynek takich samochodów wzrósł o 2,1 proc., choć udział pojazdów na benzynę spadł z 38,7 proc. do 32,7 proc.
Udział samochodów z silnikiem Diesla w rynku wynosi obecnie 12,5 proc., w porównaniu z 16,1 proc. w sierpniu poprzedniego roku.
Agencja Reutera, powołując się na przedstawiciela firmy, informuje, że chiński producent samochodów Chery Automobile w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzi do Europy modele SUV-ów trzech marek samochodów i może podjąć decyzję o budowie zakładu montażowego już w 2024 r. Producent przygotowuje się do wprowadzenia marek Omoda i Jaecoo na wszystkich głównych rynkach europejskich, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Francji.
Do końca 2025 roku firma wprowadzi na rynek trzy modele SUV-ów dla obu marek, obejmujące samochody w pełni elektryczne, napędzane paliwami kopalnymi i hybrydowe.
Tymczasem całkowicie elektryczny Exlantix – trzecia marka na liście premier Chery – zadebiutuje wyłącznie z modelami w pełni elektrycznymi na początku 2025 roku.
Zgodnie z umową obowiązującą po brexicie od stycznia na każdy pojazd elektryczny będący przedmiotem obrotu między UE a Wielką Brytanią będzie nałożona 10-procentowa stawka celna, jeśli mniej niż 45 procent jego wartości pochodzi z obu regionów. Branża samochodowa wywiera presję na UE, aby ta przedłużyła okres bezcłowy, ponieważ obecnie większość akumulatorów do pojazdów elektrycznych – stanowiących zwykle około 40 procent wartości samochodu – pozyskuje się z Azji.
Zdaniem przedstawicieli branży motoryzacyjnej po wprowadzeniu cła europejskie pojazdy elektryczne będą droższe, co będzie kosztować sektor 4,3 miliarda euro. – Mamy nadzieję, że uda nam się uniknąć ceł. Jeśli UE i Wielka Brytania nałożą teraz na siebie nawzajem cła, nie pomoże to naszemu przemysłowi – tylko Chinom, jeśli w ogóle komukolwiek – powiedział komisarz UE do spraw handlu Valdis Dombrovskis w opublikowanym w sobotę wywiadzie dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.
Według danych firmy S&P Global wskaźnik PMI dla przemysłu w Polsce we wrześniu wyniósł 43,9 pkt. wobec 43,1 pkt. w sierpniu. „Chociaż we wrześniu polski sektor przemysłowy nadal doświadczał poważnego spowolnienia, to najnowsze dane PMI wskazują na spowolnienie tempa spadku kilku kluczowych odczytów. Wielkość produkcji, nowych zamówień, zaległości oraz zakupów malała wolniej niż w sierpniu, a prognozy na 12 najbliższych miesięcy należały do najlepszych od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku” – napisano w raporcie.
Zdaniem Chińskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych sprzedaż detaliczna nowych pojazdów osobowych w całej branży prawdopodobnie wzrosła we wrześniu o trzy procent do 1,98 miliona sztuk (prognozę opublikowano 22 września). Dealerzy uważają, że całkowita sprzedaż będzie obejmować około 750 tys. pojazdów zelektryfikowanych, w tym pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in, co stanowi wzrost o 22 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Europejscy producenci aut twierdzili, że bardziej rygorystyczne kontrole emisji wywołane normą Euro 7 w kształcie zaproponowanym przez Komisję Europejską mogą uniemożliwić opłacalną produkcję małych samochodów. Automotive News pisze jednak, że nowa propozycja normy Euro 7 utrzymałaby obecne ograniczenia, potencjalnie pozwalając uniknąć wzrostu kosztów i dając tym samym szansę na uratowanie najtańszych segmentów.
Ceny OC idą w górę. Według danych firmy Rankomat w III kwartale 2023 r. średnia cena OC wyniosła 532 złote i była wyższa o 3,1 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Tymczasem spada inflacja. GUS informuje, że wskaźnik cen konsumpcyjnych, główna miara inflacji w Polsce, prawdopodobnie wzrósł we wrześniu o 8,2 proc. rok do roku.
Jak już informowaliśmy, kraje UE zgodziły się na złagodzenie propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej Euro 7. Zgodnie z nowymi założeniami limity emisji oraz warunki przeprowadzania testów wypracowane w ramach Euro 6 zostaną utrzymane dla aut osobowych i dostawczych na niezmienionym poziomie.
Hiszpania, sprawująca rotacyjną prezydencję w Unii Europejskiej, przedstawiła tekst kompromisowy, na który zgodzili się ministrowie państw członkowskich. Rada, Parlament Europejski i Komisja Europejska muszą teraz wynegocjować ostateczne porozumienie w sprawie nowych rozporządzeń.
Automotive News pisze, że nowa, mniej rygorystyczna propozycja dotycząca normy Euro 7 może okazać się ratunkiem dla małych samochodów, które zdaniem producentów, trudno byłoby utrzymać na rynku po wprowadzeniu Euro 7 w kształcie zaproponowanym przez KE. Jak wynika z raportu opublikowanego w „Financial Times”, Volkswagen jeszcze na początku tego miesiąca stwierdził, że rygorystyczna norma Euro 7 może przyczynić się do upadku małego hatchbacka Polo, którego ceny zaczynają się od około 20 tys. euro. W 2022 roku szef marki VW Thomas Schaefer powiedział, że nowe przepisy mogą zwiększyć cenę Polo o 3-5 tys. euro.
Pierwotną propozycję normy Euro 7 krytykowali szefowie koncernów motoryzacyjnych. Dyrektor generalny Grupy Renault oraz prezes stowarzyszenia ACEA Luca de Meo powiedział w styczniu, że wdrożenie Euro 7 zgodnie ze wstępnymi założeniami mogłoby zagrozić miejscom pracy w Europie. Jego zdaniem podwyżka cen aut wywołana koniecznością spełnienia nowych wymogów, obniżyłaby sprzedaż nowych pojazdów o 7-10 procent.
Z raportu RanKING, przygotowanego przez porównywarkę ubezpieczeń i produktów finansowych rankomat. pl wynika, że kończy się pięcioletni cykl spadków średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu. – W III kwartale 2023 r. średnia cena OC wyniosła 532 złote i była wyższa o 3,1 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału. Nie jest to pierwszy tegoroczny wzrost przeciętnej składki w kraju. W II kwartale br. odnotowaliśmy podwyżkę o 5,3 proc. Bardzo prawdopodobne, że tendencja wzrostowa utrzyma się też w kolejnych miesiącach – komentuje Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat. pl.
Według wstępnych danych GUS wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł we wrześniu o 8,2 proc. rok do roku po zwyżce o 10,1 proc. w sierpniu. Jest to największy spadek rocznej inflacji od marca, gdy obniżyła się ona o ponad 2 pkt proc. – informuje „Rzeczpospolita”.
Kupnem jednej z największych grup dealerskich w UK – Pendragona – zainteresowanych jest coraz więcej firm. Do wyścigu, w którym uczestniczyła Lithia Motors, Penske Automotive oraz Hedin, dołączyła Grupa AutoNation. Duże zainteresowanie brytyjską firmą nie powinno dziwić – Pendragon tylko w pierwszej połowie 2023 r. sprzedał prawie 80 tys. nowych i używanych pojazdów.
Na tę chwilę trudno wskazać faworyta w wyścigu do przejęcia Pendragona. Po odrzuceniu wstępnej propozycji Hedina oraz Penske „alians” podbił pierwotną ofertę, którą następnie wyrównało AutoNation, zostawiając w tyle deal wypracowany przez Lithię.
BMW podjęło nowe decyzje kadrowe. Oliver Zipse będzie kierował BMW Group do 2026 roku, a Jochen Goller, obecnie szef rynku chińskiego, zastąpi Pietera Notę na stanowisku dyrektora sprzedaży.