Grupa Renault zamierza mocno obniżyć koszty. Zgodnie z założeniami do roku 2027 Renault planuje obniżyć koszty produkcji w przeliczeniu na pojazd aż o 30 procent w przypadku pojazdów spalinowych i o połowę w przypadku aut elektrycznych.
„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że urzędy skarbowe wzywają przedsiębiorców, którzy kupili tzw. miękkie samochody hybrydowe lub mikrohybrydy, do skorygowania rozliczeń podatkowych i uregulowania akcyzy nawet dwukrotnie wyższej niż zapłacona.
Tymczasem Samar podaje wyniki segmentu premium. W listopadzie zarejestrowano w Polsce 10 059 nowych samochodów tej klasy, o 1,11 proc. więcej niż w październiku bieżącego roku i o 35 proc. więcej w zestawieniu z listopadem roku ubiegłego.
Grupa Renault zamierza obniżyć koszty produkcji w przeliczeniu na pojazd, czyniąc procesy produkcyjne i rozwojowe „inteligentniejszymi, szybszymi i lepszymi”, w tym wykorzystując sztuczną inteligencję – pisze Automotive News. Firma poinformowała, że do roku 2027 Renault planuje obniżyć koszty produkcji w przeliczeniu na pojazd o 30 proc. w przypadku pojazdów spalinowych i o 50 proc. w przypadku aut elektrycznych. Grupa zakłada, że czas produkcji nadchodzącego w pełni elektrycznego małego samochodu Renault 5 wyniesie dziewięć godzin. Dzięki temu byłby konkurencyjny na przykład wobec Tesli i marek w pełni elektrycznych z Chin.
Urzędy skarbowe wzywają przedsiębiorców, którzy kupili tzw. miękkie samochody hybrydowe lub mikrohybrydy, do skorygowania rozliczeń podatkowych i uregulowania akcyzy dwukrotnie wyższej niż zapłacona – pisze „Gazeta Prawna”. Dziennik wyjaśnia, że powodem wezwań stały się zmiany w klasyfikacji celnej. Wielu podatników o nich nie wiedziało. Teraz, po otrzymaniu wezwań ze skarbówki, są mocno zaskoczeni. – Faktycznie spotkaliśmy się z podobnymi przypadkami. Fiskus wzywa do dopłaty nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, nie licząc odsetek za zwłokę – potwierdza Łukasz Pilszak, ekspert akcyzowy z Solveo Advisory.
Część rozmówców gazety twierdzi, że wezwania do dopłaty akcyzy to efekt wskazówek wystosowanych przez Ministerstwo Finansów do terenowych organów administracji skarbowej. Resort jednak temu zaprzecza.
Rozpoczynamy kolejną edycję naszego badania „Dealerzy samochodowi na Facebooku”. Analizujemy w nim aktywność na ponad 600 dealerskich profilach, w efekcie czego powstanie ranking najlepszych fanpage’y, a także benchmark pozwalający porównać swój profil z innymi oraz zestawienie TOP50 postów w 2023 r.
W tym roku chcemy upewnić się, że każdy istotny fanpage zostanie uwzględniony w badaniu. Każdy, kto zgłosi swój profil, otrzyma bezpłatny dostęp do szczegółowego raportu o tym, jak efektywnie działać na FB i jak tworzyć posty, które angażują. Na zgłoszenia czekamy do 29 grudnia br. Formularz zgłoszeniowy i informacje o badaniu znajdują się na stronie: www.miesiecznikdealer.com.pl/raportfb_2023.
W listopadzie zarejestrowano w Polsce 10 059 nowych samochodów klasy premium, o 1,11 proc. więcej niż w październiku bieżącego roku i o 35 proc. więcej w zestawieniu z listopadem roku ubiegłego. Łącznie w ciągu 11. miesięcy bieżącego roku w Polsce zarejestrowanych zostało 99 041 nowych samochodów z wyższej półki, o 17,84 proc. (14 996 sztuk) więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.
Dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares odniósł się do opłacalności aut elektrycznych. Powiedział, że producenci samochodów muszą „niezwykle zwracać uwagę na koszty”, aby osiągnąć dobre zyski na pojazdach na prąd i przyciągnąć konsumentów z klasy średniej. Jego zdaniem pojazdy elektryczne będą wymagały przystępnych, ale opłacalnych cen. – To równanie, które można rozwiązać tylko wtedy, gdy obniżysz koszty, i w tym jesteśmy całkiem dobrzy – mówił Tavares. Szef Stellantisa wskazał na nadchodzącego Citroena e-C3 w cenie 23 300 euro, twierdząc, że będzie to pojazd dochodowy. Dodał, że firma jest „na plusie”, zarówno w USA, jak i w Europie. – Nasze marże na pojazdach zelektryfikowanych są na plusie. To dobrze. Szybciej zmniejszamy przewagę nad pojazdami spalinowymi w Europie niż w USA, ponieważ zaczęliśmy wcześniej, ale osiągamy wyniki i widzimy, że to wszystko będzie ekscytujące – podkreślił.
Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe NBP na dotychczasowym poziomie. Oznacza to, że stopa referencyjna nadal wynosi 5,75 proc. „(…) Stopy procentowe pozostaną bez zmian, a komunikacja będzie, podobnie jak przed miesiącem, wskazywała na wysoką niepewność, co do polityki fiskalnej i regulacyjnej przyszłego rządu i związane z tym ryzyka dla dezinflacji. Taka narracja wyraźnie była widoczna w wypowiedziach przedstawicieli RPP w ostatnich tygodniach” – pisali jeszcze przed ogłoszeniem decyzji analitycy Santandera.
Do 2026 roku Toyota planuje powiększyć swoją ofertę pojazdów elektrycznych z 1 do 6 samochodów. Według dyrektora generalnego producenta samochodów na Europę Yoshihiro Nakaty, do 2026 r. sprzedaż pojazdów typu BEV Toyoty i Lexusa w Europie wzrośnie do 250 tys., co będzie stanowić ponad 20 procent całkowitego wolumenu sprzedaży obu marek w regionie.
Prezes UOKiK wszczął postępowanie dotyczące firmy Scott Sportech Polska, dystrybutora rowerów marki Scott. Ustalono, że firma zabraniała dealerom sprzedaży rowerów przez internet, co mogło ograniczać konkurencję. – Skutkiem zakazu sprzedaży przez internet mógł być podział rynku – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Samar informuje o wzroście importu aut. W listopadzie zarejestrowano w Polsce 70 280 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Oznacza to wzrost o 17,9 proc.
Marka Toyota planuje wprowadzić na rynek pięć nowych, w pełni elektrycznych samochodów osobowych do 2026 roku, poszerzając gamę pojazdów typu BEV do sześciu, wliczając będącego już w sprzedaży SUV-a bZ4X. Według dyrektora generalnego producenta samochodów na Europę, Yoshihiro Nakaty, do 2026 r. sprzedaż pojazdów typu BEV Toyoty i Lexusa w Europie wzrośnie do 250 tys., co będzie stanowić ponad 20 procent całkowitego wolumenu sprzedaży marek w regionie.
Zdaniem Nakaty taki wynik ma umożliwić uruchomienie europejskiej produkcji pojazdów elektrycznych z akumulatorami. Toyota wyjaśniła jednocześnie, że oświadczenie dyrektora nie oznacza, że firma na pewno rozpocznie produkcję pojazdów elektrycznych w Europie w 2026 roku.
Przedstawiając powyższe prognozy, producent liczy na duży wzrost. Według analityków firmy Dataforce Toyota i Lexus sprzedały w Europie do października 18 135 pojazdów typu BEV, co stanowi 2,4 procent całkowitej sprzedaży firmy w regionie.
Prezes UOKiK-u wszczął postępowanie dotyczące firmy Scott Sportech Polska, dystrybutora m.in. rowerów marki Scott. W toku postępowania ustalono, że firma zabraniała dealerom sprzedaży rowerów przez internet.
Co ważne, urząd uznał, że zakaz sprzedaży internetowej „mógł ograniczać konkurencję pomiędzy dealerami do wąskiego obszaru lub nawet całkowicie ją likwidować, jeśli na danym terenie działał tylko jeden sprzedawca”. – Skutkiem zakazu sprzedaży przez internet mógł być podział rynku. Dystrybutorzy nie musieli rywalizować o klientów z konkurentami na terenie całego kraju, lecz jedynie z tymi blisko siedziby własnego sklepu. Jednocześnie konieczność pokonywania dużych odległości, żeby kupić sprzęt w sklepie stacjonarnym, mogła zniechęcać konsumentów do zakupu najlepszych dla siebie i tańszych rowerów – komentuje w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK przypomina, że za ograniczanie konkurencji grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.
W listopadzie zarejestrowano w Polsce 70 280 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 17,9 proc. więcej niż rok temu – informuje Samar. Od początku roku import sięgnął 744 356 sztuk. Oznacza to wzrost o 3,8 proc.
Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku to 13 lat.
Zgodnie z ustaleniami, które będą wprowadzane stopniowo od 1 stycznia, pojazdy elektryczne stanowiące przedmiot handlu między Wielką Brytanią a Unią Europejską będą objęte 10-procentowym cłem, jeśli mniej niż 45 procent ich wartości będzie pochodzić z regionu. Producenci samochodów, Wielka Brytania i wiele państw członkowskich UE nalegało na opóźnienie wprowadzenia ceł, ponieważ lokalne dostawy ogniw akumulatorowych nie są jeszcze gotowe.
W UE trwa dyskusja na ten temat. Według osób zaznajomionych ze sprawą Komisja Europejska ma zalecić opóźnienie wprowadzenia ceł na pojazdy elektryczne będące przedmiotem handlu z Wielką Brytanią o trzy lata.
Firmy Nissan i Mitsubishi potwierdziły plany inwestycji w należącą do francuskiego producenta samochodów jednostkę pojazdów elektrycznych Ampere i wykorzystania jej do opracowania pojazdów elektrycznych na rynek europejski. Nissan i Mitsubishi zainwestują odpowiednio do 600 mln euro i 200 mln euro w spółkę Ampere, która została wydzielona z Renault i ma zostać notowana na giełdzie w przyszłym roku. Automotive News relacjonuje, że Ampere opracuje i wyprodukuje elektryczną wersję Nissana Micra na rynek europejski oraz średniej wielkości elektrycznego SUV-a dla Mitsubishi.
W listopadzie na polskim rynku zarejestrowano 47 162 nowe auta osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 tony, co oznacza 18,74-proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Jak informuje Samar, od początku roku sprzedaż samochodów zwiększyła się o 11,79 proc.
Europa stoi przed poważnym problemem, którym są często niewydolne, a przy tym zbyt długo powstające stacje ładowania. Agencja Reutera podaje m.in. przykład Hiszpanii, w której, z uwagi na braki prądu, niemal połowa z 1600 stacji jednego z dystrybutorów jest nieczynna. Podobne problemy występują w całej UE.
Dacia Sandero była najchętniej kupowanym modelem w Europie w październiku br. Drugie miejsce przypadło Fiatowi/Abarthowi 500, zaś trzecie Renault Clio.
Według danych CEPiK-u, które przekazuje Samar, w listopadzie zarejestrowano w Polsce 47 162 auta osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 tony, czyli o 18,74 proc. (+7 443 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,70 proc. (+788 szt.) więcej niż w październiku br. Dane skumulowane (491 165 szt.) wskazują na wzrost sprzedaży w 2023 r. o 11,79 proc.
W ubiegłym miesiącu zarejestrowano 41 686 modeli osobowych – o 21,90 proc. (+7 490 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,89 proc. (+773 szt.) więcej aniżeli w październiku br. Dotychczas w 2023 r. zarejestrowano w Polsce 432 917 osobówek, czyli o 13,06 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+50 024 szt.).
Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji aut osobowych wyniósł w listopadzie 2023 r. 27,55 proc., zaś udział firm – 72,45 proc. Klienci instytucjonalni kupili więc 30 200 samochodów.
Na pozycji lidera wciąż utrzymuje się Toyota. W 2023 r. klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 83 471 modeli japońskiej marki – o 24,79 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Udział Toyoty w rynku wynosi obecnie 10,74 proc. Miejsce drugie przypadło Skodzie, z liczbą rejestracji na poziomie 46 499 sz. (+24,19 proc. r/r), przy udziale marki wynoszącym 7,75 proc. Trzecią pozycję zajmuje zaś Kia (33 555 rejestracji, +6,63 proc. r/r), mająca 7,16 proc. udziału.
Europejscy posiadacze aut elektrycznych stoją dziś przed poważnym problemem. O trudnej sytuacji pisze Agencja Reutera, która podaje przykład Hiszpanii, gdzie połowa stacji ładowania Repsol, z uwagi na brak dostępu do prądu, pozostaje w stanie uśpienia. Tego rodzaju problemy występują w całej UE, choć w zeszłym tygodniu Komisja Europejska ogłosiła plany modernizacji sieci elektroenergetycznych.
Agencja Reutera zwraca też uwagę, że łatwość budowy węzła ładowania różni się znacznie w zależności od kraju. W Niemczech centrum ładowania było wstrzymywane miesiącami w związku z przepisami chroniącymi jedno drzewo, zaś inne – zlokalizowane już przy ruchliwej autostradzie – musiało czekać 10 miesięcy na ocenę hałasu, zanim uzyskało zgodę na budowę. W Hiszpanii z kolei, choć sama instalacja szybkiego oraz ultraszybkiego punktu ładowania zajmuje 2-3 tygodnie, cały proces, ze względu na wymogi administracyjne, może trwać nawet dwa lata.
Dacia Sandero była najchętniej kupowanym modelem w Europie w październiku 2023 r. – podaje JATO Dynamics. Drugie miejsce przypadło Fiatowi/Abarthowi 500, a trzecie Renault Clio.
Październik zaowocował sprzedażą 22 335 egz. modelu Sandero (+38 proc. r/r). W tym samym czasie Fiat/Abarth 500 osiągnął sprzedaż na poziomie 15 426 egz. (-5 proc. r/r), zaś Renault Clio – 15 408 (+17 proc. r/r). Model Sandero zajmuje drugą pozycję pod kątem łącznej liczby rejestracji w 2023 r., ustępując Modelowi Y Tesli (który w październiku był na 22. miejscu, ze wzrostem na poziomie 297 proc.) o 13 tys. szt.
Jedną z przewag Dacii Sandero jest stosunkowo niska cena, która zaczyna się w Polsce od 62 900 zł.
Do końca 2024 r. w autoryzowanych salonach dealerskich marek Stellantis w całej Europie zostanie zainstalowana sieć stacji szybkiego ładowania (>50 kW). Stacje ładowania będą działać pod wspólną marką Free2move Charge, kompleksowego ekosystemu, który zapewnia bezproblemowe ładowanie i zarządzanie energią […] – podaje na swojej stronie koncern.
Przedsiębiorstwu, w celu zapewnienia klientom szybkiego ładowania, zależy na współpracy z siecią dealerów Stellantis oraz wybranymi renomowanymi operatorami, którzy zainwestują w nowe stacje.
Jeep zdecydował, że wycofa model Renegade ze swojej oferty w USA i Kanadzie po roku modelowym 2023 – przekazał rzecznik marki serwisowi Automotive News.
Cena Renegade’a zaczyna się od 29 445 dol., podczas gdy Compass, inny model brandu, kosztuje 29 995 dol. Ten drugi stanie się już niedługo najbardziej przystępnym cenowo modelem Jeepa. Decyzja o wycofaniu Renegade’a, który w USA zadebiutował w 2015 r., wynika z faktu, że najlepszy rok zanotował on w 2016 r. (sprzedaż na poziomie 106 606 szt.), ale od tego czasu wyniki spadały z roku na rok, aż osiągnęły zaledwie 27 549 sprzedanych egz. w 2022 r., zaś rezultaty za 2023 r. (do września) wskazują na spadek o 35 proc.
Zaczynamy od informacji dotyczących produkcji kolejnych modeli aut nad Wisłą. Volkswagen przeniesie do Polski z Niemiec część produkcji Golfa – pisze „Rzeczpospolita”. W kraju mają być produkowane również inne modele. Auta dostawcze Toyoty w Gliwicach i Mercedesa w Jaworze oraz prawdopodobnie Volvo EX30 i Smart#1 obok Izery w Jaworznie – to planowane uruchomienia produkcji samochodów w Polsce – czytamy w dzienniku.
Z wielu danych zaczyna wyłaniać się coraz bardziej wyraźny obraz globalnego ożywienia koniunktury przemysłowej. Indeksy PMI, mierzące nastroje w biznesie, wypadły lepiej od oczekiwań – analizuje Ignacy Morawski, główny ekonomista „Pulsu Biznesu” i dyrektor SpotData. PMI dla Polski wzrósł z 44,5 do 48,7 pkt.
Tymczasem szef Suzuki w Wielkiej Brytanii i Irlandii Dale Wyatt sprzeciwia się modelowi agencyjnemu. – Myślę, że niektórzy producenci nie doceniają wartości, jaką wnosi dealer. Postrzegają dealera raczej jako dostawcę, usługodawcę lub podwykonawcę niż partnera – powiedział przedstawiciel Suzuki.
„Rzeczpospolita” pisze o planach rozwoju produkcji motoryzacyjnej w Polsce. Dziennik poinformował niedawno, że Volkswagen Golf będzie zjeżdżał od 2027 r. z linii produkcyjnej zakładów spółki Volkswagen Poznań, gdzie produkowane są osobowe i dostawcze wersje modelu Volkswagen Caddy. Poznań stanie się zatem drugim w Europie, obok Wolfsburga, miejscem produkcji Golfa. Na niemieckim modelu się jednak nie kończy. Auta dostawcze Toyoty w Gliwicach i Mercedesa w Jaworze oraz prawdopodobnie Volvo EX30 i Smart#1 obok Izery w Jaworznie – to planowane uruchomienia produkcji samochodów w Polsce – czytamy w dzienniku. Gazeta zauważa jednocześnie, że decyzje w sprawie Golfa, Mercedesa i Toyoty zostały potwierdzone, ale produkcja Izery i aut koncernu Geely w Jaworznie „stoi pod znakiem zapytania ze względu na polityczny charakter inwestycji w kontekście nadchodzącej zmiany rządu”. Nowe przedsięwzięcia pokazują, że koncerny motoryzacyjne, przy wciąż mało przewidywalnej sytuacji na globalnym rynku aut, starają się wykorzystać zdolności istniejących zakładów, a nie decydować o budowie kolejnych – czytamy w artykule.
Ignacy Morawski, główny ekonomista „Pulsu Biznesu” i dyrektor SpotData, analizuje najnowsze dane gospodarcze. Indeks PMI dla przetwórstwa na świecie wyniósł w listopadzie 49,8 pkt, czyli najwięcej od sześciu miesięcy. (…) Pozytywny jest fakt, że sygnały poprawy widać w Europie, dotychczas najsilniej dotkniętej recesją przemysłową. PMI dla Polski wzrósł z 44,5 do 48,7 pkt (najwyżej od kwietnia 2022 r.), dla Niemiec z 40,8 do 42,6 pkt (najwyżej od maja 2022 r.). To są generalnie dane lepsze od oczekiwań rynkowych – wskazuje analityk. Jego zdaniem przyszły rok powinien być lepszy z powodu ustępowania kryzysu energetycznego. Jednocześnie wysokie stopy procentowe utrudniają ożywienie. Dlatego to wszystko wygląda wciąż jak wyczołgiwanie się z dołka – pisze Morawski.
Szef Suzuki w Wielkiej Brytanii i Irlandii Dale Wyatt ponownie wyraził swój sprzeciw wobec modelu agencyjnego i oświadczył, że dealerzy samochodowi są „ucieleśnieniem” marek, które reprezentują. W najnowszym badaniu „Insight Report” firmy Cox Automotive Wyatt stwierdził, że „niektórzy producenci postrzegają dealera jako koszt. Chcą także skorzystać z agencyjności, aby dokonać transferu wiedzy i relacji”. – Myślę, że niektórzy producenci nie doceniają wartości, jaką wnosi dealer. Postrzegają dealera raczej jako dostawcę, usługodawcę lub podwykonawcę niż partnera – powiedział przedstawiciel Suzuki.
Automotive News informuje, że Toyota przygotowuje się do wprowadzenia na rynek europejski małych i średnich pojazdów elektrycznych. Dwa zaprezentowane modele koncepcyjne wpisują się w plan Toyoty zakładający sprzedaż w Europie sześciu samochodów w pełni elektrycznych do 2026 roku – czytamy w artykule. Chodzi o małego SUV-a z napędem akumulatorowym, który ma zostać zaprezentowany w pierwszej połowie 2024 r., przed wprowadzeniem go na rynek europejski pod koniec roku, a także w pełni elektrycznego crossovera średniej wielkości w stylistyce coupe, który ma być pokazany w roku 2025.
Toyota zapowiedziała, że do 2026 roku wprowadzi na rynek dwa kolejne w pełni elektryczne SUV-y, aby uzupełnić swoją ofertę.
Według miesięcznego raportu AAA Auto w listopadzie liczba ofert samochodów na rynku wtórnym wyniosła 196 742 i zmniejszyła się o 12 125 aut. O 400 zł wzrosła natomiast mediana ceny. – Dane z raportu Barometr AAA Auto wskazują na dużo mniejszą liczbę dostępnych aut na wtórnym rynku w listopadzie, co jest charakterystyczne dla tego okresu roku. Pocieszeniem jest, że rynek nieznacznie wzrósł, ponieważ w tym samym okresie 2022 roku było o ponad dwa tysiące ofert mniej niż obecnie – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Według danych JATO Dynamics Tesla Model Y może zakończyć rok jako lider europejskiego rynku. Rejestracje Tesli Y od stycznia do października sięgnęły już 209 503 egzemplarzy, co stanowi 13 proc. wszystkich rejestracji pojazdów typu BEV w Europie.
MG Motor – brand, który wchodzi właśnie na polski rynek – chce powalczyć o polskich klientów ceną. Model MG ZS zadebiutuje nad Wisłą w cenie od 79,9 tys. zł. Z kolei model MG4 w wersji Electric Standard kosztuje od 125,2 tys. zł.
Tymczasem znacząco zdrożał Cybertruck Tesli, który w końcu trafił do pierwszych klientów. Jego cena to 60,99 tys. dolarów.
Według danych JATO Dynamics dla 28 rynków europejskich w październiku zarejestrowano ogółem 1,04 mln aut, co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu z październikiem 2022 r. Od początku roku zarejestrowano 10,68 mln pojazdów, czyli o 17 proc. więcej rok do roku.
Analitycy wskazują, że choć w październiku Tesla Model Y nie znalazła się na szczycie tabeli miesięcznych rejestracji w Europie, pozostaje jak dotąd najpopularniejszym nowym samochodem osobowym w 2023 roku. Przy liczbie ponad 209 tys. sztuk zarejestrowanych między styczniem a październikiem 2023 r., co oznacza wzrost w porównaniu z 85 823 egzemplarzami w tym samym okresie w 2022 r., Model Y ma szansę stać się najczęściej rejestrowanym nowym pojazdem w Europie do końca tego roku – czytamy w artykule. Tym samym po raz pierwszy model spoza Europy znalazłby się na szczycie corocznego rankingu. Rejestracje Modelu Y od stycznia wyniosły 209,5 tys. egzemplarzy, co stanowi 13 proc. wszystkich rejestracji pojazdów BEV w Europie.
Jak już informowaliśmy, na polski rynek wchodzi chińska marka z brytyjskim rodowodem – MG Motor. Początkowo sieć sprzedaży marki w Polsce będą tworzyć cztery stacje dealerskie w aglomeracji warszawskiej: Grupy PGD przy ul. Krasnobrodzkiej 5, Grupy PTH przy ul. Grochowskiej 85, Grupy Bemo przy ul. Romera 14, a także salon Grupy Krotoski w Nadarzynie przy Alei Katowickiej 83.
Nad Wisłą dostępne będą na razie trzy modele: HS, ZS oraz elektryczny MG4. Warto zwrócić uwagę na ceny aut. MG ZS – najlepiej sprzedający się w Europie miejski SUV marki – zadebiutuje na polskim rynku w dwóch wersjach: Excite, którego ceny będą zaczynać od 79,8 tys. zł i Exclusive – w cenie od 86,2 tys. zł. Z kolei MG HS – największy SUV MG – będzie dostępny dla polskich klientów w trzech wariantach wyposażenia (Standard, Excite i Exclusive). Ceny wersji Standard zaczynają się od 103,8 tys. zł, wersja Exclusive (z automatyczną skrzynią biegów DCT) będzie kosztować 123,5 tys. zł.
Tymczasem model MG4 w wersji Electric Standard kosztuje od 125,2 tys. zł. Wariant Comfort to wydatek rzędu 141,9 tys. zł, a Luxury 150,6 tys. zł.
Polska firma AutoDNA, sprzedająca raporty o historii używanych samochodów, wygrała pierwsze starcie z litewską cV Group UAB – relacjonuje „Puls Biznesu”. Powodem sporu, który trafił do sądu, są m.in. hasła pojawiające się na stronie firmy cV. Litewska firma odwoływała się w nich do swojego konkurenta. „Dlaczego carVertical jest lepsze od AutoDNA?”, „Na czym polega przewaga carVertical w stosunku do AutoDNA?” – głoszą hasła.
Zarząd AutoDNA złożył do Sądu Okręgowego w Poznaniu pozew przeciwko cV Group UAB z siedzibą w Wilnie. Przedmiotem pozwu jest naruszenie praw własności intelektualnej i dopuszczanie się czynów nieuczciwej konkurencji przez cV Group UAB w stosunku do naszej spółki – czytamy w oświadczeniu AutoDNA Sp. z o.o.
Polska firma uzyskała sądowe zabezpieczenie swoich roszczeń i środków dowodowych przeciwko cV Group UAB. Tym samym prawa i interesy AutoDNA Sp. z o.o. otrzymały ochronę na czas postępowania.
Dyrektor generalny Tesli Elon Musk dostarczył pierwszą partię pick-upów Cybertruck posiadaczom rezerwacji. Ceny auta są znacznie wyższe od zapowiadanych. Cena podstawowego Cybertrucka z napędem na tylne koła będzie zaczynać się od 60,99 tys. dolarów (bez kosztów wysyłki). Kiedy cztery lata temu ogłoszono nowy model, Musk powiedział, że ceny będą startować od około 40 tys. dolarów za wersję jednosilnikową o zasięgu około 400 km.
Mercedes-Benz i BMW planują utworzenie spółki joint venture zajmującej się obsługą sieci ładowania dużej mocy w Chinach. Mercedes poinformował, że według planów do końca 2026 roku w Chinach zostanie zainstalowanych co najmniej 1000 stacji ładowania dużej mocy z około 7 tys. słupów ładowania.
Prezes stowarzyszenia ACEA Luca de Meo zaprezentował manifest organizacji i plan działania na rzecz konkurencyjnego ekosystemu mobilności, podpisany wspólnie przez dyrektorów generalnych głównych europejskich producentów pojazdów. Kluczowym elementem strategii jest uczynienie z Europy centrum produkcji ekologicznych i inteligentnych pojazdów. – Musimy współpracować z decydentami, aby stworzyć warunki do produkcji różnorodnej gamy modeli o zerowej emisji, w tym małych, niedrogich pojazdów elektrycznych, których produkcja jest opłacalna w Europie – wyjaśnił de Meo.
Sieć sprzedaży aut używanych AAA Auto ma plany rozwoju w wielu polskich miastach. – W Gdyni zamierzamy w przyszłym roku otworzyć nowy oddział skupu, który wesprze centrum samochodowe w Gdańsku i je również rozbudujemy. W Bydgoszczy chcemy otworzyć w przyszłym roku oddział skupu z planem stopniowego przekształcania go w pełnowymiarowe centrum skupu i sprzedaży. W przyszłości otworzymy drugie centrum samochodowe w Warszawie – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci centrów AAA Auto.
Mazda poinformowała o zmianach personalnych dotyczących polskiego oddziału. Od grudnia centralą marki w Polsce pokieruje Maciej Hochman, dotychczasowy dyrektor finansowy i HR Mazda Motor Poland.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) ogłosiło manifest „Konkurencyjny europejski przemysł samochodowy napędzający rewolucję w zakresie mobilności” w ramach kampanii #FutureDriven. Organizacja przedstawia w nim swoją wizję branży, która wspiera zrównoważony rozwój, miejsca pracy w Europie wymagające wysokich kwalifikacji, bezpieczny i niezawodny transport, konkurencyjność w skali globalnej oraz mobilność dostępną dla wszystkich. ACEA przedstawia kluczowe zalecenia polityczne na następną pięcioletnią kadencję UE i określa plan działania na rzecz konkurencyjnego europejskiego ekosystemu mobilności opartego na trzech filarach: podaży, produkcji i popycie. Kluczowym elementem planu działania jest uczynienie z Europy centrum produkcji ekologicznych i inteligentnych pojazdów. – Musimy współpracować z decydentami, aby stworzyć warunki do produkcji różnorodnej gamy modeli o zerowej emisji, w tym małych, niedrogich pojazdów elektrycznych, których produkcja jest opłacalna w Europie – wyjaśnił szef ACEA Luca de Meo.
Zdaniem organizacji potrzebne jest również między innymi ustanowienie całościowej strategii przemysłowej UE na wszystkich etapach cyfrowego i ekologicznego łańcucha wartości: od badań i rozwoju, wydobycia, rafinacji, komponentów i produkcji, poprzez sieci ładowania, energię, po zachęty do zakupów i recykling.
Według prognoz ACEA udział pojazdów typu BEV w rynku UE wzrośnie do 20 proc. w 2024 r. z oczekiwanych 14 proc. w 2023 r. Dyrektor generalna ACEA Sigrid de Vries poinformowała, że ogólnie rynek UE wzrośnie w tym roku o około 12 proc. przy łącznym wolumenie około 10,4 miliona samochodów.
W komunikacie prasowym stowarzyszenie poinformowało również, że rada dyrektorów ACEA na prezesa organizacji wybrała ponownie szefa Grupy Renault Lucę de Meo.
Sieć sprzedaży aut używanych AAA Auto działająca w Europie Środkowej sprzedała 92 tys. pojazdów w ciągu pierwszych 11 miesięcy tego roku, osiągając najlepszy w historii wynik sprzedaży z perspektywy 31 lat działalności. Firma szacuje, że łączna liczba sprzedanych samochodów w tym roku zbliży się do granicy 100 tysięcy sztuk. Aby osiągnąć cel, odnowiono oddział firmy we Wrocławiu. W planach znajduje się również dalsze umacnianie pozycji na polskim rynku. – W ubiegłym roku nowe oddziały w Gdańsku i Poznaniu przyczyniły się do wzrostu liczby klientów w Polsce. Kilka tygodni temu zainaugurowaliśmy działalność nowego centrum samochodowego w Krakowie, które przenieśliśmy z lokalizacji o zbyt małej przepustowości. Teraz oferujemy tam dwa razy więcej samochodów. Oddział rozpoczął działalność bardzo dynamicznie, a jego sprzedaż przekracza nasze oczekiwania. W Gdyni zamierzamy w przyszłym roku otworzyć nowy oddział skupu, który wesprze centrum samochodowe w Gdańsku i je również rozbudujemy. W Bydgoszczy chcemy otworzyć w przyszłym roku oddział skupu z planem stopniowego przekształcania go w pełnowymiarowe centrum skupu i sprzedaży. W przyszłości otworzymy drugie centrum samochodowe w Warszawie. Co więcej, w Polsce planujemy również wzmocnić odkup mobilny – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci centrów samochodowych AAA Auto.
Mazda informuje o zmianach w swoim kierownictwie. Maciej Hochman, dotychczasowy dyrektor finansowy i HR Mazda Motor Poland obejmie 1 grudnia 2023 r. stanowisko dyrektora zarządzającego Mazdy w Polsce. Tymczasem Łukasz Paździor, który dotychczas pełnił tę funkcję, awansuje na stanowisko dyrektora regionalnego SMG (Selected Markets Group) – Europy Środkowej, Wschodniej oraz Irlandii i Portugalii.
Automotive News pisze o planach produkcyjnych Dacii. Do drugiego kwartału 2024 r. marka wprowadzi na rynek małego SUV-a Dustera trzeciej generacji. Rok później pojawi się nowy Bigster, SUV, który dyrektor generalny Denis Le Vot określił jako pojazd „pomiędzy modelem kompaktowym a średniej wielkości”.
Xavier Martinet, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Dacii, powiedział, że Bigster będzie konkurować w największym europejskim segmencie – kompaktowych SUV-ach, kiedy zostanie wprowadzony na rynek w drugim kwartale 2025 roku. Dzięki temu Dacia będzie mogła pokryć 80 proc. całego rynku.
Kierownictwo firmy stwierdziło, że przejście na większe modele – Bigstera i Joggera – jest konieczne, aby Dacia mogła utrzymać marże zysku. – Jesteśmy dumni z naszej dwucyfrowej rentowności (…). Jesteśmy dumni, że możemy wyprodukować samochód o najlepszym stosunku jakości do ceny na rynku, a jednocześnie być firmą dochodową – powiedział Le Vot. Grupa Renault wyznaczyła Dacii cel na poziomie 15 proc. marży do roku 2030. Martinet zaznaczył, że Dacia dokładnie wie, co zrobić, aby zachować konkurencyjność cenową i rentowność.
Według wstępnych danych GUS wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w listopadzie o 6,5 proc. rok do roku po zwyżce o 6,6 proc. w październiku. „Rzeczpospolita” wskazuje, że w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,7 proc., najbardziej od kwietnia.