Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
19/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Wzrost na europejskich rynkach

Według danych ACEA w marcu rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej wzrosły o 87,3 proc. W ubiegłym miesiącu sprzedano w UE 1 062 446 aut. W pierwszym kwartale 2021 r. popyt na nowe samochody w UE wzrósł o 3,2 proc., osiągając łącznie 2,6 mln zarejestrowanych aut.

Samar publikuje wywiad z Piotrem Pawlakiem, prezesem Ford Polska. – Dealerzy muszą się dostosować do rozwoju sprzedaży internetowej. Moim zdaniem, ich rola nadal będzie jednak duża, choćby ze względu na konieczność popularyzowania wśród klientów technologii stosowanych w zelektryfikowanych samochodach – uważa przedstawiciel Forda.

Stellantis oczekuje, że w 2021 roku sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów marek należących do koncernu wzrośnie do ponad 400 tys. sztuk. Do 2025 r. pojazdy zelektryfikowane powinny stanowić 38 proc. sprzedaży Stellantis w Europie.

ACEA: 87 proc. wzrostu w marcu

Źródło: acea.be

W marcu rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej wzrosły o 87,3 proc. – informuje ACEA. W ubiegłym miesiącu w UE sprzedano 1 062 446 nowych samochodów osobowych. Tak duży wzrost wynika jednak z zeszłorocznej, wyjątkowo niskiej bazy porównawczej, spowodowanej licznymi ograniczeniami związanymi z COVID-19, które zostały wprowadzone na wielu rynkach. W ubiegłym miesiącu bardzo duży wzrost odnotowały trzy z czterech największych rynków UE: Włochy zwiększyły sprzedaż o 497,2 proc., Francja urosła o 191,7 proc., a Hiszpania o 128 proc. Znaczne zyski odnotował również rynek niemiecki, gdzie sprzedaż w marcu wzrosła o 35,9 proc.

W pierwszym kwartale 2021 r. popyt na nowe samochody w UE wzrósł o 3,2 proc., osiągając łącznie 2,6 mln zarejestrowanych sztuk.

Samar: Ford stawia na dostawczaki

Źródło: samar.pl

Samar publikuje wywiad z Piotrem Pawlakiem, prezesem Ford Polska. Rozmowa dotyczy m.in. kierunków rozwoju firmy. – Obecnie Ford skupia się w Polsce przede wszystkim na rozwoju sprzedaży samochodów dostawczych. Ten rynek bardzo rośnie i w tym roku będziemy walczyli o zwiększenie w nim udziałów – mówi Piotr Pawlak. Samar pyta również o to, jak w najbliższych latach będzie się zmieniała pozycja i rola dealerów. – Ostatnio, zwłaszcza na Zachodzie, bardzo przyspieszyła konsolidacja w branży dealerskiej. Zmniejsza się liczba właścicieli salonów, bo koszty ich prowadzenia są coraz większe. Oczywiście dealerzy muszą się dostosować do rozwoju sprzedaży internetowej. Moim zdaniem, ich rola nadal będzie jednak duża, choćby ze względu na konieczność popularyzowania wśród klientów technologii stosowanych w zelektryfikowanych samochodach – uważa przedstawiciel Forda.

Automotive News: Stellantis zwiększy sprzedaż „elektryków”

Źródło: autonews.com

Szef koncernu Stellantis Carlos Tavares poinformował, że firma spodziewa się, że sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów – zarówno samochodów hybrydowych plug-in, jak i modeli w pełni elektrycznych – wzrośnie w 2021 roku do ponad 400 tys. sztuk. Do 2025 r. pojazdy zelektryfikowane powinny stanowić 38 proc. sprzedaży koncernu Stellantis w Europie.

Tavares dodał, że do 2030 roku modele zelektryfikowane powinny stanowić 70 proc. sprzedaży w Europie i 35 proc. w USA.

ORPA: Kupujący czekają na wsparcie dla aut na prąd

Źródło: orpa.pl

Z badania przeprowadzonego dla Reutersa przez OC&C Strategy Consultants wynika, że odsetek konsumentów zainteresowanych zakupem w pełni elektrycznego pojazdu znacznie wzrósł. Badanie wykazało, że w Wielkiej Brytanii, Francji i we Włoszech ponad połowa konsumentów ​​rozważyłaby zakup pojazdu z zasilaniem akumulatorowym jako kolejny samochód (w Niemczech i Stanach Zjednoczonych prawie połowa respondentów). Oznacza to wyraźny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, szczególnie w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, gdzie skłonność do zakupu „elektryków” wzrosła odpowiednio o 81 proc. i 61 proc. – czytamy w artykule. Według badania całkowity koszt pojazdów elektrycznych stanowi największą przeszkodę dla konsumentów rozważających zakup samochodu na baterie. Spośród konsumentów, którzy prawdopodobnie kupią samochód elektryczny, 69 proc. stwierdziło, że nie zaakceptowaliby ceny ponad 500 dolarów wyższej w porównaniu do samochodu z silnikiem benzynowym (tutaj istotne jest właśnie wsparcie rządu, czy m.in. Unii Europejskiej) – relacjonuje ORPA.

ORPA: KPO z niewielkim wsparciem dla „zielonej” mobilności

Źródło: orpa.pl

W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych projekt polskiego Krajowego Planu Odbudowy nie zawiera wizji spójnej reformy w obszarze zrównoważonego transportu. Formalnie propozycja KPO zakłada przeznaczenie na ten cel ok. 26 proc. dostępnych środków (6,1 mld euro z ok. 24 mld euro). W praktyce ma być to zaledwie ok. 4 proc. (1,031 mld euro) – czytamy w artykule. Główne wady projektu Krajowego Planu Odbudowy, które wskazuje PSPA, to niespójność, zbyt ogólny charakter, niski budżet w obszarze zielonej mobilności, brak konkretnych propozycji zmian legislacyjnych i projektów inwestycyjnych. Według PSPA propozycja KPO nie spełnia wymogów warunkujących pozytywną ocenę tego dokumentu przez Komisję Europejską, dlatego powinna zostać poprawiona.

16/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Są pierwsze szczegóły rozliczania subwencji PFR

PFR opublikował na swojej stronie zaktualizowaną wersję regulaminu, na podstawie którego będą rozliczane subwencje z Tarczy Finansowej PFR 1.0. Każdy z przedsiębiorców jeszcze przed „rocznicą” przyznania środków ma otrzymać na swoim koncie bankowym kwotową propozycję rozliczenia subwencji. Następnie przedsiębiorca będzie miał 10 dni roboczych (licząc od „rocznicy” wpłynięcia pieniędzy na konto) na złożenie oświadczenia o zgodności danych lub na rozpoczęcie procedury wyjaśniającej. Początek spłaty subwencji nastąpi po 13 pełnych miesiącach od daty otrzymania pomocy finansowej – dealerzy, którzy otrzymali pieniądze w kwietniu, rozpoczną więc spłatę od czerwca.

Grupa AURES Holdings, właściciel międzynarodowej sieci oddziałów aut używanych AAA Auto, sprzedała w pierwszym kwartale tego roku 15,2 tys. samochodów. AAA Auto planuje dalszy rozwój w Polsce. Tymczasem AURES rusza z projektem Driverama, który w założeniu ma stać się największą platformą sprzedaży aut używanych w Europie. Pierwsze oddziały Driveramy powstaną w Niemczech.

„Rzeczpospolita” pisze, że może dojść do zmiany przepisów regulujących mandaty drogowe. Zgodnie z nowymi propozycjami odpowiedzialność za mandaty może spaść na właścicieli aut, a nie prowadzących pojazdy.

DAP: Rusza proces rozliczania Tarczy Finansowej 1.0

Niebawem Polski Fundusz Rozwoju rozpocznie procedurę rozliczania subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0, z której skorzystała zdecydowana większość firm dealerskich. 14 kwietnia PFR opublikował na swojej stronie zaktualizowaną wersję regulaminu, na podstawie którego dokonywane będzie rozliczanie przekazanych przedsiębiorcom subwencji.

Z najważniejszych informacji udostępnionych przez PFR wynika że każdy z przedsiębiorców jeszcze przed „rocznicą” przyznania subwencji otrzyma na swoim koncie w bankowości internetowej kwotową propozycję rozliczenia subwencji. Warto się z nią wnikliwie zapoznać i sprawdzić, czy wszystkie dane i wyliczenia są poprawne. Następnie, przedsiębiorca będzie miał 10 dni roboczych – licząc od rocznicy wpłynięcia subwencji na konto – na złożenie oświadczenia o zgodności danych lub na rozpoczęcie procedury wyjaśniającej. Co ważne, po złożeniu oświadczenia nie będzie już możliwości jego korekty.

Rozpoczęcie spłaty subwencji nastąpi po 13 pełnych miesiącach od daty otrzymania pomocy, czyli: dealerzy, którzy otrzymali pieniądze w kwietniu, rozpoczną spłatę od czerwca, zaś ci, na których konto pieniądze wpłynęły w maju, muszą zapłacić pierwszą ratę w lipcu. Kwota do zwrotu podzielona zostanie na 24 równe, płacone co miesiąc, raty. Istnieje możliwość wcześniejszej spłaty subwencji, natomiast przedłużenie dwuletniego okresu, jaki przewidziano na spłatę, nie będzie możliwe.

Nie potwierdziły się pogłoski o odejściu od uznania za przychód umorzonej kwoty subwencji (a co za tym idzie opodatkowania kwoty umorzenia). W tej sprawie trwają jeszcze ustalenia między PFR a Ministerstwem Finansów. O decyzji będziemy informować na bieżąco w Dealerskim Przeglądzie Prasy.

Z uwagi na wagę i poziom skomplikowania tematu Dealerska Akademia Podatkowa organizuje specjalne szkolenie online poświęcone rozliczaniu subwencji PFR. Webinar odbędzie się w środę 21 kwietnia o 14.00. Dla uczestników szkoleń DAP w roku 2020 szkolenie jest bezpłatne.

AAA Auto, „Puls Biznesu”, Inwestycje: AURES uruchamia projekt Driverama

Grupa AURES Holdings, do której należy międzynarodowa sieć centrów samochodowych AAA Auto, sprzedała w pierwszym kwartale tego roku 15,2 tys. samochodów. 8,7 tys. aut sprzedano w Czechach, 3,85 tys. w Polsce, a 2,65 tys. na Słowacji. Z powodu lockdownów w Czechach i na Słowacji większość transakcji miała charakter zdalny. Idąc za tym trendem, holding zamierza wejść na rynki zachodnie pod szyldem internetowego sprzedawcy samochodów używanych – Driverama.

Koncepcja Driveramy wykorzystuje m.in. zakupy i sprzedaż internetową używanych aut w Europie Zachodniej. – Samochody będą mogły być dostarczone lub odebrane w kilkudziesięciu mikrooddziałach, które zaczną powstawać latem – wyjaśnia Stanislav Gálik, prezes zarządu spółki Driverama, dotychczasowy dyrektor ds. innowacji Grupy AURES. Driverama na początku przyszłego roku rozpocznie w Niemczech sprzedaż 5 tys. samochodów. W ciągu najbliższych 12 miesięcy na budowę infrastruktury w kluczowych krajach zostanie przeznaczone 100 mln euro. Do 2025 roku projekt rozszerzy swoją działalność na 11 innych krajów (w tym Polskę).

Niezależnie od tego AAA Auto planuje rozwój działalności na naszym rynku. – Pod koniec tego miesiąca otworzymy nowy oddział z pełnym serwisem w Lublinie w kompleksie Makro, który stopniowo będzie oferował do 300 samochodów na powierzchni 7,5 tys. m2. Ponadto w maju rozpocznie działalność oddział zakupowy filii w Radomiu na terenie centrum handlowego M1. Latem rozpoczniemy prace nad zwiększeniem możliwości oddziału w Zabrzu z 250 do 450 aut, co będzie obejmować również budowę nowego obiektu jesienią tego roku. Również jesienią planujemy budowę nowego obiektu handlowego na terenie naszego oddziału we Wrocławiu. W Katowicach w tym roku będziemy w kilku etapach rozbudowywać powierzchnię sprzedażową i miejsca dla klientów (…) – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings.

„Rzeczpospolita”: Mandat dla właściciela, nie kierowcy

Źródło: moto.rp.pl

Zgodnie z obowiązującym prawem, to kierowca jest karany za wykroczenia w ruchu drogowym. To może się jednak zmienić, gdyż rząd chce „przełożyć” odpowiedzialność z kierowców na właścicieli aut. „Fakt” pisze, że zmiany te przewiduje ustawa „fotoradarowa”. Po zmianie przepisów będą trzy opcje: właściciel auta przyzna się do popełnionego wykroczenia, wskaże skutecznie osobę, która prowadziła pojazd albo oznajmi, że nie wie, kto prowadził pojazd – wtedy przyjmie mandat na siebie i uniknie punktów karnych – relacjonuje „Rzeczpospolita”. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał do Kancelarii Premiera prośbę o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

„Rzeczpospolita”: Spadek cen w OC

Źródło: rp.pl

W pierwszym kwartale 2021 r. przeciętne ceny OC nadal spadają – wynika z najnowszego raportu multiagencji internetowej Punkta. Na koniec marca za obowiązkową polisę klienci płacili tu średnio 579 zł, o 22 zł (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 zł (10 proc.) mniej niż rok temu. Niezmiennie najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwach pomorskim (654 zł), mazowieckim (621 zł) i dolnośląskim (620 zł). Z kolei najniższymi średnimi cenami za polisę OC cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy z województw podkarpackiego (503 zł), opolskiego (516 zł) i świętokrzyskiego (523 zł).

Renault, „Rzeczpospolita”: Firmy car sharingowe rosną

Źródło: Renaultrp.pl

„Rzeczpospolita” pisze, że rynek współdzielonych pojazdów wyszedł z pandemii mocno poobijany. Część operatorów zrezygnowała z prowadzenia biznesu, ale inni – jak firma Traficar – postawili na rozwój. Do warszawskiej floty pojazdów tego operatora dołączy blisko 200 samochodów elektrycznych Dacia Spring. W systemie car sharingu Traficar pojawi się nowa Dacia Spring w wariancie Business, a wersja dla klientów indywidualnych będzie dostępna w Polsce jesienią br.

Tymczasem firma 4Mobility łączy siły z dostawcą usług najmu skuterów i hulajnóg Blinkee.City (w ramach swoich aplikacji umożliwią wypożyczenie różnych typów współdzielonych pojazdów).

Wirtualne Media: Skoda dba o bezpieczeństwo

Skoda rozpoczęła kampanię pod hasłem „Dzielimy razem drogę”. Jej celem jest edukacja w zakresie bezpiecznych zachowań na drodze. Spot reklamowy marki ukazuje kierowcę i rowerzystów. Są to manekiny z laboratorium pokazane w trakcie testów zderzeniowych. Uwaga manekinów jest rozproszona. Korzystanie z telefonu, odwracanie wzroku od trasy i interakcje z pasażerami sprawiają, że bohaterowie nie docierają bezpiecznie do domu.

15/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Europa nie rezygnuje z aut spalinowych

„Auto Świat” pisze, że grupa doradcza Komisji Europejskiej AGVES zmieniła swoje rekomendacje dotyczące normy Euro 7. Zdaniem Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Samochodowego VDA, „nowe plany normy Euro 7 dla samochodów osobowych pokazują, że Komisja Europejska zaakceptowała granice tego, co technicznie wykonalne”. Nowe rekomendacje oceniane są nadal jako bardzo wymagające pod względem technicznym. (…) Jednak Komisja Europejska potwierdziła, że jej celem nie jest uniemożliwienie produkcji silników spalinowych – relacjonuje gazeta.

Wyniki badania przeprowadzonego w marcu na zlecenie firmy Beesafe pokazują, że już ponad 80 proc. Polaków w wieku od 25 do 55 lat posiada przynajmniej jeden samochód. Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że ich auto ma nie więcej niż 15 lat.

Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok dotyczący Volkswagena. Zgodnie z orzeczeniem sądu koncern musi w pełni zrekompensować poniesione koszty klientom, którzy zaciągnęli pożyczki na zakup objętych tzw. aferą spalinową samochodów z silnikiem Diesla.

„Auto Świat”: Nowe rekomendacje dla normy Euro 7

Źródło: auto-swiat.pl

Grupa doradcza Komisji Europejskiej AGVES zmieniła swoje rekomendacje dotyczące normy Euro 7. „Auto Świat” przypomina, że poprzedni plan zakładał stałą niską emisję w każdych warunkach jazdy, przy zaostrzonych testach i bez realnej tolerancji. Jak podaje Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA, doradcy z AGVES przyznali, że wymogi dotychczas przedstawione Komisji Europejskiej były technicznie nie do spełnienia. Planowane przestawienie systemu pomiarów na bezwarunkowe spełnienie norm w każdej sytuacji drogowej oznaczałoby faktyczny zakaz stosowania silników spalinowych – czytamy w artykule.

W opublikowanym po zmianie rekomendacji oświadczeniu szefowej VDA Hildegard Müller czytamy, że uaktualnione „plany normy Euro 7 dla samochodów osobowych pokazują, że Komisja Europejska zaakceptowała granice tego, co technicznie wykonalne i zrezygnowała z celów niemożliwych do spełnienia”. Nowe rekomendacje oceniane są jednak nadal jako bardzo wymagające pod względem technicznym. Norma Euro 7 ma być istotnie surowsza niż Euro 6, propozycje są nadal na granicy tego, co wykonalne. Jednak Komisja Europejska potwierdziła, że jej celem nie jest uniemożliwienie produkcji silników spalinowych – relacjonuje „Auto Świat”.

Beesafe: Ile lat mają auta Polaków?

Według danych GUS liczba zarejestrowanych w Polsce „osobówek” między 2015 a 2019 r. wzrosła aż o 15 proc. W 2019 r. po polskich drogach jeździło blisko 19 mln samochodów osobowych mających ponad 10 lat.

Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. przez GfK na zlecenie firmy Beesafe, już ponad 80 proc. Polaków w wieku od 25 do 55 lat posiada przynajmniej jeden samochód. Właścicielami pojazdów nieco częściej są osoby w wieku 35-44 lata (84 proc. z nich zadeklarowało, że ma auto) niż osoby z grupy 25-34 lata (78 proc.) oraz te należące do najstarszej badanej kategorii, czyli 45-55 (79 proc.).

Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że ich samochód ma nie więcej niż 15 lat. Starszymi autami, mającymi od 16 do 20, a nawet więcej lat najczęściej jeżdżą osoby między 45. a 55. rokiem życia (zadeklarowało to 44 proc. respondentów z tej grupy wiekowej). Najmłodsza przebadana grupa (25-34 lata) w znacznej większości deklarowała posiadanie auta nie przekraczającego 10 lat (aż 70 proc.).

Pojazdami, które mają mniej niż 10 lat, częściej jeżdżą kobiety (57 proc.) niż mężczyźni (42 proc.). Aż 16 proc. badanych panów zadeklarowało, że ich cztery kołka mają więcej niż 20 lat.

Automotive News: Niemiecki sąd orzekł przeciw Volkswagenowi

Źródło: autonews.com

Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości w Karlsruhe orzekł, że Volkswagen musi w pełni zrekompensować poniesione koszty klientom, którzy zaciągnęli pożyczki na zakup objętych tzw. aferą spalinową samochodów z silnikiem Diesla.

Tym samym sąd oddalił apelację producenta samochodów i orzekł, że ten musi zapłacić 3,3 tys. euro klientowi, który kupił jeden z samochodów VW z silnikiem Diesla w 2013 roku. Trybunał uznał przy tym, że Volkswagen musi zapłacić klientowi kwotę łącznie z odsetkami od pożyczki.

VW, który nie chciał spłacać odsetek naliczonych od pożyczki, poinformował, że wtorkowy werdykt nie może być stosowany do wszystkich pojazdów, które otrzymały finansowanie.

GOV, Polsat News: Rząd przedłuża obecne ograniczenia

Minister Zdrowia Adam Niedzielski poinformował w środę, że większość obowiązujących do 18 kwietnia ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym, zostaje przedłużona do 25 kwietnia. W związku z tym restauracje, fryzjerzy i zakłady kosmetyczne pozostają zamknięte. Restrykcje dotyczące hoteli zostają przedłużone o 2 tygodnie, do 3 maja włącznie.

Zdecydowano, że 19 kwietnia otwarte zostaną dla wszystkich dzieci żłobki i przedszkola. Od najbliższego poniedziałku możliwe będzie także uprawianie sportu w obiektach sportowych na świeżym powietrzu – przy zachowaniu limitu 25 osób.

Samar: Zmiany w akcyzie z podpisem prezydenta

Źródło: samar.pl

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, mającą m.in. uszczelnić system poboru podatku akcyzowego od samochodów. Ustawa ta wprowadza m.in. obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju (i zwolniony z akcyzy) samochód ciężarowy zostanie „przerobiony” na osobowy (od którego podatek ten jest wymagany). Nowe regulacje nakładają także na importerów sprowadzających z UE do Polski samochody ciężarowe oraz specjalne o DMC do 3,5 t wymóg uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy.

14/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Duży wzrost na początku kwietnia

W ciągu 10 dni kwietnia odnotowano łącznie 10 799 rejestracji aut osobowych i dostawczych – informuje PZPM. Oznacza to wzrost o 68,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. W segmencie aut osobowych liczba rejestracji zwiększyła się o 67,5 proc.

Z Licznika Elektromobilności wynika, że pod koniec marca 2021 r. po polskich drogach jeździło 22 291 elektrycznych samochodów osobowych. Przez pierwsze trzy miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 3 555 szt.

Francuskie Zgromadzenie Narodowe zatwierdziło możliwość zaoferowania właścicielom starych samochodów 2,5 tys. euro za zamianę ich pojazdów na rowery elektryczne.

PZPM: 67 proc. wzrostu w „osobówkach”

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM informuje, że w ciągu 10 dni kwietnia zarejestrowano 9 297 aut osobowych, czyli o 67,5 proc. więcej niż rok temu. Auta dostawcze odnotowały wzrost rok do roku aż o 76,9 proc. W ciągu pierwszej dekady miesiąca zarejestrowano 1 502 takie samochody.

Łącznie odnotowano 10 799 rejestracji aut osobowych i dostawczych, co oznacza zwiększenie wolumenu o 68,7 proc.

PSPA: Wzrost rejestracji „elektryków” w pierwszym kwartale

Źródło: pspa.com.pl

Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA wynika, że pod koniec marca 2021 r. po polskich drogach jeździło 22 291 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne nieznacznie przekroczyły połowę tej części parku, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in. Przez pierwsze trzy miesiące br. liczba elektrycznych aut osobowych zwiększyła się o 3 555 sztuk.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Akcyza od kamperów może ulec zmianie

Źródło: gazetaprawna.pl

„Dziennik Gazeta Prawna” znów pisze o nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw. Przypomnijmy, że niedawno dziennik zwracał uwagę, że zgodnie z nowymi przepisami właściciel zagranicznego samochodu dostawczego, który w drugiej połowie 2021 r. przerobi pojazd na kampera, zapłaci podatek wyliczony od średniej wartości rynkowej ustalonej na 1 lipca 2022 r., a nie od jego wartości wyliczonej według daty jego wyprodukowania bądź przerobienia. W związku z tym rodzą się kolejne pytania: kto i w jaki sposób powinien wyliczyć podatek, jeżeli powstały wskutek przeróbek kamper zostanie sprzedany w okresie między 1 lipca 2021 r. a 1 lipca 2022 r.

Ministerstwo Finansów przyznało, że dostrzega te problemy. Co więcej, wskazało, że wskutek przesunięcia obowiązku podatkowego na 1 lipca 2022 r. podatnicy mogą być zmuszeni do zapłaty jednorazowo ogromnej kwoty podatku. Jeśli zaś w okresie przejściowym, tj. między 1 lipca 2021 r. a 1 lipca 2022 r. kamper zmieni właściciela, to podatnik chcąc wpłacić akcyzę od przeróbek konstrukcyjnych, może mieć problem z oszacowaniem wartości auta (skoro podstawa opodatkowania ma być wyliczona według ceny rynkowej kampera na 1 lipca 2022 r.) – pisze „DGP”. Resort poinformował gazetę, że przepisy o opodatkowaniu przeróbek konstrukcyjnych w samochodach dostawczych sprowadzonych z zagranicy mogą zostać ponownie zmodyfikowane.

„Rzeczpospolita”: Firmy motoryzacyjne gotowe na szczepienia

Źródło: rp.pl

Do końca tego tygodnia ma być przygotowany projekt procedur dotyczących organizacji szczepień na COVID-19 w zakładach pracy – pisze „Rzeczpospolita”. To efekt spotkania wicepremiera Jarosława Gowina i prezydenta Konfederacji Lewiatan Macieja Wituckiego z odpowiedzialnym za program szczepień szefem KPRM Michałem Dworczykiem. Nie będzie ograniczeń związanych z rocznikami. Szczepieni będą także współpracownicy oraz pracownicy zagraniczni mający zalegalizowany pobyt w Polsce. Minimalna grupa chętnych ma liczyć 500 osób. Ważą się decyzje, czy szczepienia w zakładach objęłyby także rodziny pracowników – pisze „Rzeczpospolita”.

Gotowość do realizacji szczepień deklarują duże zakłady motoryzacyjne. – W najbliższych dniach zakończymy zbieranie deklaracji pokazujących, ilu pracowników jest gotowych się zaszczepić – mówi „Rz” Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji fabryk Stellantis w Polsce. Gotowe do szczepień są już fabryki FCA Poland w Tychach i FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej.

Podobnie jest w zakładach Volkswagena. – Na terenie naszych zakładów są przychodnie z zespołami medycznymi. Jesteśmy w stanie zabezpieczyć szczepienia całej naszej załogi – deklaruje Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań.

„Rzeczpospolita” pisze, że przedsiębiorstwa, które chcą zaszczepić pracowników, nie będą miały problemów z rozliczeniem wydatków na organizację szczepień, np. wynajęcie pomieszczeń, zabezpieczenie czy transport zainteresowanych osób, w podatkowych kosztach. Tak wynika z odpowiedzi resortu finansów.

Automotive News: Francja chce wymieniać stare auta na rowery

Źródło: autonews.com

Ciekawostka z Francji. Tamtejsze Zgromadzenie Narodowe zatwierdziło możliwość zaoferowania właścicielom starych samochodów 2,5 tys. euro za zamianę ich pojazdów na rowery elektryczne. Była to poprawka do projektu ustawy klimatycznej przechodzącej przez parlament, która ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 40 proc. w 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Jeśli zostanie przyjęta, Francja stanie się pierwszym krajem na świecie, który zaoferuje możliwość wymiany starzejącego się pojazdu na rower elektryczny lub składany.

13/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Dealerzy w Irlandii Północnej tylko na świeżym powietrzu

Zaczynamy od ciekawostki z Irlandii Północnej. Tamtejsze władze postawiły na własny model walki z pandemią. Od 12 kwietnia dealerzy mogą wrócić do prowadzenia działalności i obsługi klientów, jednak… tylko na świeżym powietrzu.

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że zgodnie z nowymi przepisami akcyzowymi właściciel zagranicznego samochodu dostawczego, który w drugiej połowie 2021 r. przerobi pojazd na kampera, zapłaci podatek wyliczony od średniej wartości rynkowej ustalonej na 1 lipca 2022 r. Akcyza od kamperów zostanie więc wyliczona od niższej podstawy opodatkowania, niż mógł zakładać ustawodawca.

Hiszpański rząd wesprze zakup „elektryków”. W ramach planu nabywcy prywatni będą uprawnieni do dotacji w wysokości do 7 tys. euro na samochód.

NFDA: Irlandzcy dealerzy „pod chmurką”

Źródło: nfda-uk.co.uk

Brytyjskie stowarzyszenie autoryzowanych dealerów NFDA informuje, że władze Irlandii Północnej zdecydowały, że od 12 kwietnia kilka branż, w tym autoryzowani dealerzy aut, może wrócić do prowadzenia działalności i obsługi klientów, jednak tylko na świeżym powietrzu. Oficjalne wytyczne władz zachęcają sprzedawców detalicznych „do zapewnienia, że wszystkie sprawy prowadzone są na zewnątrz, a klienci nie będą, w miarę możliwości, wchodzić do salonów lub lokali handlowych”.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Podatek od kamperów z problemami

Źródło: gazetaprawna.pl

„Dziennik Gazeta Prawna” wraca do zapisów nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw. Zgodnie z nowymi przepisami już od lipca 2021 r. przeróbki samochodów dostawczych (nieobjętych akcyzą) na samochody osobowe (w tym na kampery) będą podlegać akcyzie. Opodatkowane będzie „dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy”.

Dziennik przypomina, że obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie jednak dopiero 1 lipca 2022 r. Właściciele kamperów będą więc musieli do 15 lipca 2022 r. zadeklarować akcyzę od wszystkich zmian konstrukcyjnych, jakie miały miejsce w okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., a do 31 lipca 2022 r. obliczyć i wpłacić podatek akcyzowy od zmian dokonanych w tym okresie – czytamy w artykule.

Jako podstawę wyliczenia akcyzy od przeróbki pojazdu dostawczego na kampera trzeba będzie przyjąć średnią cenę rynkową takiego samochodu z 1 lipca 2022 r. – To wcale nie będzie proste, bo każdy samochód, także podobny, ma swoją specyfikę. Z pewnością nie wystarczy tu lektura przez urzędników Krajowej Administracji Skarbowej katalogu cen rynkowych samochodów, konieczna będzie pomoc biegłego. To oznacza koszty i wydłużenie czasu trwania postępowania wymiarowego. Proces ustalania akcyzy będzie więc dużo bardziej skomplikowany niż można było pierwotnie przypuszczać – zauważa Jacek Arciszewski, prowadzący własną kancelarię.

Grupa Bemo: LEVC w portfolio Grupy Bemo

Źródło: linkedin.com

Brytyjska firma London Electric Vehicle Company ogłosiła wejście na polski rynek pojazdów użytkowych i taksówek. Autoryzowanym sprzedawcą brytyjskich aut została Grupa Bemo, posiadająca salony w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie.  Firma zapewni pełne wsparcie sprzedażowe i posprzedażowe w powyższych lokalizacjach dla taksówek LEVC TX i TX Shuttle oraz nowego modelu furgonetki VN5.

Automotive News: Hiszpania wspiera zakup aut na prąd

Źródło: autonews.com

Hiszpański rząd zatwierdził plan wydania nawet 800 mln euro do 2023 roku na zachęty do zakupu aut elektrycznych. W ramach planu nabywcy prywatni będą uprawnieni do dotacji w wysokości do 7 tys. euro na samochód. Z kolei nabywcy elektrycznych furgonetek otrzymają nawet 9 tys. euro.

MZKS Chrobry Głogów: Grupa Gezet sponsorem klubu

Klub piłkarski MZKS Chrobry Głogów nawiązał współpracę z Grupą Gezet. W jej ramach klubowi udostępniono trzy samochody marki Hyundai.

Wirtualny Nowy Przemysł: Dostawcy energii nie będą już mogli budować ładowarek w gminach

Źródło: wnp.pl

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że nowa wersja ustawy o elektromobilności nie przewiduje budowy stacji ładowania przez dystrybutorów energii elektrycznej (OSD) w gminach, które mają ich za mało. Usunięcie z ustawy tzw. mechanizmu interwencyjnego, w ramach którego operatorzy systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych mieli wybudować brakującą liczbę stacji ładowania w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców, wynika z konieczności implementacji do polskiego prawa dyrektywy z 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej.

Zgodnie z zapisami tej dyrektywy, operatorzy systemów dystrybucyjnych nie mogą być właścicielami, tworzyć ani obsługiwać punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ani zarządzać takimi punktami, z wyjątkiem przypadków, gdy operatorzy systemów dystrybucyjnych są właścicielami prywatnych punktów ładowania wyłącznie na własny użytek.

12/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Konsolidacja branży dealerskiej w czasie pandemii

W 2020 r. wskaźnik konsolidacji branży dealerskiej urósł o 3,6 pkt. proc., a sprzedaż generowana przez pierwszą pięćdziesiątkę największych dealerów (bez uwzględniania salonów producenckich) wzrosła do 49,33 proc. całego krajowego wolumenu. To tylko jedna z ciekawostek nowej Listy TOP50, którą zostanie zaprezentowana w trakcie Forum TOP100 w dniach 19-21 kwietnia. Tegoroczne Forum odbędzie się w nowej telewizyjno-reportażowej formule. Dopełnieniem imprezy będą dyskusje na żywo w studiu.

Spółka ElectroMobility Poland, która jest odpowiedzialna za uruchomienie produkcji polskich aut elektrycznych marki Izera, może zmienić właściciela. „Puls Biznesu” informuje, że przejęcie spółki planuje rząd. – Skarb państwa dokapitalizowałby EMP, obejmując większościowy pakiet udziałów. Finansowanie budowy fabryki pochodziłoby zaś z polskich środków publicznych, choć nie wykluczamy możliwości pozyskania na następnych etapach partnera do tej inwestycji – mówi minister klimatu Michał Kurtyka.

Automotive News pisze, że firma Tchibo oferuje klientom w Niemczech nie tylko kawę, ale również auta elektryczne w abonamencie. Teslę Model 3 można wynająć za 777 euro miesięcznie, a nowy Fiat 500 z zasilaniem akumulatorowym jest dostępny za 289 euro miesięcznie.

Miesięcznik „Dealer”: Dwie trzecie rynku w rękach TOP100

W 2020 r. wskaźnik konsolidacji branży urósł o 3,6 pkt. proc. A to oznacza, że 50 największych grup dealerskich znów odpowiada za niemal… 50 proc. polskiej sprzedaży nowych aut (bez uwzględniania salonów producenckich). To tylko jedna z ciekawostek nowej Listy TOP50, którą zostanie zaprezentowana w trakcie Forum TOP100 w dniach 19-21 kwietnia.

W ciągu roku sprzedaż generowana przez pierwszą pięćdziesiątkę wzrosła do 49,33 proc. całego krajowego wolumenu. Wzrosła również siła „setki”, która „zgarnęła” niemal dwie trzecie rynku (65 proc. w 2020 r. vs 62 proc. w 2019 r.). Najwięksi polskiego rynku motoryzacyjnego okazali się zresztą odporniejsi na skutki pandemii. Wynik na poziomie 240 tys. nowych aut oznacza, że przedstawiciele TOP50 stracili rok do roku 16 proc. wolumenu – a to wynik lepszy aż o 6 pkt. proc. od średniej dla branży. Naturalną konsekwencją kryzysu był jednak niższy próg wejścia do TOP50 – tym razem do znalezienia się na liście wystarczyła sprzedaż 1161 nowych aut (to o 310 pojazdów mniej niż przed rokiem).

Pełną Listę poznamy podczas Forum TOP100, które rozpocznie się 19 kwietnia w poniedziałek. O tym, kto znalazł się na szczycie TOP50, dowiemy się dwa dni później. To ostatni dzwonek dla tych, którzy chcą się zarejestrować. Dla dealerów rejestracja jest bezpłatna. Tegoroczne Forum odbędzie się w nowej telewizyjno-reportażowej formule. Dopełnieniem imprezy będą dyskusje na żywo w studiu.

„Puls Biznesu”: Państwo chce wesprzeć produkcję polskich „elektryków”

Źródło: pb.pl

Skarb państwa planuje przejęcie spółki ElectroMobility Poland, która jest odpowiedzialna za uruchomienie produkcji polskich aut elektrycznych – pisze „Puls Biznesu”. Akcjonariuszami EMP są spółki energetyczne PGE, Enea, Tauron i Energa. Na razie EMP pokazała markę polskich aut elektrycznych Izera, a ponadto dwa prototypy samochodów, znalazła też w Jaworznie miejsce na fabrykę aut. Budowa zakładu to koszt 4-5 mld zł, dlatego EMP od miesięcy szukała biznesowego partnera, którego jak dotąd nie udało się znaleźć. Teraz chce go zastąpić państwo.

Transakcję przejęcia przygotowuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, na czele którego stoi Michał Kurtyka. – ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych – mówi „PB” minister. Nie podaje jednak szczegółów modelu finansowania.  – Pracujemy nad tym. O decyzjach poinformujemy w ciągu najbliższych tygodni. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że sięgniemy po model wykorzystany przy projekcie atomowym – mówi Kurtyka.

„PB” przypomina, że 31 marca skarb państwa zapłacił PGE, KGHM, Tauronowi i Enei 531,4 mln zł za 100 proc. udziałów w spółce PGE EJ1, odpowiedzialnej za przygotowanie budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. – Skarb państwa dokapitalizowałby EMP, obejmując większościowy pakiet udziałów. Finansowanie budowy fabryki pochodziłoby zaś z polskich środków publicznych, choć nie wykluczamy możliwości pozyskania na następnych etapach partnera do tej inwestycji – zdradza minister w dalszej części artykułu.

Przyznaje, że zależy mu na szybkim tempie prowadzenia inwestycji. – Priorytetem jest podpisanie umowy na platformę oraz symboliczne wbicie łopaty pod fabrykę jeszcze w tym roku – mówi minister klimatu.

„Rzeczpospolita”: Polskie firmy w niezłej kondycji

Źródło: rp.pl

„Rzeczpospolita” pisze o wynikach lutowego badania Facebooka, Banku Światowego i OECD, zrealizowanego w 27 krajach na grupie 35 tys. właścicieli małych i średnich firm. Badanie pokazuje, że 84 proc. polskich firm deklaruje, iż nadal prowadzi działalność, co jest wynikiem o 8 pkt proc. wyższym od światowej średniej. Spadek sprzedaży wskazało 57 proc. polskich firm przy średniej światowej 55 proc., i to jeden z niewielu wyników gorszych od średniej. Zwolnienia pracowników zadeklarowało tylko 13 proc., podczas gdy na świecie odsetek był ponad dwukrotnie wyższy – czytamy w artykule. 36 proc. polskich firm spodziewa się zmniejszonego popytu w nadchodzących miesiącach, a 13 proc. obawia się problemów z płynnością finansową.

Automotive News: Tchibo oferuje auta

Źródło: autonews.com

Firma Tchibo, która jest najbardziej znana ze sprzedaży kawy i artykułów gospodarstwa domowego, oferuje klientom w Niemczech auta elektryczne w abonamencie. Teslę Model 3 można wynająć za 777 euro miesięcznie, podczas gdy Fiat 500 z zasilaniem akumulatorowym jest dostępny za 289 euro. Samochody są już wstępnie skonfigurowane i można je zamówić przez internet.

Subskrypcja Tesli jest możliwa przez 12 lub 24 miesiące i obejmuje 10 tys. km rocznie. Przekroczenie tej wartości wiąże się z dodatkowymi opłatami. Tymczasem transakcja dotycząca Fiata trwa 13 miesięcy i obejmuje 13 tys. km. W ofercie Tchibo nie ma zaliczki, opłaty startowej, ani ostatniej raty, a klienci mogą odebrać swój pojazd w jednej z sześciu lokalizacji w całym kraju.

Przy realizacji tej usługi Tchibo współpracuje z niemieckim dostawcą abonamentu samochodowego like2drive.

Automotive News: Stellantis liderem w autach dostawczych

Źródło: autonews.com

Grupa Stellantis sprzedała w ubiegłym roku w Europie prawie dwa razy więcej lekkich samochodów dostawczych niż jej najbliższy konkurent. Według danych JATO Dynamics, tworzące Stellantis koncerny PSA i FCA w 2020 r. sprzedały łącznie 554 356 lekkich samochodów dostawczych w 27 krajach UE, a drugi w kolejności Ford – 287 801 takich samochodów. Trzecie miejsce zajmuje Renault z wynikiem 265 488 sprzedanych aut.

„Rzeczpospolita”: Polska pionierem w utylizacji baterii

Źródło: moto.rp.pl

„Rzeczpospolita” informuje również, że dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Polska stanie się europejskim pionierem w recyklingu baterii do samochodów. EBOiR wesprze bowiem kwotą 25 mln euro utylizację baterii do aut z napędem elektrycznym oraz innych odpadów zawierających metale. Zakład w Zawierciu ma być pierwszym w Unii Europejskiej i jednym z niewielu na świecie, które są w stanie przerobić baterie jonowo-litowe. Pomysłodawcą inwestycji jest polska firma Elemental Holding S.A.

9/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Świat policzył straty z 2020 roku

Światowe rynki zamknęły ubiegły rok z dużymi stratami. 2020 rok zakończył się łącznie 15,3-proc. spadkiem sprzedaży nowych samochodów osobowych na świecie. ACEA szacuje, że w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 63,4 mln nowych pojazdów (wobec 74,9 mln w roku 2019). Stosunkowo odporna na skutki pandemii okazała się Azja, za to Europa zaliczyła największy spadek wśród czołowych rynków.

„Dziennik Gazeta Prawna” zauważa, że wbrew wcześniejszym doniesieniom mediów, podatek akcyzowy od przeróbek konstrukcyjnych zagranicznych samochodów dostawczych na kampery wejdzie w życie 1 lipca 2021 r. Opóźniony o rok został wyłącznie obowiązek zapłaty daniny do urzędu skarbowego.

Sprzedaż nowych samochodów w Niemczech wzrosła w marcu o 36 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2020 roku – pisze Automotive News. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano tam 292 349 aut.

„Dealer”: Duże straty w motoryzacji

Ubiegły rok zakończył się 15,3-proc. spadkiem sprzedaży nowych samochodów osobowych na świecie. Według danych opublikowanych przez ACEA w 2020 r. zarejestrowano łącznie 63,4 mln nowych pojazdów (wobec 74,9 mln w roku 2019). Głównym rynkiem zbytu dla branży motoryzacyjnej pozostaje Azja, której udział w globalnej sprzedaży wzrósł niemal do połowy (48,4 proc.). Region azjatycki okazał się też stosunkowo odporny na perypetie związane z pandemią. Liczba zarejestrowanych nowych samochodów zmniejszyła się tam „zaledwie” o 9,7 proc., na co znaczący wpływ miał dobry wynik chińskiej gospodarki. W 2020 r. Chińczycy sprzedali 19,7 mln pojazdów, o 6,8 proc. mniej niż przed rokiem, a ich udział w światowym rynku wzrósł do 31,1 proc. Dużą odporność na Covid wykazała Korea Płd. – tamtejsza branża jako jedna z nielicznych zwiększyła wolumen sprzedaży (o około 9 proc.).

Po drugiej stronie stawki znajduje się Europa, która zaliczyła największy spadek wśród czołowych rynków. Łączna sprzedaż nowych „osobówek” spadła tu o 20,6 proc. (a na terenie UE nawet o 23,7 proc.). Światowy udział Starego Kontynentu wyniósł 22,7 proc. (14,4 mln aut), ale już samej Unii – tylko 15,7 proc. (9,9 mln szt.).

Gorzej od Chin, ale lepiej od Europy, poradziły sobie Stany Zjednoczone. Z tamtejszych salonów wyjechało 11,2 mln nowych aut osobowych, co przełożyło się na 17,7-proc. udział w globalnym rynku. W ciągu roku wolumen sprzedaży w USA zmniejszył się o 16,6 proc.

Więcej na ten temat piszemy w najnowszym numerze „Dealera” (3/2021) i na naszej stronie: miesiecznikdealer.pl

„Rzeczpospolita”: Awans Polaka w strukturach Volvo

Źródło: moto.rp.pl

„Rzeczpospolita” pisze, że Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland i szef produktu Volvo w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), od 19 kwietnia 2021 będzie odpowiadał za obecność Volvo w 66 krajach tych trzech regionów. Nowiński zastąpił na tym stanowisku Björna Annwalla, który został wiceprezesem Volvo Cars ds. finansowych.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Kampery z nowym podatkiem od lipca

Źródło: gazetaprawna.pl

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o skutkach nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw z 30 marca 2021 r., która czeka na podpis prezydenta i opublikowanie w Dzienniku Ustaw. W myśl nowych przepisów od 1 lipca 2021 r. przedmiotem opodatkowania będzie „dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy”. Wbrew niektórym medialnym doniesieniom, podatek akcyzowy od przeróbek konstrukcyjnych zagranicznych samochodów dostawczych na kampery wejdzie w życie już 1 lipca 2021 r. Opóźniony o rok został wyłącznie obowiązek zapłaty daniny do urzędu skarbowego – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

Automotive News: 36 proc. wzrostu w Niemczech

Źródło: autonews.com

Sprzedaż nowych samochodów w Niemczech wzrosła w marcu o 36 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2020 roku. Automotive News przypomina, że tak duży wzrost procentowy jest wynikiem niskiej bazy. Przed rokiem salony dealerskie były zamknięte z powodu pierwszego lockdownu. W marcu 2021 roku liczba rejestracji wyniosła 292 349 szt.

„Głos Wielkopolski”: Volkswagen wstrzymuje prace we Wrześni

Zakład Volkswagen Września zapowiedział trzytygodniową przerwę w produkcji samochodów. Zaplanowany przestój spowodowany jest brakiem niezbędnych do produkcji aut półprzewodników. – Wynika on z dwóch czynników. Jeden z producentów tych półprzewodników mieści się w Teksasie, gdzie jak wiadomo była burza śnieżna, która położyła produkcję na wiele tygodni, a dodatkowym aspektem jest pożar w jednej z fabryk w Japonii u poddostawcy, tam również produkcja została wstrzymana – tłumaczył Piotr Bryja, rzecznik VW Poznań.

Interia: Triggo powstanie w Kutnie

Źródło: interia.pl

Polska spółka Triggo S.A., która opracowała innowacyjny pojazd elektryczny, będący krzyżówką elektrycznego skutera i samochodu, rozpoczyna właśnie w zakładach AMZ Kutno produkcję pilotażowej serii pojazdów. Przedstawiciele Triggo S.A. deklarują, że spółka prowadzi prace w zakresie uzyskania homologacji i znalezienia partnerów biznesowych.

Toyota: Rusza nowa produkcja w Polsce

Źródło: toyotanews.eu

Tymczasem Toyota Motor Manufacturing Poland rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję kolejnej elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. W ramach inwestycji TMMP rozpoczyna produkcję silników elektrycznych, które są integralną częścią przekładni hybrydowej.

8/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Segment premium z dużym wzrostem

Mimo pandemii wielu klientów decyduje się na zakup auta z segmentu premium. W marcu zarejestrowano w Polsce 10 132 samochody tej klasy, o 33,88 proc. więcej niż w lutym tego roku oraz o 70,72 proc. więcej w zestawieniu z marcem roku 2020 – informuje Samar. Liderem segmentu premium jest BMW. Kolejne miejsca należą do Mercedesa i Audi.

Grupa Cichy-Zasada planuje kolejną inwestycję. Firma zgłosiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamiar nabycia części mienia należącego do warszawskiej spółki Zaborowski. Przejmowana część mienia ma posłużyć do uruchomienia nowego salonu sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych w Warszawie.

Rząd zdecydował o przedłużeniu obecnych ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym do 18 kwietnia. – W przyszłym tygodniu będziemy podejmowali decyzję, co robić dalej – poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski.

Samar: Kolejny wzrost w segmencie premium

Źródło: samar.pl

W marcu zarejestrowano w Polsce 10 132 samochody klasy premium, o 33,88 proc. więcej niż w lutym tego roku oraz o 70,72 proc. więcej w zestawieniu z marcem roku 2020 – informuje Samar. W I kwartale 2021 roku krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz 23 883 samochodów z wyższej półki, o 26,1 proc. (4 944 szt.) więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Liderem segmentu premium jest BMW. Koncern z Monachium może pochwalić się 6 076 zarejestrowanymi autami, co jest wynikiem o 44,56 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Wiceliderem po trzech miesiącach nowego roku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 5 409 samochodów tej marki, o 16,2 proc. więcej niż przed rokiem.  Trzecia lokata należy do Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w omawianym okresie 4 996 aut osobowych. To rezultat o 29,7 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec marca 2020 roku.

UOKiK: Nowa inwestycja Grupy Cichy-Zasada

Źródło: uokik.gov.pl

Grupa Cichy-Zasada zgłosiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamiar nabycia części mienia należącego do warszawskiej spółki Zaborowski. UOKiK informuje, że przejmowana część mienia ma posłużyć do uruchomienia przez Grupę Cichy-Zasada nowego salonu sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych w Warszawie, świadczącego również usługi serwisu i naprawy oraz prowadzącego sprzedaż części zamiennych.

GOV, Polsat News: Rząd przedłuża obecne restrykcje

Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował, że podjęto decyzję o przedłużeniu obecnych obostrzeń do 18 kwietnia. Oznacza to, że wielkopowierzchniowe sklepy meblowe i budowlane o powierzchni powyżej 2 tys. m2 pozostaną zamknięte. To samo tyczy się galerii handlowych z wyjątkiem m.in.: sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni. W placówkach handlowych na targu lub poczcie obowiązują następujące limity osób: 1 osoba na 15 m2 w sklepach do 100 m2 i 1 osoba na 20 m2  w sklepach powyżej 100 m2. – W przyszłym tygodniu będziemy podejmowali decyzję, co robić dalej. Ta decyzja jest odłożona o tydzień, bo (…) chcemy zobaczyć, jak konsekwencje fali zachorowań będą wyglądać na poziomie wykorzystania infrastruktury szpitalnej – podał minister.

„Rzeczpospolita”: Długie kolejki w wydziałach komunikacji

Źródło: rp.pl

„Rzeczpospolita” pisze, że w czasie pandemii trudno jest zarejestrować lub wyrejestrować pojazd. W wydziale komunikacji w urzędzie w Ursusie trzeba czekać dwa lub trzy tygodnie. Dwa tygodnie trzeba czekać również na Bielanach w Warszawie, a po kilka dni w urzędach na Bemowie czy Ursynowie. – W wielu miejscach w kraju czas oczekiwania na rejestrację pojazdu to nawet dwa miesiące. Są urzędy, w których bez pomocy wykwalifikowanych „staczy” w ogóle nie uzyskamy numerka. A jeśli jesteśmy np. właścicielem komisu i mamy do zarejestrowania kilkanaście aut, musimy stać sami albo wynajmować kogoś, kto nas w tym wyręczy, na każdą noc, nawet przez tydzień, dwa czy trzy – mówi „Rzeczpospolitej” Maciej Szymajda, prezes Stowarzyszenia Komisów.

„Puls Biznesu”: Społeczeństwo adaptuje się do pandemii

Źródło: pb.pl

Ignacy Morawski, dyrektor SpotData i główny ekonomista „Pulsu Biznesu” analizuje marcowe wyniki rejestracji aut w Polsce. Według danych Samaru, w marcu zarejestrowano w Polsce 47,8 tys. nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost aż o 61,3 proc. rok do roku. Morawski analizuje, że w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrost wyniósł 0,8 proc. (po odjęciu efektów sezonowych, czyli m.in. różnicy w liczbie dni roboczych). Obecnie sprzedaż znajduje się wciąż około 6 proc. poniżej poziomu sprzed pandemii, za który traktuję średnią z okresu październik 2019 – luty 2020. Sprzedaż jest też 4 proc. poniżej poziomu z lata 2020 r., kiedy trwało zaskakująco szybkie ożywienie po wiosennym lockdownie. Warto jednak pamiętać, że latem istotne były efekty realizacji odłożonego popytu. Teraz nie oddziałują one na rynek, więc sytuacja nie jest aż tak znacząco gorsza od tej z lata – zauważa ekonomista. Jego zdaniem dane z rynku dealerskiego można traktować jako „całkiem niezłe”. Gospodarka przecież wciąż znajduje się w recesji, a kilkuprocentowy spadek sprzedaży aut w stosunku do przedkryzysowej normy jest naprawdę niewielki – czytamy w komentarzu.

Morawski wskazuje, że dane z rynku motoryzacyjnego są spójne z lekką poprawą nastrojów w gospodarce. W marcu były one nieco lepsze, mimo że sytuacja epidemiczna wyraźnie się pogarszała. Postępuje zatem proces adaptacji do sytuacji podwyższonego ryzyka. Sądzę, że jest to zjawisko, które większość osób dostrzega także wokół siebie – choć warunki działania są trudne, a dla niektórych ekstremalnie trudne, to poziom stresu i strachu stopniowo się obniża – analizuje ekspert.

Warsztat: Wiele warsztatów bez kasy fiskalnej online

Źródło: warsztat.pl

Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła kontrole w warsztatach samochodowych i serwisach ogumienia. Sprawdzano, czy prowadzący działalność zastosowali się do obowiązku posiadania i użytkowania kasy fiskalnej online. Ministerstwo Finansów poinformowało portal Warsztat. pl, że w ramach kontroli nałożono 679 mandatów na łączną kwotę ok. 456 tys. zł. – Ujawniono prawie 600 przypadków, w których przedsiębiorcy do tego obowiązani, mimo upływu ponad roku od wejścia w życie przepisów dotyczących kas fiskalnych on-line, nie posiadali tego typu urządzeń. W niektórych województwach tego rodzaju przypadki osiągnęły wynik ponad 50 proc. kontrolowanych podatników. W toku tej weryfikacji ujawniono także 49 przedsiębiorców, którzy zawiesili albo zamknęli formalnie swoją działalność gospodarczą mimo jej faktycznego prowadzenia, tym samym nie odprowadzali, m.in. do budżetu państwa żadnych podatków. Oprócz ww. nieprawidłowości ponownie stwierdzono szereg przypadków, w których podatnicy posiadający kasy rejestrujące on-line nie ewidencjonowali świadczonych usług i sprzedaży towarów i tym samym nie wydawali swoim klientom obowiązkowych paragonów fiskalnych – czytamy w piśmie skierowanym do redakcji portalu Warsztat. pl.

Urzędnicy nie odpowiedzieli na pytanie o liczbę wszystkich skontrolowanych warsztatów. Nie wiadomo też według jakiego klucza wybierano serwisy do kontroli.

Samar: Jednoślady z dużym wzrostem

Źródło: samar.pl

Samar informuje również, że w marcu zarejestrowano w Polsce 3 125 nowych motocykli i motorowerów. To wynik o 139,1 proc. większy niż w poprzednim miesiącu i o 44,88 proc. większy niż przed rokiem. Od początku roku wydziały komunikacji zarejestrowały w swoich bazach 5 143 jednoślady, o 5,75 proc. mniej niż rok wcześniej.

AAA AUTO: Spadek cen na rynku aut używanych

Źródło: AAA AUTO

Według miesięcznego raportu AAA AUTO, w marcu w Polsce pojawiło się 248 612 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli o 33 854 auta więcej niż w lutym br. Jednocześnie było to o 10 241 ofert więcej niż w marcu 2020 roku. Mediana ceny samochodu używanego w marcu 2021 r. w porównaniu do lutego br. spadła o 1 800 złotych i wynosiła 20 700 złotych. Natomiast w porównaniu do marca 2020 roku wzrosła o 900 złotych.

7/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Europejskie rynki ze wzrostem w marcu

Wiele europejskich rynków odnotowało w marcu znaczący wzrost sprzedaży aut w stosunku do ubiegłego roku. Rejestracje nowych samochodów we Włoszech wzrosły w ubiegłym miesiącu o 497 proc. w porównaniu z marcem 2020 roku. Hiszpański rynek urósł o 128 proc., francuski o 192 proc., zaś brytyjski tylko o 11,5 proc.

Do Polski trafia coraz więcej używanych aut z zagranicy. Samar informuje, że w marcu zarejestrowano w Polsce 90 717 sprowadzonych spoza Polski używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 73,6 proc. na przestrzeni roku.

Należąca do chińskiej grupy SAIC marka MG rozpoczęła sprzedaż aut w Niemczech. „Rzeczpospolita” pisze, że celem importera jest posiadanie salonu sprzedaży w każdym niemieckim mieście powyżej 100 tys. mieszkańców.

Automotive News: Wzrost na europejskich rynkach

Marzec zakończył się dużym wzrostem na wielu europejskich rynkach. Rejestracje nowych samochodów we Włoszech wzrosły w marcu o 497 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Według danych resortu infrastruktury i transportu w marcu 2021 roku odnotowano sprzedaż 169 684 aut, czyli o 13 proc. mniejszą niż w marcu 2019 roku. W artykule czytamy, że w marcu ubiegłego roku sprzedaż wyniosła 28 415 szt.

Włochy pozostają w stanie częściowego lockdownu, a większość regionów północnych podlega ścisłym ograniczeniom dotyczącym podróżowania. Dealerzy pozostają jednak otwarci, ponieważ są klasyfikowani jako działalność podstawowa.

Rejestracje aut we Francji wzrosły w marcu o 192 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Organizacja branżowa CCFA podała, że ​​w marcu 2021 roku dokonano 182 774 rejestracji.

Także Hiszpania odnotowała w ubiegłym miesiącu duży wzrost. Liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 128 proc. w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Według danych organizacji branżowej ANFAC w minionym miesiącu odnotowano sprzedaż 85 819 aut, w porównaniu z 37 643 szt. w marcu 2020. Aktualny wynik jest o 30 proc. mniejszy niż przed dwoma laty.

Tymczasem w Wielkiej Brytanii sprzedaż nowych samochodów wzrosła w marcu tylko o 11,5 proc. Rejestracje wyniosły 283 964 szt. Wielu brytyjskich dealerów korzysta z usług „kliknij i odbierz”, ponieważ salony pozostają zamknięte dla klientów.

autonews.comautonews.comautonews.comautonews.com

Samar: Import blisko rekordu

Źródło: samar.pl

W marcu zarejestrowano w Polsce 90 717 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 73,6 proc. na przestrzeni roku. Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 534 szt. i jest o 5,3 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Samar wskazuje, że jeżeli ten trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi 12 lat, a w samym marcu o 2 miesiące mniej.

„Rzeczpospolita”: MG wchodzi do Niemiec

Źródło: moto.rp.pl

MG, brytyjska marka, która obecnie jest własnością chińskiej grupy SAIC, właśnie rozpoczęła sprzedaż swoich aut w Niemczech. Firma o nazwie MG Motor Germany początkowo będzie miała 20 lokalizacji. Celem importera jest posiadanie salonu sprzedaży w każdym niemieckim mieście powyżej 100 tys. mieszkańców. U naszych zachodnich sąsiadów jest około 80 takich miast. Oprócz dealerów wielomarkowych pojawią się również salony dedykowane MG – informuje „Rzeczpospolita”. W Europie kontynentalnej MG chce pozycjonować się jako marka samochodów elektrycznych.

Automotive News: Niemiecka motoryzacja w lepszych nastrojach

Źródło: autonews.com

Niemiecka branża motoryzacyjna przyspieszyła w marcu – pokazał nowy sondaż opublikowany przez Instytut Ekonomiczny Ifo. Wskaźnik bieżącej sytuacji biznesowej branży wzrósł do 7,9 pkt. w marcu z minus 0,4 w lutym. Jednak wskaźnik oczekiwań biznesowych spadł do 19,1 pkt. z 37,3 w lutym, co sugeruje, że menedżerowie są bardziej negatywnie nastawieni co do perspektyw na najbliższe miesiące.

Interia: Peugeot 208 liderem w Europie

Źródło: interia.pl

Peugeot informuje o rekordowych wynikach sprzedaży swoich modeli. Z danych za pierwsze dwa miesiące bieżącego roku wynika, że wśród pięciu najlepiej sprzedających się samochodów na rynku europejskim znalazły się aż dwa modele marki. Pierwsze miejsce zajął Peugeot 208, a Peugeot 2008 uplasował się na czwartej pozycji.

W lutym na europejskie drogi wyjechało ponad 33,7 tys. nowych Peugeot 208. To pierwszy przypadek w historii marki, gdy jej model zajmuje pierwsze miejsce zarówno w zestawieniu miesięcznym, jak i całościowym. Osiągnięty wynik oznacza wzrost sprzedaży o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku.

6/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Marzec z dużym wzrostem

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu zarejestrowano w Polsce 55 532 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 t, czyli o 63,4 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 27,58 proc. więcej niż w lutym 2021 roku.

Media zwracają uwagę, że od kwietnia obowiązuje w Polsce tzw. „e-taryfa”, która umożliwia operatorom instalowanie mocniejszych stacji ładowania aut elektrycznych. Dzięki wyższym mocom, ładowanie auta będzie trwało krócej.

Stellantis planuje w tym roku światową sprzedaż 400 tys. zelektryfikowanych pojazdów. To prawie trzy razy więcej aut niż rok wcześniej. Producent planuje udostępnić w Europie w pełni elektryczne lub hybrydowe wersje wszystkich swoich pojazdów do 2025 r.

Samar: Marzec na plusie

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu zarejestrowano w Polsce 55 532 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 t, czyli o 63,4 proc. (+21 546 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 27,58 proc. (+12 004 szt.) więcej niż w lutym 2021 roku. Dane skumulowane (135 947 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 12,32 proc. (+14 916 szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano 47 853 samochody osobowe, o 61,35 proc. (+18 195 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 26,75 proc. (+10 098 szt.) więcej niż w lutym 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 117 874 samochody osobowe, o 9,51 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+10 232 szt.).

Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,94 proc. Udział firm osiągnął poziom 74,06 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 35 438 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 71,47 proc.

Liderem rynku pozostaje Toyota. Dotychczas w 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 20 394 auta tej marki, o 24,14 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,3 proc. Drugie miejsce uzyskała Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 072 szt., o 0,25 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,79 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci zarejestrowali 10 064 samochody niemieckiego producenta, o 7,33 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54 proc.

Autokult: E-taryfa dla „elektryków”

Źródło: autokult.pl

Od kwietnia obowiązuje w Polsce tzw. „e-taryfa”, która umożliwia operatorom instalowanie mocniejszych stacji ładowania aut elektrycznych. – Wprowadzenie e-taryfy umożliwi nam to, że przestaniemy ograniczać moc ładowania poniżej 40 kW. Dotychczas nie stać nas było na ponoszenie tak dużych opłat dystrybucyjnych i chcąc korzystać z niższej taryfy, musieliśmy obniżyć moc do 40 kW. Należy oczekiwać, że w kwietniu wszystkie ładowarki w sieci GreenWay o mocy obniżonej do 40 kW zostaną podniesione do mocy nominalnej 50 kW – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, największego polskiego operatora stacji ładowania.

Autokult wskazuje, że dzięki wyższym mocom, ładowanie auta będzie trwało krócej. W przypadku Volkswagena ID.3 Pro może to skrócić czas potrzebny na uzupełnienie prądu z godziny do 35 minut. – Dzięki e-taryfie koszty stałe użytkowania stacji o mocach powyżej 40 kW zostaną znacząco obniżone, a opłaty z tytułu dystrybucji energii zostaną skorelowane z faktycznym wykorzystaniem danej stacji – tłumaczy Jacek Błaszczyński, dyrektor ds. rozwoju Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Samar: KWA liczy na dobry rok

Źródło: samar.pl

Samar publikuje rozmowę ze Sławomirem Szałkowskim, przedstawicielem firmy Klintberg & Way Automotive (KWA), jednego z importerów na polski rynek marek Dodge i RAM. Samar zauważa, że AEC, główny konkurent KWA w Polsce, spodziewa się w tym roku 50-proc. wzrostu sprzedaży samochodów marek Dodge i RAM. – KWA po chwilowym załamaniu sprzedaży na początku pandemii, weszło w nowy rok wzmocnione dużym portfelem zamówień i jeszcze większymi nadziejami na wzrost sprzedaży. AEC myśli o 50-procentowym wzroście sprzedaży, ja chciałbym ją co najmniej podwoić. (…) Liczę, że z naszej sieci do klienta końcowego powinno w tym roku trafić od 150 do 200 aut – mówi Szałkowski.

ORPA: Zmiany w ustawie o elektromobilności wymagają dopracowania

Źródło: orpa.pl

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało analizę dziesięciu najważniejszych zmian zawartych w projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności. Sześć propozycji zostało ocenionych pozytywnie, dwie zdobyły ocenę neutralną, zaś kolejne dwie – negatywną. Zdaniem ekspertów, nowelizacja ma potencjał, by przyspieszyć rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce, lecz sama w sobie jest niewystarczająca. Konieczne jest wprowadzenie dodatkowych rozwiązań. – Jedne z najważniejszych zmian na lepsze, jakie znalazły się w projekcie, są bezpośrednią pochodną postulatów wypracowanych w ramach projektu Biała Księga Elektromobilności PSPA. Mowa o przepisach dotyczących relacji między operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania a dostawcą usługi ładowania (ocena pozytywna), wprowadzeniu dedykowanej procedury uzyskania zgody na instalację punktu ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (ocena pozytywna z zastrzeżeniem), usprawnieniu procedur przyłączeniowych (ocena pozytywna z zastrzeżeniem). Są to najważniejsze, ale niejedyne dobre zmiany, na które mieliśmy wpływ – mówi Joanna Makola, kierownik Centrum Legislacyjnego PSPA.

Automotive News: Stellantis zwiększy sprzedaż aut zelektryfikowanych

Źródło: autonews.com

Władze koncernu Stellantis poinformowały, że firma zamierza w tym roku potroić swoją globalną sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów. Koncern planuje w tym roku światową sprzedaż 400 tys. zelektryfikowanych pojazdów ze 139 tys. w 2020 roku. Wszystko dzięki wprowadzeniu na rynek 11 dodatkowych modeli.

Producent planuje udostępnić w Europie w pełni elektryczne lub hybrydowe wersje wszystkich swoich pojazdów do 2025 r.

Wirtualne Media: Nowa kampania Suzuki

Suzuki zaprezentuje niebawem kampanię reklamową modelu Swace. Hasło kampanii  „Rodzina się powiększa”, odnosi się do powiększającej się gamy samochodów Suzuki oraz do charakterystyki nowego modelu Swace, który jest kompaktowym kombi w sam raz dla powiększającej się rodziny – piszą Wirtualne Media. Kampania rozpoczyna się 6 kwietnia i będzie obecna w stacjach Polsat, TVN i TVP.

2/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Europejscy producenci aut apelują o budowę ładowarek

Członkowie stowarzyszenia ACEA zwrócili uwagę na konieczność rozbudowy sieci ładowania aut elektrycznych w Europie. – W zeszłym roku prawie co dziesiąty samochód zarejestrowany w UE był zasilany energią elektryczną. Ale ten trend można utrzymać tylko wtedy, gdy rządy zaczną odpowiednio inwestować w infrastrukturę ładowania – podkreślił prezes ACEA i dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse. Zdaniem ACEA powinien istnieć związek między celem redukcji emisji CO2, a wiążącymi celami krajowymi w zakresie budowy punktów ładowania.

W marcu wskaźnik PMI dla przemysłu w Polsce wzrósł do 54,3 pkt. z 53,4 pkt. w lutym. Rośnie jednak także inflacja. GUS poinformował, że indeks cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w marcu o 3,2 proc. rok do roku.

Rejestracje aut we Francji wzrosły w marcu o 192 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku – pisze Automotive News. W minionym miesiącu dokonano 182 774 rejestracji.

ACEA: Potrzebna rozbudowa sieci ładowania aut

Źródło: acea.be

Stowarzyszenie ACEA podkreśla, że przemysł samochodowy w UE jest otwarty na wyższe cele w zakresie redukcji CO2 dla samochodów w 2030 r., pod warunkiem, że będą one bezpośrednio powiązane z wiążącymi zobowiązaniami państw członkowskich do uruchomienia wymaganych punktów ładowania i stacji wodorowych. – Ogromne inwestycje naszej branży w pojazdy z alternatywnym napędem przynoszą skutki. W zeszłym roku prawie co dziesiąty samochód zarejestrowany w UE był zasilany energią elektryczną. Ale ten trend można utrzymać tylko wtedy, gdy rządy zaczną odpowiednio inwestować w infrastrukturę ładowania – podkreślił prezes ACEA i dyrektor generalny BMW, Oliver Zipse.

Zdaniem ACEA powinien istnieć związek między celem w zakresie redukcji emisji CO2 z jednej strony, a wiążącymi i wykonalnymi celami krajowymi dla punktów ładowania i stacji paliw z drugiej. – Musimy wykorzystać wszystkie dostępne technologie układu napędowego, aby zmniejszyć ślad węglowy naszej floty pojazdów. W przypadku pojazdów elektrycznych obowiązuje prosta logika: liczba punktów ładowania i stacji wodorowych, które państwa członkowskie UE faktycznie zobowiązują się rozmieścić w ramach AFID, określi realistyczny cel redukcji CO2 na 2030 r. – mówił Zipse.

Według wyliczeń ACEA, aby osiągnąć docelowy poziom emisji CO2 na 2030 r. wynoszący -37,5 proc., potrzeba co najmniej trzech milionów publicznych punktów ładowania samochodów. Obecnie w UE działa tylko około 225 tys. takich punktów.

„Puls Biznesu”, „Rzeczpospolita”: Rośnie PMI i inflacja

Firma Markit poinformowała, że w marcu wskaźnik PMI dla przemysłu w Polsce wzrósł do 54,3 pkt. z 53,4 pkt. w lutym. Najnowsze wyniki badań PMI zasygnalizowały poprawę warunków gospodarczych w polskim sektorze wytwórczym. Marcowe dane wykazały również historyczną inflację oraz obecność rekordowych presji na łańcuchy dostaw. W marcu tempo wzrostu produkcji i zatrudnienia przyspieszyło, a wzmożony napływ nowych zamówień eksportowych (najsilniejszy od niemal siedmiu i pół roku) zwiększył popyt. Rozwój sektora wstrzymywała ograniczona podaż – napisano w komentarzu do danych.

Według wstępnych danych GUS, indeks cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w marcu o 3,2 proc. rok do roku, najbardziej od października, po zwyżce o 2,4 proc. w lutym.

RMF24: Będą kolejne środki dla przedsiębiorców

Źródło: rmf24.plrmf24.pl

Podczas czwartkowej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki zapowiedział nowe wsparcie dla firm. – Chcemy uruchomić kolejne środki do 30 mld zł, żeby ratować przedsiębiorstwa – powiedział premier, zapowiadając, że pomoc zostanie rozszerzona na kolejne kody PKD obejmujące branże dotknięte lockdownem.

Od kilku dni media spekulują o wprowadzeniu nowych obostrzeń w związku z pandemią. Dziennikarze RMF FM ustalili jednak, że rząd nie planuje wprowadzania przed świętami żadnych nowych restrykcji.

Automotive News: Sprzedaż we Francji wzrosła o 192 proc.

Źródło: autonews.com

Rejestracje aut we Francji wzrosły w marcu o 192 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, kiedy wprowadzono pierwszy lockdown. Organizacja branżowa CCFA podała, że ​​w marcu 2021 roku dokonano 182 774 rejestracji. Obecnie francuscy dealerzy podlegają częściowej blokadzie działalności, a sprzedaż i dostawy pojazdów są możliwe po wcześniejszym umówieniu się.

Automotive News: Biden apeluje o wsparcie dla „elektryków”

Źródło: autonews.com

Prezydent USA Joe Biden zaapelował o szeroko zakrojone inwestycje w pojazdy elektryczne, energię odnawialną i sieć elektryczną. Biden zwrócił się do Kongresu o przeznaczenie środków na rabaty na pojazdy elektryczne, porty ładowania i elektryczne autobusy szkolne. Zgodnie z arkuszem informacyjnym Białego Domu, podsumowującym plan Bidena, około 174 mld dolarów z funduszy rządowych trafiłoby na inicjatywy związane z pojazdami elektrycznymi.

Zgodnie z planem Bidena, Kongres został poproszony o utrzymanie zachęt podatkowych, które skłonią kierowców do kupowania pojazdów elektrycznych. Takie ulgi podatkowe są obecnie wyceniane na 7,5 tys. dolarów dla auta elektrycznego.

Biden zwrócił się do Kongresu o „udzielenie konsumentom rabatów w punktach sprzedaży i zachęt podatkowych na zakup pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Ameryce, przy jednoczesnym zapewnieniu, że pojazdy te są przystępne cenowo dla wszystkich rodzin” – poinformował Biały Dom.

1/04/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Coraz niższe ceny OC

Zaczynamy od aktualnych cen OC. W pierwszym kwartale 2021 roku średnia cena OC wyniosła 617 zł i była niższa o 3,7 proc. niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku – wynika z danych porównywarki Rankomat. Najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili w pierwszym kwartale 2021 roku właściciele samochodów zarejestrowanych we Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie.

Sejm odrzucił większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Pomysł objęcia akcyzą aut kempingowych został odsunięty w czasie.

Według danych ACEA koncern Stellantis sprzedał najwięcej samochodów osobowych i dostawczych w Europie w pierwszych dwóch miesiącach tego roku. VW pozostaje natomiast liderem w segmencie samochodów osobowych.

Rankomat: Spadają ceny polis OC

Źródło: rankomat.pl

W raporcie „RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych” eksperci porównywarki rankomat. pl podsumowują, jak kształtowały się średnie składki obowiązkowych polis w minionym kwartale. W komunikacie czytamy, że średnia cena OC w pierwszym kwartale 2021 roku była niższa o 24 zł w stosunku do ostatniego kwartału 2020 roku. Jednak biorąc pod uwagę średnią cenę polisy w I kwartale zeszłego roku, obniżka wyniosła 70 zł. – W 2020 roku ceny OC utrzymywały się na względnie stałym poziomie, a roczny spadek wysokości składki nie przekroczył 6 proc. Po I kwartale 2021 r. odnotowaliśmy kolejną nieznaczną obniżkę. Średnia składka OC wyniosła 617 złotych i była niższa niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku o 3,7 proc. To także najniższa odnotowana średnia cena polisy od 2016 roku – mówi Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat. pl.

Najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili w I kwartale 2021 r. właściciele samochodów zarejestrowanych we Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie. Najtańsze oferty OC trafiały natomiast do mieszkańców Opola, Rzeszowa i Kielc. Różnica średnich cen OC między najdroższym miastem wojewódzkim (Wrocław) a najtańszym (Opole) wyniosła 52,4 proc.

„Puls Biznesu”, Samar: Kampery bez nowej akcyzy

Źródło: pb.plsamar.pl

Podczas głosowania nad zmianą przepisów Sejm odrzucił większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Znowelizowana ustawa wprowadza m.in. obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju (i zwolniony z akcyzy) samochód ciężarowy zostanie „przerobiony” na osobowy – przypomina Samar. Posłowie zgodzili się jednak odłożyć o rok obowiązywanie tych przepisów w przypadku kamperów. „Dzięki współpracy wszystkich sił politycznych udało się o rok odsunąć w czasie wejście w życie 18,6-proc. akcyzy na budowane w Polsce samochody na ciężarowych podwoziach” – napisał poseł Krzysztof Bosak. Teraz ustawa trafi do podpisu przez prezydenta.

Automotive News: Stellantis liderem w Europie

Źródło: autonews.com

Stellantis sprzedał najwięcej samochodów osobowych i dostawczych w Europie w pierwszych dwóch miesiącach tego roku – podaje ACEA. Analiza wskazuje, że Stellantis sprzedał 480 888 lekkich samochodów osobowych i dostawczych w 30 krajach, podczas gdy Grupa VW sprzedała 452 400 aut. VW pozostaje natomiast liderem w sprzedaży samochodów osobowych z 419 855 sprzedanymi egzemplarzami. Niemiecki koncern sprzedał jednak tylko 32 545 lekkich samochodów dostawczych.

Dla porównania, Stellantis sprzedał w ostatnich miesiącach 377 244 samochodów osobowych, ale 103 644 aut dostawczych.

Wirtualny Nowy Przemysł: Xiaomi potwierdza inwestycje w auta

Źródło: wnp.pl

Lei Jun, założyciel, prezes i dyrektor generalny Xiaomi wskazał nowe kierunki rozwoju firmy. Potwierdził przy tym inwestycje w auta elektryczne. Ma je produkować wydzielona spółka, na której czele stanie sam Lei Jun. Początkowo koncern zainwestuje w nią 10 mld juanów (ok. 1,52 mld dolarów), ale w ciągu najbliższej dekady kwota wzrośnie już do 10 mld dolarów. – Inteligentne pojazdy elektryczne stanowią jedną z największych możliwości biznesowych w następnej dekadzie i pewny element inteligentnego życia. Wejście w ten biznes jest dla nas naturalnym wyborem, ponieważ rozszerzamy nasz ekosystem AIoT i spełniamy naszą misję, aby każdy na świecie mógł cieszyć się lepszym życiem dzięki innowacyjnej technologii – stwierdził Lei Jun.

„Rzeczpospolita”: Rośnie popyt na tanie auta

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Jakubem Wojtakajtisem z firmy Otomoto. Dziennik pyta o to, jak pandemia wpłynęła na rynek samochodów używanych w Polsce. – Zmieniła nas i cały rynek, od strony popytowej i podażowej. Można mówić nawet o rewolucji, bo trendy dominujące jeszcze 1,5 roku temu, dziś są w odwrocie lub na etapie stagnacji. Pytanie, czy ten efekt jest długotrwały, czy związany z okresem pandemii – mówi przedstawiciel Otomoto. Dodaje, że w ubiegłym roku nastąpił skokowy wzrost popytu na samochody, szczególnie tanie. – Na rynku mamy coraz mniej tanich aut o wartości poniżej 5 tys. zł, które stają się coraz bardziej poszukiwane – wskazuje rozmówca dziennika.

„Rzeczpospolita” pyta również o prognozy dla rynku motoryzacyjnego. – Konsumenci zaczynają traktować sytuację jako w pewnym sensie permanentną. Mało kto oczekuje, że to, z czym mamy do czynienia teraz, szybko się zmieni. Dlatego kolejne lockdowny nie wpływają negatywnie na rynek samochodów używanych, wręcz go napędzają. Każdy czeka na zakończenie pandemii, ale w praktyce niewielu z nas oczekuje, że nastąpi to już niebawem. Prawdopodobnie, żebyśmy mogli uznawać, że pandemia się kończy, musielibyśmy przeżyć bez lockdownów minimum pół roku. Nie sądzę też, by rynek miał gwałtownie wrócić do tego, co było wcześniej. Zmiana będzie bardziej ewolucyjna. Stawiałbym, że potrzeba będzie od roku do dwóch lat na to, by rynek powrócił do stanu sprzed pandemii – mówi Wojtakajtis.

Automotive News: VW nie zmieni nazwy w USA

Źródło: autonews.com

Amerykański oddział koncernu Volkswagen opublikował we wtorek komunikat informacyjny, twierdząc, że zmieni nazwę swoich operacji w USA na „Voltswagen of America”. Zmiana ta miała zwrócić uwagę na wysiłki firmy związane z pojazdami elektrycznymi. Informacja prasowa VW, którą przekazywały serwisy informacyjne na całym świecie, zawierała szczegółowy opis działań związanych z rebrandingiem oraz nowe logo. Po pewnym czasie producent samochodów zdementował wcześniejsze doniesienia, tłumacząc, że „Volkswagen of America nie zmieni nazwy na Voltswagen. Zmiana nazwy miała być ogłoszeniem w duchu prima aprilis”.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.