Ranking

Lista TOP50 2018: Konsolidacja w dół, lider ten sam

Znamy już wyniki 12. edycji Listy TOP50. Nie obyło się bez zaskoczeń. Po ubiegłorocznym rekordzie wskaźnik konsolidacji nieznacznie, ale jednak spadł i wrócił do poziomu poniżej 50 proc. Również wzrost czołowej pięćdziesiątki był w 2018 r. niższy niż całego rynku. Podczas dealerskiego Forum TOP100, które odbyło się 19 marca w Jachrance nad Zegrzem, po raz […]

Znamy już wyniki 12. edycji Listy TOP50. Nie obyło się bez zaskoczeń. Po ubiegłorocznym rekordzie wskaźnik konsolidacji nieznacznie, ale jednak spadł i wrócił do poziomu poniżej 50 proc. Również wzrost czołowej pięćdziesiątki był w 2018 r. niższy niż całego rynku.

Podczas dealerskiego Forum TOP100, które odbyło się 19 marca w Jachrance nad Zegrzem, po raz dwunasty ogłoszono Listę TOP50 – zestawienie największych polskich grup dealerskich oraz dealerów samochodów. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dość niespodziewanie po 6 latach wzrostów konsolidacja rynku stopniała w 2018 r. o 0,34 pkt. proc., co wystarczyło, by stracić „piątkę z przodu” – 50 największych grup dealerskich odpowiadało w zeszłym roku za 49,76 proc. rejestracji nowych samochodów w Polsce (wobec 50,1 proc. rok wcześniej).


Duzi rośli wolniej

Liderzy polskiego rynku zwiększali sprzedaż w 2018 r. z mniejszą dynamiką niż poprzednio. W 2017 r. tylko jedna firma z czołowej „dziesiątki” nie mogła pochwalić się dwucyfrowym wzrostem wolumenu rok do roku – w roku 2018 takich firm było aż cztery, a z mniejszą prędkością rosły też wszystkie grupy, które w 2017 r. podzieliły między siebie podium. Podobną tendencję widać zresztą na całej Liście. O ile w 2017 r. spadek sprzedaży zanotowały tylko 3 firmy (zaś w górnej połowie Listy żadna!), o tyle w 2018 r. kolor czerwony widnieje przy wolumenach już 7 dealerstw notowanych w rankingu. Lista TOP50 2018 jest wciąż „zielona”, ale ogólny obraz ma nieco więcej rys niż rok wcześniej. Średni wzrost sprzedaży aut firm z TOP50 okazał się nawet minimalnie niższy niż średni wzrost ogółu rynku – odpowiednio +9,15 vs. +9,74 proc.

Mimo słabszych wyników, najnowsza Lista ma na koncie swoje rekordy. W 2017 r. sprzedaż aut na grupę wyniosła po raz pierwszy ponad 5 tys. szt., w roku 2018 dealerzy wypracowali średnią aż 5561 szt. na dealera. Najwyższą wartość w historii osiągnęła też średnia liczba punktów sprzedaży przypadająca na podmiot notowany na Liście – to już 5,48  (dość nieoczekiwanie – i to aż o 13 proc. – spadła za to średnia sprzedaż na pojedynczy salon – z 1168 do 1015 aut). To co najbardziej rzuca się w oczy in minus, to wyraźnie niższy średni wzrost sprzedaży na firmę (+10,81 w 2018 vs. +21,81 w 2017).


Złoto wciąż w Poznaniu

Jak wygląda najnowsze zestawienie Listy TOP50? Pozycję sprzedażowego lidera polskiego rynku obroniła po raz czwarty Grupa Krotoski-Cichy, z wynikiem 24,77 tys. aut (+9,53 r/r) i przewagą już ponad 4 tys. szt. nad drugą w tabeli Grupą PGD-IP (20,64 tys. aut, +2,7 proc. r/r). Ostatnim razem przebojem trzecie miejsce otrzymała Grupa Plichta i po zanotowaniu ponad 21 proc. wzrostu sprzedaży w 2018 r. można było zakładać, że swoją pozycję utrzyma. Stało się jednak inaczej, ponieważ potężny 40-proc. wzrost uzyskała w tym samym czasie – wzmocniona zakupem salonów Summit Group Poland – Grupa PTH, i to właśnie ona zajęła 3. miejsce na Liście (awans o 3 lokaty). Zarówno Grupa PTH, jak i Plichta sprzedały ponad 12 tys. nowych aut (odpowiednio: 12,66 i 12,2 tys. szt.).

Najwyższy wzrost na całej Liście to zasługa Grupy PTH, choć niewiele mniejszą dynamikę uzyskała Grupa Dobrygowski (+39,6 proc. i 20. miejsce). Godne zauważenia są też osiągniecia firm: Inchcape (+26 proc., 29. miejsce), Auto Park (+24,8 proc., 35.) czy Grupy PGA (+24,15 proc.).

Jeśli chodzi o siłę poszczególnych marek samochodowych na Liście, to najliczniej reprezentowane są Skoda i Volkswagen – dealerem każdej z nich jest aż 13 firm z TOP50. Także gdyby spojrzeć na ten aspekt koncernowo, dominuje Grupa Volkswagena – aż 19 dealerów z Listy posiada w swoim portfolio którąś z czterech głównych marek niemieckiego producenta. Tradycyjnie bardzo dobrze wypadają też „toyotowcy”, reprezentowani w TOP50 przez 7 firm. O sile tych dealerów świadczy dodatkowo fakt, że – poza firmą Chodzeń, mającą w ofercie niszowe Maserati – osiągają swoje wolumeny sprzedaży bez ani jednej marki spoza koncernu Toyoty. Na przeciwległym brzegu znajduje się Grupa PTH, mająca w ofercie samochody 14 różnych brandów, należących do 8 różnych koncernów. To również grupa z największą liczbą lokalizacji, która w 2018 r. – po wejściu do stolicy – urosła do 19.

Na najnowszej Liście widać też, że 2018 r. był kolejnym udanym okresem dla marek premium, które znacząco podnosiły wolumenowe rezultaty największych grup dealerskich. Coraz wyższe miejsca w Polsce zajmują też dealerzy mający w swojej ofercie wyłącznie brandy premium, do tego jednego koncernu. Będąca na 29. miejscu, związana z BMW grupa Inchcape sprzedała 3,5 tys. nowych aut, a plasująca się „oczko” niżej firma Duda-Cars (autoryzacje Mercedesa i Smarta) osiągnęła 3,4 tys. szt. Jeszcze parę lat temu generowanie takich wolumenów wyłącznie samochodami premium było zwyczajnie nie do pomyślenia.

Pobierz pełną wersję raportu
Aby pobrać pełną wersję raportu, podaj swój adres e-mail.
Pobierz pełną wersję
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.