Aktualności

Mercedes stawia na agentów

Na początku roku producent ze Stuttgartu wprowadził model agencyjny w Wielkiej Brytanii. Kolejnym krokiem mają być Niemcy – już przed dwoma laty Mercedes zapowiedział, że do końca 2023 r. połowa europejskiej sprzedaży zostanie zrealizowana z pominięciem tradycyjnych dealerów.

Mercedes-Benz GLC SUV Plug-in-Hybrid; Exterieur: AMG Line, MANUFAKTUR diamantweiß bright; Interieur: AMG Line, Leder zweifarbig powerrot/schwarz ; Mercedes-Benz GLC SUV; Exterieur: AVANTGARDE, graphitgrau metallic; Interieur: AVANTGARDE, Leder Nappa sienabraun

Mercedes-Benz GLC SUV plug-in hybrid; exterior: AMG line, MANUFAKTUR diamond white bright; interior: AMG line, leather two-tone power red/black; Mercedes-Benz GLC SUV; exterior: AVANTGARDE, graphite grey metallic; interior: AVANTGARDE, nappa leather sienna brown

Zaczęło się od pilotażowych projektów w Austrii, Szwecji i RPA, gdzie niemiecki koncern testował skuteczność modelu agencyjnego, jego odbiór na rynku, a także wiążące się z nim zalety i wady. Ten etap jest już chyba na dobre za nami, bo w 2023 r. firma wprowadziła nowy system dystrybucji na jednym z najważniejszych europejskich rynków – w Zjednoczonym Królestwie, a trwają już przygotowania, by sprzedaż agencyjną wprowadzić także w Niemczech.

Miesiąc po wdrożeniu nowego modelu w UK tamtejsza centrala Mercedesa przekazała w komunikacie, że jest bardzo zadowolona z reakcji klientów, a dealerzy mieliby ponoć liczyć na 5-proc. marżę wzmocnioną dodatkową prowizją. Według doniesień branżowego czasopisma „Car Dealer Magazine” sytuacja nie jest jednak tak jednoznaczna, jak chciałby tego producent. Prasa pisze o 20-proc. spadku sprzedaży w styczniu i malejącym udziale marki (z 5,5 proc. na początku 2022 r. do 3,8 proc. w 2023 r.). Również z rozmów z dealerami wynika, że ci podchodzą do modelu agencyjnego z dużym dystansem. Część z nich podkreśla, że nowy system nie jest korzystny ani dla sprzedawców, ani dla kupujących, inni liczą na to, że Mercedes wycofa się z pomysłu.

A przecież w podobnym tonie wypowiadali się również przedstawiciele branży z Austrii. Z kolei w Australii aż 38 z 55 dealerów weszło z Mercedesem na drogę sądową, domagając się rekompensaty rzędu 650 mln dol. w związku ze stratami, które ponieśli po wprowadzeniu nowego systemu dystrybucji w 2022 r.

Wątpliwości względem modelu agencyjnego mają również autoryzowani sprzedawcy innych marek – chociażby Stellantisa. Wielu z nich nie kryło ulgi po tym, jak francuski koncern zapowiedział odroczenie wdrożenia agencyjności dla marek premium o pół roku – do początku 2024 r. Dość powiedzieć, że perspektywa transformacji z dealera w agenta nie wywołuje w branży nadmiernego entuzjazmu.

Fot. media.mercedes-benz.pl

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.