Dealerską ocenę swoich importerów za ostatnie miesiące zaprezentowaliśmy na żywo 13 września podczas Kongresu Dealerów w Łodzi. Jak zawsze wspólnie z partnerem merytorycznym Badania Satysfakcji, firmą EY (na zdjęciu głównym, z dyplomem za zwycięstwo w XV Badaniu Satysfakcji, prezes Volvo Car Poland Emil Dembiński).
Powrót Volvo na I miejsce w Badaniu po niemal dekadzie przerwy (klasyfikacja w autach osobowych) to mimo wszystko spora niespodzianka. Szwedzka marka triumfowała dotychczas czterokrotnie: w latach 2007 (pierwsze Badanie Satysfakcji), 2010, 2011 i 2013. W ubiegłym roku zajęła zaś trzecią pozycję, będąc wówczas jedynym brandem z europejskim rodowodem w pierwszej „piątce” (poza nią TOP5 zdominowali „Azjaci”: Toyota, Lexus, Kia i Subaru). Co więcej, tegoroczna średnia marki – 4,39 – jest najwyższą w jej dotychczasowej historii. Pięciokrotne zwycięstwo w Badaniu zrównuje Volvo z Mazdą, która także stawała na szczycie podium pięć razy.
Drugie miejsce przypadło wspomnianej już Toyocie (z nieznacznie gorszą oceną r/r), a trzecią pozycję zajął Mercedes. Powrót na „pudło” niemieckiego brandu jest o tyle znaczący, że w 2021 r. zajął swoje historycznie najniższe – szóste – miejsce. Tym razem wyraźny progres – tak w tabeli, jak i w samej nocie (+0,33).
Trzeci raz z rzędu tuż za podium znalazła się Kia, piąta pozycja przypadła z kolei Audi (awans o 2 lokaty r/r) – to dotychczas najlepszy wynik niemieckiej marki (zresztą wszystkie cztery brandy grupy Volkswagen poprawiły swoją ubiegłoroczną ocenę). 6. miejsce, z wyraźnie niższą oceną, zajął Lexus (4 „oczka” w dół oraz o 0,44 pkt. gorsza nota), siódme lokata należała do Subaru (-2), a ósma – tak jak w poprzednim roku – do Mazdy.
Na 9. miejscu, po awansie o cztery pozycje, znalazł się SEAT… razem z Cuprą (nazwa „bliźniaczej” marki pojawiła się w Badaniu pierwszy raz, ale ocena SEAT-a/Cupry pozostała – jak na razie – wspólna). Dziesiątkę zamknął Volkswagen (awans o 5 pozycji.), a tuż za nim uplasowały się ex aequo siostrzana Skoda oraz Suzuki (odpowiednio +5 i +1 „oczko”). Stawkę TOP15 zamknęły Hyundai (0), pnący się do góry Nissan (+6) oraz spadająca Dacia (-6).
Toyota, choć nie zajęła pierwszej pozycji w „osobówkach”, triumfowała ponownie w klasyfikacji pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 t., aczkolwiek różnica między japońską marką a zajmującym drugie miejsce Mercedesem nie była już tak wysoka jak w 2021 r. (tym razem 4,16 vs 4,08 – to efekt zarówno poprawienia się niemieckiej marki premium, jak i minimalnie niższej noty obrońcy tytułu). Trzecie miejsce zajęło powracające na podium Iveco, a czwarte – Volkswagen.
Duże spadki odnotowały Renault (-0,58) i Ford (-0,41) – dla francuskiej marki oznaczało to wypadnięcie z TOP5. Co ważne, spadkowi o 0,17 pkt. uległa też średnia ocena wszystkich marek w tej kategorii (z 3,12 na 2,95).
Obszerna analiza Badania Satysfakcji Dealerów 2022 w październikowym wydaniu miesięcznika „Dealer”.