We wtorek 29 sierpnia zgromadzenie wierzycieli wchodzącej w skład grupy spółki British Automotive Polska (BAP) odrzuciło propozycję układu dotyczącego spłaty zobowiązań. O fiasku rozmów zadecydował głos głównego wierzyciela BAP – firmy Jaguar Land Rover. Wskutek braku porozumienia zarząd spółki poinformował o wdrożeniu działań zmierzających do złożenia wniosku o upadłość BAH. – Decyzją Zgromadzenia Wierzycieli BAP, zmuszeni jesteśmy zakończyć w trybie natychmiastowym działalność operacyjną – przekazał Andrzej Nizio, prezes zarządu British Automotive Holding.
Na doniesienia ze strony byłego dealera i importera zareagowała już giełda. Na wtorkowej sesji kurs BAH runął o 57 proc., a w środę firma kontynuowała trend spadkowy. W komunikacie giełdowym władze spółki przyznały, że prowadzenie dalszych działań jest niemożliwe z uwagi m.in. na „bezpodstawne zajęcie rachunków bankowych, brak możliwości pozyskania dalszego finansowania na prowadzenie działalności, a także strukturę powiązań kapitałowych i umownych w stosunku do JLR”.
W konsekwencji dokończenie realizowanych napraw oraz wywiązanie się z umów dotyczących sprzedaży aut jest niemożliwe. W celu rozwiązania tego problemu władze BAH prowadzą rozmowy z obecnym importerem brytyjskich marek, firmą Inchcape JLR Polska.
BAH mierzył się z trudnościami już od dłuższego czasu. Kiedy w 2020 r. JLR wypowiedział spółce umowę importerską, władze firmy informowały o problemach z pozyskaniem finansowania i malejącą, w wyniku pandemii i kryzysu gospodarczego, sprzedażą aut. 1 stycznia 2023 r. należące do BAH spółki British Automotive Gdańsk, British Automotive Łódź i British Automotive Silesia zaprzestały działalności dealerskiej i zostały przekształcone w autoryzowane serwisy JLR, a jedynym podmiotem prowadzącym sprzedaż nowych pojazdów pozostało British Automotive Centrum. Ostatecznie 18 sierpnia bieżącego roku JLR zażądał od BAH spłaty zadłużenia wraz z odsetkami w terminie siedmiu dni. Szacuje się, że wysokość długu samego British Automotive Polska wynosiła około 25 mln euro.
Oświadczenie Inchcape JLR Poland sp. z o.o.:
W związku z zakończeniem przez BAH (British Automotive Holding sp. z o.o.) działalności, Inchcape JLR Poland sp. z o.o. prosi o bezpośredni kontakt wszystkich klientów, którzy złożyli w BAC Warszawa zamówienia na samochody marek Range Rover, Defender, Discovery lub Jaguar lub są w trakcie napraw serwisowych w punktach należących do grupy BAH, takich jak British Automotive Łódź, British Automotive Gdańsk, British Automotive Silesia i British Automotive Centrum.
Prosimy o kontakt pod numerem telefonu +48 881 976 901 lub mailowo na kontakt@landrover.pl (ew. kontakt@jaguar.pl) w celu ustalenia najlepszego sposobu dalszej realizacji zamówienia samochodu bądź prac serwisowych.
Pozostałych klientów serwisu oraz potencjalnych klientów, zainteresowanych kupnem samochodu, zapraszamy do nawiązania kontaktu z pozostałymi autoryzowanymi dealerami marek koncernu JLR w Polsce, które znajdą Państwo tutaj [link do https://www.landrover.pl/dealerzy-lista].
Sieć dealerska JLR w Polsce to 12 autoryzowanych punktów dealerskich. Chcielibyśmy zapewnić wszystkich klientów JLR, że sytuacja związana z grupą BAH nie ma wpływu na zdolność dostarczania i serwisowania samochodów marek Range Rover, Defender, Discovery i Jaguar na terenie Polski.