Aktualności

Dostawcy części do aut pod ścianą?

Renegocjacja cen bądź zastrzyk gotówki – problemy dostawców drugiego i trzeciego stopnia wpływają na sytuację branży motoryzacyjnej.

Pod koniec II kwartału 2022 r. najwięksi producenci samochodowi zaczęli informować o wynikach finansowych, które firmy odnotowywały w ostatnim czasie. Dominował optymizm, bo, mimo problemów podażowych, niektóre koncerny mogły pochwalić się imponującą marżą i sporymi wzrostami. Tak dobrymi, że analizując sytuację branży automotive, można było czasami zapomnieć, że cały czas jesteśmy w środku kryzysu. Ale podczas gdy koncerny motoryzacyjne zredukowały w ostatnim roku zadłużenie netto o przeszło 100 mld dol., wśród dostawców części dług pozostał na niemal rekordowym poziomie.

O tym, że nie jest łatwo, a łańcuchy dostaw są nadal napięte, informuje zresztą m.in. Martinrea International, kanadyjski producent części samochodowych dostarczający produkty na rynki Ameryki Północnej, Europy i Azji. Przedstawiciele firmy mówią o niepokojącym trendzie wśród dostawców drugiego i trzeciego szczebla, którzy coraz częściej apelują do swoich klientów (dostawców pierwszego rzędu, OEM-ów) o możliwość renegocjacji cen bądź wsparcie finansowe.

I część producentów na te apele odpowiada – tak jak to miało miejsce w przypadku dostawcy komponentów akustycznych do aut, firmy Gissing North America. Kiedy Gissing poinformował o możliwości bankructwa, Tesla i General Motors postanowiły wesprzeć spółkę z Michigan. Motywacja była jasna – utrata poddostawcy oznaczałaby jeszcze dłuższe oczekiwania na auta zamówione do produkcji, problem, z którym mierzy się motoryzacja na całym świecie.

Alternatywa? Tej niestety nie ma, a dla poddostawców pomoc jest często jedyną szansą na uniknięcie bankructwa. W dobie zerwanych łańcuchów dostaw, wiele firm działało w systemie „start-stop”, z koniecznością organizowania wielodniowych przestojów, podczas których praca stała, chociaż przedsiębiorcy cały czas ponosili koszty związane choćby z utrzymaniem załogi.

Warto o tym pamiętać, zastanawiając się nad datą powrotu do normalności, bo lepsze wyniki największych koncernów motoryzacyjnych w ostatnim czasie nie muszą jeszcze zwiastować końca problemów.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Badanie EY: 45 proc. chce kupić auto, ponad połowa „elektryka”
Redakcja
28/9/2022
Aktualności
Citroën pokazuje nowe logo
Redakcja
27/9/2022
Aktualności
Toyota zamyka rosyjską fabrykę. Mazda rozważa podobny krok
Redakcja
26/9/2022
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.