Aktualności

Dwie listy, dwóch zwycięzców

Kilka tygodni temu serwis Automotive News opublikował niekompletną listę 100 największych dealerów aut używanych w USA. Dlaczego niekompletną? Bo brakowało na niej sprzedawców działających wyłącznie w segmencie „używek”. Czy ich obecność ma jednak znaczenie?

Zdecydowanie tak, bo niekwestionowanym liderem amerykańskiego rynku pojazdów z drugiej ręki jest firma CarMax, która w minionym roku sprzedała 765,6 tys. używanych aut, ponad dwukrotnie więcej od przedstawicieli grupy pościgowej. Branżowy gigant jest przy tym ciekawym przypadkiem firmy, która jeszcze do niedawna funkcjonowała w segmencie nowych aut (z której to działalności zrezygnowała jednak przed dwoma laty).

Na pozycji wicelidera, a przy tym numeru jeden, gdybyśmy ograniczyli się jedynie do autoryzowanych dealerów, uplasowała się Lithia Motors, która z wolumenem 325,7 tys. aut zanotowała przychód z „używek” na poziomie 8,5 mld dol. Obecna od niedawna także w Europie, za sprawą przejęć brytyjskich grup Pendragon oraz Jardin Motors, na dziś jest największym autoryzowanym dealerem na Zachodzie i prawdopodobnie drugim co do wielkości na świecie (gdyby kierować się danymi sprzed kilku lat, pierwsze miejsce przypadłoby chińskiej grupie Guanghui Automobile, która w covidowym roku 2020 przebiła wolumen miliona aut – nowych i używanych).

Wróćmy jednak do USA, gdzie podium zamyka Carvana, firma specjalizująca się w sprzedaży online, która wraca „do żywych”, po tym, jak wielu rynkowych ekspertów wieszczyło jej rychły upadek. Nie obyło się bez spadków – 312,8 tys. aut, to o 24 proc. mniej niż rok wcześniej, ale analizując sytuację innych „onlajnowych” graczy – wycofanie się z rynku Vrooma oraz bankructwo Shift Technologies, wydaje się, że są to akceptowalne straty.

Na koniec skupmy się wyłącznie na autoryzowanych dealerach. W 2023 r. z salonów TOP100 wyjechało w sumie 3,22 mln pojazdów z rynku wtórnego, o 0,1 proc. więcej niż w roku 2022. I mniej więcej tyle samo co aut nowych, bo wskaźnik sprzedaży używanych do nowych wyniósł w analizowanym okresie 0,98, nieco mniej w stosunku do poprzednich lat, kiedy z reguły proporcje przechylały się na korzyść „używek”.  Liderem pod kątem przychodu generowanego na pojedyncze dealerstwo okazała się grupa Corwin Automotive – każdy z 17 firmowych salonów przyniósł w 2023 r. średnio 53,8 mln dol. przychodu z segmentu.  

Fot. By Ildar Sagdejev – Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
MG Motor Europe przeciwne unijnym cłom. „Protekcjonistyczne praktyki handlowe”
Redakcja
17/6/2024
Aktualności
Toyota Romanowski z trzecim Lexusem
Redakcja
13/6/2024
Aktualności
Komisja Europejska zadecydowała. Nowe cła mogą sięgnąć 50 proc.
Redakcja
12/6/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.