Aktualności

Elektromobilność – obawa czy nadzieja dla rynku pracy w Polsce?

Nawet o 6 tysięcy może wzrosnąć liczba miejsc pracy w Polsce w związku z transformacją branży motoryzacyjnej do 2030 r., co pokazują ostatnie badania. Jednak bez wdrożenia środków stymulujących rozwój rynku, sektor czekają zwolnienia.

Raport „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości” jest owocem współpracy Boston Consulting Group (BCG) z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i kreśli możliwe scenariusze skutków transformacji sektora transportu w Polsce na rynku pracy do 2030 r. 

„Zakładamy m.in., że skala produkcji na rynku motoryzacyjnym nie wróci do poziomu sprzed pandemii COVID-19 co najmniej do 2030 r. W kolejnych latach należy spodziewać się również wzrostu wartości software instalowanego w pojazdach – o ok. 11 proc. rocznie. To zwiększy zapotrzebowanie branży na programistów. Na skutek rosnącego popytu na modele klasy premium wzrost obejmie również ilość materiałów wykorzystywanych do produkcji samochodów. Kluczowym czynnikiem będzie coraz większe zainteresowanie klientów pojazdami z napędem elektrycznym. Ich rynkowy udział w ciągu najbliższej dekady wzrośnie do ok. 20 proc.” – mówił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Zdaniem Kristiana Kuhlmanna, Partnera w BCG, po uwzględnieniu nowych miejsc pracy w związku z rozwojem elektromobilności, potencjalne zmniejszenie zatrudnienia może wynieść „jedynie” 2 tys. stanowisk. Jednak pokłosiem tej liczby są fundamentalne zmiany w strukturze rynku pracy.  Sam raport, szacując ich skalę wskazuje, że na skutek transformacji wymóg przeszkolenia lub przekwalifikowania będzie dotyczył ok. 170 tys. pracowników.

Aby nie pozostać bezczynnym wobec nieuchronności zmian, niezbędne wydaje się stworzenie strategicznych planów zatrudnienia, a także wdrażanie m.in. nowych strategii rekrutacyjnych i umiejętność zatrzymania pracowników oraz ich dokształcanie. 

 „Kluczem do zrealizowania pozytywnych wariantów jest wdrożenie przez administrację publiczną i branżę takich instrumentów, które skoncentrują się na wspieraniu sprzedaży i produkcji pojazdów elektrycznych oraz rozbudowie infrastruktury ładowania. W scenariuszu bazowym transformacja sektora motoryzacyjnego ograniczy redukcję miejsc pracy o 5 tys., zaś w scenariuszu optymistycznym możliwe będzie zwiększenie zatrudnienia nawet o 6 tys. nowych stanowisk” – kończy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. I taki wariant by nam odpowiadał – wiele będzie jednak zależało od samych producentów, bo dopóki auta elektryczne straszą ceną, dopóty na żaden gwałtowny boom raczej nie mamy co liczyć.

Skontaktuj się z autorem
Kacper Czachor
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.