Aktualności

Jacek Pawlak wieszczy dużą podwyżkę cen aut

Prezes Toyota Central Europe w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” przekonuje, że w związku z bardzo restrykcyjnymi regulacjami emisji CAFE, które wejdą w życie od początku 2025 r., pojawią się duże podwyżki cen aut. Jego zdaniem nowe regulacje mogą oznaczać nawet koniec małych miejskich modeli.

Jacek Pawlak tłumaczy w rozmowie z dziennikiem, że od początku 2025 r. wejdą nowe i bardzo restrykcyjne regulacje CAFE. „To nie są jeszcze nowe normy emisji spalin, więc będzie można sprzedawać samochody przekraczające limit. Ale jego poziom, do którego producent nie musi płacić kary za nadmiarową emisję, został obniżony ze 118 g do 94 gramów CO2 na przejechany kilometr” – omawia prezes Toyota Central Europe. Dodaje, że niewiele aut zmieści się w takim limicie, dlatego większość producentów albo wyposaży swoje samochody w urządzenia obniżające emisję (to zaś podniesie koszt produkcji i podwyższy cenę), albo zapłaci za nie karę (co też będzie oznaczać podwyżkę). „W rezultacie dzisiejsze ceny będą obowiązywać tylko do grudnia. A od 1 stycznia 2025 r. samochody będą droższe” – twierdzi.

Przedstawiciel Toyoty opisuje, że „wysokość podwyżek będzie zależała od możliwości i podejścia producenta”. I precyzuje: „Pamiętajmy, że regulacje CAFE dotyczyć będą średnich emisji z całej sprzedaży. Niektórzy produkują bardzo dużo aut niskoemisyjnych, więc im będzie łatwiej te regulacje spełnić. Innym będzie dużo trudniej. Ale na pewno samochody będą droższe albo niektórych już nie będzie. Producenci mogą celowo ograniczać dostępność tych bardziej emisyjnych wersji, by uzyskać korzystniejszy miks. Małym autom miejskim grozi wyginięcie”. Ekspert zauważa, że „gdy mówimy o dopłatach równoważących kary emisyjne na poziomie 3 tys. euro, 4 tys. czy 5 tys. – z uwzględnieniem akcyzy – to łatwiej taką kwotę dodać do ceny dużego SUV-a niż auta miejskiego”.

Co więcej, koszty produkcji wzrosną z powodu nowych unijnych wymogów dotyczących wyposażenia aut w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, z czym będą wiązać się choćby modyfikacje układu hamulcowego, oświetlenia i opon.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Volvo mniej ambitne pod kątem elektryfikacji?
Redakcja
26/7/2024
Aktualności
Toyota: japońska marka z rekordem w Europie
Redakcja
25/7/2024
Aktualności
„Elektryk” Twingo poniżej 20 tys. euro. Produkcja ruszy w Słowenii
Redakcja
24/7/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.