Aktualności

Jakie auta kupują Europejczycy? Cz.1

Toyoty Corolla, Yaris, RAV4, C-HR, Kia Sportage, a do tego Hyundai Tucson i Dacia Duster – o najpopularniejszych modelach na polskim rynku pisaliśmy nie raz. A jak wygląda sytuacja poza granicami naszego kraju? W tej części skupimy się na największych gospodarkach kontynentu.

Niespodzianki nie stanowią na pewno wyniki sprzedaży nowych pojazdów w Niemczech i we Francji. Wyniki badania firmy analitycznej Dataforce opublikowane przez Automotive News wskazują, że w obu państwach klienci sięgają głównie po produkty krajowe. Za linią Odry najlepiej sprzedają się Volkswageny, a czołową szóstkę stanowią kolejno VW Golf, T-Roc, Tiguan, jedyny w tym zestawieniu przedstawiciel konkurencji – Opel Corsa, a potem znowu: VW Passat i Transporter. Po jednym miejscu w TOP10 mają również niemieckie marki premium, a konkretnie modele BMW Seria 3, Audi A3/S3 oraz Mercedes Klasy C.

Francuski tort równo podzieliły między siebie natomiast koncerny Renault i Stellantis. Listę otwiera więc Peugeot 208, a dalej mamy Renault Clio, Dacię Sandero i Citroena C3. I to tyle, jeśli chodzi o zestawienie markowe, bo kolejne pozycje w dziesiątce okupują auta należące do wymienionej czwórki. Na uwagę zasługuje jednak zamykający ranking nowy Renault Arkana, który od początku roku zwiększył sprzedaż o ponad 270 proc.

Przejawy patriotyzmu motoryzacyjnego, chociaż już wyraźnie słabsze, zaobserwujemy również we Włoszech. Tu pierwsze skrzypce gra niepozorny Fiat Panda i rodzima Lancia Ypsilon (która być może już w 2024 r. wróci na inne europejskie rynki). A poza tym? W oczy rzuca się przede wszystkim siła grupy Stellantis, którą w TOP10 reprezentuje aż siedem modeli – do wymienionych należy dopisać Citroena C3, Jeepa Renegade’a, Fiaty 500 i 500X oraz Peugeota 208. Oprócz tego dwie Dacie, żadnego przedstawiciela niemieckiego przemysłu i żadnej marki wywodzącej się z Azji.

Zupełnie inaczej niż w Hiszpanii, w której ubiegłorocznego lidera, Seata Aronę, w 2022 r. wyprzedził Hyundai Tucson. Na Półwyspie Iberyjskim nie znajdziemy zresztą jednoznacznych trendów, a ranking najpopularniejszych modeli jest podzielony na kilku producentów – dwoma przedstawicielami dysponuje Seat (oprócz Arony na listę załapuje się również Ibiza), Toyota (Corolla, C-HR), Volkswagen (T-Roc, T-Cross) i Peugeot (2008, 208). Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na niewielkie różnice wolumenowe, bo zamykająca dziesiątkę Ibiza osiągnęła od początku roku wolumen na poziomie 8,6 tys. szt. wobec 14 tys. rejestracji lidera rynku.

Przenieśmy się wreszcie poza UE, do Wielkiej Brytanii, gdzie sytuacja jest chyba najmniej oczywista. Podobnie jak w Hiszpanii, także i tutaj tabela jest nieco „wypłaszczona”. Opel Corsa dysponuje niby bezpieczną przewagą nad Fordem Pumą i Nissanem Qashqaiem, ale o żadnej przepaści nie może być mowy. Godna odnotowania jest wysoka, czwarta pozycja MINI Coopera/One, który na żadnym innym spośród 30 analizowanych rynków nie trafił do czołowej dziesiątki. Warto jednak też wspomnieć o rosnącej sile Hyundai Group reprezentowanej przez przewijającego się już kilkakrotnie Tucsona i dwa modele związane z siostrzaną Kią – Sportage i Niro.

Obserwując największe europejskie rynki, rzuca się w oczy fakt, że samochody elektryczne nadal, co do zasady, nie są w stanie przebić się do ścisłego topu. Co ciekawe, reprezentantów idei elektromobilności znajdziemy na wysokich pozycjach w rankingach mniejszych państw – oprócz oczywistych kierunków, takich jak Norwegia czy Szwajcaria, mowa tu chociażby o Rumunii.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Badanie EY: 45 proc. chce kupić auto, ponad połowa „elektryka”
Redakcja
28/9/2022
Aktualności
Citroën pokazuje nowe logo
Redakcja
27/9/2022
Aktualności
Toyota zamyka rosyjską fabrykę. Mazda rozważa podobny krok
Redakcja
26/9/2022
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.