Aktualności

Jeszcze więcej „elektryków”

W III kwartale 2020 r. udział samochodów niskoemisyjnych na unijnym rynku zanotował kolejny wzrost, a sprzedaż „elektryków” i hybryd plug-in zwiększyła się aż o 211 proc. względem ubiegłego roku.

Według danych ACEA w okresie lipiec-wrzesień na europejskie drogi wyjechało 274 tys. aut niskoemisyjnych (ECV) – połowę z nich stanowiły samochody w pełni elektryczne (BEV), które zaliczyły 132-proc. wzrost, a połowę hybrydy plug-in (PHEV). Zwłaszcza popularność tych drugich poszybowała gwałtownie w górę – w III kwartale bieżącego roku zarejestrowano o 368 proc. więcej aut z wtyczką niż przed rokiem. Wzrost zainteresowania autami niskoemisyjnymi w okresie letnim przełożył się na bardzo dobre wyniki segmentu ECV po 9 miesiącach – łączny wzrost w 2020 r. wyniósł 122 proc., a na rynku pojawiło się ponad pół miliona pojazdów.

Dynamiczny wzrost popularności segmentu ECV wiąże się z koniecznością sprostania europejskim regulacjom dotyczącym emisji CO2 i programom dopłat, które oferują rządy państw UE. Kolejni producenci opierają swoje nadzieje na spełnienie normy CO2 na „hybrydowej ofensywie”, czyli poszerzeniu oferty produktowej najpopularniejszych modeli o wersje z napędem plug-in. I chociaż coraz częściej mówi się o tym, że popularne hybrydy w warunkach rzeczywistych wcale nie są tak ekologiczne, jak można by tego oczekiwać, to ich rola w firmowej strategii nieustannie wzrasta.

Jak zatem przedstawia się podział rynku europejskiego w III kwartale roku ze względu na wykorzystywany napęd? Samochody benzynowe nadal są zdecydowanym liderem, ale ich udział spadł do 47,5 proc., podczas gdy jeszcze wiosną wynosił 51,9 proc. Na drugim miejscu, także ze spadkiem, znalazł się diesel, który odpowiada za mniej więcej jedną czwartą rynku (27,8 proc.). Dalej, z udziałem na poziomie 12,4 proc., plasują się standardowe hybrydy (HEV), a tuż za nimi znalazły się auta elektryczne (BEV + PHEV) – takim napędem dysponuje obecnie co dziesiąty zarejestrowany samochód w Unii Europejskiej (9,9 proc.).

Europejskim liderem w sprzedaży aut elektrycznych i hybryd plug-in są Niemcy, które od początku roku wypuściły 100 tys. samochodów z każdego segmentu (łącznie 204 tys. szt.). Drugie miejsce zajęła Francja (110 tys.), a podium zamknęła Szwecja z wynikiem 56 tys. szt., A w Polsce? Nad Wisłą w analogicznym okresie zarejestrowano 4,5 tys. aut z tej kategorii.

Na koniec ciekawostka. Za największy procentowy wzrost sprzedaży hybryd plug-in latem tego roku w Unii odpowiada Łotwa, bo tamtejszy rynek urósł aż o 1700 proc. – w III kwartale 2019 r. sprzedano tam słownie jeden pojazd z tego segmentu – a w 2020 r. – już 18.

Dane: ACEA

Zdjęcie: Press BMW Group

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
Zobacz również
Aktualności
Listopad na plusie… Na razie
Redakcja
24/11/2020
Aktualności
Spadek na koniec, lepiej w 2021?
Redakcja
24/11/2020
Aktualności sponsorowany
Efektywność w ASO – jak ją zwiększyć?
Redakcja
20/11/2020
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.