Aktualności

Kolejny przedstawiciel brytyjskiego TOP100 w rękach Amerykanów?

Lookers, Pendragon, Jardin – w ciągu ostatnich 12 miesięcy aż trzy firmy z czołówki branży dealerskiej w UK trafiły w ręce graczy zza Atlantyku. Wszystko wskazuje jednak na to, że listę akwizycji przed końcem roku uzupełni jeszcze jedna duża transakcja – przejęcie części portfolio Rybrooka przez Grupę Sytner.

Najnowszy cel transferowy Sytnera, lidera brytyjskiego rynku, stanowiącego część amerykańskiej  grupy Penske Automotive, być może nie jest w stanie pochwalić się liczbami na poziomie Pendragona i na pewno nie szokuje tak, jak zuchwałe przejęcie Lookersa przez do niedawna anonimowe Alpha Auto. Mimo to nadal mówimy tu o sytuacji, która nie zdarza się na co dzień – „rozmontowaniu” firmy z Listy TOP100, co więcej firmy z górnej części zestawienia, która w najnowszej edycji rankingu uplasowała się na 18 miejscu.

Rybrook Holdings, bo o nim mowa, wygenerował prawie miliard funtów przychodu w 31 lokalizacjach. Teraz połowa z nich (odpowiedzialna jednak za większość obrotów) przejdzie w ręce Sytnera. W efekcie branżowy numer jeden w Wielkiej Brytanii znacznie rozszerzy ofertę aut z segmentu premium – o cztery autoryzacje BMW, tyle samo obiektów MINI oraz Volvo, dwa dealerstwa Land Rovera, a także salon Porsche.

Skala akwizycji stawia przyszłość pozostałych brandów należących do Rybrook Holdings pod znakiem zapytania; po rozstaniu się z BMW (po 52 latach współpracy), MINI i Volvo, w rękach dealera pozostaną bowiem niemal wyłącznie brandy luksusowe i sportowe – Rolls-Royce, Lotus, Maserati, McLaren, Pininfarina, Lamborghini, a do tego jedna stacja JLR i kolejne dwie lokalizacje Porsche.

Dla Sytnera przejęcie kilkunastu obiektów to z kolei szansa, by po raz pierwszy jakakolwiek firma z Wysp przekroczyła przychód rzędu 8 mld funtów. Dzięki tej akwizycji brytyjski gigant zmniejszy stratę dzielącą go od lidera branży w Europie – Grupy Emil Frey, a przy tym powiększy dystans nad resztą stawki na krajowym podwórku – przede wszystkim Lithią Motors, która po przejęciu Pendragona oraz Jardine Motors stała się nieformalnym numerem dwa w Zjednoczonym Królestwie.

Finalizacja “dealu” jest przewidywana na styczeń 2024 r.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
MG Motor Europe przeciwne unijnym cłom. „Protekcjonistyczne praktyki handlowe”
Redakcja
17/6/2024
Aktualności
Toyota Romanowski z trzecim Lexusem
Redakcja
13/6/2024
Aktualności
Komisja Europejska zadecydowała. Nowe cła mogą sięgnąć 50 proc.
Redakcja
12/6/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.