W branży motoryzacyjnej pojawiały się głosy, że perypetie, z którymi w ostatnim okresie zmaga się Europa, nie są najlepszym momentem na forsowanie kosztownych rozwiązań, zwłaszcza takich, których skutków nie sposób przewidzieć. Nie brakowało opinii, że najbardziej radykalne punkty zielonej transformacji należałoby wstrzymać, a przynajmniej odroczyć. Kryzys energetyczny i wojna na Ukrainie nie wpłynęły jednak na zmianę postawy unijnych instytucji. Wręcz przeciwnie.
Po tym, jak Komisja Europejska przedstawiła program transformacji w ramach „Fit for 55”, zagadnienie trafiło m.in. do oceny podlegającej PE Komisji ds. Środowiska. Wyniki prac ENVI już znamy – europarlamentarzyści poparli planowaną na 2035 r. redukcję emisji CO2 o 100 proc., co w praktyce oznacza koniec sprzedaży nowych pojazdów napędzanych benzyną, dieslem oraz hybryd, w tym plug-inów. Część propozycji unijnych urzędników może jednak wejść w życie znacznie wcześniej – ENVI przegłosowało bowiem ustanowienie surowych ograniczeń już od 2025 r. – do tego czasu limit emisji względem ubiegłego roku powinien się zmniejszyć o 20 proc. (dla samochodów osobowych), wobec planowanych pierwotnie 15 proc. Kolejnym ciosem dla tradycyjnej motoryzacji jest „ban” dla pojazdów emitujących więcej niż 123 g/km CO2. Tego typu auta nie będą mogły zostać wprowadzone do obiegu już od 2030 r.
Warto jednak odnotować, że członkowie ENVI sprzeciwili się niektórym rygorystycznym zmianom, które miały zostać wdrożone do końca bieżącej dekady – mowa tu o datach przejściowych, w tym zaproponowanym przez KE projekcie redukcji emisji CO2 o 55 proc. do 2030 r. względem wytycznych sprzed roku. Taki kompromis ma w założeniu ułatwić branży przejście na elektromobilność bez naruszania fundamentu polityki klimatycznej UE, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r.
W nadchodzących miesiącach propozycja KE trafi na plenum Parlamentu Europejskiego, ale eksperci nie przewidują, aby PE zakwestionował decyzje ENVI. Na kolejnym etapie o wypracowanych rozwiązaniach będą debatować przedstawiciele państw członkowskich.
Fot: © European Union 2022 – Source : EP