Aktualności

Lista TOP25 aut używanych: duże wzrosty, ten sam lider

Najwięksi dealerzy aut używanych notowali w 2023 r. wyraźne wzrosty, zaś lider tej części rynku zbliżył się do rekordowych 9 tys. samochodów z drugiej ręki. Równocześnie spadł jednak średni udział przychodów ze sprzedaży „używek” w obrotach stacji.

Czołowa dziesiątka największych autoryzowanych dealerów aut używanych w 2023 r. Numerem jeden, ze sprzedażą 8,8 tys. pojazdów, została ponownie Grupa Plichta

Sprzedaż TOP25 za rok 2023 wzrosła o 23,61 proc. względem 2022 r. (64 016 szt. vs 52 671 szt.). Tylko nieco gorszą dynamikę uzyskano w TOP50 (+20,91 proc.), w którym sprzedaż używanych aut wyniosła łącznie 86,1 tys. szt. Co ciekawe, mimo takich liczb spadł średni udział przychodu ze sprzedaży „używek” w obrotach dealerstwa –  wyniósł on 10,84 proc. (spadek o 2,5 proc. r/r; swoje zrobiły tu – jak widać – imponujące wolumeny w autach nowych).

Największym autoryzowanym dealerem samochodów używanych została kolejny raz Grupa Plichta, która sprzedała 8796 aut (+37 proc. r/r). Za pomorskim gigantem uplasowała się Grupa Cichy-Zasada | Sobiesław Zasada Automotive (5 843 szt.), notując imponujący 55-proc. wzrost oraz awans o dwie pozycje. Trzecią lokatę, po spadku o jedno „oczko” – zajął Emil Frey Polska (7-proc. wzrost r/r i sprzedaż na poziomie 5,5 tys. pojazdów z drugiej ręki).

Grupa Plichta wciąż najlepsza w sprzedaży aut używanych. Na pierwszym planie Bartosz Plichta odbierający dyplom z rąk Łukasza Lissa z firmy CarGarantie

Kolejne miejsca z TOP10 przypadły Grupie PGD (4 984 szt., +22 proc. r/r), która spadła o jedną lokatę, Grupie Bemo (3 029 szt., +16 proc.) oraz Grupie Inchcape (3 014 szt., +26 proc.), która uzyskała najwyższy w stawce wskaźnik sprzedaży używane/nowe (0,81). W czołowej dziesiątce znalazły się również: Toyota Dobrygowski (2 616 szt., +17 proc.), Grupa Cygan (2 552 szt., -4 proc. i spadek z piątej pozycji na ósmą), Grupa PTH (2 408 szt., +12 proc.) oraz Grupa Lellek (2 314 szt., +16 proc.; dwaj ostatni dealerzy utrzymali swoje pozycje z ub.r.).

Łyżką dziegciu we wzrostowym dla „dwudziestki piątki” 2023 r. pozostaje niestety wspomniany wskaźnik sprzedaży aut używanych do nowych. Przykład Grupy Inchcape to niestety wyjątek od reguły (poziom powyżej 0,5 wypracowały jeszcze tylko trzy grupy: Plichta, Emil Frey oraz Jaworski Auto), zaś średnia dla TOP25 wyniosła raptem 0,34 – i jest to rezultat gorszy niż w roku 2022 (0,36). Albo więc sprzedaż nowych pojazdów chwilowo odjechała używanym (i TOP25 jest tu poniekąd ofiarą własnego sukcesu i potężnych wzrostów w dziale „nówek”), albo polscy dealerzy wciąż przykładają do tego segmentu niewystarczającą wagę.

Pełna analiza Listy największych dealerów samochodów używanych (całej TOP50) w kwietniowym numerze miesięcznika „Dealer”.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Volvo mniej ambitne pod kątem elektryfikacji?
Redakcja
26/7/2024
Aktualności
Toyota: japońska marka z rekordem w Europie
Redakcja
25/7/2024
Aktualności
„Elektryk” Twingo poniżej 20 tys. euro. Produkcja ruszy w Słowenii
Redakcja
24/7/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.