Aktualności

Lithia Motors zdobywa podwójną koronę rynku samochodowego w USA

Automotive News opublikował listę 100 największych dealerów aut używanych w Stanach Zjednoczonych pod kątem wolumenu sprzedaży detalicznej. Nowym liderem rankingu został ubiegłoroczny numer cztery – Lithia Motors, która ledwie przed miesiącem świętowała triumf w zestawieniu obejmującym nowe auta.

Po 25 latach dominacji na rynku AutoNation musiało uznać wyższość Lithii Motors w segmencie nowych pojazdów. Na roszady w autach używanych również zapowiadało się już od dłuższego czasu, bo ostatnimi czasy Lithia wykazywała znacznie większą rynkową aktywność od swojego rywala. W 2022 r. z salonów nowego lidera wyjechało 311,7 tys. „używek”, około 13 proc. więcej niż rok wcześniej, co w zestawieniu z nieco gorszym wynikiem AutoNation (-1 proc.; 299,8 tys. szt.) przyczyniło się do triumfu firmy zarządzanej przez rodzinę DeBoer. Podium zamknęło obecne także na rynku brytyjskim Penske Automotive z wolumenem na poziomie 261,7 tys. „używek”.

Podwójna korona, która stała się udziałem Lithii Motors, to jednak nie tylko efekt znakomitego roku, ale także… zmiany metody doboru uczestników. W najnowszej edycji rankingu organizatorzy postanowili bowiem wyrzucić z listy firmy, które nie sprzedają aut w ramach tradycyjnego modelu dealerskiego. W efekcie pierwsze dwie pozycje zwolniły CarMax (w 2021 r. firma zrezygnowała z działalności w segmencie nowych aut) i Carvana, które w 2021 r. sprzedały kolejno 920 tys. i 425 tys. używanych samochodów. Z zestawienia zniknęli również inni internetowi gracze – Vroom oraz Schift Technologies.

Łącznie firmy z TOP100 sprzedały w 2022 r. 3,1 mln pojazdów z rynku wtórnego, o pół procenta więcej niż rok wcześniej (dla uzyskania miarodajnych wyników w danych z 2021 r. pominięto rezultaty wspomnianych wyżej cyfrowych gigantów). Tegoroczny współczynnik sprzedaży aut używanych do nowych osiągnął natomiast poziom 1,09 zgodnie ze złotym standardem, który zakłada, że na każde sprzedane auto nowe powinna przypadać jedna „używka”. To wynik znacznie gorszy od tego sprzed roku, kiedy wskaźnik wynosił 1,52, ale wówczas rezultat podbijały nieobecne już CarMax i Carvana. Spośród „bywalców” tegorocznej edycji najwyższy rezultat w tej kategorii uzyskała grupa Garber Management, sprzedając 12,1 tys. nowych aut i 33,8 tys. używanych (2,8).

Najwięcej samochodów z drugiej ręki na pojedynczą lokalizację sprzedawało z kolei Performance Automotive Network. Z 17 obiektów dealera wyjeżdżało średnio 2 tys. aut, gwarantując sprzedawcy wynik ponad dwukrotnie lepszy od średniej dla TOP100 (832 szt.). A co trzeba było wreszcie zrobić, by dostać się na Listę? Sprzedać przynajmniej 7 741 używanych samochodów – w Polsce takiego wyniku nie osiągnął jeszcze nikt.

Fot. Ian Poellet – Own work, CC BY-SA 3.0

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Turcja hubem dla chińskiej motoryzacji?
Redakcja
17/5/2024
Aktualności
Autotorino blisko wejścia do Polski. Gigant podpisał umowę zakupu Mercedes-Benz Warszawa
Redakcja
16/5/2024
Aktualności
Słodko-gorzkie używane
Redakcja
16/5/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.