Aktualności

Model agencyjny na zakręcie. Kolejny producent opóźni wdrożenie systemu?

Brytyjska prasa donosi o licznych wyzwaniach, z którymi zmagają się marki planujące wdrożyć model sprzedaży bezpośredniej. Po Stellantisie i JLR przyszedł czas na Audi.

Static photo,
Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping

W grudniu 2023 r. Maria Grazia Davino, nowa szefowa brytyjskiego oddziału grupy Stellantis, podjęła decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia modelu agencyjnego do momentu, kiedy ten „będzie gotowy”, co miałoby nastąpić najwcześniej w 2026 r. Na zmianie harmonogramu skorzystają przede wszystkim należące do producenta marki premium – DS oraz Alfa Romeo, które w systemie agencyjnym miały funkcjonować już od połowy 2024 r.

Pod koniec lutego bieżącego roku na jeszcze bardziej drastyczny ruch zdecydował się JLR, który po konsultacjach z partnerami poinformował o rezygnacji z dotychczasowych planów i utrzymaniu modelu dealerskiego, choć z większym naciskiem na sprzedaż online.

Minęło ledwie kilka tygodni, a kolejne wieści napływają ze strony brytyjskich sprzedawców Audi, którzy informują o opóźnieniach związanych z „uruchomieniem” nowego systemu dystrybucji. Lokalny magazyn „Car Dealer” podaje, że bieżące plany Grupy Volkswagen zakładały, że elektryczne pojazdy niemieckiej marki premium będą sprzedawane na zasadach agencyjnych od kwietnia 2024 r., trzy miesiące wcześniej, niż pierwotnie planowano, ale z doniesień serwisu wynika, że producent miałby nieoficjalnie wycofać się z tych zapowiedzi.

Zdaniem dealerów z Wielkiej Brytanii należących do sieci nie należy jednak spodziewać się, by opóźnienie trwało zbyt długo, tym bardziej że w ramach modelu agencyjnego sprzedawane są już elektryczne modele siostrzanych marek – Skody, Volkswagena oraz Cupry. Co ważne, brytyjski oddział Volkswagena nie odniósł się jeszcze do informacji opublikowanych przez magazyn „Car Dealer”, więc zarówno skala opóźnienia, jak i to, czy w ostateczności w ogóle do niego dojdzie, pozostaje chwilowo sprawą otwartą.

Niezależnie od tego, staje się jednak coraz bardziej oczywiste, że transformacja systemu dystrybucji stanowi dla producentów znacznie twardszy orzech do zgryzienia, niż mogło się pierwotnie wydawać. Zwłaszcza że w kuluarach mówi się o licznych problemach, które utrudniają funkcjonowanie sieci.

Fot. AUDI AG

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.