Aktualności

PE przegłosował koniec aut spalinowych od 2035!

8 czerwca Parlament Europejski przegłosował nowe przepisy dotyczące emisji aut, których projekt przewiduje najpierw znaczące zaostrzenie obecnie obowiązujących norm, zaś od 2035 r. dopuszczenie na rynek tylko modeli bezemisyjnych.

Projekt rozporządzenia przyjęty jeszcze w pierwszej połowie maja przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) zobowiązuje producentów do zredukowania emisji ze sprzedawanych samochodów o 20 proc. w 2025 r. (w porównaniu z 2021 r.), o 55 proc. w 2030 r. oraz o 100 proc. w 2035 r.

Wydawałoby się, że przeciągające się skutki pandemii i wojna na Ukrainie, która uderza zwłaszcza w europejską gospodarkę i łańcuchy dostaw, powinny skłonić Komisję Europejską do złagodzenia wymagań. Tymczasem KE tylko bardziej je zaostrzyła: cel pośredni zakładał pierwotnie zredukowanie emisji do 2025 r. o 15, a nie 20 proc. W środę, wskutek głosowania Parlamentu Europejskiego, powyższe założenia zostały niejako przypieczętowane.

Choć pamiętajmy, że swoje stanowisko musi wyrazić także Rada UE w głosowaniu ministrów ds. klimatu i środowiska pod koniec czerwca, ale państwa członkowskie w większości popierają plan redukcji emisji o 100 proc. do 2035 r. „Jeśli stanowiska rady i parlamentarzystów będą rozbieżne, to na jesieni czeka nas tzw. trilog, czyli ucieranie stanowiska między Europarlamentem i państwami członkowskimi” – przybliża dla „Rzeczpospolitej” Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Koncerny muszą aktualnie zagwarantować, że ich nowe auta będą emitować nie więcej niż 95 g CO2/km, zaś dla „dostawczaków” cel ten wynosi 147 g CO2/km.

Informacje o – wymuszonej – elektryfikacji wzbudzały jeszcze na samym początku zdumienie i wyraźny sprzeciw branży motoryzacyjnej, choć producenci, widząc, że elektryfikacja jest nieuchronna, zainwestowali już ogromne pieniądze w produkcje aut zeroemisyjnych. Problem w tym, że wciąż wiele europejskich państw, łącznie z Polską, jest daleko w tyle w kwestii tworzenia infrastruktur ładowania.

Fot. Shutterstock

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Chiński problem niemieckich producentów
Redakcja
14/10/2024
Aktualności
Używane po włosku: lekcja dla branży
Redakcja
10/10/2024
Aktualności
„Elektryki” pod ścianą
Redakcja
10/10/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.