Ponowna wygrana Grupy Emil Frey chyba nikogo nie zaskoczyła, biorąc pod uwagę olbrzymią przewagę, jaką dealer przed rokiem uzyskał nad drugim na liście Penske Automotive. Przewagę, którą szwajcarski gigant w bieżącej edycji znacząco powiększył, pomimo spadku przychodów do „zaledwie” 13 mld euro. W 2020 r. koncern sprzedał łącznie 375 tys. nowych samochodów 44 marek w 816 punktach sprzedaży.
Na drugim miejscu znowu uplasowała się firma zza Atlantyku – amerykański gigant Penske Automotive. W Europie dealer jest obecny głównie w zachodniej części kontynentu. W ubiegłym roku Penske sprzedało 69,2 tys. aut, co przełożyło się na przychód w wysokości 5,82 mld euro, o niemal jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Podium uzupełniła firma doskonale znana polskim dealerom – brytyjski Inchcape, który w zestawieniu z poprzednim rokiem awansował o trzy pozycje.
Miejsca 4-5 również okupują grupy z UK – Arnold Clark oraz Lookers, a tuż za nimi plasuje się niderlandzki Pon Holdings – najwyżej sklasyfikowany dealer wywodzący się z Unii Europejskiej. W tym wypadku szóstą lokatę i tak należy traktować w kategorii sukcesu, bo przed rokiem UE w Top 10 reprezentowało wyłącznie D’leteren Auto, które wówczas skończyło rok na 8. pozycji (teraz firma spadła na 10. miejsce).
A jakie kryteria trzeba spełnić, żeby wejść do europejskiego grona TOP50? Fińskie K Auto, tegoroczny nr 50, zanotowało niespełna miliard euro przychodu (dokładnie 890 mln). Firma sprzedała przy tym 11 tys. nowych aut i podobną liczbę „używek” w 46 stacjach dealera. Gdyby o miejscu na liście świadczyła zatem wyłącznie liczba sprzedanych samochodów, to w TOP50 nie zabrakłoby również przedstawiciela z Polski – Grupy Cichy Zasada (ponad 21,2 tys. nowych aut sprzedanych w 2020 r., a do tego 3,4 tys. pojazdów używanych).
TOP10 największych dealerów w Europie według przychodów:
1. Emil Frey (Szwajcaria, 375 tys. sprzedanych nowych samochodów w 2020, 13 mld euro przychodu)
2. Penske Automotive Europe (USA, 69,2 tys. aut, 5,82 mld euro)
3. Inchcape Europe (UK, 120 tys. aut, 4,64 mld euro)
4. Arnold Clark (UK, 46,5 tys. aut, 4,27 mld euro)
5. Lookers (UK, 86,5 tys. aut, 4,16 mld euro)
6. Pon Holdings (Holandia, 97,7 tys. aut, 4,06 mld euro)
7. AMAG (Szwajcaria, 75,3 tys. aut, 3,74 mld euro)
8. MoellerBil (Norwegia, 53,4 tys. aut, 3,33 mld euro)
9. Pendragon (UK, 56,8 tys. aut, 3,29 mld euro)
10. D’leteren Auto (Belgia, 105,3 tys. aut, 3,22 mld euro)
Pełna lista do ściągnięcia na autonews.com
Dane: ICDP