Aktualności

Renault i Nissan: sojusz po nowemu

Renault i Nissan zawarły ze sobą sojusz już w 1999 r. Teraz nadeszła pora na jego odnowienie na zmienionych zasadach, które mają zapewnić Japończykom równorzędną pozycję wobec francuskiego koncernu, a Renault „odzyskanie strategicznej sprawności bez konieczności zrywania istniejących powiązań i synergii”.

Firmy, po miesiącach negocjacji, ogłosiły zawarcie nowej umowy 6 lutego w Londynie. Tym razem jednak kontrakt zapewnia większe niż dotychczas wpływy Japończykom. Renault zmniejszy bowiem swoje udziały w Nissanie z około 43 do 15 proc. Francuzi przeniosą 28,4-proc. pakiet akcji Nissana do francuskiego funduszu powierniczego, tym samym zrównując wzajemny stan posiadania obu firm. Nissan zgodził się z kolei, że kupi do 15 proc. udziałów Renault Ampere, części francuskiego koncernu, która specjalizuje się w produkcji aut elektrycznych (co ciekawe, inwestycję w Ampere rozważa także Mitsubishi Motors).

Umowa obejmuje nowe, jak i obecne przedsięwzięcia, na przykład produkcję kilku modeli w Ameryce Południowej i Indiach w ramach wspólnych platform. Renault i Nissan będą też działały na Starym Kontynencie w zakresie ładowania oraz recyklingu „elektryków” (w Europie powstanie również elektryczna furgonetka FlexEVan).

Projekty przemysłowe, które planują Renault i Nissan, mogą z czasem przynieść firmom setki milionów euro zysku, a nawet więcej, „jeśli wszystko pójdzie bardzo, bardzo dobrze” – przekazał dziennikarzom dyrektor generalny Renault Luca de Meo podczas konferencji prasowej w Londynie. Dodał, że „znaczenie tych projektów było dotychczas niedoceniane”.

We wspólnym oświadczeniu koncerny podały, że „przywróciły równowagę” w swoich relacjach. Z nieoficjalnych informacji wynika, że partnerstwo między firmami potrwa co najmniej 15 lat.

Fot. YouTube / Renault Group

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.